مددجویان بهزیستی | مددجویان کمیته امداد

فوری/پرداخت معوقات 3 ماهه مستمری مددجویان به صورت کامل | خبر خوش مجلس برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت که ۳ ماه است که ۱۳ هزار مددجوی بهزیستی حقوق دریافت نکرده است که باید مورد پیگیری قرار گیرد.

کدخبر : 21787
سایت سرگرمی روز :

حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: به دلیل اختلاف نظر بین سازمان هدفمندی یارانه‌ها با سایر سازمان‌ها ۱۳ هزار مددجویان بهزیستی سه ماه است که حقوق نگرفته است و باید این موضوع پیگیری شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکری دیگر اظهار کرد: دولت مطالبات تامین اجتماعی به میزان  ۱۳۰ همت را به طور کامل پرداخت نکرده و بخش عمده آن باقی مانده است لذا متناسب سازی حقوق کارگران تامین اجتماعی همچون لشگری و کشوری به صورت کامل اجرا نشده است که باید این موارد مورد رسیدگی قرار گیرد.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر اظهار کرد: اگر ۱۳ هزار مددجوی بهزیستی حقوق نگرفته است دور از انصاف است؛ انتظار می‌رود وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این موضوع را پیگیری کرده و کمیسیون اجتماعی هم گزارشی ارائه دهد.

بررسی های این نهاد نظارتی از اجرای قانون بودجه سال گذشته نشان می دهد، علی‌رغم تکلیف مقرر در  تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مبنی بر افزایش ۴۰ درصدی حمایت‌های مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره)، لیکن این افزایش طی ۵ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۰ درصد و طی ۷ ماهه انتهایی سال ۴۰ درصد بوده و بابت مابه‌التفاوت افزایش ۵ ماهه ابتدایی سال با درصد مقرر، پرداختی صورت نپذیرفته است.

همچنین گزارش های این نهاد نظارتی نشان می دهد که هیچ گونه اعتباری در سال ۱۴۰۲ برای پرداخت تسهیلات خُرد و قرض‌الحسنه جهت نیازمندان به صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت از محل مازاد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها اختصاص نیافته است.

دیوان محاسبات ضمن بررسی دقیق این موضوع در جریان رسیدگی به گزارش تفریغ بودجه و برخورد با تخلف صورت گرفته، تذکرات لازم را برای اجرای دقیق قانون به متولیان امر ارائه داد.

مدیرکل خانواده و بانوان سازمان بهزیستی کشور از اصلاح دستورالعمل جامع «حمایت‌های اجتماعی گروه بانوان سرپرست دریافت کننـده خدمات سازمان بهزیستی» خبر داد.

 اسعدی در تشریح این اصلاحیه گفت: در این دستورالعمل جامعه هـدف واجـد شـرایط گروه «بانوان سـرپرست خانوار دریافت کننـده خدمات غیرمستمر» به گروه‌های چهارگانه دستورالعمل مذکور افزوده شد.

او افزود: سازمان بهزیستی بانوان سرپرست خانواری که به دلیل عدم توانایی مالی، نیازمندی آنان توسط مددکاران اجتماعی محرز شده باشد (دهک درآمدی یک تا ۵) و مستمری بگیر سازمانهای بیمه‌ای نباشند، تحت پوشش خدمات مستمر قرار می‌دهد.

اسعدی افزود: بانوان سـرپرست خانواری که میزان مسـتمری بازنشسـتگی، ازکارافتادگی یا بازماندگان دریافتی آنان، معادل یا کمتر از حـداقل حقوق و دسـتمزد قانون کار باشند، براساس قوانین بالادستی "قانون حمایت از زنان و کودکان بی‌سرپرست مصوبه سال ۱۳۷۱" ، مشمول دریافت مستمری از سازمان بهزیستی نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: اما امکان دارد این دسته از بانوان، نیازمند دریافت سایر خدمات باشند؛ از این رو با اصلاحیه دستورالعمل صدرالاشاره، منع قانونی در راستای ارائه خدمات غیرمستمر به این دسته از بانوان وجود نداشته و می‌توانند از سایرخدمات غیر مستمر این سازمان بهره‌مند شوند.

به گفته اسعدی این دسته از بانوان و اعضای خانواده آنان می‌توانند از خدمات غیرمستمری مانند دریافت یک دوره خدمت تخصصـی رایگان ترک اعتیاد کوتاه مدت به اعضای خانواده‌های بانو سرپرست، دریافت چهـار جلسه خـدمت رایگان مـددکاری اجتماعی، مشاوره و روانشــناختی جهت خانواده‌های نیازمنـد واجدشرایط، اخذ معرفی نامه جهت معافیت سربازی به یکی از فرزندان ذکور بانوان سرپرست خانوار و یا معرفی نامه به مراکز درمانی، آموزشی، مراجع قضایی، معاضدت‌های حقوقی و ... و همچنین دریافت خدمات توانبخشی به اعضای معلول خانواده‌های بانو سرپرست، بهره‌مند شوند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور؛ او تاکید کرد: البته دریافت این خدمات مشروط به تاییـد نیازمنـدی خانواده توسط مـددکار اجتماعی و کمیته شهرستان بوده که در صورت تشکیل پرونده اجتماعی و ثبت در سامانه‌های مربوطه سازمان، امکان‌پذیر است.

معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار بوشهر از آغاز ثبت نام متقاضیان تسهیلات اشتغالزایی در استان بوشهر خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی باستین در جمع خبرنگاران با اشاره به فراهم شدن پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی کم بهره در استان بوشهر اظهار داشت: از اول شهریورماه سامانه تسهیلات اشتغال‌زایی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی (tek.ir) برای ثبت‌نام متقاضیان گشایش یافته است.

معاون استاندار بوشهر با بیان اینکه اعتبارات کم بهره قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شده است گفت: در این راستا ۲ هزار و ۴۳۲ میلیارد تومان به استان بوشهر تخصیص یافت.

رئیس کارگروه استانی تسهیلات تبصره ۲ استان بوشهر بیان کرد: این اعتبار در اختیار ۱۶ نهاد حمایتی و دستگاه اجرایی شامل کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد شهید و امور ایثارگران، بهزیستی، امور عشایر، سازمان زندان‌ها، بسیج سازندگی، معاونت امور روستایی، قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه، بنیاد برکت، علوی، کرامت آستان قدس رضوی، جهاد دانشگاهی، سازمان فنی و حرفه‌ای، بنیاد سپهر تبلیغ نوین، انجمن حامیان فرهنگ و قرض‌الحسنه و کارآفرینی اجتماعی و صندوق نوآوری قرار دارد تا افراد واجدالشرایط را برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی کنند.

وی با بیان اینکه این تسهیلات در قالب جزء ۳ و ۴ بند «ب» تبصره ۲ قانون بودجه سال جاری و با نرخ سود ۴ درصد به متقاضیان پرداخت خواهد شد گفت: امکان پرداخت یک‌هزار و ۱۴۲ میلیارد تومان تسهیلات در قالب جزء ۴ و یک‌هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان در قالب جزء ۳ و مجموعا ۲ هزار و ۴۳۲ میلیارد تومان در استان بوشهر وجود دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر گفت: هدف از پرداخت این تسهیلات ایجاد یا تثبیت اشتغال است که با توجه رسته‌های شغلی از مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان تا ۳۰۰ میلیون تومان برای هر فرد متغیر است.

باستین اضافه کرد: برای طرح‌هایی که به‌صورت کارفرمایی هستند افراد واجد شرایط در ازای ایجاد هر یک شغل مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان تا سقف ۴ میلیارد تومان تسهیلات دریافت می‌کنند.

وی ضمن تقدیر از همکاری و هماهنگی بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات تکلیفی سال گذشته، ابراز امیدواری کرد در سال جاری نیز بتوانیم مبلغ ابلاغی را به طور کامل جذب و زمینه افزایش اشتغال و تولید را فراهم کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: