فوری/خبر مهم درباره پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی | شرایط جدید پرداخت حق بیمه در eservices.tamin.ir

حق بیمه، در واقع مبلغی است که بخشی از آن به وسیله کارفرما و بخش دیگر توسط افراد پرداخت می‌شود.

کدخبر : 22973
سایت سرگرمی روز :

 حق بیمه تامین اجتماعی هر سال توسط سازمان تامین اجتماعی مشخص می‌شود و به صورت ماهانه از کارفرمایان و افراد دریافت می‌شود. اگر به فیش حقوقی خود توجه کنید، خواهید دید که هر ماه مبلغی به عنوان حق بیمه تامین اجتماعی از حساب‌ شما کسر می‌شود. حال این سوال برای شما پیش می‌آید که این حق بیمه چیست و به چه منظور از حساب شما کسر می‌شود؟

آیا شما فقط، ملزم به پرداخت مبلغی برای بیمه هستید؟ آیا کارفرما نیز مسئول پرداخت حق بیمه است؟ این سوالات به علاوه بسیاری از ابهامات دیگری که ممکن است، برای شما در این زمینه پیش بیاید، تنها با شناخت ماهیت حق بیمه تامین اجتماعی، قابل پاسخ‌گویی هستند. بنابراین در ابتدا شما را با حق بیمه آشنا می‌کنیم و سپس با توجه به اهمیت پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی برای کارفرما، کارمندان و کارگران به سوالات متداولی که ممکن است برای همه پیش بیاید، پاسخ خواهیم داد.

طبق ماده ۲ قانون بیمه سازمان تامین اجتماعی، حق بیمه تامین اجتماعی، در واقع مبلغی است که برای استفاده از مزایای بیمه، ماهیانه به سازمان بیمه مربوطه پرداخت می‌شود. کارفرما موظف به پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی است. شما به تنهایی این مبلغ را نمی‌پردازید، بلکه قسمتی از آن توسط کارفرما پرداخت می‌شود.

هر فرد، باید ۳۰ درصد حقوق خود را به عنوان حق بیمه، به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند. اما این ۳۰ درصد بین فرد بیمه شده و کارفرما تقسیم می‌شود. به گونه‌ای که فرد بیمه شده، تنها ۷ درصد از ۳۰ درصد حق بیمه را از حقوق خود پرداخت می‌کند و مابقی آن که ۲۳ درصد حقوق است، توسط کارفرما، به بیمه پرداخت می‌شود.

حق بیمه تامین اجتماعی در هرسال، با توجه به حداقل دستمزد کارگران، حق مسکن و خوار و بار متغیر است. این موضوع، موجب تفاوت قیمت حق بیمه تامین اجتماعی، میان سال‌های جدید با سال‌های پیشین می‌شود. در سال ۱۴۰۳ هم مبلغ حق بیمه افزایش پیدا کرد، اما این افزایش حق بیمه، موجب افزایش نسبت پرداخت حق بیمه، برای کارگر و کارفرما نشد. بنابراین اگر از خود می‌پرسید با افزایش حق بیمه در سال ۱۴۰۳ نسبت پرداخت حق بیمه کارگران نیز افزایش می‌یابد؟ پاسخ شما منفی است.

از نظر قانون، مسئول پرداخت حق بیمه، کارفرما است. بنابراین در صورتی که کارفرما حق بیمه تامین اجتماعی را در زمان تعیین شده، به سازمان بیمه پرداخت نکند، مشمول جریمه خواهد شد. کارفرما علاوه بر به دوش کشیدن مسئولیت پرداخت حق بیمه، باید یک نسخه از لیست حقوق کارکنان، به همراه لیست حق بیمه خود و کارکنانش را، به اداره تامین اجتماعی ارائه دهد.

نکته: کارگران باید دقت کنند، حق بیمه تامین اجتماعی آن‌ها، براساس نرخ سالانه از حقوقشان کسر شود و به وسیله کارفرما پرداخت شود.  

فرمول محاسبه حق بیمه تامین اجتماعی

بر اساس فرمولی که سازمان تامین اجتماعی ارائه کرده است، حق بیمه کارگران به روش زیر محاسبه می‌شود:

((تعداد روز های کارکرد x پایه حقوق روزانه) + حق مسکن + بن کارگری) x سی درصد

درصد تعیین شده برای پرداخت مبلغ حق بیمه تامین اجتماعی، به وسیله کارگران و کارفرمایان متفاوت است. با توجه به فرمول بالا، می‌توان تمام حق بیمه سال ۱۴۰۳ را برای هر کارگر، مطابق با چیزی که در جدول حق بیمه، در ادامه آورده‌ایم، محاسبه کرد. توجه کنید که تعداد روزهای کارکرد در ۶ ماه اول سال با ۶ ماه دوم سال متفاوت است. این تفاوت در تعداد روزهای کارکرد، موجب تغییر در میزان حق بیمه ۱۴۰۳، در ماه‌های گوناگون می‌شود.

در جدول زیر نرخ حق بیمه در سال ۱۴۰۳ را برای ماه‌های ۳۰ و ۳۱ روزه، بر اساس حق مسکن آورده‌ایم. حق مسکن در سال ۱۴۰۳ برابر با ۹۰۰ هزار تومان است. حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۳ را، در جدول زیر می‌بینید.

بیمه تامین اجتماعی

با توجه به جدول فوق، می‌بینیم که، نرخ حق بیمه تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرده است. در سال ۱۴۰۳، حق بیمه تامین اجتماعی یک رشد چند درصدی دارد. دقت کنید که این رشد، تاثیری روی روش محاسبه حق بیمه نمی‌گذارد. به عبارت ساده‌تر، حق بیمه را بر اساس درصد‌های مشخص شده، تعیین می‌کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: