عیدی آخر سالی دولت برای 3 دهک کمدرآمد کشور | خبر خوش دولت پزشکیان برای این خانوارها
دولت با ارائه عیدی ویژه برای ۳ دهک کمدرآمد، به بهبود وضعیت مسکن و حمایت از اقشار آسیبپذیر بهویژه معلولان اولویت داده و تلاش دارد از طریق سیاستهای جامع، تأمین نیازهای اساسی محرومان را تسهیل کند.
برای اقشار کمدرآمد، دسترسی به خدمات اولیهای مانند مسکن، آموزش و خدمات درمانی نشانهای از حفظ کرامت انسانی و توانمندسازی آنها است. توجه به نیازهای این افراد، به آنها یادآور میشود که عضوی ارزشمند از جامعه هستند و دغدغههایشان مورد نظر قرار گرفته است.
بر اساس گزارشها، وزارت راه و شهرسازی با هدایت وزیر محترم، فرزانه صادق، قصد دارد در سال جاری به دغدغههای دهکهای کمدرآمد جامعه رسیدگی کند. این برنامه شامل کنترل قیمت مسکن و رفع مشکل تأمین مسکن برای نیازمندان است.
وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسبسازی کشور، تأکید کرد که بهرغم محدودیتهای مالی، معلولان باید در اولویت قرار گیرند. این جلسه با حضور مسئولان مختلفی از سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش استثنایی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سایر نهادهای مربوط برگزار شد.
در این نشست، سیدجواد حسینی، رئیس سازمان بهزیستی، با اشاره به اینکه حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور، معلولان هستند، بیان کرد که ۱٣ نوع مرکز بهزیستی برای ارائه خدمات به توانخواهان وجود دارد. او تأکید کرد: "اگر جامعه دسترسپذیر نباشد، نمیتوانیم آن را عادلانه و انسانی بدانیم".
حسینی اضافه کرد: "دسترسیپذیری در ساختمانهای اداری، ایستگاهها، پایانهها و مراکز خدماتی باید جدیتر گرفته شود". وی همچنین خواستار برگزاری جلساتی برای بررسی و رفع مشکلات سالمندان و دسترسپذیرتر شدن محیطها شد.
در این جلسه، گزارشی از پیشرفتهای وزارت راه و شهرسازی در زمینه اجرای قوانین مرتبط با مناسبسازی توسط معاون شهرسازی و معماری وزیر ارائه شد. علاوه بر این، نمایندگان انجمن دفاع از حقوق معلولان، مانند علیهمت محمودنژاد و آیدین نعمتی، چالشهای معلولان در دسترسی به امکانات شهری و عمومی را مطرح کردند.
فرزانه صادق با تأکید بر ضرورت نظارت و بهبود اقدامات مناسبسازی گفت: "اختصاص بودجه جدید برای این پروژهها اشتباه است و باید با بودجههای اولیه تمامی تأسیسات عمومی و خدماتی دسترسپذیر ساخته شوند".
او همچنین به مفاد قانونی ویژه معلولان اشاره کرد و بر اهمیت پیروی وزارت راه و مسئولان این حوزه از این مفاد تأکید کرد. وزیر از تمامی افراد و نهادهایی که در پیگیری این موضوع نقش داشتهاند، قدردانی کرد.
فرزانه صادق ضمن تأکید بر رعایت شأن معلولان در پایانهها، فرودگاهها، بنادر و ایستگاهها اعلام کرد که اقدامات مناسبسازی در ناوگان حمل و نقل کشور، از ریلی تا جادهای، آغاز شده است. او خواستار تشکیل کارگروه مشترکی میان وزارت راه و سایر دستگاهها با حضور نمایندگانی از جمع مطالبهگران معلول شد.
وزیر راه تأکید کرد که قوانین و حقوق معلولان باید در تمامی مراکز عمومی نصب شود تا نهتنها حس خوبی در آنها ایجاد شود بلکه شأن انسانیشان نیز رعایت شود. در پایان، گزارشی از اجرای مواد قانونی حمایت از حقوق معلولان توسط مدیرکل دفتر مقررات ملی وزارت راه ارائه شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان گفت: حساب مشمولان سرپرست خانوار برنامه رفع سوءتغذیه کودکانِ کمتر از پنج سال شارژ شد.
مجتبی معین وزیری افزود: این افزایش اعتبار برای مراحل نهم و دهم سالجاری و با حفظ مانده اعتبار مراحل گذشته جهت خرید بسته غذایی رایگان در بسته طرح ملی کالابرگ الکترونیکی انجام شده است.
وی افزود: مشمولان می توانند با مراجعه به پایانههای فروشگاهی طرف قرارداد طرح کالابرگ الکترونیکی اقدام به خرید بسته غذایی رایگان کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان بیان کرد: میزان اعتبار تخصیصی به مشمولین دهک اول تا پنجم، یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و برای دهک ششم و هفتم مبلغ ۶۶۰ هزار تومان است.
معین وزیری خاطرنشان کرد: مشمولان به منظور دریافت پاسخ سوالات میتوانند با شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ تماس بگیرند.
سخنگوی طرح کالابرگ از آغاز اجرای فاز سوم کالا برگ الکترونیک با شارژ و واریز اعتبار به حساب ۱۰ میلیون سرپرست خانوار دهکهای «چهارم تا هفتم» از عصر پنجشنبه (۲۳ اسفند) خبر داد.
سیده مرجان دبیری در گفتوگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه با تدابیر صورت گرفته، اعتبار کالابرگ بر اساس کدملی سرپرستان خانوار شارژ میشود گفت: یعنی سرپرستان خانوار با هر کارت بانکی میتوانند مراجعه و خریدهای خود را انجام دهند لذا خریدها صرفا با ارائه کدملی، امکانپذیر است.
وی افزود: سرپرستان خانوار مشمول به خاطر داشته باشند که اعتبار تخصیص یافته بابت خرید با کالابرگ، جدای از اعتبار تخصیصی و پرداختی بابت یارانه ماهانه افراد است.
سخنگوی طرح کالابرگ با بیان اینکه این طرح با هدف حمایت از معیشت خانوارهای مشمول و تقویت سبد غذایی دهکهای اول تا هفتم اجرا میشود خاطر نشان کرد: دهکهای اول تا سوم به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان و دهکهای چهارم تا هفتم به ازای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان اعتبار دریافت خواهند کرد. این اعتبار برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی شامل اقلامی از گروههای لبنیات، پروتئین و خواربار اختصاص مییابد که در صورت خرید بیش از سقف اعتبار تخصیصی، مابهالتفاوت هزینه باید توسط خریدار پرداخت شود.
به گفته وی در صورت استفاده نکردن کامل از اعتبار مرحله اول، مانده اعتبار به دوره بعد منتقل خواهد شد. همچنین مشمولان میتوانند خریدهای خود را در چند نوبت انجام دهند و نیازی به استفاده از کل اعتبار در یک مرحله نیست.
دبیری با استناد به آخرین آمارهای استخراج شده تا شب گذشته، گفت: از حدود ۱۰ میلیون سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و همچنین دهکهای درآمدی اول تا سوم مشمول دریافت کالابرگ در فاز اول و دوم طرح، ۶ میلیون و ۸۰۰ سرپرست خانوار توانستهاند با موفقیت خرید اعتباری خود را انجام دهند.
وی با اشاره به عمده مشکلات اجرای این مرحله طرح اظهار کرد: متاسفانه دسترسی به کدهای دستوری برای برخی با مشکلاتی همراه بوده است. همچنین قطع و وصل برق برای دستگاههای پوز و فروشگاهها مشکلاتی را ایجاد کرد و حتی خرید و اعتبارت کمی بالا و پایین شد که البته حتی اگر از اعتبار فردی کم هم شده باشد، بلافاصله به حساب برگشت و عودت داده میشود اما به هر حال مشکلاتی برای ارائه خدمات به ارباب رجوع ایجاد میکند.
سخنگوی طرح کالابرگ با تاکید بر اینکه در مجموع مشکل حادی تا کنون نداشتهایم، در خصوص تامین موادغذایی مشمول فهرست خرید برای مراجعهکنندگان نیز عنوان کرد: بر اساس بررسیهای صورت گرفته از فروشگاهها و دستگاههای ذیربط تامینکننده مواد غذایی، تا شب گذشته اعتبار کالایی خوب بوده و مشکلی نداشتهایم و کالاها در سطح کشور تامین شده است.
به گزارش ایسنا، طرح کالابرگ الکترونیکی در بیش از ۲۳۰ هزار فروشگاه عمده، خرد و ۱۳ فروشگاه زنجیرهای (افق کوروش، اتکا، ترقی، جانبو، دیلی مارکت، رفاه، گندم، محسن، مینومارت، هایپراستار، هایپر فامیلی، هفت و والمارکت) اجرا میشود. علاوه بر این، خرید اینترنتی از طریق «اسنپمارکت» و «دیجیکالا» نیز امکانپذیر است. مشمولان این طرح میتوانند برای مشاهده فروشگاهها و اطلاع از مانده اعتبار خود، اپلیکیشن «شما» را از خدماتدهندگانی چون «بازار»، «مایکت» و سایت shoma.sfara.ir دریافت و نصب کنند.
امکان استعلام مانده اعتبار از طریق کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* فراهم شده و مرکز تماس ۶۳۶۹ـ ۰۲۱ آماده پاسخگویی به سوالات و درخواستهای مشمولان طرح است.
شهروندان مراقب باشند چرا که وزارت رفاه پیامکی مبنی بر افزایش یا برداشت اعتبار یا لینک برنامه ارسال نمیکند، لذا از ورود به لینکهای نامعتبر باید پرهیز کرد.