نکات خانه داری | نکات نظافت منزل

در برنج های مصرفی مقداری سموم صنعتی است | با این روش سم آرسنیک آن را از بین ببرید

مواد شیمیایی ناشی از سموم صنعتی باعث آلودگی برنج می‌شود، ولی خیساندن برنج در آب در طول شب میزان سمی آرسنیک را ۸۰٪ کم می‌کند.

کدخبر : 5098
سایت سرگرمی روز :

ما در سایت سرگرمی روز سعی میکنیم بروزترین و کاربردی ترین نکات خانه داری را برای شما جمع آوری کنیم. با دانستن این نکات خانه داری زندگی و کار خانه برای شما آسان تر خواهد شد. هک لایف و نکات خانه داری امروزه کاربردهای زیادی دارند با توجه به مشغله و کارمند بودن بسیاری از بانوان نکات خانه داری کاربردی میتواند کارها را آسانتر کند . در ادامه به نکات خانه داری میپردازیم.

.

.

.

.

مواد شیمیایی ناشی از سموم صنعتی باعث آلودگی برنج می‌شود، ولی خیساندن برنج در آب در طول شب میزان سمی آرسنیک را ۸۰٪ کم می‌کند.

خیساندن برنج و نمک

اکثر افراد بعد از آنکه برنج را خیس می­ کنند مقداری نمک نیز بر روی ان می ­ریزند. شاید همه تصور کنند ریختن نمک بر روی برنج برای این باشد که نمک جذب برنج شده و در نتیجه طعم بهتری داشته باشد. اما این تصور همه­ ی ماجرا نیست. یکی از دلایل ریختن نمک برای خیساندن برنج همان است که گفته شد. یعنی انجام این کار موجب می­شود نمک به خورد برنج برود و طعم برنج بهبود بیابد.

خیساندن برنج و اضافه کردن نمک به برنج خیس خورده یک دلیل علمی نیز دارد و به کمک علم شیمی می­ توان آن را توضیح داد. در واقع می­ توان گفت در اینجا علم شیمی به خدمت آشپزی درآمده است تا شما بتوانید یک برنج عالی و درجه یک را بپزید.

و اما دلیل علمی خیساندن برنج؛ شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که برنج را بدون خیس کردن پخته باشید. در این حالت مشاهده می ­کنید که دانه های برنج بیشتر می ­شکنند و ریز می­ شوند. علت این امر آن است که دانه­ های برنج دارای یون­ های کلسیم هستند. وجود این یون­ های کلسیم باعث می­ شود برنج هنگام پخت ساختاری شکننده و ترد به خود بگیرد و بشکند.

هنگامی که برنج را خیس می کنید و به آن نمک اضافه می کنید یک فرآیند شیمیایی در آن رخ می­ دهد. در این فرآیند برنج یون­ های کلسیم خود را به آب می دهد و در مقابل یون های سدیم نمک را جذب می کند. با کاسته شدن یون های کلسیم در برنج ساختار شکنندگی آن کاهش می­ یابد. در نتیجه می توان گفت خیساندن برنج در نمک سبب می­ شود برنج سالم­تر و بهتر پخته شود و به نیم دانه تبدیل نشود.

جذب یون های سدیم نمک مزیتی دیگری نیز دارد. با جذب این یون ها برنج بهتر و زودتر دم می­ کشد. زیرا یون های سدیم به گونه ­ای هستند که آب بیشتری در خود نگه می دارند. بنابراین هنگامی که برنج را دم می­ کنید این آبها تبخیر شده و در نتیجه برنج سریعتر و بهتر دم می کشد.

خیساندن برنج و کاستن سم آرسنیک

این روزها کلمه­ ی آرسنیک واژه­ ی آشنایی برای ما ایرانیان شده است. سمی خطرناک که گفته می­ شود در برنج و به ویژه برنج­ های خارجی وجود دارد. در واقع آرسنیک پس مانده­ ی آفت کش ­هایی است که هنگام کاشت برنج استفاده شده است و خوردن آن می تواند لطمات جبران ناپذیری بر بدن انسان وارد کند. پس پیش از پخت و خوردن برنج باید چاره­ ای برای از بین بردن و یا حداقل کاستن مقدار آرسنیک موجود در برنج اندیشید.

خیساندن برنج یکی از راه هایی است که می ­تواند آرسنیک موجود در برنج را کاهش دهد. هر چه زمان خیساندن برنج بیشتر باشد مقدار بیشتری آرسنیک از دانه­ های برنج خارج می­ شود. اگر برنج را به مدت یک شب خیس کنید میزان آرسنیک آن تا ۸۰ درصد می­ تواند کاهش یابد. پس می ­توان گفت خیساندن برنج باعث سالم­تر شدن برنج می­ شود.

تمیز شدن برنج

یکی ار فواید خیساندن برنج پاک و تمیزتر شدن آن است. قطعا همه پیش از پخت برنج آن را می­ شورند اما باز هم ممکن است مقداری کاه و یا خورده­ های سبوس و یا حتی شپشک برنج در برنج باقی بماند. هنگامی که برنج را خیس می­ کنید و اجازه می­ دهید چند ساعتی بماند این کار موجب می­ شود آلودگی­ های ذکر شده به سر آب بیایند. زیرا آنها نسبت به برنج سبک­تر هستند و بر روی آب قرار می­ گیرند. وقتی هنگام پخت آب برنج را خالی می­ کنید شما یک برنج تمیزتر و سالم­تر در اختیار دارید.

نتیجه­ گیری

با توجه به آنچه که گفته شد خیساندن برنج فواید بسیاری دارد. اگر پیش از پخت برنج آن را چند ساعتی در آب و نمک بخیسانید هنگام پخت هم حجم بیشتری برنج در اختیار دارید و هم اینکه برنج قد می­ کشد و دانه دانه می ­شود. همچنین به دلیل جذب یون­ های سدیم و پس دادن یون­ های کلسیم خاصیت شکنندگی­ اش کم شده و زودتر نیز دم می­ کشد. و مهم­تر از همه اینکه میزان سم آرسنیک آن کاهش می ­یابد. در آخر به عنوان یک راهنمایی بد نیست بدانید که هنگام خیساندن برنج به ازای هر ۳ پیمانه برنج یک قاشق غذا خوری نمک کفایت می­کند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • خواننده مطلب
    0

    چقدر در بیان اصل مطلب ، موضوع را کش می‌دهید.

  • ناشناس
    2

    ممنونم از مطالب زیبایتان

  • فیروزه بانو
    3

    یــــــــــــــــــــــک شب خیس بدیم برنج روووو😏😏😏😏😏😏😏😏 اون فردا دیگه واسه ماله کشی ترک دیوار خوبه 😫😫😫😫
    یا کوفته قلقلی بسازیم بزنیم بهم دیگه

  • ناشناس
    0

    خانم محترم درست گفته برنج را از شب قبل خیس کن اول امتحان کن بعد نظر بده کوفته قلفلی نمیشه معلو مه که آشپزی بلد نیستی

  • مسعود کوثری
    0

    هیچ پشتوانه علمی و منبعی ذکر نشده