تویوتا هایلندر در بازار عرضه شد | معرفی تویوتا هایلندر با مشخصات فنی
ماهان صنعت پارس به عنوان یکی از عرضهکنندگان رسمی محصولات تویوتا در ایران، خودروهای متنوعی از این برند ژاپنی را به تازگی در سامانه یکپارچه جانبازان معرفی کرده است.
تویوتا هایلندر هیبریدی در دو تیپ Delux و Elite جزو محصولات وارداتی ماهان صنعت به حساب میآید که کاتالوگ آن به تازگی منتشر شده و حالا میتوانیم نگاهی بر مشخصات این خودرو بیندازیم.
هایلندر هیبریدی یک کراس اوور سایز متوسط با فاصله میان محوری ۲۸۵۰ میلیمتر است که به راحتی میتواند ۷ سرنشین را در خود جای دهد. این ماشین در هر دو تیپ ۱۷۵۰ میلیمتر طول، ۱۹۳۰ میلیمتر عرض و ۴۹۶۵ میلیمتر ارتفاع دارد، ولی وزن نسخه دلوکس ۳۵ کیلوگرم بیشتر است. هر دو خودرو دارای باک ۶۵ لیتری بوده و برای پیمایش صد کیلومتر مسافت ترکیبی به ۵.۹۷ لیتر بنزین احتیاج دارند.
پیشرانه بهکاررفته در هایلندر شامل یک موتور ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر و همینطور دو موتور الکتریکی میشود که به گیربکس eCVT مجهز بوده و قوای خود را به هر چهار چرخ منتقل میکند. به بیان بهتر، هایلندر یک شاسیبلند چهار چرخ محرک است.
موتور بنزینی هایلندر حدود ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۲۳۶ نیوتن متر گشتاور دارد، در حالی که راندمان موتور الکتریکی جلو ۱۳۴ اسب بخار و ۲۷۰ نیوتن متر، و راندمان موتور الکتریکی عقب ۴۰ اسب بخار و ۱۲۱ نیوتن متر است. بدین ترتیب، حداکثر توان سیستم هیبریدی به ۱۸۱ کیلووات معادل ۲۴۳ اسب بخار میرسد.
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت، تعلیق جلو مک فرسون و تعلیق عقب دو جناغی مستقل، از دیگر مشخصات فنی هایلندر هیبریدی به حساب میآیند.
به غیر از تفاوت وزن اندک، اختلاف تیپهای دلوکس و الیت در تنوع امکانات ایمنی و رفاهی خلاصه میشود. نسخه دلوکس، نسخه فول آپشن هایلندر به حساب میآید که به سبب داشتن امکاناتی مثل سانروف پانوراما، باربند، پدال آستانه، روکش چرمی فرمان، آینه عقب اتوماتیک ضد تابش نور، زیردستی درب داخلی، روکش چرم ناپا صندلیها، تنظیم برقی ۸ جهته برای صندلی راننده و ۴ جهته برای صندلی شاگرد راننده، تکیهگاه برقی کمر برای صندلی راننده، قابلیت تنظیم برقی صندلیهای ردیف عقب و گرمکن صندلیهای جلو، جایگاه بالاتری نسبت به تیپ الیت دارد.
خوشبختانه در بخش تجهیزات کنترلی، ترمز، پایداری و ایمنی، هر دو خودرو با مشخصات یکسان و غنی در دسترس مشتریان ایرانی قرار میگیرند. کاتالوگ تویوتا هایلندر هیبریدی ماهان صنعت را در ادامه مشاهده میکنید.
نمای داخلی تویوتا هایلندر هیبرید ۲۰۲۳ خوشبختانه از المانهای رایج و بیانگیزه بیرونی پیروی چندانی نمیکند و در عوض این فضا به کمک خطوط شکسته و زوایای نامتقارن جلوه متمایزی به نمایش میگذارد.
از نظر شخص نگارنده، تریم داخلی دو رنگ عنصر چشمنواز و برتر در فضای داخلی خودروها است که متاسفانه بیشتر خودروهای وارداتی و مونتاژی داخل ایران از آن بیبهره هستند. آنچه تریم داخلی دو رنگ انجام میدهد از پس هیچ تریم تزئیناتی بر نمیآید. تویوتا هایلندر نیز در نسخه تریم دو رنگ داخلی بسیار زیباتر و خیره کنندهتر است، اما اگر نسخه تک رنگ نمای داخلی آن وارد بازار کشور شود، سرنشینان تنها مجبورند به طراحی طبقاتی داشبرد، مزین به تریم نقرهای مات در ترکیب با تریم مشکی پیانویی بسنده کنند.
آنچه در فضای داخلی Highlander معاصر جلوه میکند، غربیلک فرمان سهشاخه و مجموعه کلاستر پشت فرمان است که از دو نشانگر دایرهای آنالوگ به همراه یک نمایشگر LCD برای کامپیوتر سفری تشکیل شده است و از سبک طراحی روز دنیا، مخصوصا در میان خودروسازان چینی که با عجله به سمت استفاده از نمایشگرهای LCD یکپارچه حرکت میکنند، به دور است.
نسخه هیبرید هایلندر در پنج تریم متمایز LE و XLE و نسخه برنز و لیمیتد و پلاتینیوم به تولید میرسد و سطح امکانات رفاهی مناسبی را در اختیار سرنشنان قرار میدهد، اما سطح امکانات رفاهی بیانشده در کاتالوگ رسمی تویوتا هایلندر هیبرید وارداتی خبر از ارائه این خودرو با کمترین حجم ویژگیهای ایمنی و رفاهی میدهد.
بر اساس این کاتالوگ خبری از وجود سیستم روشنایی و برف پاککن اتوماتیک، صندلی برقی، روکش چرمی صندلیها، سنسور پارک جلو و عقب و حتی سیستم مسیریاب و دوربین دنده عقب نیست که دو مورد آخر با توجه به ارائه نمایشگر لمسی ۸ اینچی سیستم مولتی مدیا، بسیار جای تعجب دارد.
در عوض سیستم تهویه مطبوع از نوع اتوماتیک و سیستم صوتی پریمیوم (احتمالا از برند JBL) در کنار ویژگیهای ایمنی استانداردی چون کنترل پایداری، اتوهلد، کنترل حرکت در سطوح شیبدار، ترمز پارک برقی، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها، ورود و استارت بدون کلید، سانروف پانوراما و آینههای برقی جانبی دارای گرمکن از مهمترین ویژگیهای عرضهشده در این خودرو بسیار معمولی است.