بنزین | قیمت بنزین | سهمیه بندی بنزین

اجرای تاکتیک اعطای سهمیه بنزین به نفر از این ماه | یارانه بنزین هر کد ملی چند لیتر است؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به تحلیل مشکلات مرتبط با تأمین بنزین و راهکارهای موجود برای مدیریت ناترازی این فرآورده سوختی پرداخت و بر ضرورت اجرای طرح تخصیص بنزین به کد ملی تأکید کرد.

کدخبر : 22444
سایت سرگرمی روز :

امیر حیات مقدم، نماینده مردم امیدیه، بندرماهشهر و هندیجان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره چالش‌های مربوط به تأمین بنزین و طرح‌های پیشنهادی برای مدیریت ناترازی این فرآورده سوختی گفت: «به نظر من، اجرای طرح تخصیص بنزین به افراد به جای افزایش قیمت آن می‌تواند راهکاری مؤثر باشد. این طرح می‌تواند به مدیریت ناترازی بنزین کمک کند و همچنین از طریق تخصیص مشخص، میزان مصرف را کنترل کند.»

حیات مقدم در ادامه با اشاره به مشکلات مربوط به قاچاق بنزین و گازوئیل در کشور گفت: «متأسفانه قاچاق گازوئیل به شدت در کشور رواج دارد و این موضوع نیازمند توجه ویژه‌ای است. برای کنترل ناترازی بنزین، باید به‌طور همزمان بر روی کاهش قاچاق این دو فرآورده سوختی کار کنیم. من نمی‌دانم چرا تاکنون نتوانسته‌ایم به‌طور مؤثر جلوی قاچاق را بگیریم، در حالی که این مسئله یکی از چالش‌های اساسی ما به شمار می‌رود.»

نماینده مردم امیدیه در ادامه افزود: «به هر حال، مدیریت تخصیص بنزین به کد ملی می‌تواند یک راهکار تاکتیکی برای حل مشکلات موجود باشد، اما نباید فراموش کرد که باید روی علل ریشه‌ای قاچاق کار کنیم. اگر نتوانیم جلوی قاچاق را بگیریم، هرگونه برنامه‌ریزی در زمینه تخصیص بنزین نیز به‌تنهایی کافی نخواهد بود.»

امیر حیات مقدم همچنین به بحث یارانه‌های پنهان بنزین اشاره کرد و بیان داشت: «متأسفانه در حال حاضر، یارانه‌های پنهانی که به بنزین اختصاص داده می‌شود، به‌درستی مدیریت نمی‌شود. باید راهکارهایی را در نظر بگیریم که ضمن جلوگیری از قاچاق، یارانه‌ها نیز به‌صورت مؤثر و کارآمد توزیع شوند.»

او در پاسخ به اینکه آیا طرح تخصیص بنزین به کد ملی می‌تواند به‌تنهایی مشکل ناترازی را حل کند، اظهار کرد: «این طرح به‌تنهایی نمی‌تواند مشکل را حل کند، اما می‌تواند به کاهش ناترازی کمک کند. باید از آن به عنوان یک ابزار در کنار دیگر راهکارها استفاده کنیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در حال حاضر یارانه پنهان بنزین به صورت کاملاً نابرابر توزیع شده و تخصیص می‌یابد که این مسئله باید مدیریت شود و جلوی تخصیص بدون حساب و کتاب یارانه انرژی را به این وسیله گرفت تا مردمی که از این یارانه پنهان بنزین استفاده نمی‌کنند هم از آن بهره مند شوند و ترمز مصرف بی محابای گروه‌هایی که از این یارانه بیشتر استفاده می‌کنند هم کشیده شود.

یک نماینده مجلس گفت: اختصاص سهمیه بنزین به نفر علاوه بر حل معضل قاچاق سوخت و مصرف غیربهینه بنزین در عبورومرورهای شهری، کمکی برای خانوارهایی است که وسیله نقلیه ندارند. این افراد نیز از یارانه سوخت بهره می­برند و ضریب جینی را کاهش خواهد داد.

در شرایط فعلی، هر چقدر بر میزان تولید و واردات اضافه می­کنیم، مصرف نیز افزایش می­ یابد. امکان ادامه روند فعلی وجود ندارد و باید چاره ­اندیشی­ ای در این حوزه داشته باشیم.

مرکز پژوهش ­های مجلس طرحی را با عنوان اختصاص سهمیه بنزین به نفر مطرح کرده است که می­ تواند زمینه ­ای برای توزیع عادلانه یارانه بنزین باشد و به کنترل مصرف نیز کمک کند. به زعم بسیاری، اجرای این طرح با کار کارشناسی دقیق و حساب­شده می­ تواند به حل و فصل مشکلات کشور در حوزه بنزین بیانجامد.

نظرات علی جعفری آذر، نماینده آذرشهر، اسکو و تبریز در مجلس را در خصوص طرح پیشنهادی مرکز پژوهش ­های مجلس مبنی بر اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو در ادامه می خوانید.

جعفری آذر با اشاره به این موضوع که اختصاص سهمیه بنزین به نفر راهکاری موثر برای ایجاد عدالت در توزیع یارانه بنزین است، تصریح کرد: در این طرح، به جای این که سهمیه بنزین به خودرو تعلق بگیرد، افراد از سهمیه یارانه ­ای بنزین بهره­ مند می­ شوند. می­ توانیم مابه­ التفاوت سهمیه بنزین یارانه­ ای و آزاد را به کارت خانوارها واریز کنیم. اجرای طرح سهمیه بنزین به نفر مزیت­ های مختلفی برایمان دارد و به همین دلیل اجرای آن می ­تواند مفید باشد.

وی ادامه داد: بر اثر اجرای طرح اختصاص سهیمه بنزین به نفر می­ توانیم به تک نرخی کردن قیمت بنزین اقدام کنیم که مزیت ­های زیادی برایمان دارد. در حال حاضر، شاهد دو نرخ در جایگاه­ ها هستیم که مشکلاتی را ایجاد کرده است. اختصاص سهمیه بنزین به نفر می ­تواند این مسائل را حل و فصل کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: هر چقدر که افزایش قیمت بنزین اتفاق افتاد، باید مابه التفاوتش در کارت خانوارها شارژ شود. اختصاص سهمیه بنزین به نفر به عدالت نزدیک­تر است و نسبت به شرایط فعلی با عدالت بیشتری توزیع یارانه سوخت را خواهیم داشت.

جعفری آذر گفت: در شهرها و روستاها خانواده ­های پرجمعیتی هستند که اصلاً خودرو ندارند. این افراد از یارانه بنزین بهره­ ای نمی ­برند. برعکس، خانواده ­های متمکنی را می­ بینیم که از امکانات بالایی برخوردارند و از چند خودرو استفاده می­ کنند. این افراد پیش ­بینی­ هایی برای روزهای زوج و فرد دارند و از خودروهای با پلاک ­های متفاوت بهره می­برند. این افراد بیشترین استفاده را از یارانه بنزین در کشور دارند.

وی ادامه داد: افراد متمکن که چندین خودرو دارند و از یارانه بنزین بالایی استفاده می­کنند، عامل بروز ترافیک، آلودگی هوا و... هستند و مشکلاتی را به وجود می­آورند. این شرایط به لحاظ تخصیص یارانه سوخت عادلانه نیست و باید تغییر کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر با هدف مدیریت مصرف بنزین و کمک به اجرای عدالت در توزیع یارانه سوخت به اجرا گذاشته می‌شود. اختصاص سهمیه بنزین به نفر علاوه بر حل معضل قاچاق سوخت و مصرف غیربهینه بنزین در عبورومرورهای شهری، کمکی برای خانوارهایی است که وسیله نقلیه ندارند. این افراد نیز از یارانه سوخت بهره می­برند و ضریب جینی را کاهش خواهد داد.

جعفری آذر گفت: طرحی که مرکز پژوهش ­های مجلس در زمینه اختصاص سهمیه بنزین به نفر مطرح کرده است، بهترین روشی است که می ­توانیم برای توزیع یارانه سوخت مدنظر داشته باشیم. در مجلس قبل نیز نمایندگان زیادی در مورد مزیت­های اجرای این طرح صحبت می­کردند. الان هم این طرح طرفدار دارد.

جعفری آذر گفت: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، یارانه بنزین به هر ایرانی اختصاص پیدا می­ کند و جلوی برخی مشکلات مانند مصرف بی­ رویه گرفته می­ شود. اختصاص سهمیه بنزین به نفر به افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی منجر می­ شود. زیرا نوعی مدیریت مصرف را شاهد خواهیم بود.

این نماینده مجلس تأکید کرد: با توجه به شرایط معیشتی مردم نمی­ توانیم به سمت واقعی­ سازی قیمت بنزین و افزایش قیمت آن برویم. از طریق طرح­ هایی مانند اختصاص سهمیه بنزین به نفر می­ توانیم به حل مشکلات این حوزه بپردازیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: