شناسنامه | کارت ملی

فوری/خبر مهم برای دارندگان شناسنامه قدیمی | شرایط جدید تعویض شناسنامه

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال گفت: این سازمان با اجرای پروژه های فناورانه و راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیک، در حال ورود به فصل جدید از ارائه خدمات هویتی و تسهیل در خدمات‌دهی به مردم است.

کدخبر : 23302
سایت سرگرمی روز :

هاشم کارگر در جمع معاونان و مدیران ستادی با اشاره به اقدامات فناورانه سازمان ثبت احوال کشور اظهار داشت: سازمان ثبت احوال کشور به سمت الکترونیکی و هوشمندسازی ارائه خدمات هویتی گام برداشته است و در حال ورود به فصل جدید ارائه خدمات هویتی و احراز هویت الکترونیک است.

وی با اشاره به اهمیت احراز هویت اشخاص در کشور افزود: بر اساس داده های پایگاه اطلاعات جمعیت کشور و همچنین اجرای پروژه سببی و نسبی، هم اکنون اطلاعات هویتی خانواده در کنار اطلاعات هویتی فرد نگهداری می شود و با ایجاد سامانه هدا هم اکنون بستر امن و مطمئن و متقن احراز هویت الکترونیک در کشور ایجاد شده و در آینده نزدیک از طریق سامانه سهیم خدمات الکترونیک سازمان ثبت احوال کشور ارائه خواهد شد.

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال بیان کرد: داده ها و اطلاعات پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور پایه و اساس احراز هویت ایرانیان است و دقت در ثبت اطلاعات و حراست و نگهداری داده ها باید به صورت مستمر و با حساسیت ویژه صورت گیرد.

کارگر با اشاره به قوانین و مقررات حاکم بر اسناد و داده های هویتی تاکید کرد: مدیران باید مجریان قانون باشند و در راستای قانون و مقررات گام بردارند و در راستای حراست و پاسداری از هویت اشخاص قانونمند عمل کنند.

رئیس سازمان ثبت احوال از صدور کارت ملی به جای شناسنامه در بدو تولد خبر داد و گفت:به سمتی می‌رویم تا تغییراتی در شناسنامه ایجاد کنیم، تا در آینده در بدو تولد به افراد کارت ملی بدهیم و دیگر به سمت شناسنامه نمی‌رویم. همچنین در کشور باید بانک DNA داشته باشیم که در آثار بیومتریک اهمیت دارد.

وی در ادامه گفت: در راستای تحقق هوشمندسازی برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته که یکی از آن‌ها سامانه هویت دیجیتال ایرانیان بود. در این سامانه احراز هویت مردم ، در بخش خصوصی و دولتی به صورت مجازی و غیر حضوری انجام می شود باعث اطمینان خاطر به مردم می‌شود.

 احراز هویت بیومتریک و امضای الکترونیک هم از دیگر اقداماتی است که انجام شده و در انعقاد قرار دادها توسط سازمان ثبت احوال اطمینان بخشی لازم را ایجاد می کند .وی با بیان اینکه تامین مالی برای برطرف شدن اشکالات کارت هوشمند ملی صورت گرفته اعلام کرد تا دو ماه آینده این کارت در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

چندی پیش هاشم کارگر رییس سازمان ثبت احوال کشور از اجرای طرح حذف شناسنامه‌ها و تجمیع اطلاعات هویتی افراد در کارت ملی خبر داده بود،این طرح در راستای حفظ و امنیت اطلاعات شخصی افراد تصویب شده است . 

بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال حدود 34 میلیون شناسنامه جلد قرمز در کشور وجود دارد که دارندگان این شناسنامه‌ها باید آنها را تعویض کنند، هرچند بازه زمانی برای تعویض تعریف نشده اما توصیه می‌شود افراد هرچه سریع‌تر به مراکز خدمات الکترونیک مراجعه و نسبت به دریافت شناسنامه‌های جدید اقدام نمایند.

روند تعویض شناسنامه‌ها، مدارک موردنیاز و محل مراجعه برای این کار از دغدغه‌های بیشتر شهروندان است و آن‌ها می‌خواهند بدانند که برای تعویض شناسنامه با چه مدارکی و به کجا مراجعه کنند.

هاشم کارگر اظهار داشت: سازمان ثبت احوال کشور به عنوان مرجع احراز هویت افراد، پاسخگوی استعلامات هویتی مراجعه کنندگان دستگاههای اجرایی است و در راستای تسهیل و تسریع در خدمات رسانی به مردم و سرعت بخشی به ارائه خدمات به سمت ارائه خدمات الکترونیک و هوشمند گام برداشته و با ایجاد سامانه های برخط، پاسخگوی استعلامات دستگاههای اجرایی است.

 رئیس سازمان ثبت احوال بیان کرد: احراز هویت الکترونیکی، بر اساس الگوریتم‌های رمزنگاری شده و به دلیل سرعت و دقت بیشتر در تایید هویت در مقایسه با روش های سنتی، به ویژه در زمینه های مانند تجارت الکترونیک، بانکداری دیجیتال و ارائه خدمات اینترنتی موجب ارائه خدمات آسان تر و سریعتر به متقاضیان شده است.

به گفته وی ، این امر باعث کاهش عملیات های دستی و اشتباهات انسانی و افزایش امنیت در فرآیند شناسایی متقاضیان می شود.

سازمان ثبت احوال در سال‌های اخیر تلاش کرده تا با توسعه دولت الکترونیک خدمات هویتی را به صورت برخط ارایه نماید. این سازمان وظیفه هایی مانند ثبت ولادت و صدور شناسنامه، ثبت وفات و صدور گواهی، تعویض شناسنامه های موجود در دست مردم، ثبت ازدواج و طلاق، صدور گواهی ولادت برای شهروندان خارجه و تنظیم دفترهای ثبت کل وقایع و نام خانوادگی، ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیتی و صدور کارت شناسنایی ملی و جمع آوری و تهیه آمار انسانی سراسر کشور و انتشار آن را بر عهده دارد.

روند تعویض شناسنامه‌ها، مدارک موردنیاز و محل مراجعه برای این کار از دغدغه‌های بیشتر شهروندان است و آن‌ها می‌خواهند بدانند که برای تعویض شناسنامه با چه مدارکی و به کجا مراجعه کنند.

با توجه به تأکید سازمان ثبت احوال بر تعویض شناسنامه‌های قدیمی، همه ما که شناسنامه جلد قرمز داریم، باید برای تعویض شناسنامه هرچه زودتر اقدام کنیم.

البته که اجباری وجود ندارد، اما بهتر است شناسنامه جدید داشته باشید تا یک‌وقت جایی به مشکل برنخورید. اگر سردرگم هستید و نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید، این مطلب برای شماست.

روند تعویض شناسنامه‌ها، مدارک موردنیاز و محل مراجعه برای این کار از دغدغه‌های بیشتر شهروندان است و آن‌ها می‌خواهند بدانند که برای تعویض شناسنامه با چه مدارکی و به کجا مراجعه کنند.

۱- اولین کار این است که برای درخواست صدور شناسنامه جدید به‌صورت حضوری به ثبت احوال و یا یکی از دفاتر پیشخوان بروید و پس از دریافت فرم تعویض شناسنامه و پرداخت هزینه‌های قانونی، درخواست خود را ارائه کنید. این کار می‌تواند توسط خود فرد، پدر، جد پدری، مادر (تا زمانی که در زوجیت پدر باشد) یا قیم برای افراد زیر ۱۸سال انجام شود.

این را هم بگوییم که در سال‌های گذشته، خدمات تعویض شناسنامه و دریافت شناسنامه المثنی به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان ثبت احوال کشور انجام می‌شد و امکان پیگیری صدور شناسنامه با کد ملی هم وجود داشت، اما فعلا این خدمت در لیست خدمات الکترونیکی سایت ثبت احوال وجود ندارد.

۲- بعد از رفتن به اداره ثبت احوال یا دفتر پیشخوان، وقت ارائه مدارکی است که باید با خودتان همراه داشته باشید؛ یعنی اصل شناسنامه و ۳قطعه عکس۴×۳ تمام‌رخ جدید (برای اشخاص ۱۵سال به بالا). بعد هم باید هزینه مربوطه را طبق تعرفه جاری پرداخت کنید.

به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر شناسنامه‌ای که برای تعویض با خودتان برده‌اید عکس نداشته باشد، ارائه اصل مدارک معتبر عکس‌دار از قبیل گذرنامه، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت، گواهینامه‌رانندگی، کارنامه عکس‌دار دوره‌های تحصیلی راهنمایی به بالا، معرفی‌نامه عکس‌دار دانش‌آموزان از سوی مدرسه‌ای که مشغول تحصیل هستند یا کارت شناسایی عکس‌دار کارکنان دوایر دولتی با ذکر مشخصات سجلی هم کارتان را راه می‌اندازد. اگر هم هیچ کدام از این مدارک را نداشتید، شما را به نیروی انتظامی معرفی می‌کنند تا درخواست تأیید عکس برایتان بیاید.

۳- اگر چند سال قبل برای گرفتن شناسنامه جدید به ثبت‌احوال می‌رفتید، باید حدود ۲‌ماه صبر می‌کردید تا شناسنامه جدیدتان صادر شود.

اما امروزه تعویض شناسنامه در اداره ثبت‌احوال و دفاتر پستی به‌صورت لحظه‌ای انجام می‌شود. البته به‌دلیل افزایش تقاضا برای صدور شناسنامه جدید، این کار ممکن است با تأخیری حداکثر ۱۵روزه هم مواجه شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: