بازنشستگان | حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان

فوری/۳ واریزی مهم به حساب بازنشستگان از فردا | خبر خوش برای بازنشستگان تامین اجتماعی

اجرایی شدن کامل و جامع قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، موضوعی است که مدت‌هاست مسکوت مانده و اکنون مطرح شدن این موضوع توسط نمایندگان مجلس می‌تواند سرچشمه امید برای اجرایی شدن این قانون باشد، چراکه این موضوع به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بازنشستگان بدل شده است.

کدخبر : 21724
سایت سرگرمی روز :

مدت‌هاست که شاهد مطرح شدن موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و همسان‌سازی مستمری بازنشستگان کشوری و لشکری بوده‌ایم، اما در این میان، متناسب‌سازی و همسان‌سازی مستمری به طور کامل اجرایی نشده است و بازنشستگانی از جمله بازنشستگان تأمین اجتماعی از اجرای این قانون بی‌بهره هستند.

با توجه به شرایط فعلی وضعیت زندگی و معیشت بازنشستگان به ویژه بازنشستگان تامین اجتماعی، موضوع متناسب‌سازی و همسان‌سازی حقوق آنها از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند به بهبود شرایط آنها منجر شود.

اجرایی شدن این قانون حدود دو سال است که به تعویق می‌افتد و بنا بر اعلام میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، میزان باقی‌مانده متناسب‌سازی، تنها ۵ تا ۶ درصد به حقوق به بیش از یک میلیون نفر بازنشسته سایر سطوح‌بگیر تأمین اجتماعی می‌افزاید و با اینکه این مبلغ چندان قابل توجه نیست، به دلایل مختلفی از جمله کمبود منابع پرداخته نمی‌شود و مابقی مبالغ متناسب‌سازی که برای حداقل بگیران و زیر حداقل بگیران نیز می‌تواند برای سنوات قبل و بعد محاسبه شود، از آنان دریغ می‌شود.

با توجه به تأثیر اجرایی شدن این قانون و لزوم توجه ویژه مسئولان به دغدغه‌های این قشر از جامعه، می‌طلبد که پیگیری‌های ویژه‌ای در این راستا صورت گیرد تا شاهد بهبود وضعیت معیشتی و رفاه بازنشستگان باشیم؛ در همین راستا شاهد اظهارات برخی نمایندگان مجلس در این خصوص بودیم و مهرداد لاهوتی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در جلسه علنی امروز مجلس اظهار کرد: همسان سازی حقوق بازنشستگان یک قانون مهم است که باید اجرا شود.

همچنین احمد فاطمی، نماینده بابل در مجلس در جلسه علنی امروز مجلس با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف همسان سازی حقوق بازنشستگان اظهار کرد: هنوز یکسان سازی انجام نشده است.

پیش‌تر از این نیز احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه قانون متناسب سازی مستمری بازنشستگان ۱۳۰ هزار میلیارد تومان منبع نیاز دارد، اظهار کرده بود: تا چند هفته دیگر شیوه نامه دقیق قانون متناسب سازی مستمری بازنشستگان نهایی می‌شود.

در این میان و بنا بر اظهارات مسئولان مربوطه، در مشروح مذاکرات برنامه هفتم حداقل‌بگیرها استثنا نشده بودند و قرار بود برای همه بازنشستگان با فرمولی متناسب‌سازی صورت گیرد، اما در قانون برنامه ابلاغی، سه میلیون و ۴۰۰ هزار حداقل‌بگیر شامل این طرح نمی‌شوند و حذف شده‌اند.

در همین راستا، علی بابایی کارنامی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اظهار کرده بود: جلسه‌ای با حضور رؤسای سه کمیسیون برگزار شد و رؤسای کمیسیون‌های اجتماعی، آموزش و تحقیقات و برنامه و بودجه و همچنین آقای پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند؛ دغدغه‌های دولت را شنیدیم و مسائل مختلفی وجود داشته است.

وی افزود: در اجرا هم مشکلی وجود دارد، در مشروح مذاکرات برنامه هفتم حداقل‌بگیرها استثنا نشده بودند و قرار بود برای همه بازنشستگان با فرمولی متناسب‌سازی صورت بگیرد، اما در قانون برنامه ابلاغی، سه میلیون و ۴۰۰ هزار حداقل‌بگیر شامل این طرح نمی‌شوند و حذف شده‌اند.

رئیس کمیسیون اجتماعی با اشاره به مشروح جلسه مذکور عنوان کرد: جمع‌بندی جلسه در نهایت با توجه به خلأهایی که وجود دارد بر این شد که دولت یک لایحه جدید به صورت دوفوریتی برای متناسب‌سازی حقوق همه بازنشستگان به مجلس ارائه دهد.

علیرضا سلیمی، نماینده مردم تهران پیش از این در مجلس شورای اسلامی، ضمن انتقاد از تأخیر در همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اظهار کرد: اگر قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان هر چه سریع‌تر اجرا نشود، مجلس ورود می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کند، افزود: تأخیر بیشتر در اجرای قانون مذکور پذیرفتنی نیست؛ با توجه به اینکه منابع لازم برای اجرای این قانون از سوی مجلس مشخص شده است و دولت از محل مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای سال جاری یک درصد اضافه شده را دریافت کرده است، منتظر نگهداشتن بازنشستگان اقدام درستی نیست.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی با بررسی شرایط اقتصادی و وضعیت معیشتی بازنشستگان قانون همسان‌سازی این قشر را مصوب و محل تأمین بودجه را نیز مشخص کرد و برای اینکه دولت تحت فشار قرار نگیرد اجرای سه ساله آن را نیز در نظر گرفت، لذا هیچ مانعی در مسیر اجرای این قانون پذیرفته نیست.

گفتنی است؛ اجرای قانون همسان‌سازی بازنشستگان تصویب شده است، اما در مسیر اجرایی شدن آن فراز و نشیب فراوانی وجود دارد که چالش‌هایی را در شرایط اقتصادی و معیشتی موجود برای بازنشستگان ایجاد کرده است، لذا شایسته است تمام مسئولان از مجلس گرفته تا سازمان تأمین اجتماعی، برای رفع دغدغه این قشر از جامعه موانع را رفع کنند تا هرچه زودتر شاهد اجرایی شدن کامل این قانون باشیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • ناشناس
    0

    سلام

  • خلف تیماس
    0

    خجالت بکشید همتون هی توپ می‌دازید تو زمن هم دیگه چه فکری میکنید شما خجالت بکشید