واریز قطعی سهمیه بندی بنزین به صورت نقدی به همه مردم | اجرای انتقال سهمیه بنزین از کارت سوخت به حساب بانکی از این ماه
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: بنزین منابع ملی است، و دلیلی ندارد که فقط به دارندگان خودرو تخصیص داده شود و کسی که خودرویی ندارد از این ثروت ملی بیبهره بماند.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس معتقد است: بنزین منابع ملی است و دلیلی ندارد که فقط به دارندگان خودرو تخصیص داده شود و کسی که خودرویی ندارد از این ثروت ملی بیبهره بماند.
محمد بهرامی در ارزیابی وضعیت تولید و توزیع بنزین در کشور اظهار داشت: اکنون به طور میانگین تولید ۱۰۵ میلیون لیتر در روز بنزین تولید میکنیم که بر اساس برنامه باید به رقم تولید ۱۳۰ میلیون لیتر در روز برسیم.
وی درباره تحویل بنزین به فرد به جای خودرو تصریح کرد: هنوز با قطعیت نمیتوان گفت پروژه تغییر در روند تخصیص سهمیه بنزین و واریز سوخت به حساب فرد به جای خودرو اجرایی میشود یا خیر، اما بنده معتقدم بهتر است بنزین به افراد داده شود تا اینکه فقط به دارندگان خودرو تعلق بگیرد.
وی تاکید کرد: اگر دولت قرار است سوبسید تخصیص دهد این سوبسید باید به همه تعلق بگیرد.
بهرامی گفت: اگر سوخت به حساب همه افراد جامعه واریز شود حتی اگر قیمت بالا هم برود سود آن به جیب همه مردم میرود و تاثیر مثبت آن برای خود مردم خواهد بود بنابراین دلیلی ندارد کسی که خودرو ندارد از درآمد فروش آن بهرهای نداشته باشد.
وی همچنین بر ضرورت فرهنگسازی در مصرف انرژی تاکید کرد و گفت: مصرف انرژی در ایران ۲ برابر متوسط جهان است که باید بهینهسازی مصرف را در تمامی حاملهای انرژی در دستور کار قرار دهیم.
انتقال سهمیه بنزین از کارت سوخت به حساب بانکی با هدف کاهش ناترازی و بهینهسازی توزیع سوخت، طبق مصوبات برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۴ آغاز شد. این طرح با رفع مشکلات کارت سوخت، دسترسی آسانتر را برای شهروندان فراهم میکند.
جلیل مختار، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به اجرای آزمایشی پروژه انتقال سهمیه بنزین از کارت سوخت به حساب بانکی صاحبان خودرو اشاره کرد. این قرارداد میان شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران و شهرداری تهران امضا شده است.
وی این اقدام را یکی از مهمترین تکالیف مصوب در برنامه هفتم و بودجه سال ۱۴۰۴ دانست که در بخش بهینهسازی انرژی مطرح شده است. این طرح نقشی موثر در کاهش ناترازی و توزیع بهینه سوخت ایفا خواهد کرد.
نماینده مردم آبادان در مجلس ضمن توضیح شرایط و مزیتهای این طرح گفت: مراجعه به برخی جایگاههای سوخت نشان میدهد که در مواقعی عدم وجود کارت سوخت باعث نارضایتی مردم میشود. ولی با انتقال سهمیه سوخت به حساب بانکی، افراد میتوانند امور مرتبط با سوخت را بهسهولت انجام دهند. این روش علاوه بر افزایش رضایت عمومی، به بهینهسازی مصرف سوخت کمک کرده و روند توزیع سهمیه سوخت را آسانتر میکند.
مختار با تاکید بر اینکه این طرح بخشی از تکالیف بودجهای سال ۱۴۰۴ است، بیان کرد: حذف کارت سوخت در برنامه نیست و کارت سوخت همچنان باقی خواهد ماند. همچنین وزارتخانههای ارتباطات و نفت موظفاند برنامههای راهبردی تکمیلی خود در این زمینه را به کمیسیون انرژی ارائه کنند.
مقایسه روشهای موجود در توزیع سهمیه سوخت
روش ویژگیها
انتقال سهمیه به حساب بانکی سهولت در دسترسی، کاهش نارضایتی، بهینهسازی مصرف
استفاده از کارت سوخت نیازمند کارت، احتمال مفقودی یا خرابی کارت، مراجعه حضوری به جایگاه سوخت
با اجرای طرحهای مشابه و هماهنگی میان نهادهای مرتبط، میتوان گامهای موثری در جهت بهبود وضعیت مصرف سوخت و مدیریت منابع انرژی برداشت.