غذای ساده برای شام | غذای ساده خوشمزه بدون مرغ و گوشت واسه شام که همه عاشقش میشن

غذای ساده بدون گوشت و مرغ چی بپزم که خوشمزه باشه؟

کدخبر : 20715
سایت سرگرمی روز :

دغدغه افرادی که به گوشت و مرغ علاقه ندارند، پیدا کردن غذای ساده و خوشمزه است. لیستی از طرز تهیه غذاهای بدون گوشت و مرغ انتخاب غذا را برای این افراد راحت میکند.

با چی بپزم دیگه نگران ایده غذای ساده شام و نهار نباشید. بسیاری از افراد به دلایل مختلفی سعی دارند از استفاده گوشت در برنامه غذایی خود بکاهند و غذاهای دیگری را جایگزین غذاهای گوشتی بکنند. نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که اگرچه در گذشته غذاهای سنتی بدون گوشت رایج بود؛ اما امروزه ما شاهد تنوع غذایی بسیار بالایی در رابطه با غذاهای بدون گوشت هستیم و شما میتوانید ساده ترین و مدرن ترین غذاها را بدون استفاده از گوشت تهیه و طبخ کنید و حتی در میهمانی های خود نیز سرو نمایید.

در این بخش از آشپزخانه  قصد داریم با دسته بندی خاصی غذاهای بدون گوشت را برای شما کاربران گرامی معرفی کنیم تا به راحتی بتوانید غذای مورد علاقه خود را در جهت سلامتی خود انتخاب نمایید. در هر قسمت، با یک کلیک به سادگی می توانید طرز تهیه هر یک از غذاها را مشاهده کنید.

غذاهای نونی بدون گوشت

در رژیم غذایی ایرانیان غذاهای نونی با اهمیت ترین غذاها به شمار می روند. در این بخش از مکتوب نامه به معرفی تعدادی از غذاهای نونی بدون گوشت خواهیم پرداخت.

فلافل اهواز

یکی از ارزان قیمت ترین و محبوب ترین غذاهای نقاط مختلف جهان فلافل می باشد. در کشور ما نیز فلافل طرفداران زیادی دارد و در جنوب کشور بالاخص آبادان و اهواز به شیوه بسیار خاصی درست می شود به طوری که زبان زد خاص و عام شده و مسافران زیادی برای تجربه طعم این فلافل های خوشمزه به این منطقه سفر میکنند. در تهیه فلافل موادی همچون نخود، سیر، پیاز، جعفری، تخم گشنیز و… بکار برده می شود.

طرز تهیه فلافل اهوازی

فلافل یکی از انواع غذاهای بسیار محبوب و ارزان قیمت در سراسر جهان است که در جنوب کشورمان به خصوص شهر زیبای آبادان به صورت متفاوت و خوشمزه ای طبخ می شود. اگر یک بار طعم فلافل را در آبادان امتحان نمایید، طعم اصیل آن هیچگاه از خاطرتان نخواهد رفت، طعمی متفاوت که با عطر تند ادویه‌ها و گرمای قلب مردمان جنوب در هم آمیخته شده‌ و لذتی بی‌تکرار برای مسافران می‌سازند. در این بخش از آشپزخانه نمناک طرز تهیه فلافلی متفاوت به سبک جنوبی ها را برایتان آورده ایم، این غذا را در کنار خانواده تهیه کرده تا دوباره طعم فلافل آبادانی برای شما تداعی شود.

مواد لازم برای تهیه فلافل اصل جنوبی

مواد لازم مقدار

نخود 300 گرم

سیر 3 یا 4 حبه

پیاز 2 عدد متوسط

جعفری یا گشنیز خردشده تازه 1 قاشق چایخوری

تخم گشنیز سابیده شده 1 قاشق چایخوری

پودر زیره 1 قاشق چایخوری

فلفل قرمز، زردچوبه، نمک، ادویه مخصوص فلافل 1 قاشق چایخوری

نخود را به مدت 24 تا 48 ساعت در یک ظرف آب بخیسانید تا کاملا نرم شده و نفخش برطرف شود.

پس از اینکه نخودها به خوبی خیس خوردند آنها را به همراه سیر و پیاز دو مرتبه چرخ کنید.

جعفری را به صورت ساطوری ریز خرد کنید.

تخم گشنیز را به همراه زیره آسیاب کرده و به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مایه فلافل اضافه کنید.

برای اینکه فلافلتان تند شود و به سبک جنوبی ها باشد می توانید مقداری فلفل قرمز تند هم اضافه کنید.

مواد فلافل را خوب مخلوط کنید تا ادویه ها با هم ترکیب شوند.

مواد فلافل را دو ساعت درون یخچال قرار دهید تا مواد به خورد یکدیگر رفته و طعم فلافل عالی تر شود.

مایه فلافل را از یخچال خارج نمایید و درون یک ظرف گود مانند شیر داغ کن روغن ریخته و روی حرارت قرار دهید.

پس از اینکه روغن داغ شد، مایه فلافل را با قالب فلافل شکل دهید و درون روغن بیاندازید.

اگر قالب مخصوص فلافل ندارید، مقداری از مایه فلافل ببردارید و مانند کوکو کوچک به آن شکل دهید و آن را کمی تخت کنید و داخل روغن بیندازید.

فلافل ها باید به صورت شناور در روغن سرخ شوند.

فلافل ها را سرخ کنید و داخل یک توری فلزی بریزید تا روغن اضافی شان خارج شود.

فلافل ها را می توانید با سس گوجه یا سس خردل یا سس انبه نوش جان نمایید.

کشک کدو

یکی از غذاهای کرمانی که دارای کالری کمتری است و به واسطه داشتن کشک غنی از کلسیم میباشد کشک کدو نام دارد. کشک کدو یکی از گزینه های بدون گوشت است که بسیار طعم متفاوت و منحصر به فردی دارد. فیله گوجه فرنگی، کدو سبز، پیاز داغ، پودر مغز گردو، کشک، سیر داغ، نعنا داغ و… از جمله مواد تشکیل دهنده این غذای خوشمزه می باشد.

طرز تهیه کشک کدو

غذای ساده

غذای ساده

کله جوش اصفهان

کله جوش از غذاهای قدیمی به شمار می رود که در اکثر شهرهای ایران تهیه می شود و معروفترین آنها کله جوش قزوینی، کله جوش اصفهانی، کله جوش ترکی می باشد. در این مطلب از نمناک قصد داریم کله جوش اصفهانی را به شما کاربران گرامی معرفی کنیم. این غذا جزو غذاهای بدون گوشت محسوب می شود و پیشنهاد می کنیم چنانچه به دنبال یک غذای بدون گوشت هستید با خیال راحت این غذا را با استفاده از موادی همچون کشک، مغز گردو، پیاز، زردچوبه و… تهیه کنید.

مواد لازم کله جوش اصفهانی:

مواد لازم برای 3 الی 4 نفر

کشک 150 گرم

نعناع خشک 2 قاشق غذاخوری

مغز گردو خرد شده 3 قاشق غذاخوری

پیاز متوسط 2 عدد

زردچوبه به میزان لازم

فلفل به میزان لازم

نمک به میزان لازم

روغن به میزان لازم

طرز تهیه کله جوش بدون گوشت(اصفهانی):

مرحله اول

ابتدا پیازها را پوست گرفته و سپس شسته و به صورت نگینی ریز خرد کنید و سپس تابه ای را انتخاب کنید و مقداری روغن درون آن ریخته و روی شعله ملایم قرار دهید و وقتی به خوبی روغن داغ شد پیاز ها را اضافه کنید و به خوبی تفت دهید تا رنگش تغییر کرده و طلایی شود و سپس مقداری نمک و زردچوبه اضافه کنید و کمی تفت دهید و در آخر گردوی خرد شده را اضافه کنید و دوباره مقداری تفت دهید و وقتی گردو نرم شد شعله را خاموش کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم

سپس تابه ای دیگر را روی شعله قرار دهید و مقدار کمی روغن اضافه کرده و اجازه دهید تا روغن داغ شود و سپس نعناع خشک را اضافه کنید و کمی تفت دهید و دقت کنید که زیاد سرخ نشود چون تلخ شده و مزه کله جوش عوض می شود.

مرحله سوم

در این مرحله یک قابلمه مناسب را انتخاب کرده و پیازها و گردو های تفت داده شده را اضافه کنید و سپس 2 پیمانه آب اضافه کنید و منتظر شوید با شعله ملایم آب بجوشد و وقتی جوشید نوبت اضافه کردن نعناع سرخ شده می باشد و سپس مواد را به خوبی هم بزنید.

مرحله چهارم

کشک آماده را به درون قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 5 الی 10 دقیقه غذا بجوشد و کله جوش جا بیفتد و وقتی جا افتاده شد شعله را خاموش کرده و با پیاز و گردوی تفت داده شده و مقداری نعناع داغ تزیین کنید و سپس نوش جان کنید.

یتیمک بوشهر

یکی از غذاهای سنتی بوشهر که بدون استفاده از گوشت تهیه میشود یتیمک نام دارد. جالب است بدانید در تمام نقاط کشور یتیمک را با نام یتیمچه می شناسند. این غذا در گروه غذاهای رژیمی و سالم قرار دارد و به واسطه استفاده از لوبیا و آب تمبر هندی از پروتئین بالایی برخوردار است. بادمجان، پیاز، لوبیا چشم بلبلی، نمک، روغن و… از جمله مواد تشکیل دهنده این غذای خوشمزه می باشد.

مواد لازم برای یتیمک

بادمجان:4عدد

پیاز:یک عدد

لوبیا چشم بلبلی:یک پیمانه

آب تمبر هندی:نصف لیوان

نمک، فلفل و زردچوبه:به میزان لازم

آب:یک لیوان

روغن:به میزان لازم

یتیمک

طرز تهیه یتیمک

لوبیا چشم بلبلی را خیس دهید و بعد بپزید.در حال پختن دو بار آب آن را عوض کنید تا میزان نفخ آن کاهش یابد.

بادمجان ها را پوست بگیرید و یکی دو ساعت در آب و نمک قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود و هنگام سرخ شدن روغن کمتری مصرف کند.

تابه ای را روی حرارت قرر دهید و مقداری روغن داخلش بریزید تا داغ شود. بعد پیاز خرد شده را داخل روغن تفت دهید تا سبک شوند. بادمجان ها را از آب و نمک خارج کنید و زیر آب سرد بشویید تا نمک آضافه آن گرفته شود.

بعد به صورت نگینی خرد کنید و به پیاز در حال تفت اضافه کنید.کمی نمک ، فلفل و زرد چوبه هم به آنها بزنید.کمی که بادمجان ها تفت خوردند.

مقداری آب به آنها اضافه کنید. و 30 دقیقه ای روی حرارت قرار دهید تا بادمجان ها نرم شوند. نصفی از یک بسته تمر هندی را داخل نصف لیوان آب خیس کنید و بعد از نیم ساعت آن را صاف کنید .

سپس آب تمر هندی را به همراه لوبیا چشم بلبلی روی بادمجان ها ریخته و هم بزنید. و در آخر نمک غذا را بچشید .

این غذا باید تند باشد و اگر ذائقه تان غذای تند رامی پسندد به ان فلفل بیشتری اضافه کنید.بعد از اینکه آب غذا کشیده شد آن را در ظرف مورد نظر سرو کنید و با سبزیجات تزیین کنید.

یتیمک

نکات تکمیلی در مورد یتیمک

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 30دقیقه

و زمان پخت و انتظار آن در حدود 1 ساعت میباشد .

یتیمک را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید .

همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری – افطار – میل کرد .

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: