یارانه | یارانه نقدی | یارانه جدید

فوری/واریزی جدید 600 هزار تومانی پزشکیان برای یارانه بگیران | واریزی جدید دولت از امشب برای همه

یارانه مرحله ۱۶۳ بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به حساب سرپرستان خانوار دهک‌های اول تا سوم در سراسر کشور امشب سه شنبه ۲۰ شهریورماه واریز می شود.

کدخبر : 21586
سایت سرگرمی روز :

زمان واریز یارانه کمک معیشتی شهریورماه ۱۴۰۳ برای سرپرستان خانوارهای مشمول اعلام شد.

 طبق جدول زمانی تعیین شده، ‌ مستمری مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور در تاریخ بیستم هر ماه، یارانه نقدی و معیشتی خانوار دهک‌های یک تا سه به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ ازای هر نفر در تاریخ بیست و پنجم هر ماه، یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوارهای مشمول به‌ ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان نیز سی‌ام هر ماه و یارانه دارو و هزینه حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی سوخت، از ابتدای هر ماه به حساب سرپرستان خانوارهای واجد شرایط واریز می‌شود.

یارانه

علیرضا محمدی، رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت رفاه گفت: پس از اعمال داده‌های جدید برخی خانوارها به دهک‌های بالا و برخی به دهک‌های پایین منتقل شدند. برای حدود ۱۳ میلیون خانوار نیز تغییری رخ نداده است. افرادی که قطعا از دهک پایین به صدک بالا رفتند، مشمول یارانه نقدی نشدند.

علیرضا محمدی رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت رفاه گفت: مثلا فرد خودرویی داشت که ۶ ماه قبل آن را فروخته بود و چون داده‌های پایگاه به‌روز نشده بود، آن خودرو همچنان در داده‌های رفاهی خانوار دیده می‌شد و دهک او را بالا می‌برد، اما اکنون با بروزرسانی جدید، براساس اطلاعات فعلی و جدید افراد، صدک و دهک خانوار تغییر کرده است. البته عکس این ماجرا نیز صادق است و ممکن است فرد در یک سال گذشته از نظر مالی چیزی خریداری کرده باشد که آن نیز دهک فرد را تغییر می‌دهد.سامانه رفاه ایرانیان اوایل سال ۱۴۰۲ شاخص و ملاک طبقه بندی خانوار از جمله میزان درآمد و دارایی را عوض کرد. همچنین گزینه صدک بندی را جایگزین دهک بندی کرد تا معیار شناسایی مشمولان یارانه نقدی با دقت بیشتری بهره ببرند.

یارانه نقدی دهک های اول تا سوم

یارانه دهک های اول تا سوم که تحت پوشش کمیته امداد و یا بهزیستی هستند به میزان هر نفر ۴۰۰ هزار تومان می باشد که این مبلغ را در ۲۵ هر ماه دریافت می کنند. یارانه تشویقی هم که به شکل اعتبار خرید برای افراد امکانپذیر شده است مبلغ یارانه را به ۶۲۰ هزارتومان می رساند

یارانه نقدی دهک های چهارم تا هفتم

دهک های چهارم تا هفتم مشمول دریافت یارانه نقدی به میزان هر نفر ۳۰۰ هزار تومان می باشند که این مبلغ در تاریخ ۳۰ هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت است. بعلاوه یارانه تشویقی این گروه  از مشمولان نیز امکان خرید اعتباری تا ۵۲۰ هزار تومان را به آنها می دهد.

یارانه نقدی دهک های هشتم و نهم

خانوارهای دهک های هشتم و نهم  مشمول دریافت یارانه به میزان ۳۰۰ هزار تومان هستند ولی یارانه تشویقی به آنها تعلق نمی گیرد.  مرجع دهک‌بندی خانوارها، بانک اطلاعاتی «پایگاه رفاه ایرانیان» است که در آن، اطلاعات خانوارها اعم از تعداد اعضا، مالکیت خودرو و گردش مالی همه اعضای خانواده مبنای آزمون وسع قرار می‌گیرد و بر اساس نتیجه این آزمون، رتبه خانوار در میان همه خانوارهای کشور به دست می‌آید.

تغییردر رفتارهای مالی خانوار یکی از عوامل اصلی در تغییر دهک درآمدی است. در برخی موارد، ممکن است به دلایل خاص، گردش مالی بالا اعتراض‌پذیر باشد و مشکلاتی ایجاد کند که با رسیدگی وزارت کار قابل حل باشد. اما برای حفظ دهک خود، خانوارهای عادی بهتر است از هر گونه گردش مالی کلان غیرمرتبط با درآمد و هزینه خود پرهیز کنند و رفتار مالی خود را بهبود بخشند.

 در بحث بودجه تبصره 8 که همان تبصره مربوط به یارانه‌ها است، شاهد هستیم که منابع و مصارف آن در سرجمع بودجه محاسبه نمی‌شود. به عبارت دیگر همواره از این تبصره که تا پیش از این به عنوان تبصره 14 معروف بود، به عنوان بودجه دوم یاد می‌شود؛ چرا که در حقیقت بودجه‌ای قابل توجه و مجزا در دل بودجه اصلی دولت در نظر گرفته شده است.

با این حال این سوال وجود داشت که آیا مشابه همین موضوع در بحث حساب‌های این منابع و مصارف نیز صادق است؟ یعنی آیا منابع هدفمندسازی یارانه‌ها وارد حساب خزانه می‌شود و سپس به ذی‌نفعان پرداخت می‌شود و یا اینکه حساب‌هایی خارج از خزانه برای این منظور در نظر گرفته شده و در حقیقت شاهد شکل‌گیری خزانه دومی نیز هستیم.

طیبه حسینی در خصوص نحوه تامین و پرداخت منابع مربوط به پرداختی‌های سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها که شامل مواردی از جمله خرید تضمینی گندم، پرداخت‌های مربوط به دارو یار، بهزیستی و کمیته امداد، یارانه‌های نقدی و .. می‌شود، گفت: منابعی که مربوط به پرداختی‌های سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها است به حساب این سازمان نزد خزانه‌داری کل کشور(در چارچوب حساب واحد خزانه) واریز می‌شود.

وی افزود: در زمان انجام پرداخت‌ها منابع مورد نظر به حساب بانک یا بانک‌های عامل واریز می شود و در همان روز از طریق این بانک‌ها در اختیار ذی نفعان قرار می‌گیرد. به طور مثال در بحث خرید تضمینی گندم بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل و در بحث پرداختی‌های بهزیستی و کمیته امداد، بانک رفاه به عنوان بانک عامل هستند. همچنین در بحث پرداخت یارانه نقدی کلیه بانک‌های کشور به عنوان بانک‌های عامل پرداخت کننده در نظر گرفته می‌شوند.

گفتنی است، با توجه به این توضیحات می‌توان نتیجه گرفت که حساب‌های درآمد و هزینه‌ای سازمان هدفمندسازی نیز مانند سایر دستگاه‌های دولتی در حساب واحد خزانه تجمیع شده و به این ترتیب سطح کنترل و نظارت خزانه بالاتر رفته است؛ به ویژه آنکه به نظر می‌رسد بحث پرداخت به ذی‌نفع نهایی نیز تا حد زیادی پیاده‌سازی شده به نحوی که اخیراً سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به طور دقیق اعلام کرده است که 817 هزار و 657 نفر از کشاورزان در بحث خرید تضمینی گندم به دولت کالا فروخته‌اند.

به این ترتیب می‌توان گفت که احتمالا در بحث دستگاه‌های دولتی یا شبه‌دولتی بجز موارد استثنا و خاص دیگر کمتر دستگاهی هست که از قواعد حساب واحد خزانه مستثنا باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: