بیمه تامین اجتماعی | سوابق بیمه تامین اجتماعی
خبر مهم بیمه تامین اجتماعی برای حقوق بگیران | افزایش حقوق بیمه شدگان تامین اجتماعی از دی ماه
مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی گفت: کارفرمایان این استان از ابتدای دیماه امسال بر اساس اجرای بخشنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مصوبه شورای عالی کار، ملزم به درج پایه سنوات و حق تاهل در فهرستهای بیمه شدند.
علیرضا حسینی افزود: با اجرای این مصوبه دستمزد کارگران در زمان بازنشستگی واقعیتر و از متضرر شدن کارگران جلوگیری میشود.
وی بیان کرد: این بخشنامه مربوط به اسفندماه سال گذشته است و و پس از صدور آن یک دستورالعمل اجرایی مبنی بر اعمال پایه سنواتی و مزایای حق تاهل در دستمزد مبنای کسر حق بیمه صادر شد.
مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: بر اساس این دستورالعمل مقرر شده است که در سال جاری مزد و مزایای مزبور در کنار سایر موارد مشمول کسر حق بیمه قرار گیرد
حسینی عنوان کرد: با توجه به مشکلات زیرساختی که وجود داشت، اجرای این مصوبه اندکی به تاخیر افتاد، اما با پیگیری انجام شده و رفع مشکلات،از اول دیماه امسال لازمالاجرا است و تا این فرصت کارفرمایان باید آمادگی لازم را کسب کنند.
وی در خصوص مزایای اجرای این قانون برای بیمهشدگان، گفت: بیشتر کارگران همواره دغدغه دارند که چرا در زمان بازنشستگی با حداقل دستمزد بازنشسته میشوند اما با اجرای این مصوبه، دستمزد کارگران در زمان بازنشستگی واقعیتر و از متضرر شدن حقوق آنها جلوگیری میشود.
مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی افزود: کارفرمایان موظفند دستمزد واقعی کارگر را مبنای پرداخت حق بیمه قرار دهند و از طرفی با اجرای این قانون، خدمات کوتاهمدت سازمان تامین اجتماعی مانند کمکهزینه بارداری، غرامت ایام بیماری، ازکارافتادگی و سایر موارد بلندمدت نیز با اعمال مزایای مزبور به بیمهشدگان پرداخت میشود.
حسینی بیان کرد: عدم اعمال این قانون توسط کارفرمایان خلاف مقررات است و سیستم دریافت فهرست هوشمند به نحوی طراحی شده که کارفرمایان ملزم به پرداخت مزد و مزایای این بخشنامه هستند و در واقع ثبت بدون اعمال مزد پایه سنوات و حق تاهل ممکن نیست.
تعداد بیمه شدگان اجباری استان مرکزی در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، هفت و ۲ دهم درصد افزایش یافته است.
مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه نشستهای هماندیشی با شرکای اجتماعی، در جلسهای با اعضای هیئت مدیره کانون عالی صنفی کارفرمایی ایران بر اهمیت تحقق رویکرد سه جانبهگرایی تأکید کرد و گفت: به جد تمایل داریم تا با رویکرد سه جانبهگرایی مسائل حوزه کارگری و کارفرمایی را بررسی و مشکلات را با تعامل با شرکای اجتماعی برطرف کنیم. ایدهال ما این است که فرایند ارائه تمامی خدمات به صورت هوشمند و بدون مداخله غیرضرور نیروی انسانی انجام شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، مصطفی سالاری در این نشست بر اهمیت پایش و کنترل فعالیتهای تأمین اجتماعی از طریق داشبوردهای مدیریتی تأکید کرد و افزود: موضوع پایش و کنترل فعالیتها بخشی از برنامههای در دست اجرای تأمین اجتماعی است و حتماً باید با بازنگریهای تخصصی، فرایندهای ارائه خدمت بهینه شود. تحول دیجیتال پروژه مهم دیگری است که فراتر از صرف الکترونیک کردن خدمات است و در حال بازنگری و تکمیل فرایندهای ارائه خدمات غیرحضوری هستیم و البته در این موضوع بخشی از فرایندهای مرتبط برای تحقق تأمین اجتماعی هوشمند به واسطه نیاز برای تبادل داده با پایگاههای داده، در تعامل با سایر نهادها باید انجام بشود و به همین جهت ارتباط خوبی با نهادهای مرتبط برقرار شده است.
سالاری در خصوص دیگر پروژههای تأمین اجتماعی گفت: طرح پزشک خانواده و نظاع ارجاع که ناظر به تحقق درمان رایگان است؛ یکی از پروژههای مهم تحول دیجیتال خواهد بود که به نسبت طرح نسخه الکترونیک بزرگتر و سنگینتر است. این طرح، برای رسیدگی به اسناد پزشکی و برای ایجاد پرونده جامع سلامت است تا بعد از نهایی شدن، دیگر اسناد پزشکی را نه به صورت فیزیکی که دیتای اصلی به شکل برخط مراکز ارائه دهنده خدمات دریافت شود و در مسیر اجرای آن نحوه مدیریت مراکز ملکی نیز متحول خواهد شد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به ضرورت آموزش کارکنان و پایش برخط عملکرد نیروی انسانی، بر ضرورت پاسخگویی جهت رضایت مراجعان تأکید کرد و افزود: ارتباط با روسای شعب با مراجعهکنندگان تسهیل شده تا اگر مراجعان به مشکلی برخورد کردند بتوانند مستقیم با رئیس شعب دیدار و گفتگو کنند. کارهای رسانهای هم به ویژه در طرحهای تحولی، برای زمینه سازیهای اجتماعی باید به صورت جدی تقویت شود و قصد داریم از ظرفیت کارفرمایان هم کمک بگیریم تا جامعه هدف در اجرای طرحهای راهبردی را اقناع شده و مسیر و جهت حرکت اقدامات برای مخاطبان به صورت شفاف مشخص شود.
سالاری ادامه داد: نگاه صرف درآمدزایی به کارفرمایان نیازمند اصلاح است و میتوان درآمد سازمان را از محل توسعه چتر حمایتی افزایش داد. رویکرد واقعی کردن نرخ دستمزد و حق بیمههای ناشی از آن نیز از جمله سازوکارهایی است که در اولویت ما قرار دارد.
حمیدرضا سیفی، نائب رئیس کانون عالی کارفرمایی کشور نیز ضمن تبریک انتصاب مدیرعامل سازمان با طرح برخی پیشنهادات و مطالبات گفت: طبق قانون، بخش خصوصی کشور دارای پنج رأس است که شامل کانون عالی کارفرمایی، اتاق بازرگانی، اتاق اصناف، اتاق تعاون و خانه صنعت و معدن است و برای هرکدام از این بخشها، ماموریتی تعریف شده و ماموریت حوزه روابط کار، حوزه حفاظت فنی و حوزه سازمان تأمین اجتماعی، با کانون عالی کارفرمایی کشور است. اگر قرار باشد جلساتی برای کارفرمایان گذاشته و تصمیمگیری شود، باید از دریچه کانون عالی کارفرمایی شکل بگیرد.
نائب رئیس کانون عالی کارفرمایی کشور افزود: در علم مدیریت مبحثی تحت عنوان «مهندسی و معماری سازمان» وجود دارد که با برنامه استراتژیک تبدیل به داشبورد مدیریتی میشود. امروزه در سیستمهای مدیریتی اگر نتوان چیزی را اندازه گرفت و کنترل کرد، مدیریت معنی ندارد. از این رو تأمین اجتماعی نیاز به داشبورد مدیریتی پویایی دارد تا بتواند فرایندها و امور را اندازهگیری و کنترل کند. وقتی چنین نگاهی وجود داشته باشد از هر سازمانی، فقط فرایندها میماند. در تأمین اجتماعی فرایندهایی مثل پیمان، درمان، آموزش، مشاغل سخت و زیانآور و غیره وجود دارد که این فرایندها را میتوان از این منظر که الان در چه وضعیتی هستند و باید به چه سمتی بروند مدیریت کرد.
وی افزود: بخش خصوصی اقتصادی کشور همانند یک گروه ارکستر است و اگر کسی بخش مربوط به خودش را به درستی اجرا نکند آن هدف نهایی شکل نمیگیرد و ناهماهنگی این سمفونی مطلوب نیست. شریک تامین اجتماعی در حوزه کارفرمایی، کانون عالی کارفرمایی است و با توجه به اهمیت تحول خواهی در سازمان تأمین اجتماعی که یک ابرسازمان است، نمیتوان این امر را بدون یک برنامه استراتژیک و پویا پیش برد و ما برای ارائه پیشنهادات اجرایی ابراز آمادگی میکنیم.
سیفی افزود: امروز کانون عالی کارفرمایی در کنار تأمین اجتماعی است چراکه شرکای اجتماعی خود را واقعاً شریک در این سازمان میدانند. ما در حوزههای بیرونی مشارکت میکنیم برای این که به تأمین اجتماعی ضربه نخورد و بتواند کارش را ادامه بدهد. با این همه بدون برنامه مدون، نمیتوان کاری کرد.