خبر فوری از افزایش قیمت بنزین | منتظر گرانی بنزین باشیم؟
یک اقتصاددان گفت: نظریه غیر واقعی بودن قیمت بنزین پذیرفته نیست و همین موضوع باعث میشود تا دولت نرخ خدمات خود را افزایش دهد. باتوجه به افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸، حتی اگر قیمت آن پایینتر از قیمت واقعی باشد، بعید است دولت کالایی حساس مانند بنزین را گران کند.
سید مرتضی افقه در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: افزایش قیمت خدمات از توصیه اقتصاددانانی است که طرفدار بازار آزاد هستند. همچنین عدهای معتقدند پرداخت یارانه پنهان از سوی دولت باعث پایین بودن نرخ خدمات عمومی از سوی دولت شده است در صورتی که این مردم هستند که یارانه پنهان به دولت میپردازند.
وی افزود: در پاسخ به این پرسش که آیا دولت در شرایط فعلی مجبور به افزایش قیمت بنزین میشود یا خیر، باید گفت که باتوجه به افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ و نارضایتی مردم از این تصمیم، حتی اگر قیمت آن پایینتر از قیمت واقعی باشد بعید است دولت کالایی حساس مانند بنزین را گران کند؛ در واقع اگر دولت نرخ بنزین را در شرایط حاضر افزایش دهد اقدام ناپخته ای انجام داده است.
این اقتصاددان تاکید کرد: همچنین نظریه غیرواقعی بودن قیمت بنزین پذیرفته نیست و همین موضوع باعث میشود تا دولت نرخ خدمات خود را افزایش دهد.
افقه با بیان اینکه دولت با کمبود درآمد مواجه بوده و نمیتواند هزینههای خود را تأمین کند، گفت: راه حل اساسی برای این موضوع این است که مشکل تحریمها را در کوتاه مدت رفع یا بسیاری از هزینههای اضافی خود را حذف کند.
وی خاطرنشان کرد: حذف هزینههای اضافی دولت از جمله اقدامی است که دولت به جای افزایش نرخ خدمات عمومی میتواند انجام دهد. درواقع باتوجه به پایین آمدن قدرت خرید مردم، افزایش نرخ بنزین حساسیت بیشتری نسبت به افزایش نرخ آبونمان تلفن ثابت خواهد داشت.
بالا بودن مصرف بنزین از یک سو با نبود حمل و نقل عمومی کارا باز میگردد و از سوی دیگر مصرف بالای خودروهای شخصی چنین وضعیتی را رقم زده است.
با توجه به رشد جمعیت و همچنین افزایش شمار خودروهای شخصی، در غیاب حمل و نقل عمومی کارا، طبیعی است که مصرف بنزین رشد کند . همواره راهحلهایی برای مهار مصرف بنزین زا سوی کارشناسان و مقامات دولتی داده میشود اما در نهایت مولفه قیمتی است که مد نظر قرار میگیرد.
به هر روی برای برابر ماندن میزان تولید و مصرف، همواره نیاز به سرمایهگذاری و ایجاد پالایشگاههای جدید و یا بهینه کردن پالایشگاههای فعال، وجود دارد . طبیعی است این دست اقدامات نیز نیاز به میلیاردها دلار سرمایه گذاری دارد که در شرایط فعلی امکان تامین آن وجود ندارد.
تمام این عوامل دست به دست هم میدهند و در نهایت مشکل ایجاد میشود. نکته اینجاست که هشدار درباره بنزین همواره به گوش میرسد و از بین تمامی طرحها، سادهترین ان یعنی افزایش قیمت مد نظر قرار میگیرد که البته تاثیری بلندمدت و اصلاحی به جا نمیگذارد . درست است که تورم بالا در ایران سبب شده قیمت بنزین درقیاس با جهان پایین باشد اما در نهایت گران کردن بنزین راه حل مهار مصرف نیست چرا که در نبود حمل و نقل عمومی و کالای جایگزین، مردم چارهای جز مصرف بنزین نخواهند داشت.
دولت اعلام کردهاست که امسال افزایش قیمت بنزین نخواهد داشت اما باید به یاد داشت که افزایش قیمت بنزین نیز تنها به صورت کوتاه مدت جوابگو خواهد بود و به طور کلی راه حل کاهش مصرف بنزین افزایش قیمت آن نیست چراکه رفت و آمد باید انجام گیرد و در این وضعیت برای مردم بنزین ۳ هزار تومانی و ۵ هزارتومانی فرقی نمیکند. به هر حال نمیتوان از تردد ضروری چشم پوشید و شاید تنها وقتی قیمت بتواند بر مصرف تاثیر بگذارد که بهای هر لیتر بنزین چهار برابر قیمت کنونی شود . رد این صورت نیز کاهش مصرف تنها بیست تا سی درصد است . پس روشن است مولفه قیمت تحت هیچ شرایطی مهارکننده مصرف بالای بنزین نیست.
نکته اینجاست که باید طرحی دقیق با هدف ایجاد سیستم حمل و نقل و بهبود کیفیت خودروها و ... اجرایی شود تا در این صورت افزایش قیمت بتواند تاثیری را بر مصرف به جا بگذارد.
به نقل از ایسنا، رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: کار تهیه بودجه۱۴۰۲ در سازمان برنامه و بودجه تمام شده و آن را این هفته تحویل دولت می دهیم.