فوری/ابلاغ بخشنامه جدید به نفع بیمه شدگان تامین اجتماعی | خبر خوش برای بیمه شدگان و بازنشستگان تامین اجتماعی
معاون بیمهای سازمان تأمین اجتماعی از اصلاح بخشنامه عناوین شغلی و تعیین دستمزد سوابق ناشی از کمیتههای احتساب سوابق و صدور و ابلاغ بخشنامه جدید خبر داد.
محمد محمدی، معاون بیمهای سازمان تأمین اجتماعی، از اصلاح بخشنامه عناوین شغلی و تعیین دستمزد سوابق ناشی از کمیتههای احتساب سوابق و صدور و ابلاغ بخشنامه جدید خبر داد و گفت: سیستم متمرکز ادعای اشتغال بمنظور مدیریت و اجرای آرای مراجع حل اختلاف کار درخصوص احتساب سوابق و شغل و همچنین محاسبه مکانیزه مابهالتفاوت حق بیمه ناشی از اصلاح عناوین شغلی به زودی راهاندازی خواهد شد.
محمدی اظهار داشت: این بخشنامه در راستای اجرای رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری درخصوص صلاحیت مراجع حل اختلاف کار جهت رسیدگی به اختلاف میان کارگران و کارفرمایان در درج عناوین شغلی در لیستهای پرداخت حقبیمه و همچنین اختیار حاصله از رای وحدت رویه هیئت عمومی دیوانعالی کشور مبنی بر صلاحیت سازمان در رسیدگی به درخواست بیمهشده جهت الزام کارفرما به انجام تکالیف قانونی، برای واحدهای اجرایی صادر و ابلاغ شده است.
وی افزود: براساس بخشنامه اصلاحی جدید، ضمن ایجاد اصلاحات لازم در نحوۀ محاسبات مابهالتفاوت حق بیمه دوره مورد تقاضا، مقرر گردید بیمه شده برای اصلاح عنوان شغلی، تقاضای خود را در دبیرخانه شعبه ثبت و به همراه مدارک و مستندات مرتبط به واحد نامنویسی و حسابهای انفرادی ارائه نماید. همچنین واحدهای اجرایی نیز مکلف هستند در جهت تسهیل امور بیمه شدگان، در اسرع وقت اقدامات لازم را در خصوص درخواستهای اصلاح عناوین شغلی برابر ضوابط و مقررات کمیتههای احتساب سابقه اعمال کنند.
وی در ادامه گفت: در صورتی که اصلاح عناوین شغلی مورد تأیید واقع شده توسط کمیتههای احتساب سابقه موجب تغییر در دستمزد بیمهشدگان شود، واحدهای وصول حق بیمه در شعب باید با لحاظ مزایای شاغل و مصوبات قانونی افزایش و تغییر دستمزد در آن کارگاه و سایر شرایط مندرج در متن بخشنامه نسبت به محاسبه و اخذ مابهالتفاوت مبلغ حق بیمه ناشی از اصلاح عنوان شغلی اقدام کنند.
معاون بیمهای سازمان تامین اجتماعی افزود: در مواردی که کارگاه فاقد دستمزد مقطوع و یا طرح طبقهبندی مشاغل باشد، در صورت ارائه اسناد مالی معتبر و متقن از سوی کارگر یا کارفرما، مراتب در احراز و تعیین مبلغ مابه التفاوت مد نظر قرار خواهد گرفت.
محمدی در ادامه گفت: شعب تامین اجتماعی در چارچوب مقررات جاری سازمان مکلف به تسهیل کار بیمه شدگان حائز شرایط بازنشستگی در مشاغل سخت و زیانآور و مشاغل عادی هستند.
مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان به همراه رییس شعبه ۱ و۲ آبادان در برنامه زنده رادیویی مثلث به بیان عملکرد، اقدامات و دستاوردهای تامین اجتماعی استان و نیز تشریح و تبیین برنامههای در دست اقدام این سازمان پرداخت.
عبدالرضا روشنی، مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان به همراه آرش موزرمی، رییس شعبه ۱ و منصور شریفی بقا، رییس شعبه ۲ آبادان در برنامه گفت وگوی ویژه برنامه مثلث حضور یافته و ضمن معرفی خدمات قابل ارایه سازمان تامین اجتماعی به بیمهشدگان، به ویژه کارگران به بیان عملکرد، اقدامات و دستاوردهای این سازمان پرداختند.
عبدالرضا روشنی، در این گفت و گو با بیان تاریخچه مختصری از سازمان گفت: از جمعیت ۵ میلیون نفری خوزستان، بیش از ۶۳ درصد مردم تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند که تقریبا ۶۲درصد جمعیت شهرهای آبادان،خرمشهر و اروندکنار نیز از مشمولین تامین اجتماعی به حساب می آیند.
وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی شامل حمایت های بیمه تامین اجتماعی می شوند گفت: افرادی که برابر ماده ۴ قاون تامین اجتماعی در مقابل دریافت مزد و یا حقوق کار می کنند و یا صاحبان حرف و مشاغل آزاد و کلیه مستمری بگیران،بازماندگان و ازکارفتادگان میتوانند از حمایتهای بیمهای و درمانی تامین اجتماعی برخوردار شوند.
مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان در پاسخ به سوالات پرتکرار مردم از این سازمان بیان کرد: ارتباط هر بیمه شده با تامین اجتماعی تنها در یک صورت است و بطور مثال بیمه شده نمی تواند هم زمان، هم تحت تکفل دیگری باشد و هم بخواهد از بیمه شخصی خود استفاده کند.
روشنی افزود: همچنین افرادی که مشمول بیمه بیکاری هستند با بازگشتن و مشغول شدن به کار، بیمه بیکاری آن ها قطع شده و کارفرمای جدید ملزم به پرداخت حق بیمه وی میشود.
مدیرکل در ادامه این گفت وگوی رادیویی اعلام کرد: به استناد ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی کارفرمایان موظفند لیست حق بیمه کارگران را بر اساس روز و به طور کامل تا پایان ماه بعد به شعب این سازمان ارسال کنند؛ در غیر این صورت چنانچه کارفرمایی قصور کرده و حق بیمه کارگر را به صورت ناقص رد کند، بیمه شده می تواند طبق ماده ۱۴۸ قانون کار علیه کارفرما شکایت کرده و یا اینکه با ارایه مدارک و مستندات و نیز مراجعه به سازمان تامین اجتماعی درخواست ادعای اشتغال کنند.
روشنی در پاسخ به سوالی که چرا ابلاغ های این سازمان با تاخیر و یا در بعضی موارد اصلا به دست اشخاص نمی رسد گفت: ضوابط اجرایی ابلاغ در سازمان تامین اجتماعی و همچنین دیگر دستگاههای دولتی بر اساس ضوابط دادگستری صورت می گیرد و در برخی مواقع اشخاص بعلت تغییر مکان و شماره تلفن این جابجایی را به سازمان اعلام نکرده و به همین سبب موجب تاخیر و یا نرسیدن ابلاغ به دست آن ها می شود.
وی در ادامه این گفت و گو به این موضوع اشاره کرد که سالی دوبار و تقریبا هر۶ ماه یک بار بیلان کارگاهها در این سازمان انجام می گیرد و بدهیهای کارگاهها بصورت عادی و یا الکترونیکی(پیامک) ابلاغ میشود و به آنها مهلت یک ماهه داده تا در صورت اعتراض و رسیدگی، هیات های بدوی و تجدیدنظر برگزار شود.
آرش موزرمی، رییس شعبه ۱ آبادان نیز به موضوع مستمری بگیران تحت پوشش این سازمان پرداخت و گفت: بازنشستگان قشر محترم و بزرگوار این جامعه هستند و پرداخت هزینه های درمانی آن ها طبق مقررات سازمان تامین اجتماعی به عهده دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی است ولی بخش بیمهای نیز همکاری کرده و وظیفه جمع آوری اسناد پزشکی را به کارگزاری ها محول کرده که همکاران در اسرع وقت مدارک را به دفتر اسناد پزشکی ارسال میکنند و بخشی از مابقی هزینه های درمان آن ها نیز توسط بیمه تکمیلی آتیه سازان که طرف قرارداد این سازمان بوده پرداخت میشود.
در ادامه این صحبت ها منصور شریفی بقا، رییس شعبه ۲ آبادان بیان کرد: زمانی که بیمه شده ای فوت می کند مدت ۹ماه به بازماندگان او فرصت داده می شود تا با ارایه مدارک انحصار وراثت و مراجعه به شعب از قطع شدن حقوق بیمه شده جلوگیری کنند.
شریفی بقا افزود: بازرسان سازمان در سال جاری ۴۸ هزار بیمه شده جدید را شناسایی کرده و کارگران توجه داشته باشند که تحت پوشش قرار گرفتن آنها از وظایف اصلی کارفرمایان است و چنانچه کارفرمایی در این مورد کوتاهی کند باید با در دست داشتن مدارک و مستندات کافی به شعب تامین اجتماعی مراجعه کند.