خدمات جدید سایپا برای خریداران تویوتا کرولا | پیشفروش تویوتا کرولا سایپا نصف قیمت بازار
در اقدامی تازه از سوی سایپا یدک، خدمات پس از فروش تویوتا کرولاهای وارداتی به شرکت نامی خودرو پیشرو واگذار شده است.
این واگذاری شامل خدمات پیش از تحویل (PDI) و خدمات پس از تحویل (PDS) این خودروها بوده و به عنوان نخستین همکاری خودروساز دولتی با بخش خصوصی در ایران محسوب میشود که در چارچوب یک تصمیم استراتژیک از سوی سایپا اجرا شده است. هدف از این همکاری، بهبود خدمات پس از فروش و کاهش نگرانیهای مشتریان تویوتاهای وارداتی از نظر خدمات و گارانتی است.
شرکت نامی خودرو در این طرح گارانتی ویژهای با عنوان "Platinum Warranty" برای تویوتا کرولاهای وارداتی سایپا ارائه میدهد که شامل 5 سال یا 150 هزار کیلومتر گارانتی میباشد.
این مقدار، بسیار فراتر از الزامات پایهای گارانتی 3 سال یا 60 هزار کیلومتری است و به طور خاص برای اطمینانبخشی بیشتر به مشتریان و کاهش نگرانیها درباره کیفیت خدمات پس از فروش در نظر گرفته شده است. نامی خودرو که بیشترین تعداد نمایندگان خدمات پس از فروش در بین شرکتهای خصوصی واردکننده خودرو را داراست، با اجرای این طرح مفهوم جدیدی از خدمات پس از فروش را به خریداران تویوتا کرولا معرفی میکند.
با واردات خودروهای مشترک توسط شرکتهای مختلف، نگرانیهایی از بابت خدمات غیرمتمرکز و پراکندگی در کیفیت خدمات ایجاد شده است. تمرکز خدمات توسط شرکتهایی که شبکه قویتری از نمایندگان دارند، میتواند به کاهش این نگرانیها و افزایش اعتماد مشتریان کمک کند. در همین راستا، نامی خودرو از ابتدای فعالیت خود بر اهمیت خدمات پس از فروش تاکید داشته و اکنون با توجه به این برنامه، خدمات گستردهای را برای خریداران تویوتا کرولا ارائه میدهد.
مراسم آغاز همکاری سایپا یدک و نامی خودرو در تاریخ 7 آبان 1403 با حضور مدیرعامل، هیئت مدیره و مدیران ارشد دو شرکت برگزار شد. در این مراسم، دکتر سرمدی، معاون خدمات پس از فروش سایپا یدک، به اهمیت ارائه خدمات پس از فروش مطلوب برای جلب رضایتمندی مشتریان اشاره کرد و بر کیفیت بالای خودروهای تویوتا و استقبال گسترده مشتریان از این برند در ایران تاکید نمود. در ادامه، دکتر اردلان حسینی، مدیرعامل سایپا یدک، ضمن ابراز خرسندی از این همکاری، خاطرنشان کرد که تمرکز بر کیفیت و رضایتمندی مشتریان یکی از اولویتهای اصلی گروه خودروسازی سایپا در این طرح بوده و امیدوار است این همکاری به استاندارد جدیدی برای خدمات پس از فروش در ایران تبدیل شود.
در این جلسه، مهندس هادی سرهنگی، مدیرعامل نامی خودرو پیشرو نیز از اعتماد سایپا یدک قدردانی کرد و تأکید داشت که نامی خودرو تمامی تلاش خود را برای اجرای توافقات صورتگرفته و ارائه خدماتی مطلوب به مشتریان به کار خواهد بست. وی با اشاره به انتظارات مشتریان تویوتا، چشمانداز اصلی نامی خودرو را ارائه بهترین خدمات در هر شهر با رویکرد "Best Service In Town" عنوان کرد. افزون بر گارانتی 5 ساله، خدمات ویژهای از جمله کارشناسی رایگان خودروها، امداد خودرو و سایر خدمات تضمینی تحت عنوان Platinum Warranty برای مشتریان تویوتا در نظر گرفته شده است.
اجرای این برنامه به عنوان نمونهای از همافزایی بین بخش دولتی و خصوصی در حوزه خودروسازی، گامی نوین در ارتقای سطح خدمات و جلب اعتماد مشتریان به شمار میرود و میتواند زمینهساز همکاریهای مشابه دیگری در صنعت خودروی کشور باشد. این اقدام سایپا یدک و نامی خودرو، انتظار میرود که نگرانیهای خریداران را در زمینه خدمات پس از فروش کاهش داده و به بهبود سطح رضایتمندی از خودروهای وارداتی در کشور کمک کند.
اواخر شهریور ماه و در نمایشگاه مشهد بود که شرکت سایپا تویوتا کرولا هیبرید را معرفی کرد و اعلام شد واردات این خودرو به زودی آغاز می شود.
اگرچه سایپا یکی از نخستین شرکت هایی بود که روند واردات را در دور جدید استارت زد اما برنامه های سایپا اصلا خوب پیش نرفت و پس از عرضه های سنگین کرولا و لوین توسط شرکت های دیگر، سایپا تازه پا به میدان واردات تویوتا گذاشت.
اما نکته مهمی که در مورد کرولاهای وارداتی سایپا وجود دارد این است که این خودروها قیمت علی الحساب پایین تری نسبت به دیگر کرولاهای بازار دارند و قیمت نهایی آن ها هم زیر ۲ میلیارد محاسبه می شود. حالا سوالی که پیش می آید این است که چرا قیمت کرولا هیبرید سایپا نسبت به نمونه های دیگر متفاوت است؟ در ادامه مشخصات این خودرو را بررسی می کنیم.
بر اساس اطلاعات منتشر شده سایپا قرار است دو تیپ الیت و پایونیر را از این خودرو به بازار ایران بیاورد اما این دو تیپ در مشخصات فنی با دیگر کرولا هیبرید های بازار یکسان هستند. زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانه ۱.۸ لیتر تنفس طبیعی قرار دارد که همراه یک موتور برقی عمل می کند و حاصل عملکرد سیستم هیبرید خروجی حداکثری ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۱ نیوتن متر گشتاور را رقم می زند و قدرت از طریق جعبه دنده CVT به صورت یکپارچه به چرخ های جلو منتقل می شود. پس تا اینجا تفاوتی بین کرولا هیبرید سایپا با دیگر کرولاهای مشابه بازار نیست و تفاوت اصلی در بحث امکانات رقم می خورد.
طراحی داخلی در این خودرو همان سبکی را دارد که در کرولا و لوین های دیگر دیده ایم. متریال کیفیت قابل قبول دارند اما از آنجا که با یک محصول اقتصادی تویوتا طرف هستیم، از هر نقطه کابین سادگی بیش از حدی موج می زند که شاید برای همه راضی کننده نباشد. در این خودرو امکاناتی نظیر ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، سیستم کنترل پایداری، سیستم پایش فشار باد تایر (TPMS)، کروز کنترل تطبیقی، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و … دیده می شود.
اما شنیده ها حاکی از آن است که آپشن های کرولا هیبرید سایپا می تواند متفاوت باشد و این شرکت به صورت درهم اقدام به واردات این خودرو کرده است. یعنی ممکن است در برخی نسخه ها سانروف را داشته باشید و در برخی نه. همچنین تهویه در برخی از این خودروها دستی خواهد بود و تریم پارچه ای را در داخل داریم. حتی آپشن ورود بدون کلید هم در برخی نسخه های وارداتی سایپا وجود ندارد. پس اساسا تفاوت در آپشن ها می تواند قیمت ارزان تر این خودرو را توجیه کند.
اما مهم تر از آپشن، سال تولید است که تفاوت اصلی را رقم می زند. بر اساس شنیده ها خودروهای وارداتی سایپا مدل سال نیستند و احتمالا با مدل ۲۰۲۳ عرضه می شوند. البته هنوز جزئیات این قضیه مشخص نیست اما اینکه در سامانه مدل سال تولید این خودرو مشخص نشده، این موضوع را محتمل تر می کند.