فوری/ترمیم حقوق بازنشستگان بر اساس خط فقر از این تاریخ | ارائه خدمات درمانی رایگان به بازنشستگان اجرایی شد
کارگران بازنشسته در شوش و اهواز به خیابان آمدند و دست یه تجمع اعتراضی زدند.
بازنشستگان شوش و اهواز، از تجمع روز (هفتم بهمن) در اعتراض به وضع بد معیشتی و مستمریهای یکسوم خط فقر خبر دادند.
بازنشستگان اهواز با در دست داشتن پلاکاردهایی مقابل اداره کل تامین اجتماعی خوزستان تجمع کردند؛ در شوش، بازنشستگان به نشانه احترام به «عبداله حری» شهیدی که تازه تفحص شده، با در دست داشتن پلاکاردها و پارچهنوشتههایی در تشییع جنازه این شهید دفاع مقدس در شوش شرکت کردند.
بازنشستگان تامین اجتماعی خواستار ترمیم مستمریها بر اساس خط فقر و ارائه خدمات درمانی رایگان و کیفی هستند.
موسسه کار و تامین اجتماعی میزبان کارشناسان حوزه فقر و توسعه منطقهای برای بررسی فقر فضایی و جغرافیایی بود.
در نشست چهارم سلسله جلسات گفتمان سازی عدالت فراگیر با موضوع «فقرزدایی و رفاه در جغرافیای ایران»، حبیب جباری (کارشناس سازمان برنامه و بودجه و استاد دانشگاه تهران) اظهار کرد: قبلا فقر در کشور با تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بودن تداعی میشد اما امروزه بازنشسته شدن میتواند عامل فقر شده و نماد فقیر بودن تلقی شود.
وی افزود: هزینه حمل و نقل روستایی یکی از عوامل فقر چندبعدی منطقهای ما محسوب میشود. هزینههای بهداشتی نیز از این عوامل است. یارانهای که به فقرا پرداخت میشود ارزشش یک پنجم شده و شرایط فعلی فقر منطقهای ما با این روند قابل پیشبینی است.
جباری تصریح کرد: ما سه بعد فقر در ایران را داریم که با حل آنها میتوانیم فقرزدایی پایدار داشته باشیم که یکی از آنها فقرزدایی سلامت، فقرزدایی مسکن، فقرزدایی اشتغال و فقرزدایی آموزش مهمترین آنهاست. همچنین شاخصهایی مثل فقر محیط زیستی اضافه شده که در مناطق غیرقابل سکونت شده و لازم المهاجرت مثل خوزستان و سیستان و بلوچستان بخاطر مشکل ریزگرد و طوفان و فرسایش خاک نیز باید مدنظر پژوهش فقر باشد.
این کارشناس سازمان برنامه و بودجه تشریح کرد: فقر چندبعدی اصلیترین مانع توسعه پایدار است. گزارش مرکز پژوهشهای مجلس نشان میدهد که ما بخاطر اقدامات زیرساختی و زیربناهای رفاهی، کاهش نسبی فقر روستایی را در دهه ۱۳۸۰ داشتیم اما پس از اشباع امکانات و توسعه زیرساخت، به دلیل مشکلات درآمدی و توسعهای در روستاها و به ویژه نیمه شرقی کشور، در دهه ۱۳۹۰ شاهد افزایش سطح فقر روستایی و مناطق پیرامونی بودیم.
وی افزود: بحث نماگرهای فقر چندبعدی به ما نشان میدهد که دارایی خانوارها در خانوادههای روستایی به دلیل نبود دارایی که زندگی را تغییر بدهد، فقیر هستند. بیماری، زلزله، حادثه و خشکسالی و... به راحتی خانواده روستایی را از هم فرومیپاشد زیرا بنیانی مالی برای بازسازی خود ندارند.
جباری گفت: وسعت فقر در روستاها سه برابر مناطق شهری است و این را جداول ما نشان میدهد. سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خوزستان در راس استانهای فقیر کشور محسوب میشوند. موقعیت جغرافیایی نیز باعث ورود به تله فضایی فقر میکند. فقر در نهبندان و زابل در شرایطی که تجارت مرزی وجود ندارد، به نحوی است که تنها قاچاق میتواند جمعیت را حفظ کند چون هیچ آب و آبادی خاصی در این مناطق وجود ندارد. خود دورافتادگی و یکپارچگی پایین و پراکندگی از تلههای فضایی فقر است.
این استاد دانشگاه تهران بیان کرد: راز موفقیت چین در فقر زدایی وجود برنامه هدفمند فقر زدایی است. برنامه ریزی در آنجا متمرکز است اما برنامه ریزی در کشور ما نامتمرکز و چندگانه است. از این نوع برنامه ریزی هند نیز استفاده میکند. چین تاکنون نیمی از جمعیت فقیر خود را از بین برده و به جمعیت غیر فقیر نسبی بدل کرده و هند این برنامه را برای سال ۲۰۳۰ با الهام از چین دارد.
وی افزود: مهمترین مطالبه فقرای حاشیه نشین ما مثل فقرای شهری، کاهش نرخ تورم است. شوک درمانی این فقرا را بیشتر میکند و به کاهش تورم نمیانجامد. در این شرایط ما اول باید سیاستهای سرزمینی و فضایی خود را تغییر دهیم. آمایش سرزمینی هنوز جایی در سیاستگذاری ما ندارد.
این استاد دانشگاه در پایان تصریح کرد: متاسفانه فشار زیادی وجود دارد که مسئولان منطقه خود را منطقه محروم جا بزنند و این موضوع تعارض منافع ایجاد کرده است و با محرومیت زدایی در تضاد قرار گرفته است.
در ادامه این نشست، کوثر کریمیپور (کارشناس سیاستگذاری یونیسف و استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی) در این رابطه اظهار کرد: ما از سال ۱۳۶۱ طرحهای مقدماتی شناسایی مناطق محروم کشور را داشتیم. در ادامه ما به ادبیات فقر چندبعدی را داشتیم.
وی افزود: از سال ۱۳۵۶ مدل مداخله مکان محور در حوزه فقر را داشتیم و منطقه محروم را ملاک مداخله قرار دادیم و فرد و خانوار هدف مطالعه مناطق محروم قرار نمیگرفتند و بازه مطالعه و بررسی بزرگتر شد. تهران نگاه مکان محور به فقر در حاشیه دارد. اما مراکز استان در پاسخ به تهران معمولا شاخصهای فقر را چیزهایی دیگر میدانند. مثلا اختلافات قومی و مشکلات راهداری برای مراکز استانها شاخص مهمتری از منظر سنجش فقر بوده است و معیار فقر برای آنها متفاوت بوده است.
کوثر کریمی تشریح کرد: تصمیمگیری برای فقر منطقهای از تهران یکی از مشکلات ماست و هدفگیری ما بیشتر مکان محور است و افراد را در فقر زدایی فراموش میکنیم. با همین سیاستگذاری زیرساختسازی کردیم اما با این حال فقر در مناطق حل نشده است.
این استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: ما برای تغییرات قیمت انرژی باید به نفع عدالت فضایی بازتوزیع منابع یارانهای را مطرح کنیم تا تغییرات نرخ انرژی و هدفمندسازی دوباره یارانهها باعث آسیب شدید به بخش فقیر حاشیه نشین جامعه نشود.