تصمیم نهایی پزشکیان برای واریز سوخت یارانه ای به هر کد ملی | آغاز رسمی اختصاص یک لیتر روزانه بنزین به نفر
رئیس جمهور با اشاره به آمار قاچاق روزانه سوخت گفت: هر چه با خودم کلنجار میروم میبینم که برای چنین هدر رفت منابعی، پاسخی برای مردم ندارم؛ جلوگیری از قاچاق سوخت و این شکل هدر رفت ثروت کشور، دستور صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی و آزمون ولایتمداری یکیک ما مسئولان است.
مسعود پزشکیان پیش از ظهر امروز سهشنبه در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با بیان اینکه روال موجود که باعث وقوع قاچاق روزانه چند 10 میلیون لیتر سوخت شده، یک فاجعه و گواه ناکارآمدی است، اظهار داشت: برای بنده نه حتی به عنوان رئیس جمهور، بلکه به عنوان یک شهروندی ایرانی نیز به هیچ وجه قابل قبول نیست که بگویند از چرخهای که تولید و توزیع آن در دست خود ماست، روزانه بین 20 تا 30 میلیون لیتر سوخت قاچاق میشود!
رئیس جمهور برنامهریزیهای بلندمدت برای حل این مشکل را نیز ناکارآمد توصیف کرد و با تاکید بر اینکه باید ظرف کوتاهی راهکارهای عملیاتی موثر برای رفع این معضل طراحی کنیم، افزود: وقتی چنین حجمی از سوخت قاچاق میشود و نمیتوانیم جلوی آن را بگیریم، آیا مردم از ما میپذیرند که برای مدیریت مصرف انرژی، گاز و برق صنایع را قطع کنیم!
پزشکیان با تاکید بر اینکه راهکار موثر رفع این مشکل این نیست که سراغ کسانی برویم که به هر دلیل، در حلقه پایانی در شکلگیری این معضل درگیر هستند و با تهدید معاش آنها، مشکل دیگری ایجاد کنیم، تصریح کرد: باید سرچشمههای ایجاد این وضعیت را اصلاح کنیم؛ به رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ماموریت میدهم که در یک بازه زمانی یک ماهه با برگزاری جلسات منظم و فشرده، موضوع را به تناسب بخشهای درگیر تقسیم، به شکل مجزا بررسی کارشناسانه کرده، منشا و ریشههای مشکل در هر بخش را شناسایی و برای آنها با کمک کارشناسان راهکارهای اجرایی طراحی کنند.
رئیس جمهور اضافه کرد: از همه ظرفیتهای کارشناسی از جمله دانشگاهیان و دانشجویان نیز در این مسیر کمک بگیرید، چرا که ذهن آنها به دلیل عدم درگیری در منافع و مضار این وضعیت بهتر میتواند مسائل را بررسی و راهکار ارائه دهد.
رئیس جمهور با بیان اینکه به جای تکرار این موضوع از پشت تریبون باید به دنبال رفع ریشهای آن باشیم، خاطرنشان کرد: هر دستگاهی در حوزه مسئولیت خود در زمینه جلوگیری از اتلاف منابع و ثروتهای کشور یک گام به جلو بردارد؛ به عنوان مثال، با جدیت برای شناسایی واحدها، خودروها، تجهیزات و هر بخش و دستگاهی که سهمیه سوخت دارد، اما یا فعال نیست، یا نتیجه فعالیتها و تولیدات آن به نسبت میزان سوخت یارانهای دریافتی به صرفه نیست و یا به میزان مقرر فعالیت ندارد، اقدام کنید.
پزشکیان با تاکید بر اینکه با اطمینان میگویم که قطعا جلوی این شکل اتلاف و قاچاق ثروتهای کشور را خواهیم گرفت، اظهارکرد: حتما باید از روشهای علمی تجربه شده برای مدیریت بهینه و صحیح سوخت بهره بگیریم. نیت بنده اصلاح و سامان بخشیدن به وضعیت اداره کشور است و در این مسیر اصلا برایم مهم نیست که مثلا در دور بعدی انتخابات رای بیاورم یا نه! به امید خدا و با پشتیبانی و همراهی مردم، حتما قوانین ناکارآمد و غیرقابل اجرا را اصلاح و مشکلات را رفع خواهیم کرد.
در این جلسه گزارش مفصلی از نحوه، مسیرها، میزان و ریشههای قاچاق روزانه بین 20 تا 30 میلیون لیتر سوخت از کشور ارائه شد و دستگاههای مرتبط نظرات و راهکارهای پیشنهادی خود برای مقابله با آن را مطرح کردند.
همچنین در پایان این جلسه که صد و سی و ششمین جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود، مصوب شد که بر مبنای تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هرگونه خرید، فروش، حمل و نقل و نگهداری «پوشاک» و «آرد» خارج از ضوابط تعیینی دولت تخلف محسوب میشود.
اختصاص یک لیتر روزانه بنزین به نفر؛ مقابله با قاچاق، کنترل مصرف و بهبود ضریب جینی را در پی دارد
نماینده اسدآباد در مجلس: اختصاص سهمیه بنزین به نفر و کدملی به ازای هر روز یک لیتر از جهات مختلف برایمان سود دارد. از یک طرف، به مقابله با قاچاق و کنترل مصرف میانجامد و از طرف دیگر، بهبود معیشت اقشار ضعیف را رقم میزند و ضریب جینی را کاهش می دهد.
اختصاص یک لیتر روزانه بنزین به نفر
ما کشوری هستیم که بیشترین میزان پرداخت یارانه را در حوزههای مختلف انرژی از جمله بنزین به مردم میدهیم. تعجبی هم ندارد، زیرا دارنده منابع عظیم نفت و گاز هستیم و باید شهروندان انرژی را با قیمت مناسب در اختیار داشته باشند.
ملاحظاتی را باید مدنظر داشته باشیم. اولین موضوع این است که قیمت پایین حاملهای انرژی نباید به افزایش مصرف منجر شود. باید سیاستگذاریها به گونهای باشد که قیمتهای پایین و یارانهای بستری برای مصرف بی رویه نباشد.
ملاحظه دوم این است که باید به توزیع عادلانه یارانه مبادرت کنیم. به طور مثال، در زمینه بنزین الان شاهد نوعی بی عدالتی در توزیع یارانه هستیم. زیرا سهمیه بنزین یارانهای به خودرو تعلق میگیرد. ناگفته پیداست که اقشار ضعیف اصلاً خودرو ندارند که بخواهند از یارانه آن استفاده کنند.
نظرات اکبر رنجبرزاده، نماینده اسدآباد در مجلس را در خصوص لزوم اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به منظور مقابله با ناترازی بنزین و ایجاد عدالت در توزیع یارانه میخوانید.
رنجبرزاده با اشاره به این موضوع که دولت بایدب رنامهای را برای رفع ناترازی بنزین در کشور به اجرا درآورد، تصریح کرد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر پیشنهاد مرکز پژوهشهای مجلس است که می تواند در این زمینه کمککننده باشد. در این چارچوب، هر شهروند ایرانی از سهمیه بنزین یارانهای در ماه بهرهمند میشود، صرف نظر از این که خودرو داشته باشد یا نه.
وی ادامه داد: در مجلس دهم به این نتیجه رسیدیم که باید برای حل مشکل ناترازی بنزین و ایجاد عدالت در توزیع یارانه به سمت اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برویم. در آن زمان این طرح را مطرح کردیم و پیگیر بودیم که اجرایی شود. متأسفانه این اقدام انجام نشد و در دولت آقای روحانی افزایش قیمت بنزین را داشتیم که به مشکلات بعدی منجر شد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در آن زمان پیشنهاد دادیم که طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر در جلسه سران قوا مطرح شود و زمینه اجرا شدنش به وجود بیاید. متأسفانه تا الان به سمت اجرای این طرح نرفتهایم. در صورتی که میتواند به حل مشکل ناترازی بنزین و عادلانهسازی توزیع یارانه کمک کند.
رنجبرزاده گفت: وقتی مردم ببینند که هر ماه سهمیه مشخصی از بنزین یارانهای دارند و مدیریت مصرف در اختیار خودشان است، حساسیت بیشتری در مورد نحوه استفاده از بنزین خواهند داشت. این شرایط به کنترل مصرف منجر میشود.
وی ادامه داد: از نظر من، باید دولت زیرساختهای لازم را برای اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر مهیا کند. این امر از قاچاق ۲۰ الی ۳۰ میلیون لیتری که در کشور اتفاق میافتد، جلوگیری میکند. دولت وظیفه دارد جلوی استفادههای نامتعارف بنزین اعم از قاچاق و مصرف بی رویه را بگیرد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: نیاز است کارت اعتباری یارانه انرژی برای مردم در نظر بگیریم و سهمیه انرژی یارانهای هر فرد در این کارت شارژ شود. به این ترتیب، وظیفه مدیریت و کنترل مصرف را به عهده شهروندان میگذاریم.
رنجبرزاده گفت: این که همه شهروندان اعم از این که خودرو دارند یا نه از سهمیه بنزین بهرهمند شوند، به نفع اقشار ضعیف است. زیرا معمولاً این افراد خودرو ندارند و در شرایط فعلی از یارانه بنزین بی بهره هستند. وقتی سهمیه بنزین یارانهای به کدملی هر شهروند تعلق بگیرد، همگان به صورت برابر از این یارانه بهرهمند میشوند.
وی ادامه داد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر در واقع کمکی به معیشت اقشار ضعیف است که عمدتاً خودرو ندارند. این امر میتواند بهبود ضریب جینی را در کشور به دنبال داشته باشد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر و کدملی به ازای هر روز یک لیتر از جهات مختلف برایمان سود دارد. از یک طرف، به مقابله با قاچاق و کنترل مصرف میانجامد و از طرف دیگر، بهبود معیشت اقشار ضعیف را رقم میزند و ضریب جینی را کاهش خواهد داد.
رنجبرزاده گفت: از آنجائیکه ما در حال پرداخت یارانه بالایی در حوزه انرژی هستیم، باید در مورد نحوه توزیع این یارانه نیز حساسیت داشته باشیم. یارانه باید به نحوی در جامعه توزیع شود که اقشار ضعیف بیشترین نفع را از آن ببرند. درشرایط فعلی که سهمیه بنزین به خودرو تعلق میگیرد، برعکس است. بیشتر اغنیا و کسانی که تمکن مالی دارند، از یارانه بنزین بهره میبرند.