گواهینامه رانندگی | گواهینامه

ابلاغیه جدید برای گواهینامه | دارندگان گواهینامه بخوانند

مدیر کل هیات عمومی دیوان عدالت اداری از ابلاغ رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال شرط داشتن گواهینامه برای دریافت خودرو به شورای رقابت خبرداد.

کدخبر : 20595
سایت سرگرمی روز :

یدالله اسمعیلی فرد مدیر کل هیات عمومی و هیات‌های تخصصی دیوان عدالت اداری  گفت: با توجه به صدور و ابلاغ رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال بندی از مصوبه شورای رقابت که داشتن گواهینامه رانندگی را برای ثبت نام خرید خودرو الزامی دانسته بود از تاریخ تصویب هم ابطال شده است.

وی گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی و عرضه کنندگان خودرو مکلف‌اند که مفاد این رای رو تبعیت کنند و چنانچه احیاناً در آگهی‌هایی برای فروش خودرو منتشر کردند و این شرط رو درج کردند در اسرع وقت نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.

روز گذشته گروه صنعتی ایران‌خودرو در جدیدترین اطلاعیه خود که مربوط به عرضه هفته آینده است، اعلام کرده بود که هنوز رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال شرط داشتن گواهینامه برای ثبت‌نام خودرو به ایران‌خودرو ابلاغ نشده است.

پلیس راهور فراجا برای سال ۱۴۰۳، قوانین جدیدی را برای صدور گواهینامه رانندگی و رانندگی در نظر گرفته است. این قوانین، محدودیت‌های بیشتری را برای رانندگان جدید ایجاد می ‌کند و با هدف افزایش ایمنی در جاده‌ها و کاهش تصادفات رانندگی وضع شده‌اند.

مهم‌ترین تغییرات در قوانین جدید صدور گواهینامه رانندگی

سن مجاز برای دریافت گواهینامه پایه یک از ۲۳ به ۲۵ سال افزایش یافته است.

رانندگان جدید در سه ماه اول پس از دریافت گواهینامه، حق رانندگی از ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح را نخواهند داشت.

رانندگان جدید در سه ماه اول پس از دریافت گواهینامه، باید در سفرهای برون ‌شهری با یک راننده مجرب همراه باشند.

گواهینامه‌ها به سه رتبه ۱، ۲ و ۳ تقسیم می‌ شوند. رانندگانی که تخلفات کمتری مرتکب شوند، رتبه بهتری خواهند داشت.

خوشبختانه، همچنان برای دریافت گواهینامه برای آقایان نیازی به کارت پایان خدمت نیست.

جریمه‌های رانندگی در سال ۱۴۰۳ به طور قابل توجهی افزایش خواهند یافت.

برخی از خدمات پلیس راهور به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

استفاده از دوربین‌های هوشمند برای ثبت تخلفات رانندگی افزایش خواهد یافت.

پلیس راهور با تخلفات رانندگی حادثه ‌ساز برخورد شدید تری خواهد کرد.

برخی از آموزش ‌های رانندگی به صورت آنلاین ارائه خواهند شد.

طرح رده ‌بندی گواهینامه‌ها براساس رنگ

علاوه بر قوانین جدید صدور گواهینامه، طرح رده‌بندی گواهینامه‌های رانندگی نیز توسط فرماندهان سابق پلیس راهور به دولت پیشنهاد شده است. طبق این طرح، گواهینامه‌ها به سه رنگ طلایی، نقره‌ای و سفید دسته ‌بندی می‌ شوند.

گواهینامه سفید: این رنگ در رده پایه قرار دارد و برای همه رانندگان در ابتدای کار صادر می‌ شود.

گواهینامه نقره‌ای: اگر راننده برای مدتی طولانی مرتکب تخلفات رانندگی نشود، گواهینامه او به رنگ نقره‌ای ارتقا پیدا می ‌کند.

گواهینامه طلایی: رانندگانی که به رفتار قانون ‌مدار خود ادامه دهند، گواهینامه آنها به رنگ طلایی ارتقا خواهد یافت.

مزایای گواهینامه رانندگی رنگی

رنگی‌ شدن گواهینامه مزایایی همچون تخفیفات ۱۰ درصدی بیمه ‌ای، تخفیفات عوارض آزادراهی، عوارض سالانه شهرداری و کاهش هزینه معاینه فنی را برای رانندگان به‌همراه خواهد داشت.

هدف اصلی از اجرای این قوانین و طرح‌ها، ایجاد نظم و انضباط بیشتر در رانندگی، کاهش تصادفات رانندگی و افزایش ایمنی در جاده‌ها است. انتظار می ‌رود با اجرای این طرح‌ها، شاهد کاهش چشمگیری در آمار تصادفات رانندگی و ارتقای فرهنگ رانندگی در کشور باشیم.

توجه داشته باشید این مطلب صرفاً جنبه‌ ی اطلاع ‌رسانی دارد و ممکن است تغییراتی در قوانین و مقررات وجود داشته باشد. برای کسب اطلاعات دقیق‌ تر، به وب‌سایت پلیس راهور ناجا مراجعه کنید و یا با این سازمان تماس بگیرید.

سرهنگ محمدحسن ابراهیم پور گفت: برابر ماده هفت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، اگر راننده‌ای مرتکب یکی از تخلف‌های حادثه ساز، سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، حرکت مارپیچ، تجاوز به چپ از محور راه، عبور از چراغ قرمز، عدم رعایت حق تقدم و ... شود، ضمن جریمه، نمره منفی در سوابق گواهینامه رانندگی فرد لحاظ می‌شود.

سرهنگ ابراهیم پور افزود: در مرحله اول راننده ۳۰ نمره منفی بگیرد، گواهینامه اش به مدت سه ماه ضبط می‌شود و تا سه ماه هم حق رانندگی ندارد.

رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور فراجا ادامه داد: در مرحله دوم، اگر پس از دریافت گواهینامه، نمره منفی گواهینامه به ۲۵ برسد، مدت توقیف گواهینامه شش ماه می‌شود.

سرهنگ ابراهیم پور گفت: در مرحله سوم اگر نمره منفی راننده پس از گرفتن مجدد گواهینامه‌اش به ۲۰ برسد، گواهینامه اش باطل می‌شود و شخص تا ۱ سال اجازه گرفتن گواهینامه جدید را ندارد و بعد از یک سال با گذراندن کلاس‌های رانندگی، می‌تواند گواهینامه بگیرد.

رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهورفراجا تاکید کرد: راننده‌هایی که زمان ضبط گواهینامه شان، رانندگی کنند، در حکم بدون گواهینامه است و به مجازات مقرر برای رانندگی بدون گواهینامه محکوم می‌شوند و اگر تصادفی رخ دهد هیچ پوشش بیمه‌ای نخواهند داشت. 

سرهنگ ابراهیم پور درباره برخورد با تخلفات ناوگان حمل و نقل عمومی هم گفت: تعداد ۲۹ تخلف حادثه ساز برای ناوگان حمل و نقل عمومی تفکیک شده و افزایش نرخ جرایم رانندگی برای این خودرو‌ها دو برابر خودرو‌های عادی است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: