به این علامت هشدار توجه کنید | پاهای شما خبر از نشانه بیماری کبد چرب می دهد

راه های زیادی وجود دارد که بدتر شدن سلامت کبد می تواند بر بدن شما تأثیر بگذارد. بیماری کبد چرب به ویژه می تواند منجر به علائم متعددی از جمله پای شما شود.

کدخبر : 21933
سایت سرگرمی روز :

از آنجایی که کبد بزرگترین اندام داخلی بدن است، چندین عملکرد بدن را تسهیل می کند. این ماده مغذی را متابولیزه می کند، مواد مضر را سم زدایی می کند و صفرا را تولید می کند، مایعی به رنگ زرد مایل به سبز که به هضم کمک می کند. از همه مهمتر، ویتامین ها را ذخیره می کند، قند خون را تنظیم می کند و به عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند. 

جالب اینجاست که کبد عضوی است که پس از آسیب توانایی بازسازی را دارد. در واقع، می تواند پس از حذف تا 90 درصد به اندازه طبیعی رشد کند. با این حال، اگر اندام به شدت آسیب دیده یا زخمی شده باشد، بازسازی می تواند چالش برانگیز باشد. کبد چرب درمان نشده می تواند منجر به التهاب و آسیب سلول های کبدی شود که به مرور زمان باعث فیبروز یا اسکار می شود. 

بیماری کبد چرب در درجه اول با ایجاد تجمع چربی در سلول های کبد، کبد را تحت تاثیر قرار می دهد. این می تواند منجر به عوارض زیادی از جمله علائم دردناک در پاهای شما شود. دکتر شارث کومار، JG Surgical Gastroenterology، Apollo Clinic، Koramangala ، در صحبت با تیم OnlyMyHealth، چگونگی و علائمی که باید مراقب آنها بود را توضیح می‌دهد. 

بیماری کبد چرب که به عنوان استئاتوز کبدی نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که چربی اضافی در کبد جمع شود، به این معنی که چربی به 5 تا 10 درصد وزن کبد برسد. دو نوع اصلی بیماری کبد چرب وجود دارد که عبارتند از:

بیماری کبد چرب ناشی از الکل (AFLD): این بیماری در اثر مصرف منظم الکل ایجاد می شود. بیماری کبد الکلی (ALD) 4 درصد از مرگ و میرها و 5 درصد از سال های زندگی تعدیل شده با ناتوانی (DALYs) را تشکیل می دهد و اروپا بدترین آسیب را به خود اختصاص می دهد.مطالعه کنیدمنتشر شده در مجله هپاتولوژی ، افزود: "در سال 2010، تقریباً نیم میلیون مرگ ناشی از سیروز ناشی از الکل بود."

بیماری کبد چرب غیر مرتبط با الکل (NAFLD): این نوع بیماری کبد چرب مربوط بهمصرف الکل، اما دارای یکشیوع جهانی38٪ بین 2016-2019؛ قبلاً در سالهای 1990-2006 25.3٪ بود. تاکنون، محققان علت دقیق این بیماری را پیدا نکرده اند. 

بیماری کبد چرب مستقیماً پاها را تحت تأثیر قرار نمی دهد، بلکه به مراحل شدیدتر مانند استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) یا سیروز می رسد که می تواند منجر به اثرات سیستمیک یا مشکلاتی در سیستم گردش خون شود که کل بدن از جمله پاها را تحت تأثیر قرار می دهد. .

افراد مبتلا به NASH و کسانی که آسیب کبدی قابل توجهی را تجربه کرده‌اند، ممکن است دچار «تورم در پاها» شوند که ادم نامیده می‌شود و «انباشت مایع در شکم» که آسیت نامیده می‌شود.کلینیک کلیولند. 

Cedar Sinai توضیح می دهد که به دلیل افزایش فشار در ورید که خون را در کبد شما به حرکت در می آورد، به نام ورید باب رخ می دهد.

علاوه بر این، دکتر کومار ارتباط بین بیماری کبد چرب و مقاومت به انسولین (دیابت نوع 2) را پیشنهاد می کند. او می گوید: «دیابت می تواند منجر به مشکلات گردش خون و آسیب عصبی، به ویژه در اندام تحتانی شود. این می تواند منجر به جریان خون ضعیف، کاهش حس، و کندتر بهبود زخم شود و خطر زخم پا و عفونت را افزایش دهد.

بیماری کبد چرب همچنین یک عامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی (CVDs) است. گردش خون ضعیف ناشی از بیماری های قلبی می تواند منجر بهبیماری شریان محیطی (PAD)این پزشک می افزاید: وضعیتی که باعث کاهش جریان خون در پاها و پاها می شود. 

به گفته پزشک، این امر می تواند باعث درد، گرفتگی و ضعف در اندام تحتانی در هنگام فعالیت بدنی شود. 

سایر علائمی که باید مراقب آنها باشید

خستگی

ناراحتی یا درد شکم

کاهش وزن غیر قابل توضیح

یرقان - زرد شدن پوست و چشم

افزایش آنزیم های کبدی در آزمایش خون

ادرار تیره

مدفوع رنگ پریده

از دست دادن اشتها

ضعف

گیجی در موارد شدید

کف دست قرمز در مراحل پیشرفته

عروق خونی عنکبوت مانند روی پوست

چگونه از بیماری کبد چرب پیشگیری کنیم

دکتر کومار می گوید: "پیشگیری از بیماری کبد چرب شامل اتخاذ یک سبک زندگی سالم و انتخاب هایی است که از سلامت کبد حمایت می کند."

به گفته وی، چاقی یکی از عوامل خطر اصلی ابتلا به بیماری کبد چرب است، به همین دلیل است که فرد باید با رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی منظم، هدف خود را برای رسیدن به وزن سالم و حفظ آن هدف قرار دهد. 

پزشک توصیه می کند که بر روی یک رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم تمرکز کنید. او نسبت به مصرف غذاهای شیرین، غذاهای فرآوری شده و غذاهای سرشار از چربی های اشباع و ترانس هشدار می دهد. علاوه بر این، مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده و قندهای اضافه شده را محدود کنید. اینها می توانند به مقاومت به انسولین و ایجاد بیماری کبد چرب کمک کنند. به گفته دکتر، بنابراین، کربوهیدرات های پیچیده و غذاهای با شاخص گلیسمی پایین را انتخاب کنید. 

از مصرف زیاد الکل که یکی از دلایل شناخته شده بیماری کبد چرب است، خودداری کنید. اگر الکل می نوشید، این کار را در حد اعتدال انجام دهید. برای بیشتر بزرگسالان، طبق توصیه پزشک، این به معنای حداکثر یک نوشیدنی در روز برای زنان و حداکثر دو نوشیدنی در روز برای مردان است.

در نهایت، فعالیت بدنی منظم داشته باشید و حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط ​​یا 75 دقیقه ورزش با شدت شدید در هفته را هدف قرار دهید. 

اگر دیابت یا مقاومت به انسولین دارید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود از نزدیک همکاری کنید تا سطح قند خون خود را به طور موثر مدیریت کنید. مدیریت صحیح می تواند خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش دهد.

برخی از داروها و مکمل‌ها می‌توانند بر سلامت کبد تأثیر بگذارند، به همین دلیل است که قبل از مصرف هر گونه دارو یا مکمل جدید با پزشک خود مشورت کنید. 

منبع: مثبت سبز
آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: