همسان سازی حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان
فوری/خبر مهم از صدور احکام حقوقی جدید بازنشستگان | جدول اولیه افزایش حقوق بازنشستگان با متناسب سازی
جمعی از بازنشستگان همدان نسبت به عدم اجرای متناسبسازی انتقاد کردند.
جمعی از بازنشستگان همدان در تماس با ایلنا، از عدم اجرای متناسبسازی برنامه هفتم و صادر نشدن احکام حقوقی جدید انتقاد کردند.
این بازنشستگان با بیان اینکه نیمی از سال سپری شده اما هنوز احکام جدید را صادر نکردهاند؛ خواستار پاسخگویی مسئولان شدند و افزودند: ما دیروز (بیستم شهریور) به دفتر نماینده همدان در مجلس مراجعه کردیم؛ از نمایندگان مجلس درخواست داریم از دولت سوال کنند چرا متناسبسازی علیرغم اینکه حکم صریح قانون است اجرا نمیشود و چرا به جای اصلاح، دست به جرح و تعدیلِ آییننامه مربوطه میزنند.
بازنشستگان از اصلاح آییننامه متناسبسازی توسط دولت ابراز نگرانی کردند.
اصلاح آییننامه متناسبسازی از سوی دولت به این ترتیب که حقوق شاغلان بعد از کسر مالیات و بیمه، مشمول قواعد همترازی شود، موجب نگرانی بازنشستگان شده است.
محمدسعید بهوندی، فعال صنفی فرهنگیان بازنشسته در این رابطه میگوید: بر اساس آییننامهی اجرایی که به تصویب دولت رسیده، متاسفانه بناست ۹۰ درصد متناسبسازی حقوق بازنشستگان که خودش از ریشه و اصل ماجرا ۱۰ درصد کمتر است، باز دوباره پس از کسر بیمهی سهم فرد و مالیات بر درآمد از جمع حقوق و فوقالعادههای مشمول کسور بازنشستگی شاغلین همتراز برای بازنشستگان محاسبه شود و این یعنی؛ قطعاً کمتر از ۹۰ درصد خواهد شد.
وی افزود: این شیوهی عمل مد نظر دولت، دقیقاً بر خلاف نص قانون متناسبسازی است. زیرا در بند ۱ جزء ( ر) مادهی ۲۸ قانون برنامهی هفتم توسعه صرحتاً چنین آمده است «بهمنظور برقراری عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز منتاسبسازی حقوق بازنشستگان با نود درصد حقوق و فوقالعادههای مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به عمل آورداین افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل چهل درصد و در سالهای دوم و سوم هر کدام سی درصد مابهالتفاوت تا نود درصد یادشده خواهد بود. آییننامه اجرایی این جزء به تصویب هیات وزیران میرسد».
حال شما بگویید؛ در کجای این بند کوچکترین اشارهای به عبارت «پس از کسر فلان آیتم» یا کسر بیمه و مالیات شده؛ بنابراین باید پرسید با این اصلاحات دولت به دنبال چیست؟!
بهوندی ادامه داد: نمایندگان مجلس به عنوان ناظران بر اجرای قانون که اجرای آن هم باید کامل و هم مطلوب باشد، مطمئناً وظیفه داریند پیش از اجرای متناسبسازی توسط دولت و ایجاد گرفتاریهای مضاعف بعدی، به سرعت و بدون کوچکترین مماشات، جلو این عمل خلاف قانون را گرفته و متولیان را موظف سازید تا بر مبنای مُرِّ قانون آن را اصلاح کنند.
فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی در سامانه مربوطه بارگذاری شد. بازنشستگان و مستمری بگیران میتوانند با مراجعه به این سامانه فیش حقوقی خود را دریافت نمایند.
معاون فنی و امور بیمهای صندوق بازنشستگی کشوری به دنبال ابلاغ آییننامه اجرایی متناسبسازی حقوق بازنشستگان، از تکلیف سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه برای تهیه جداول مربوط به نحوه شناسایی و طبقهبندی بازنشستگان بر اساس مبلغ کسور پرداختی توسط شاغلان مشابه و همتراز در پایه، رتبه، مرتبه، طبقه، درجه، گروه و یا سایر عناوین مشابه با ملاک ۳۰ سال سابقه بیمهپردازی و ابلاغ آن به صندوقها طی دو ماه خبر داد و گفت: پس از این ابلاغ، صندوق بازنشستگی اقدام به صدور احکام بازنشستگان میکند.
رضا فیضینژاد با اشاره به ابلاغ آییننامه اجرایی متناسبسازی حقوق بازنشستگان توسط سرپرست ریاست جمهوری، اظهار کرد: براساس ماده ۴ آئیننامه، سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه باید ظرف دو ماه و با همکاری دستگاههای اجرایی و صندوق بازنشستگی ذیربط ، در رابطه با مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت، قانون استخدام کشوری و سایر دستگاههای دارای قوانین و مقررات خاص استخدامی که پرداخت حقوق و مزایای کارکنان آنان مشمول دریافت مجوز یا نظارت سازمان اداری و استخدامی است، جداول مربوط به نحوه شناسایی و طبقهبندی بازنشستگان را بر اساس مبلغ کسور پرداختی توسط شاغلان مشابه و همتراز در پایه، رتبه، مرتبه، طبقه، درجه، گروه و یا سایر عناوین مشابه و با ملاک ۳۰ سال سابقه بیمهپردازی تهیه کرده و به صندوق بازنشستگی ذیربط ابلاغ کنند، به نحویکه با توجه به تنوع گروههای شاغلین و بازنشستگان نظیر فرهنگیان مشمول رتبهبندی، اعضای هیئت علمی و قضات، جداول به طور جدگانه تنظیم و ابلاغ شود.
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه اطلاعات شاغلان همتراز بازنشستگان در اختیار سازمان اداری و استخدامی و دستگاههای اجرایی است، برای این اقدام دو سازمان، اطلاعات شاغلان را از دستگاههای متبوع هر بازنشسته دریافت کرده و ما نیز اطلاعات بازنشستگان متناظر همان دستگاه را برای تهیه جداول مربوط به نحوه شناسایی و طبقهبندی بازنشستگان در اختیار این دو سازمان قرار میدهیم.
به گفته معاون فنی و امور بیمهای صندوق بازنشستگی کشوری، باتوجه به اینکه بازنشسته باید ۹۰ درصد حقوق شاغلان را طی سه سال دریافت کند که این افزایش در سال اول اجرای قانون برنامه هفتم به میزان ۴۰ درصد افزایش مییابد، پس از محاسبه ۴۰ درصد از میزان ۹۰ درصد حقوق شاغل همتراز توسط دو سازمان مربوطه و مشخص شدن جدول نحوه اعمال متناسبسازی، براساس آن صندوق بازنشستگی کشوری میتواند احکام اصلاحی متناسبسازی را صادر کند.
فیضینژاد با بیان اینکه فرایند اجرای همسانسازی حقوق بازنشستگان شروع شده است، تصریح کرد: سازمان اداری و استخدامی اکنون در حال دریافت اطلاعات از دستگاههای متبوع هستند تا آن اطلاعات را به بازنشستگان همتراز شاغلین تطبیق دهند و در نهایت بعد از جمعبندی، برای صدور احکام این جدول را در اختیار صندوق بازنشستگی قرار دهند.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص میزان افزایش حقوق بازنشستگان با اجرای همسانسازی، اینگونه گفت: شاغل متناظر کسی است که اکنون در دستگاههای اداری و اجرایی فعال است.
بازنشستگان و مستمری بگیران میتوانند با مراجعه به این سامانه فیش حقوقی خود را دریافت نمایند.
بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی،بدلیل عدم اِعمال تغییرات در فیش های حقوقی،انتظار دارند ضمن تسریع در روند تصویب و اجرای لایحه دو فوریتی متناسب سازی حقوق ها؛ لااقل همانند بازنشستگان کشوری و لشکری نسبت به پرداخت مبالغ علی الحساب متناسب سازی؛ از تیرماه تاکنون اقدام عاجل مبذول گردد!
پرداخت حقوق و مستمری شهریور ماه براساس حروف الفبا از بیستم تا پایان ماه واریز میشود.
بیمهشدگان و مستمریبگیران سازمان تأمین اجتماعی با ورود به اپلیکیشن «تأمین من» یا سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به آدرس https://es.tamin.ir و ورود به بخش «فیش حقوقی مستمریبگیران» و «مشاهده فیش حقوقی مستمریبگیران» میتوانند فیش حقوقی خود را در ماههای مختلف مشاهده و چاپ نمایند.
چهارشنبه مورخ۱۴۰۳/۶/۱۴ مصادف با سالروز شهادت ولی نعمتمان علی ابن موسی الرضا(ع) ساعت ۴/۳۰صبح و در جریان برگزاری جلسه مشترک تعدادی از مسئولین برخی از تشکلات با جناب آقای دکتر محمد باقر قالیباف ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و در محل حسینیه جامعه الحسین(ع) آقای رحمت الله پورموسی دبیر کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی خراسان رضوی وریاست کانون مشهد در حاشیه این جلسه ضمن بیان مشکلات جامعه کارگری بازنشسته به تبعیض انجام شده بین بازنشستگان کشوری ولشکری با تامین اجتماعی در خصوص پرداخت یک میلیون تومان علی الحساب متناسب سازی اشاره نمود واز طرفی تقاضا کرد طرح دو فوریتی مربوط به متناسب سازی حداقل بگیران با قید فوریت در مجلس تصویب شود تا با توجه به آماده بودن زیر ساخت ها در سازمان تامین اجتماعی هرچه زودتر شاهد اجرای طرح یادشده باشیم.
وی همچنین در خصوص طرح ماده واحده عیدی و پاداش توسط کانون مشهد توضیح مختصری ارائه فرمودند.
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی نیز با اطمینان خاطربه جهت اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان اظهار داشت قطعا در اولین فرصت طرح دوفوریتی را پیگیری خواهیم کرد ضمن اینکه خاطر نشان کردند حتما علی الحساب واریز شده برای بازنشستگان کشوری ولشکری برای بازنشستگان تامین اجتماعی نیز انجام خواهد شد.
همچنین مقر شد به جهت توضیح بیشتر در خصوص طرح ماده واحده عیدی و پاداش در صورت امکان وقت جلسه ای با ایشان در تهران هماهنگ شود
ضمنا نامه تنظیم شده کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی خراسان رضوی در خصوص تسریع در تصویب طرح دوفوریتی متناسب سازی حداقل بگیران تقدیم گردید.
روابطعمومی کانون کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی خراسان رضوی ومشهدمقدس
جزییات جدید از اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان
رئیس ، اعضای هیأت رئیسه و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم
پس از حمد خدا و با سلام و صلوات بر حضرت محمد و آل محمد ( ص) و با احترام، همانگونه که مستحضرید به استناد جزء 1 بند «ر» ماده 28 قانون برنامه هفتم پیشرفت دولت موظف است حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری را به شرح ذیل همسان سازی نماید.
( ر – 1- به منظور برقراری عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز منتاسبسازی حقوق بازنشستگان با 90 درصد حقوق و فوقالعادههای مشمول کسور شاغلان مشابه و هم طراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را بهعمل آورد. این افزایش از سال 1403 در سال اول معادل 40 درصد و در سالهای دوم و سوم هر کدام 30 درصد مابه التفاوت تا نود درصد (90%) یاد شده خواهد بود. آیین نامه اجرائی این جزء به تصویب هیأت محترم وزیران میرسد)
دولت سیزدهم در روزهای پایانی آیین نامه اجرایی این بند را تنظیم و به شماره 68969 (ت) 62770 (ه) مورخ 1403/05/01 جهت اجراء ابلاغ نمود که متاسفانه با مُرقانون در تناقض و نامه کمیته فنی پیگیری مطالبات صنفی بازنشستگان کشوری به دولت محترم جهت اصلاح این آیین نامه ارسال و موارد نقض به شرح ذیل تقدیم گردید.
1) در بند 6 ماده 1 مربوط به مابه التفاوت، جمله ( میانگین مبلغ خالص ذکر شده است) که مغایر با مفاد جزء 1 بند (ر) ماده 28 فوق الذکر می باشد. زیرا در جزء مزبور به صراحت متناسب سازی حقوق بازنشستگان با 90 درصد حقوق و فوق العاده های مشمول کسور شاغلان مشابه و هم طراز اشاره شده است.
بنابراین جمله میانگین مبلغ خالص ناقض حقوق بازنشستگان و برخلاف مصوبه است. و باید هم کلمه میانگین و هم خالص حذف و به جای آن ، حقوق و فوق العاده های مشمول کسور شاغل همطراز ومشابه ذکر شود.
2) با عنایت به موخر بودن تصویب قانون برنامه هفتم بر قانون بودجه 1403 وعدم اشاره به محل تامین اعتبار همسانسازی در جزء 1 بند (ر) ماده 28 دولت موظف است طبق اصل 53 قانون اساسی از محل درآمدهای مصوب و برابر قانون تامین اعتبار و پرداخت نماید، بنابراین ذکر ( در حدود اعتبارات مصوب) در ماده 2 آن دستور العمل زائد وخلاف قانون است.
3) با توجه به اینکه در جزء 1 بند (ر) ماده 28 هیچ گونه اشاره ای به تامین اعتبار نشده است، بنابراین در هر کجای آیین نامه اشاره به شرط تامین اعتبار شده است زائد بر قانون بوده و باید حذف شود.
4) در قسمت موخر تبصره ماده 2 به اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری و فولاد از منابع پیش بینی شده در حکم بند (( ر)) تبصره 6 قانون بودجه 1403 در سال 1403 و اعتبار متناظر آن در قوانین بودجه سنوات آتی ملاک عمل و هزینه کرد واقع خواهد شد، اشاره نموده است که طبیعتا منابع سال 1403 برای اجرای متناسب سازی مشمولین قانون توسط دولت پیش بینی شده و چون احکام بودجه فقط برای سال اجرای آن اعتبار و نفوذ اجرایی دارد، لذا هیات وزیران دولت قانوناً مجاز نیست برای منابع اعتباری سالهای آتی هم چنین حکمی در آیین نامه اجرایی متناسب سازی تجویز و تنظیم نماید. و دولت چهاردهم وفق مقررات منابع مورد نیاز برای اجرای همسان سازی سالهای 1404 و 1405 را وفق قانون پیش بینی و در قانون بودجه می آورد.
لیک متاسفانه هم اکنون دولت چهاردهم در تصویب نامه اصلاحیه آیین نامه متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری به تاریخ1403/06/07 ابلاغی به تاریخ 1403/06/11 و شماره 87912، بدون توجه به سایر اشکالات قانونی صرفا به جزء 6 ماده 1 توجه نموده است و جهت اصلاح آن واژه ( خالص) را حذف و در انتهای جزء مزبور عبارت (( پس از کسر حق بیمه سهم فرد و مالیات بر درآمد با رعایت بند ث تبصره 15 قانون بودجه سال 1403 کل کشور)) اضافه می شود. را آورده است. که عملا در اجرا همان است. و به مراتب بدتر هم شده است.
در حالی که در قانون برنامه هفتم پیشرفت مصوب مجلس در جزء 1 بند (ر) ماده 28 ملاک صرفا 90 درصد حقوق و فوق العاده های مشمول کسور حقوق شاغل همطراز( بدون کسرمالیات و بیمه) می باشد.
چون اساسا قانونگذار کسور بیمه شاغلین را جزء همان 10 درصد کسر نموده است و ملاک را 90 درصد قرار داده و اگر قرار باشد مجدداً بیمه و مالیات کسر شود، حقوق بازنشسته به کمتر از 80 درصد حقوق شاغل همتراز تقلیل داده خواهد شد.
با عنایت به موارد فوق الذکر و با توجه به قسمت موخر اصل 138 قانون اساسی متمنی است نسبت به ارجاع این آیین نامه و اصلاحیه مزبور به هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین جهت اعلام نظر اقدام فرموده و درصورت مغایرت مصوبه با قانون مصوب نسبت به ابطال آن اقدام فرمایید.
کمیته فنی پیگیری مطالبات صنفی بازنشستگان کشوری