مزدا EZ-6 عرضه شد+قیمت | معرفی خودرو مزدا EZ-6 با مشخصات فنی
مزدا به صورت رسمی عرضه سدان جدید EZ-6 را آغاز کرد. همانطور که قبلاً به اطلاعتان رساندهایم، این خودرو بر اساس پلتفرم هیبریدی چانگان EPA توسعه یافته و در هفت مدل مختلف به بازار عرضه میشود.
قیمت این مدلها از ۱۳۹,۸۰۰ یوان (حدود ۱۹,۶۳۰ دلار) شروع شده و تا ۱۷۹,۸۰۰ یوان (حدود ۲۵,۲۵۰ دلار) بالا میرود. با نرخ روز ارز و در لحظه تنظیم مطلب این ارقام به ترتیب معادل تقریباً ۱.۳۵۰ و ۱.۷۵۰ میلیارد تومان هستند.
مزدا EZ-6 برمبنای زبان طراحی «کودو» خلق شده است. چراغهای دوگانه زیبا، جلو پنجره عریض، لوگوی نور پردازی شده، درهای بدون فریم شیشه، اسپویلر عقب که در سرعتهای بالای ۹۰ کیلومتر فعال میشود و چراغهای عقب سرتاسری با گرافیک جذاب از جمله مشخصههای ظاهری این خودرو هستند. این سدان ژاپنی-چینی با دو رنگ «خاکستری ماه» و «طلایی درخشان» به فروش میرسد. به لطف رنگدانههای نانو این رنگها ظاهر و جلایی خاص به EZ-6 میبخشند.
ابعاد این خودرو عبارت است از ۴,۹۲۱ میلیمتر طول، ۱,۸۹۰ میلیمتر عرض و ۱,۴۸۵ میلیمتر ارتفاع؛ فاصله محوری هم ۲,۸۹۵ میلیمتر میباشد.
درون کابین مزدا EZ-6، نمایشگر اطلاعات و سرگرمی ۱۴.۶ اینچی، نمایشگر دیجیتال پشت فرمان و یک نمایشگر هدآپ دیسپلی ۵۰ اینچی مبتنی بر واقعیت افزوده از ویژگیهای شاخص هستند. وظیفه پردازش سامانههای داخلی این خودرو را تراشه اسنپدراگون ۸۱۵۵ بر عهده دارد. از دیگر امکانات کابین میتوان نورپردازی ۶۴ رنگ، سیستم صوتی سونی با ۱۴ بلندگو، صندلیهای جلوی تخت شو، دو پد شارژ بیسیم تلفن همراه و سانروف پانورامیک اشاره کرد. مزدا EZ-6 با سطح ۲.۵ از فناوری خودران عرضه میشود و سامانههای کمک راننده آن عبارتند از کروز کنترل تطبیقی، پارک از راه دور و بیش از ۱۵۰ سناریو پارک برای راحتی بیشتر در رانندگیهای روزمره.
مزدا EZ-6 در دو نسخه تمام الکتریکی (BEV) و هیبریدی مجهز به ژنراتور (EREV) عرضه میشود. نسخه تمام الکتریکی نیروی خود را از یک موتور برقی روی محور عقب دریافت میکند. این موتور توانایی تولید ۲۵۵ اسب بخار قدرت را دارد و بسته به تیپ توسط باتری ۵۶.۱ یا ۶۸.۸ کیلووات ساعتی تغذیه میشود. بر اساس استاندارد چینی CLTC، برد حرکتی با این باتریها به ترتیب ۴۸۰ و ۶۰۰ کیلومتر اعلام شده است. هر دو باتری از نوع لیتیوم آهن فسفات بوده و در زمان ۱۵ دقیقه از ۳۰ درصد تا ۸۰ درصد شارژ میشوند.
پیشرانه نسخه هیبریدی مجهز به ژنراتور (EREV)شامل موتور ۱.۵ لیتری با ۹۳ اسب بخار قدرت و موتور الکتریکی با توانایی تولید ۲۱۴ اسب بخار قدرت میشود. در این نوع پیشرانه موتور بنزینی ارتباطی با چرخها نداشته و صرفاً با تولید برق و شارژ باتری، برد حرکتی را افزایش میدهد. این نسخه از مزدا EZ-6 نیز با دو پک باتری به فروش میرسد.
در حالت تمام الکتریکی برد حرکتی بین ۱۳۰ و ۲۰۰ کیلومتر متغیر است، ولی با ورود موتور بنزینی به مدار و تولید برق اضافی، مسافت قابل پیمایش به ۱۳۰۱ کیلومتر افزایش مییابد. گفتنی است شارژ باتری از ۳۰ تا ۸۰ درصد در این نسخه ۲۰ دقیقه زمان میبرد.
در آوریل گذشته، ماساهیرو مورو، مدیرعامل و رئیس مزدا اعلام کرد که مزدا EZ-6 یک گام مهم در تلاشهای برقیسازی این شرکت است. این خودرو، ترکیبی از فلسفه طراحی مزدا و تکنولوژی پیشرفته شرکت خودروسازی چانگان است.
مورو تأکید کرد که EZ-6 به ترجیحات مشتریان چینی که به دنبال گزینههای نوآورانه و پایدار هستند، پاسخ میدهد.
این غول ژاپنی سه سال را به توسعه EZ-6 اختصاص داده است و اکنون به دنبال تقویت حضور خود در حوزه خودروهای الکتریکی چین با این مدل میباشد.
اگرچه مزدا EZ-6 به عنوان اولین سدان جهانی مزدا معرفی شده است، اما بعید است که این مدل در ایالات متحده عرضه شود. با وجود این، مزدا EZ-6 پتانسیل ایجاد تأثیر قوی در بازار چین را دارد و نمایانگر یک گام مهم رو به جلو در استراتژی خودروهای الکتریکی مزدا است.
پیشرفتهای اخیر در محدوده خودروهای الکتریکی توسط نوآوریهای تکنولوژی باتری، هواشناسی و کارایی پیشرانه هدایت میشود. توسعه باتریهای حالت جامد میتواند برد خودروهای الکتریکی را دو برابر کند. شرکتهایی مانند: تویوتا، هیوندای و جنرال موتورز به دنبال افزایش برد خودروهای الکتریکی خود هستند.