فوری/ اطلاعیه مهم دولت درباره شناسنامه
بهطوریکه از سازمان زنان ایران اطلاع میدهند بعضی از مأموران ثبتاحوال به تقاضای مادرانی که برای اخذ شناسنامه فرزند خود مراجعه میکنند، ترتیب اثر نداده و صدور شناسنامه طفل را موکول به درخواست و مراجعه پدر مینمایند.
روز سهشنبه ۱۱ مهر ۱۳۴۶ به دنبال اقدامات سازمان زنان ایران، اداره کل ثبت احوال اعلام کرد که مادر نیز میتواند برای صدور شناسنامه فرزند خود به شعب ثبتاحوال مراجعه کند و این حق تنها اختصاص به پدر ندارد. مراتب طی بخشنامهای برای اجرا به کلیه شعب ثبت احوال در سراسر کشور ابلاغ گردید.
این بخشنامه که همان روز در روزنامه اطلاعات منتشر شد به این شرح بود:
به طوری که از سازمان زنان ایران اطلاع میدهند بعضی از ماموران ثبتاحوال به تقاضای مادرانی که برای اخذ شناسنامه فرزند خود مراجعه میکنند ترتیب اثر نداده و صدور شناسنامه طفل را موکول به درخواست و مراجعه پدر مینمایند، چون این عمل مغایر با نص صریح قانون و آییننامه میباشد لذا محض تشحیذ [شفاف ساختن]ذهن آقایان کارکنان و روسای ادارات ثبتاحوال متذکر میشود که مواد ۳ و ۳۳ قانون ثبتاحوال و ۲۸ و ۳۰ آئیننامه و تبصرههای آن تکلیف مادر را در اخذ شناسنامه فرزندش روشن کرده و بنابراین مادر نیز میتواند مطابق مقرراتی که در قانون و آئیننامه پیشبینی شده است برای گرفتن شناسنامه مولود مراجعه و اقدام نماید البته مفاد ماده ده قانون و ۴۲ آئیننامه را در موردی که پدر فوت کرده باشد نباید از نظر دور داشت و هنگامی که پدر طفل در حیات نباشد پس از نصب قیم، اخذ شناسنامه طفل صغیر توسط او انجام خواهد گرفت.
رئیس سازمان ثبت احوال از صدور کارت ملی به جای شناسنامه در بدو تولد خبر داد و گفت:به سمتی میرویم تا تغییراتی در شناسنامه ایجاد کنیم، تا در آینده در بدو تولد به افراد کارت ملی بدهیم و دیگر به سمت شناسنامه نمیرویم. همچنین در کشور باید بانک DNA داشته باشیم که در آثار بیومتریک اهمیت دارد.
وی در ادامه گفت: در راستای تحقق هوشمندسازی برنامهریزیهایی صورت گرفته که یکی از آنها سامانه هویت دیجیتال ایرانیان بود. در این سامانه احراز هویت مردم ، در بخش خصوصی و دولتی به صورت مجازی و غیر حضوری انجام می شود باعث اطمینان خاطر به مردم میشود.
احراز هویت بیومتریک و امضای الکترونیک هم از دیگر اقداماتی است که انجام شده و در انعقاد قرار دادها توسط سازمان ثبت احوال اطمینان بخشی لازم را ایجاد می کند .وی با بیان اینکه تامین مالی برای برطرف شدن اشکالات کارت هوشمند ملی صورت گرفته اعلام کرد تا دو ماه آینده این کارت در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
چندی پیش هاشم کارگر رییس سازمان ثبت احوال کشور از اجرای طرح حذف شناسنامهها و تجمیع اطلاعات هویتی افراد در کارت ملی خبر داده بود،این طرح در راستای حفظ و امنیت اطلاعات شخصی افراد تصویب شده است .
بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال حدود 34 میلیون شناسنامه جلد قرمز در کشور وجود دارد که دارندگان این شناسنامهها باید آنها را تعویض کنند، هرچند بازه زمانی برای تعویض تعریف نشده اما توصیه میشود افراد هرچه سریعتر به مراکز خدمات الکترونیک مراجعه و نسبت به دریافت شناسنامههای جدید اقدام نمایند.
هاشم کارگر اظهار داشت: سازمان ثبت احوال کشور به عنوان مرجع احراز هویت افراد، پاسخگوی استعلامات هویتی مراجعه کنندگان دستگاههای اجرایی است و در راستای تسهیل و تسریع در خدمات رسانی به مردم و سرعت بخشی به ارائه خدمات به سمت ارائه خدمات الکترونیک و هوشمند گام برداشته و با ایجاد سامانه های برخط، پاسخگوی استعلامات دستگاههای اجرایی است.
رئیس سازمان ثبت احوال بیان کرد: احراز هویت الکترونیکی، بر اساس الگوریتمهای رمزنگاری شده و به دلیل سرعت و دقت بیشتر در تایید هویت در مقایسه با روش های سنتی، به ویژه در زمینه های مانند تجارت الکترونیک، بانکداری دیجیتال و ارائه خدمات اینترنتی موجب ارائه خدمات آسان تر و سریعتر به متقاضیان شده است.
به گفته وی ، این امر باعث کاهش عملیات های دستی و اشتباهات انسانی و افزایش امنیت در فرآیند شناسایی متقاضیان می شود.
سازمان ثبت احوال در سالهای اخیر تلاش کرده تا با توسعه دولت الکترونیک خدمات هویتی را به صورت برخط ارایه نماید. این سازمان وظیفه هایی مانند ثبت ولادت و صدور شناسنامه، ثبت وفات و صدور گواهی، تعویض شناسنامه های موجود در دست مردم، ثبت ازدواج و طلاق، صدور گواهی ولادت برای شهروندان خارجه و تنظیم دفترهای ثبت کل وقایع و نام خانوادگی، ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیتی و صدور کارت شناسنایی ملی و جمع آوری و تهیه آمار انسانی سراسر کشور و انتشار آن را بر عهده دارد.
روند تعویض شناسنامهها، مدارک موردنیاز و محل مراجعه برای این کار از دغدغههای بیشتر شهروندان است و آنها میخواهند بدانند که برای تعویض شناسنامه با چه مدارکی و به کجا مراجعه کنند.
با توجه به تأکید سازمان ثبت احوال بر تعویض شناسنامههای قدیمی، همه ما که شناسنامه جلد قرمز داریم، باید برای تعویض شناسنامه هرچه زودتر اقدام کنیم.
البته که اجباری وجود ندارد، اما بهتر است شناسنامه جدید داشته باشید تا یکوقت جایی به مشکل برنخورید. اگر سردرگم هستید و نمیدانید باید از کجا شروع کنید، این مطلب برای شماست.
روند تعویض شناسنامهها، مدارک موردنیاز و محل مراجعه برای این کار از دغدغههای بیشتر شهروندان است و آنها میخواهند بدانند که برای تعویض شناسنامه با چه مدارکی و به کجا مراجعه کنند.
۱- اولین کار این است که برای درخواست صدور شناسنامه جدید بهصورت حضوری به ثبت احوال و یا یکی از دفاتر پیشخوان بروید و پس از دریافت فرم تعویض شناسنامه و پرداخت هزینههای قانونی، درخواست خود را ارائه کنید. این کار میتواند توسط خود فرد، پدر، جد پدری، مادر (تا زمانی که در زوجیت پدر باشد) یا قیم برای افراد زیر ۱۸سال انجام شود.
این را هم بگوییم که در سالهای گذشته، خدمات تعویض شناسنامه و دریافت شناسنامه المثنی به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان ثبت احوال کشور انجام میشد و امکان پیگیری صدور شناسنامه با کد ملی هم وجود داشت، اما فعلا این خدمت در لیست خدمات الکترونیکی سایت ثبت احوال وجود ندارد.
۲- بعد از رفتن به اداره ثبت احوال یا دفتر پیشخوان، وقت ارائه مدارکی است که باید با خودتان همراه داشته باشید؛ یعنی اصل شناسنامه و ۳قطعه عکس۴×۳ تمامرخ جدید (برای اشخاص ۱۵سال به بالا). بعد هم باید هزینه مربوطه را طبق تعرفه جاری پرداخت کنید.
به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر شناسنامهای که برای تعویض با خودتان بردهاید عکس نداشته باشد، ارائه اصل مدارک معتبر عکسدار از قبیل گذرنامه، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت، گواهینامهرانندگی، کارنامه عکسدار دورههای تحصیلی راهنمایی به بالا، معرفینامه عکسدار دانشآموزان از سوی مدرسهای که مشغول تحصیل هستند یا کارت شناسایی عکسدار کارکنان دوایر دولتی با ذکر مشخصات سجلی هم کارتان را راه میاندازد. اگر هم هیچ کدام از این مدارک را نداشتید، شما را به نیروی انتظامی معرفی میکنند تا درخواست تأیید عکس برایتان بیاید.
۳- اگر چند سال قبل برای گرفتن شناسنامه جدید به ثبتاحوال میرفتید، باید حدود ۲ماه صبر میکردید تا شناسنامه جدیدتان صادر شود.
اما امروزه تعویض شناسنامه در اداره ثبتاحوال و دفاتر پستی بهصورت لحظهای انجام میشود. البته بهدلیل افزایش تقاضا برای صدور شناسنامه جدید، این کار ممکن است با تأخیری حداکثر ۱۵روزه هم مواجه شود.
۴- هزینه تعویض شناسنامه امسال ۵۰هزار تومان است. حالا اگر شناسنامه جدید دوباره گم شود، برای صدور شناسنامه جدید ۱۰۰هزار تومان از شما میگیرند و اگر برای سومین بار برای صدور شناسنامه جدید دستبهکار شوید، این دفعه هزینه پرداختی ۱۵۰هزار تومان میشود. از مرحله سوم به بعد، هزینه صدور شناسنامه ۳۵۰هزار تومان محاسبه میشود.