اگر سوابق بیمه ای ناقص دارید بخوانید | احیا و کامل کردن سوابق بیمه تامین اجتماعی با شرایط جدید و روش آسان

اگر بیمه ای واریز نشده، کارگران باید از طریق مراجع حل اختلاف وزارت کار اثبات کنند. به طور کلی مسئولیت پرداخت حق بیمه کارگران مشمول قانون کار برعهده کارفرماست.

کدخبر : 24401
سایت سرگرمی روز :

یکی از چالش هایی که کارگران در بخش خصوصی با آن روبرو هستند این است که مثلا برای مقطعی از اشتغال بیمه آنها از طرف کارفرما واریز نمی شود. سوال کارگران «در زمان بازنشستگی یا استفاده از بیمه بیکاری، مرخصی استعلاجی یا اثبات سابقه کار باید چکار کنیم؟»

کارشناس روابط کار گفت: اگر بیمه ای واریز نشده، کارگران باید از طریق مراجع حل اختلاف وزارت کار اثبات کنند. به طور کلی مسئولیت پرداخت حق بیمه کارگران مشمول قانون کار برعهده کارفرماست.

آرمین خوشوقتی عنوان کرد: اگر سال ها از اشتغال گذشته باشد و کارگر دیگر در آن محل نباشد به طوری که در آن سال توافق کرده باشند «بجای پرداخت حق بیمه مبلغ آن به حقوق اضافه شود» از نظر قانونی این این توافق باطل است، کارگر در صورت شکایت و اثبات رابطه کاری با کارفرما، می تواند بیمه سال هایی که بیمه پرداخت نشده را احیا کند.

یکی از مدارک باشد کارگر می تواند رابطه کاری را اثبات کند:

– قرارداد کار

– فیش حقوقی

– پرینت حساب بانکی

– فرم معاینات پزشکی بدو استخدام

– فرم حضور و غیاب

– مکاتبات در زمان اشتغال

– لیست بیمه آن ماه هایی که بیمه رد شده

– کارت بهداشت

ما در این مطلب به شما می‌آموزیم که چگونه استعلام سوابق بیمه  تامین اجتماعی را بگیرید تا از عدم پرداخت حق بیمه به دست کارفرما مطلع شوید؛ سپس، چگونه اعتراض به سوابق بیمه را ثبت کنید.

معمولاً، در دو حالت اعتراض به سوابق به دست کارمند یا کارگر در سازمان تامین اجتماعی انجام می‌شود:

زمانی که سوابق بیمه ناقص باشد.

زمانی که سوابق بیمه ناموجود باشد.

در هر دو حالت پرداخت حق بیمه به دست کارفرما انجام نشده است؛ در حالت اول پرداخت حق بیمه به صورت ناقص انجام شده است و در حالت دوم پرداخت حق بیمه به صورت کامل انجام نشده است. معمولاً اعتراض به سوابق بیمه ناقص، راحت‌تر از اعتراض به سوابق بیمه ناموجود است؛ اما پرسش اینجاست که اصلا از کجا بفهمیم که سوابق بیمه ما ناقص یا ناموجود است؟

شما باید از روش‌های استعلام سابقه بیمه تامین اجتماعی با جزئیات برای بررسی مداوم سوابق استفاده کنید تا در صورت مغایرت، امکان اعتراض را داشته باشید.

روش‌های استعلام سوابق بیمه تامین اجتماعی با جزئیات کدامند؟

روش‌های استعلام سوابق بیمه تامین اجتماعی با جزئیات شامل دو دسته‌ی حضوری و غیرحضوری است. دسته‌ی حضوری شامل روش مراجعه به شعب بیمه است اما دسته‌ی غیرحضوری شامل روش‌های استفاده از سایت و اپلیکیشن است که معرفی می‌شود.

استعلام سوابق بیمه تامین اجتماعی با اپلیکیشن‌های موبایلی

قطعا شما هم بر روی تلفن همراه خود تعداد بسیار زیادی اپلیکیشن دارید که هر کدام یک کار از کارهای روزمره‌تان را راه می‌اندازند؛ اما نظرتان در مورد یک اپلیکیشن جامع استعلام و پرداخت که همه‌ی کارهای روزمره‌تان را در کنار هم راه می‌اندازد چیست؟

پیشخوان۲۴، سامانه‌ی هوشمند استعلام و پرداخت است که تمام خدمات مورد نیاز شما را در کنار هم جمع کرده است. شما می‌توانید با استفاده از سامانه پیشخوان۲۴ در کنار استعلام سوابق بیمه‌تان به تمام خدمات اجتماعی، خدمات خودرو، خدمات پست، خدمات قبض و … دسترسی داشته باشید.

شما می‌توانید برای استعلام سوابق بیمه با جزئیات از پیشخوان۲۴ وارد دسته‌بندی سرویس‌ها شوید. سپس، بخش خدمات اجتماعی را انتخاب کنید. در ادامه، بخش سوابق بیمه را انتخاب کنید؛ سپس، کد ملی را به همراه کلمه عبورتان وارد کنید. در نهایت، استعلام و مشاهده سوابق تامین اجتماعی را لمس کنید تا جزئیات کامل سوابق را بررسی کنید.

نکته: کلمه عبورتان همان رمزی است که هنگام ثبت‌نام در سایت تامین اجتماعی انتخاب کرده‌اید.

استعلام سوابق بیمه با تامین اجتماعی من

«تامین اجتماعی من» نام اپلیکیشن رسمی سازمان تامین اجتماعی است که برای دسترسی راحت کاربران به خدمات این سازمان تهیه شده است. اگر قصد استعلام سابقه بیمه از تامین اجتماعی من را دارید، باید کد ملی را به همراه گذرواژه وارد کنید؛ سپس، گزینه‌ی سوابق بیمه را از بخش بیمه‌شدگان انتخاب کنید.

تفاوت اپلیکیشن «تامین اجتماعی من» با اپلیکیشن‌های استعلام و پرداخت مانند پیشخوان۲۴ این است که تامین اجتماعی من تنها خدمات سازمان تامین اجتماعی را ارائه می‌دهد اما پیشخوان۲۴ خدمات جامع و کامل استعلام و پرداخت را برای رفع نیازهای روزانه، ماهانه، سالانه و … شما ارائه می‌دهد.

استعلام سوابق بیمه با سایت تامین اجتماعی

سایت تامین اجتماعی به ادرس eservices.tamin.ir در اختیار کاربران قرار گرفته است تا مراجعه‌ی حضوری به شعب تامین اجتماعی را به حداقل برساند؛ کافی‌ست یک بار ثبت‌نام کنید تا بتوانید از خدمات این سازمان به صورت غیرحضوری استفاده کنید. شما باید گزینه‌ی ورود به سامانه را انتخاب کنید؛ سپس، کد ملی و گذرواژه‌تان را وارد کنید. در ادامه، بخش بیمه‌شدگان را برگزینید؛ سپس، گزینه‌ی سوابق بیمه را انتخاب کنید تا به کلیه سوابق، سوابق تلفیقی، سوابق پس از سال ۸۶، اعتراض به سوابق و … دسترسی داشته باشید.

همانطور که پیش از این بیان شد، پیشخوان۲۴ سامانه جامع استعلام و پرداخت است که تمام خدمات مورد نیاز شما را در کنار هم جمع کرده است تا کار شما را راحت کند. در ادامه، برخی از ویژگی‌های استعلام سوابق بیمه از پیشخوان۲۴ را خواهیم شناخت:

دسترسی ساده به سامانه

نمایش جزئیات سابقه بیمه

امکان دانلود فایل سوابق بیمه

به‌روز بودن اطلاعات سابقه بیمه

ذخیره اطلاعات شامل کد ملی و رمز عبور

ارائه خدمات جامع استعلام و پرداخت دوره‌ای

و …

شما می‌توانید به صورت مداوم استعلام سوابق خود را با استفاده از https://pishkhan24.com انجام دهید تا در صورت وجود مشکل در آن، مراحل اعتراض را آغاز کنید. اما مراحل اعتراض به سوابق بیمه کدامند؟ در ادامه، با این فرایند آشنا خواهیم شد تا در صورت نیاز به آن ها آگاه باشید.

مراحل اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی کدامند؟

همانطور که در بخش «چه زمانی اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی نیاز است؟» بیان شد، در دو حالت اعتراض به سوابق بیمه انجام می‌شود: سوابق، ناقص یا ناموجود باشد.

باید بدانید که مراحل اعتراض به هر کدام از این دو با هم تفاوت‌هایی دارد؛ بنابراین، مراحل اعتراض به سوابق بیمه ناقص و مراحل اعتراض به سوابق بیمه ناموجود را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد. فقط پرسش اینجاست که اصلا در کجا باید اعتراض را ثبت کنیم؟

شما باید از طریق سایت تامین اجتماعی برای اعتراض به سوابق خود اقدام کنید؛ کافیست، وارد سایت eservices.tamin.ir شوید. شما می‌توانید از روش حضوری مراجعه به شعب بیمه نیز برای اعتراض استفاده کنید اما باید دردسرهای معطلی را تحمل کنید!

گزینه‌ی «ورود به سامانه» را انتخاب کنید.

کد ملی خود را به همراه گذرواژه‌تان وارد کنید.

بخش «بیمه‌شدگان» را از نوار ابزار بالای صفحه برگزینید.

گزینه‌ی «خدمات سابقه» را از منوی بیمه‌شدگان انتخاب کنید.

گزینه‌ی «اعتراض به سابقه دارای کسری کارکرد یا اشکال» را برگزینید.

دکمه‌ی «ویرایش» را از سمت چپ جدول انتخاب کنید؛ سپس، تغییرات مورد نظر خود را در روزها، ماه‌ها و … اعمال کنید. در نهایت، گزینه‌ی تایید و ارسال را بزنید.

دکمه‌ی «ورود به سامانه» را انتخاب کنید.

کد ملی و گذرواژه خود را به دقت وارد کنید؛ سپس، ادامه را بزنید.

بخش «بیمه‌شدگان» را از نوار ابزار بالای صفحه انتخاب کنید تا فهرست باز شود.

گزینه‌ی «خدمات سابقه» را برگزینید؛ سپس، «اعتراض به سابقه ناموجود» را انتخاب کنید.

دکمه‌ی «جدید» را از سمت چپ جدول انتخاب کنید؛ سپس، اطلاعات موجود در فرم شامل نام استان، نام شهر، نام شعبه، نوع بیمه، شماره کارگاه، نام

کارگاه، تاریخ شروع و پایان فعالیت، نام کارفرما و … را وارد کنید. در نهایت، گزینه‌ی تایید و ارسال را بزنید.

چگونه از نتیجه‌ی اعتراض به سوابق بیمه مطلع شویم؟

هنگامی که اعتراض‌های شما برای سوابق ناقص یا ناموجود ثبت شد، سازمان تامین اجتماعی آن‌ها را بررسی می‌کند. اگر درخواست شما قابل قبول باشد، سازمان تامین اجتماعی کارفرما را به پرداخت حق بیمه ملزم می‌کند.

نکته: هنگام اعلام نتیجه‌ی بررسی اعتراض ممکن است لازم باشد برای ارائه‌ی مدارک لازم جهت اثبات اعتراض خود، حضوری به شعب مراجعه کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: