فوری/یارانه جدید دهه فجر از راه رسید | واریز یارانه 520 هزار تومانی دولت برای این دهک ها
با نزدیک شدن به دهه فجر، تعدادی از یارانهبگیران این پرسش را مطرح کردهاند که آیا قرار است به روال بهمن سال قبل، دولت کالابرگ طرح فجرانه را در دستور کار خود قرار دهد؟
طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانهها در پاسخ به این پرسش به اقتصادنیوز میگوید که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجری طرح کالابرگ فجرانه است و اگر تامین منابع صورت گیرد، سازمان هدفمندسازی یارانهها مبلغ آن را به حساب یارانهبگیران شارژ میکند.
فاطمه مهاجرانی، سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانهها امروز خبر داده که موضوع کالابرگ الکترونیک در وزارت کار در جریان است. البته مهاجرانی به طور مشخص صحبتی از کالابرگ طرح فجرانه نکرده است.
با اینحال، پیشتر سخنگوی دولت در نشست خبری خود عنوان کرد که «تلاش دولت بر این است که افزایش قیمتها متناسب با توان خرید مردم باشد. در صورت نیاز بستههای حمایتی متناسب با شرایط داده خواهد شد.»؛ همین اظهارات کافی بود که برخی منظور سخنگو از بستههای حمایتی را همان اختصاص کالابرگ فجرانه به مشمولان تعبیر کنند.
بر اساس گزارش، کالابرگ فجرانه از بهمن ماه سال گذشته تا اردیبهشت امسال در دستور کار دولت سیزدهم قرار داشت. در این طرح دهکهای اول تا نهم مشمول اعتبار 220 هزار تومانی خرید 11 قلم کالای اساسی برنج، گوشت منجمد گوساله، حبوبات، شیر کمچرب، پنیر، ماست دبه 2.5 کیلویی، مرغ، تخممرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر شدند.
شنیدهها حاکی از این است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکنون هیچ اعلامی در این باره نکرده است. باید دید در روزهای آتی اظهار نظری در این ارتباط از مقامات مسئول شنیده خواهد شد یا دولت چهاردهم قصد اجرای این طرح را ندارد.
سیاست کالابرگ الکترونیکی از نیمه سال۱۴۰۱ با هدف حمایت از خانوارهای کمدرآمد اجرایی شد. این سیاست با وجود صرف کردن منابع قابل توجهی از بودجه دولت، نتوانسته است به اهداف خود دست یابد. گزارشهای میدانی «دنیایاقتصاد» نشان میدهد که در بهترین حالت استقبال مشمولین از این طرح به ۴۴درصد رسیده است. از سوی دیگر، برخی یارانهبگیران با هماهنگی فروشگاه، مقدار نقدی یارانه را دریافت میکردند و فروشگاهها، کالاها را به نرخ بالاتر به دیگر مشتریان عرضه میکردند.
فروشگاه نیز از خرید هر سهمیه کالابرگ و فروش کالاها رقمی حدود ۳۰۰هزار تومان سود کسب میکرد. بنابراین سیاستگذاران هزینه قابل توجهی برای تهیه کالاهای اساسی صرف میکنند؛ اما به نظر میرسد با توجه به نیاز دهکهای کمدرآمد به مبالغ نقدی، این خانوارها ترجیح میدهند که یارانه کالایی را به پول نقد تبدیل کنند. همچنین مقرر شده است که بخشی از منابع کالابرگ، از حذف یارانههای دهکهای پردرآمد تامین شود؛ اما مکانیزم شناسایی این افراد با خطا روبهرو است و این موضوع کار را برای تامین منابع سخت میکند.
مجلس اخیرا تصمیم گرفته است که دوباره طرح کالابرگ را بهعنوان ابزاری برای تامین امنیت غذایی مردم وارد عمل کند. این طرح، که در دو یا سه سال اخیر با موافقان و مخالفان زیادی مواجه بوده و مراحلی از آزمون و خطا را پشتسر گذاشته، حالا در مسیر احیای مجدد قرار دارد. در ابتدا، کالابرگ بهعنوان یک راهحل برای تسهیل خرید کالاهای اساسی توسط مردم طراحی شد، اما در عمل با مشکلات متعددی روبهرو شد که باعث شد اجرای آن چندان موفق نباشد.
از مشکلات زیرساختی وعدم اطلاعرسانی درست گرفته تا تخلفات فروشگاهی و سوءاستفاده از اعتبارهای اختصاصیافته، همه اینها باعث شد طرح نتواند به هدف اصلی خود، یعنی حمایت از معیشت مردم، دست یابد. بررسیها نشان میدهد در بسیاری از موارد بازار سیاه خرید و فروش کالابرگ شکل گرفته بود. اکنون و پس از تجربه شکستهای متعدد، مجلس دوباره بر اجرای این طرح تاکید دارد، این بار با هدف تامین امنیت غذایی و کاهش فقر.
در لایحه بودجه ۱۴۰۴ آمده است که با حذف یارانه دهکهای بالای درآمدی، منابعی آزاد میشود که قرار است برای تامین کالاهای اساسی برای دهکهای پایین استفاده شود. بااینحال، محاسبات نشان میدهد که حتی در صورت اجرای این طرح، میزان یارانه تخصیصیافته به هر نفر بهقدری کم خواهد بود که قادر به تامین نیازهای ابتدایی خانوارهای کمدرآمد نیست.
در این شرایط، سوالات زیادی مطرح است: آیا دولت میتواند زیرساختهای لازم برای اجرای موفق این طرح را فراهم کند؟ آیا این بار موفق به رفع مشکلات اجرایی و تخلفات فروشگاهی خواهد شد؟ و مهمتر از همه، آیا کالابرگ میتواند واقعا به تامین امنیت غذایی و معیشتی مردم کمک کند یا این طرح نیز همچون گذشته با شکست مواجه خواهد شد؟
سرگذشت کالابرگ
داستان کالابرگ، طرحی که قرار بود جای یارانه نقدی را بگیرد و سفره مردم را به کالاهای اساسی گره بزند، مسیری پرپیچوخم و پرچالش بوده است؛ طرحی که از ابتدای مسیر با استقبال سردی مواجه شد و سیاستگذار را بارها به بازنگری و تغییر استراتژی واداشت.
ماجرا از شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد؛ مرحلهای آزمایشی در چند استان که تنها امکان خرید کالا با پول یارانه فراهم بود. اما بر اساس آمارها، استقبال مردم تقریبا به صفر رسید.
از اسفند ۱۴۰۱، مرحله دوم کلید خورد. به خریداران کالاهای اساسی، ۸۵هزار تومان یارانه تشویقی تعلق میگرفت؛ اما این مبلغ نقدی نبود، بلکه بهصورت اعتبار اضافه برای خرید کالا ارائه میشد. اثرگذاری این طرح باز هم بیرمق بود. استقبال بهسختی از ۰.۶درصد به ۲.۶درصد رسید. پس از شکست این مرحله، در شهریور ۱۴۰۲، سیاستگذار طرح جدیدی ارائه کرد: این بار ۱۲۰هزار تومان یارانه تشویقی. اما نتیجه باز هم ناامیدکننده بود. استقبال در این مرحله نیز تنها بین ۶ تا ۷درصد قرار گرفت.
اما نقطهعطف داستان کالابرگ از بهمن ۱۴۰۲ شروع شد؛ طرحی جدید به نام فجرانه. اینبار ۲۲۰هزار تومان اعتبار تشویقی برای خرید کالاهای اساسی در نظر گرفته شد. استقبال جهشی چشمگیر داشت. بررسیها نشان میدهد که ۴۴درصد از مشمولان طرح از این اعتبار استفاده کردند. اما دو نکته جالبتوجه وجود دارد. از این ۴۴درصد، تنها ۱۰درصد اعتبار یارانه اصلی خود را صرف خرید کالاهای اساسی کردند. نکته دوم اینکه ۵۶درصد حاضر نشدند از اعتبار جدیدی که دولت به آنان برای خرید کالا میدهد، استفاده کنند.