فیلم / این نشونه ها خبر از سنگ کلیه می دهد

درد پشت یا پهلو، خون در ادرار، حالت تهوع و استفراغ از علائم سنگ کلیه هستند. بیشتر سنگ های کلیه به اندازه یک نخود هستند، اما می توانند به اندازه یک دانه شن یا به اندازه یک توپ گلف باشند. سنگ های کوچک می توانند از دستگاه ادراری عبور کنند، اما سنگ های بزرگتر ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

کدخبر : 22069
سایت سرگرمی روز :

چه غذاهایی باعث ایجاد سنگ کلیه می شوند؟

برخی غذاها نیز می توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. این غذاها عبارتند از:

گوشت و مرغ (پروتئین های حیوانی)

سدیم (رژیم های غذایی سرشار از نمک)

قندها (فروکتوز، ساکارز…)

آیا سنگ کلیه ژنتیکی (ارثی) است؟

بله، سنگ کلیه می تواند جنبه ژنتیکی داشته باشد.

علل ابتلا به سنگ کلیه

متخصصان معتقدند اصلی‌ترین دلیل ابتلا به این عارضه، میزان ادرار روزانه کمتر از یک لیتر است. از همین‌رو افرادی که مشکل کلیوی دارند یا نوزادانی که به شکل نارس متولد می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند. با این حال، احتمال بروز این عارضه در افراد بین سنین ۲۰ تا ۵۰ سال بالاست. به طور کلی عوامل مختلفی که باعث افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه می‌شوند، عبارت‌اند از:

کم‌آبی بدن

سابقه خانوادگی

چاقی

جنسیت (مردان بیش از زنان در خطر هستند)

پرکاری تیروئید

رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی نمک، گلوکز یا پروتئین

مصرف داروهای ضد تشنج

جراحی بای‌پس معده

بیماری التهابی روده (جذب کلسیم را افزایش می‌دهند)

سنگ کلیه انواع مختلفی دارد که شایع ترین آنها، سنگ کلیه سیاه رنگ است. جنس کریستال همه‌ سنگ‌های کلیه یکسان نیست. شایع‌ترین انواع آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

یکی از رایج‌ترین انواع سنگ‌های کلیه از نوع اگزالات کلسیمی هستند که به دلیل میزان زیاد کلسیم در آب آشامیدنی یا رژیم غذایی در کلیه و مجاری ادراری تشکیل می‌شوند. مصرف کم‌تر غذاهای حاوی اگزالات، خطر بروز این نوع سنگ را کاهش می‌دهد.

اگر می‌خواهید در مورد انواع غذاهای ممنوع جهت دفع سنگ کلیه کلسیمی بیشتر بدانید، درمانکده امکان مشاوره آنلاین با دکتر اورولوژی را برای شما فراهم کرده است.

افرادی که به اندازه کافی آب نمی‌نوشند یا به دلیل انجام فعالیت بدنی سنگین آب زیادی از دست می‌دهند و آن را جایگزین نمی‌کنند در معرض ابتلا به این نوع سنگ هستند. همچنین احتمال ابتلا به سنگ‌های اسید اوریکی در مردانی که به دلیل مصرف پروتئین حیوانی مانند گوشت قرمز، اسید اوریک خون بالایی دارند بیشتر از زنان است. از همین‌رو بیماران مبتلا به نقرس اغلب دچار سنگ‌های اسید اوریکی کلیه می‌شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: