بهترین مواد غذایی برای مغز | خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد

تغذیه برای مغز چگونه باید باشد؟ از کدام غذاها باید پرهیز کرد؟ کدام غذاها برای مغز مفید هستند؟ این غذاها خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهند!

کدخبر : 22288
سایت سرگرمی روز :

در حالی که با تلفن همراه خود صحبت می کنید، به این فکر می کنید که "آن را کجا گذاشتم؟" تا حالا زنگ زدی؟ یا با عینک روی چشم، "دوباره کجا برداشتم؟" چه می گویید؟!.. این فراموشی های ساده و مشابه آن بیشتر موضوعاتی هستند که در گفتگو با دوستان درباره آن صحبت می کنیم، گاهی می خندیم و گاهی شکایت می کنیم، اما آنهایی که نشانه بیماری های بسیار جدی به دلیل تأثیر پیشرفت هستند چه می شود. سن

مغز ما به سرعت در حال پیر شدن است، به خصوص با افزایش سن و تأثیر عوامل محیطی. بسیاری از بیماری های عصبی، به ویژه آلزایمر و پارکینسون، روز به روز شایع تر می شوند. با این حال، برای محافظت و بهبود سلامت مغز و عملکردهای شناختی، لازم است از سنین پایین اقدامات احتیاطی به ویژه تغذیه سالم انجام شود.

ازگی هازال چلیک، متخصص تغذیه و رژیم غذایی بیمارستان آجیبادم باکرکوی می‌گوید: «مداخله‌های سبک زندگی مانند تغذیه، ورزش، خواب منظم و باکیفیت و مدیریت استرس راه‌های غیرتهاجمی، قابل اعتماد و آسانی برای به تاخیر انداختن و پیشگیری از مشکلات شناختی ناشی از این بیماری هستند. "

برای داشتن مغزی سالم از این غذاها اجتناب کنید!

طبق مطالعات انجام شده؛ ازگی هازال چلیک، متخصص تغذیه و رژیم غذایی با تاکید بر اینکه ارتباط تنگاتنگی بین تغذیه ناسالم و افزایش بیماری های مرتبط با عملکردهای شناختی وجود دارد، می گوید: در سال های اخیر تحقیقات زیادی در مورد تاثیر الگوی رژیم غذایی بر سلامت مغز انجام شده است. . رفتارهای تغذیه ای منفی مانند چربی اشباع شده، مصرف بیش از حد فروکتوز، شکر تصفیه شده و مصرف غذاهای فرآوری شده باعث افزایش التهاب در سالمندان شده و بر عملکرد شناختی تاثیر می گذارد. بنابراین، چنین عادات غذایی باید کنار گذاشته شود.

تحقیقات انجام شده ؛ مطالعات نشان می‌دهد رژیم مدیترانه‌ای که رژیمی غنی از مواد غذایی مانند سبزیجات، دانه‌های روغنی، مغزها، ماهی، حبوبات و روغن زیتون و دارای چربی اشباع کم است، می‌تواند عملکردهای شناختی را به تاخیر انداخته و از زوال آن جلوگیری کند و به بهبود توانایی‌های شناختی کمک کند. حافظه تحقیقات ثابت کرده است که به دست آوردن یک عادت تغذیه ای که شامل الگوهای تغذیه ای صحیح به خصوص از مراحل اولیه زندگی است، فواید زیادی برای سلامت مغز دارد.

5 غذای شگفت انگیز که سلامت مغز را تقویت می کند:

ازگی هازال چلیک، متخصص تغذیه و رژیم غذایی، 5 ماده غذایی موثر که سلامت مغز را تقویت می کند و باید در سفره های خود بگنجانید، توضیح داد و هشدارها و پیشنهادات مهمی را ارائه کرد. 

ماهی روغنی

ماهی های روغنی، به ویژه سالمون، منابع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. امگا 3 به ویژه برای سلول های عصبی مغز مهم است. از کند شدن عملکردهای شناختی مرتبط با افزایش سن جلوگیری می کند و در تقویت حافظه موثر است. ماده خاکستری در مغز حاوی سلول های عصبی است که تصمیم گیری، حافظه و احساسات را کنترل می کنند. مصرف منظم ماهی تمایل به داشتن ماده خاکستری بیشتر در مغز را افزایش می دهد. می توانید 2 روز در هفته ماهی را با روش های پخت مانند فر یا گریل مصرف کنید . به ویژه زنان باردار و شیرده باید از ماهی های پر جیوه مانند کاشی، کوسه، اره ماهی و شاه ماهی خال مخالی اجتناب کنند.

قهوه

کافئین و آنتی اکسیدان های موجود در قهوه به حمایت از سلامت مغز کمک می کنند . با زوال عملکردهای شناختی به ویژه با اثر آنتی اکسیدانی خود مبارزه می کند. همچنین با افزایش تمرکز و افزایش انتقال دهنده های عصبی احساس خوب مانند دوپامین، تأثیر مثبتی بر مغز دارد. با این حال، باید به میزان کافئین مصرفی روزانه توجه کرد.

ازگی هازال چلیک، متخصص تغذیه و رژیم غذایی گفت: «حداکثر مقدار توصیه شده 400 میلی گرم کافئین در روز است . این مقدار در زنان باردار باید به 200 میلی گرم محدود شود. مشاهده شده است که مصرف متوسط ​​2-4 فنجان قهوه برای بزرگسالان سالم خطر ابتلا به بیماری های عصبی را کاهش می دهد. کسانی که مشکل فشار خون دارند و زنان باردار باید میزان مصرف خود را کاهش دهند و با پزشک خود مشورت کنند. وی می گوید: نوشیدن قهوه در عصر بر کیفیت خواب تأثیر منفی می گذارد، بنابراین باید در مصرف آن در طول روز احتیاط کرد.

تخمه کدو تنبل

علاوه بر گردو، فندق و بادام که برای سلامت مغز توصیه می شود هر روز در رژیم غذایی گنجانده شود، تخم کدو که آن هم دانه روغنی است؛ با داشتن روی، منیزیم، مس و آهن، یکی از مهمترین منابع مواد مغذی مهم برای سلامت مغز است . تخمه کدو که اثرات مهمی بر سلامت مغز مانند یادگیری، حافظه، سیگنال های عصبی، اختلال در عملکرد مغز دارد، صرف نظر از اینکه مشکل فشار خون دارد یا خیر، باید بدون نمک مصرف شود. نباید بیش از 1 لیوان چای در روز مصرف شود.

تخم مرغ

تخم مرغ؛ این مهم ترین منبع مواد مغذی است که از سلامت و رشد مغز حمایت می کند، از جمله B6، B12، فولات و کولین. کولین، به ویژه ، برای ایجاد استیل کولین، که از تقویت حافظه پشتیبانی می کند، مهم است . به مقدار کم در کبد تولید می شود، اما باید از خارج همراه با غذا مصرف شود. مصرف کافی کولین در دوران بارداری و شیردهی بر رشد مغز کودک تأثیر مثبت دارد. مصرف کولین 425 میلی گرم در روز برای زنان و 550 میلی گرم در روز برای مردان است. از آنجایی که 1 تخم مرغ حاوی 147 میلی گرم کولین است، تقریبا 30 مورد نیاز روزانه را می توان از این طریق تامین کرد.

زردچوبه

کورکومین موجود در زردچوبه یک آنتی اکسیدان قوی و ضد التهاب برای سلامت مغز است. به بهبود حافظه کمک می کند و به کاهش پلاک های آمیلوئیدی که در بیماری آلزایمر ایجاد می شود کمک می کند. در به تعویق انداختن کندی عملکردهای شناختی که به دلیل افزایش سن رخ می دهد، موثر است .

ازگی هازال چلیک، متخصص تغذیه و رژیم غذایی گفت: «طبق اکثر مطالعات، گنجاندن زردچوبه در برنامه غذایی سالم برای سلامت مغز موثر خواهد بود. یک گزینه خوب این است که 12 گرم در روز مصرف کنید که بیش از 2 قاشق چایخوری نباشد، آن را به سالاد یا سوپ خود اضافه کنید. با این حال، زنان باردار، شیرده و افراد مبتلا به کیسه صفرا و بیماری مزمن کلیه باید مصرف زردچوبه را با مشورت پزشک محدود کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: