خبر مهم برای خریداران خودرو وارداتی | فراخوان جدید برای ثبتنام کنندگان خودروهای وارداتی
شرکت بیام کارز در اطلاعیهای از متقاضیان طرح یکپارچه خودروهای وارداتی خواست تا نسبت به تکمیل وجه خودروی هونگچی H۵، بستیون T۷۷ با قیمت قطعی، کوراندو و هاوال H۶ هیبرید با قیمت غیر قطعی تکمیل وجه کنند.
رییس سازمان توسعه تجارت گفته است که عرضه خودروهای وارداتی در هفته آینده آخرین فرصت برای دارندگان اولویت خودروهای وارداتی (ثبت نام اسفند ۱۴۰۱) است و در صورتی که این افراد خودروی مورد نظر خود را انتخاب نکنند، دیگر هیچ اولویت خریدی نسبت به سایر افراد ندارند.
در این خصوص شرکت بیام کارز با انتشار اطلاعیهای از متقاضیان طرح یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی درخواست کرد نسبت به تکمیل وجه خودروی هونگچی H۵ و بستیون T۷۷ با قیمت قطعی و نیز خودروهای کوراندو و هاوال H۶ هیبرید با قیمت غیر قطعی تکمیل وجه کنند.
متقاضیان برای خودروهای یاد شده، میتوانند نسبت به واریز وجه خودرو به صورت آنلاین از ساعت ۱۰صبح روز سه شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۹ لغایت ساعت ۲۴ روز جمعه مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۲۹ اقدام کنند. شایان ذکر است بازه زمانی مذکور قابل تمدید نخواهد بود.
تکمیل فرآیند ثبت نام و واریز وجه متقاضیان، صرفا به صورت آنلاین و از طریق پرتال جامع ایرانی کار به آدرس https://bahman.iranecar.com امکان پذیر بوده که اطلاع رسانی لازم با ارسال پیامک به متقاضیان صورت خواهد گرفت.
گفتنی است؛ خودروی هونگچی H۵ در ۳ رنگ سفید، مشکی و خاکستری با قیمت ۲ میلیارد و ۹۱۰ میلیون تومان با موعد تحویل هفته آخر آبان ۱۴۰۳خواهد بود.
همچنین خودروی BESTUNE T۷۷ با عرضه رنگ نقرهای و قیمت ۲ میلیارد و ۱۵۳ میلیون تومان با موعد تحویل هفته دوم شهریور ۱۴۰۳ خواهد بود.
از سویی دیگر خودروهای کوراندو FWD در ۲ رنگ مشکی و خاکستری با قیمت فروش علیالحساب ۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان، کوراندو AWD در ۳ رنگ مشکی، خاکستری و آبی با قیمت فروش علیالحساب ۱ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان و نیز هاوال H۶ در ۲ رنگ مشکی و خاکستری و با قیمت فروش علیالحساب ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان عرضه و هر سه خودروی مذکور با تحویل هفته آخر آبان ۱۴۰۳ خواهد بود.
اطلاعیه تکمیل وجه متقاضیان طرح یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی
با سالم
احتراماً، به اطلاع عموم متقاضیان گرامی و عاملیت های مجاز میرساند، امکان تکمیل فرآیند ثبتنام متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی، با توجه به اولویت بندی اعمال شده از سوی وزارت صمت به صورت فروش فوری به شرح جدول فراهم گردیده است.
متقاضیان گرامی، می توانند نسبت به واریز وجه خودرو به صورت آنلاین از ساعت 10:00 صبح روز سه شنبه لغایت
ساعت 24:00 روز جمعه اقدام فرمایند. شایان ذکر است بازه ی زمانی مذکور قابل تمدید نمیباشد.
ملکان رئیس انجمن واردکنندگان خودرو به بازار گفت: واردات خودروهای کارکرده یا جانبازان با چالش تخصیص ارز، فرآیند اجرا و فقدان بستر مناسب جهت عرضه این محصولات مواجه است.
امید محمدی؛ بازار: صبح امروز در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران جلسه هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو با شرکت ها، اعضای این انجمن و اصحاب رسانه در خصوص مشکلات واردات خودرو و نحوه تعامل دولت آینده برگزار شد. در ادامه بخشی از تصمیمات این جلسه را از نظر خواهید گذراند؛
مرشد سلوک: انجمن های خودروساز و قطعه ساز نفوذی دارند که قابل قیاس با انجمن واردکنندگان خودرو نیست
سخنران نخست این نشست خبری، کورش مرشد سلوک عضو انجمن واردکنندگان خودرو بود که با اشاره به تاریخچه این انجمن، گفت: این انجمن سال ۱۳۹۳ نخستین بار تشکیل، سال ۱۳۹۴ با عضو گیری ۲۳ نفر کار خود را ادامه و در سال ۱۳۹۷ اعضای این انجمن به ۴۰ نفر رسید. متاسفانه با ممنوعیت واردات خودرو اعضای این انجمن به ۱۱ نفر رسید.
سال ۱۳۹۱ که محمد رضا نعمت زاده سکان دار وزارت صمت بود، نامه ای در خصوص تشکیل این انجمن صادر و در سال ۱۳۹۳ فعالیت آغاز شد. در آن سال ها ۵ شنبه هر هفته با حضور وزیر صمت نامبرده، جلساتی در وزارتخانه برگزار می شو که مشکلات قطعه سازان، خودروسازان و واردکنندگان مطرح می شد. واردات خودرو بحث سیاسی است و از همین رو در دوره های مختلف موفق به اخذ مصوبات متعدد نشدیم.
مرشد سلوک در خصوص چالش های انجمن در زمان ممنوعیت واردات، اظهار داشت: در سال های اوج واردات ۱۷ برند به بازار خودرو کشور وارد می شد، اما در حال حاضر تعداد این شرکت ها به ۱۰ برند نیز نمی رسد.
این عضو انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص نفوذ سایر انجمن های صنعت خودرو در قوه های مختلف، بیان کرد: انجمن های خودروساز و قطعه ساز نفوذی دارند که قابل قیاس با این انجمن نیست. دو انجمن مذکور از حمایت های بی دریغ برخوردار هستند، اعضای این انجمن با تلاش خود موفق به تداوم فعالیت شدند. انجمن واردکنندگان خودرو نسبت به واردات خودروهای کارکرده مخالفت یا موافقت ندارد. چرا که اگر دولت ارز مازاد دارد باید به واردات خودرو صفر کیلومتر اختصاص دهد.
سخنران دوم این همایش اسماعیل شجاعی دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بود، شجاعی با بیان این که واردات خودرو سیاسی است، گفت: مردم و مسولین به این مساله حساس هستند، این انجمن تلاش دارد که تصمیمات غیر کارشناسی به حداقل برسد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در خصوص عدم چالش تولید و واردات خودرو با یک دیگر بیان کرد: ابزار واردات بهترین ابزار برای بهبود کیفیت و رقابت پذیری بازار است. در سال گذشته سعی کردیم با ارسال ۳۰ نامه به ادارات و سازمان مختلف سهمی در تعیین سیاست ها داشته باشیم.
ملکان: این انجمن مخالف واردات خودروهای کارکرده نبست، بلکه چالش های در خدمات پس از فروش، شیوه تاییدیه های استاندارد، نوع استانداردها و فرآیند گمرکی برای این محصولات وجود دارد.
هادی سلیمان ملکان به عنوان رئیس این انجمن و سخنران سوم با اشاره به اینکه از آغاز دور دوم واردات تایی های داشتیم، گفت: از آغاز دور جدید واردات خودرو پس از ۵ سال ممنوعیت، تغییر اساسنامه داشتیم تا عضو گیری بیشتری انجام شود. این مساله توام با حفظ ارکان و رقابت پذیری شرکت ها با یک دیگر انجام شده است.
رییس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص تغییرات در این انجمن بیان کرد: از شرکت های عضو خواستاریم، افراد و نفرات متخصص خود را جهت تشکیل ۵ کار گروه محیط زیست، شورای رقابت، قیمت گذاری، گمرکات و استاندارد معرفی کنند.
ملکان با اشاره به اینکه جهت احقاق حقوق اعضا باید از ظرفیت حداکثری انجمن استفاده کرد، توضیح داد: ایجاد این کارگروه ها علاوه بر رشد دانش و پیگیری مشکلات می شود، این انجمن سعی داشته تا به وظیفه صنفی خود عمل و در مقام حکمران قرار نگیرد.
این فعال واردات خودرو در کشور، با بیان اینکه خواستار ثبات قوانین هستیم، اظهار داشت: متاسفانه از آغاز واردات خودرو هر روز شاهد عرضه مصوبه جدید هستیم، در ۲۸اسفندماه سال گذشته مصوبه اسقاط سه دستگاه خودرو چالش برای فروش قطعی محصولات واردکنندگان شد. چرا که حدود ۱۰۰میلیون تومان به هر شرکت هزینه اضافی تحمیل کرد.
ملکان تصریح کرد؛ خواستار بازگشت دولت به جایگاه سیاست گذاری هستیم، متاسفانه در دولت سیزدهم این چالش وجود داشت که دولت در زمینه واردات، تخصیص ارز و فروش دخالت مستقیم داشت. امروز در سامانه ۳۷ مدل خودرو عرضه شده، بنابراین بهانه انحصار در واردات خودرو منتفی است. همچنین باید ذکر کرد که با شعار نمی توان ۱۲۰هزار دستگاه خودرو عرضه کرد.
رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به بحث خودروهای برقی، گفت: در کشور روزانه ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می شود که ۹۰ میلیون لیتر آن تولید داخل الباقی وارداتی است. برای کاهش مصرف سوخت بهتر است ابتدا خودروهای هیبریدی سپس محصولات برقی وارد شود.
ملکان در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه تعادل در بازار میان خودروهای کارکرده و صفر کیلومتر چگونه ایجاد می شود، بیان کرد: این انجمن مخالف واردات خودروهای کارکرده نبست، بلکه چالش های در خدمات پس از فروش، شیوه تاییدیه های استاندارد، نوع استانداردها و فرآیند گمرکی برای این محصولات وجود دارد. متاسفانه آیین نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده را بدون پختگی کامل و کارشناسی با فشار مجلس شورای اسلامی منتشر کردند.
این مقام صنفی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار این رسانه مبنی بر چالش واردات خودروهای جانبازان بیان کرد: دولت باید تمام امتیازهای مربوط به معافیت های گمرکی و غیره را فقط به شخص جانباز دهد، در شیوه اجرای واردات این خودروها نیز پیچیدگی در ثبت سفارش، شیوه دریافت ارز و واردات آن وجود دارد.
کیومرث مبلغ ناصری به عنوان سخنران چهارم این نشست، با اشاره به چالش قوانین گفت: انجمن واردکنندگان خودرو باید مانند انجمن قطعه سازان پیگیر ثبات قوانین برای تسهیل فضای کسب و کار باشد.
اسمعیل نوروزی عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو به عنوان سخنران پنجم، در خصوص تحمیل هزینه ها به واردکنندگان گفت: انجمن واردکنندگان خودرو باید با رایزنی با دولت هزینه های تحمیلی و قوانین خلق الساعه را به مدت یوستا ثابت نگهدارد تا برای اعضای فعال در این صنف نگرانی ایجاد نشود.
بابک وطن خواه عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو، به عنوان سخنران هفتم با اشاره به تغییر سیاست های انجمن واردکنندگان خودرو، گفت: وزارت صمت تمام جزئیات مصوبه های خود را با انجمن تولید کنندگان خودرو هماهنگ می کند، وزانت انجمن خودروسازان به حدی است که در تصمیمات متولیان اعمال نظر دارد.
این فعال واردات خودرو در خصوص تغییر رفتار انجمن مذکور، اظهار داشت: انجمن واردکنندگان خودرو نیز باید با حفظ جایگاه کارشناسی مشکلات واردکنندگان را حل کند. این انجمن چرا باید لیست هزینه خود را برای وزارت صمت لیست کند؟ سبد ارزی ۱۴ هزار دلاری برای واردات خودرو اشتباه است، این سیاست مشابه ارزبری ۹ هزار و ۵۰۰ دلاری تحمیل شده به شرکت های تولیدی خودرو است.
خدری: به احتمال زیاد بتوان در دولت چهاردهم با پرداخت تعرفه های گمرکی خودروهای با حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی به کشور وارد کرد
شهاب خدری نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو به عنوان سخنران هشتم، با اشاره به عدم تمایل به واردات گفت: اگر شهید جمهور ابراهیم رئیسی در دولت سیزدهم حضور نداشت، واردات خودرو به هیچ عنوان محقق نمی شد، شخص ریاست دولت سیزدهم بارها پیگیر مساله واردات خودرو شد.
خدری با اشاره به ملغا شدن قانون حمایت از کالاهای مشابه ساخت داخل اظهار داشت: به احتمال زیاد بتوان در دولت چهاردهم با پرداخت تعرفه های گمرکی خودروهای با حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی به کشور وارد کرد.