پارس نوآ (ال 90 ایرانی) آماده عرضه شد | معرفی خودرو پارس نوآ با مشخصات فنی

پارس خودرو نام پروژه تندر ایرانی را که با کد فنی P90 شناخته می‌شد پارس نوآ (Pars Noa) گذاشت. این خودرو قرار است در نیمه نخست ۱۴۰۴ روانه بازار شود.

کدخبر : 29232
سایت سرگرمی روز :

تریبون اقتصاد پس از مدت‌ها حواشی پیرامون پروژه تولید تندر ۹۰ ایرانی و تغییر اسامی مختلف، مدیرعامل پارس خودرو در پیام نوروزی خود نام پروژه P90 و تندر ایرانی را «پارس نوآ» خطاب کرد و به نظر می‌رسد این نام نهایی شده باشد. پیش از این نیو پارس تندر، کادیلا، P90 و پارس آریا نام‌هایی بودند که سایپایی‌ها برای این خودرو انتخاب کردند ولی همه این اسامی در نهایت به دلایلی به بن‌بست خوردند.

بهمن حسین زاده مدیرعامل جدید پارس خودرو در پیام خود با اشاره به عرضه محصولات جدید روئوه E-RX5 و پارس نوآ و همچنین عرضه تیپ‌های اتوماتیک و دوگانه‌سوز سهند از ارتقای سطح کیفی و ایمنی محصولات پارس خودرو در سال آینده خبر داده است.

مشخصات فنی و پلتفرم پارس نوآ

پارس نوآ روی پلتفرم نسل اول رنو لوگان (تندر ۹۰) توسعه یافته است.

مشخصات فنی خودرو

موتور: ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با کد ME۱۶

قدرت: ۱۱۵ اسب‌بخار

گشتاور: ۱۴۷ نیوتن‌متر

گیربکس: دستی ۵ سرعته

سیستم تعلیق: مک‌فرسون جلو، تیغه‌ای عقب

فرمان: برقی (EPS)

ترمز: دیسکی جلو، کاسه‌ای عقب

امکانات رفاهی و ایمنی پارس نوآ

دو کیسه هوا

سیستم ترمز ABS، EBD، BAS

کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)

سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)

دوربین دید عقب

نمایشگر لمسی ۷ اینچی

تهویه مطبوع اتوماتیک

آینه‌های جانبی برقی با تاشوی دستی

سنسور باران

روشنایی در روز (DRL)

فرمان چندکاره

رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی

شیشه‌های عقب دودی

برنامه تولید و زمان عرضه

تولید پارس نوآ در کارخانه پارس‌خودرو آغاز شده و عرضه رسمی آن از خرداد ۱۴۰۴ خواهد بود. در فاز اول، نسخه دنده‌ای بنزینی به بازار می‌آید و برنامه‌هایی برای تولید نسخه‌های اتوماتیک و دوگانه‌سوز نیز وجود دارد. خط تولید این خودرو همان خط قدیمی تندر ۹۰ و ساندرو در پارس‌خودرو است.

بازار ایران همواره از خودروهای اقتصادی با کیفیت و دوام بالا استقبال می‌کند. تندر ۹۰ نمونه بارز این علاقه‌مندی بود. پارس نوآ در صورتی که قیمت مناسبی داشته باشد، می‌تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد.

انتقادات نیز به سمت طراحی قدیمی کابین، استفاده مجدد از پلتفرم ۲۰ ساله، و عرضه اولیه با گیربکس دستی وارد است. با این حال، برخی امکانات مثل ESC، TPMS و فرمان برقی، باعث شده دیدگاه بسیاری نسبت به خودروهای داخلی بهبود یابد.

پارس نوآ نمادی از احیای یک پلتفرم موفق جهانی در دل صنعت خودروی ایران است. اگرچه ساختار فنی آن کاملاً نوآورانه نیست، اما تلاشی موفق در ارتقای یک خودروی اقتصادی به سطحی قابل قبول در بازار داخلی محسوب می‌شود. حال باید دید که آیا این خودرو می‌تواند انتظارات مشتریان را برآورده کند و سهمی شایسته در بازار رقابتی خودروهای سدان داشته باشد یا خیر.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: