بیمه تامین اجتماعی
خبر مهم برای کسانیکه بیمه تامین اجتماعی هستند
نشست علمی-تخصصی «نظام بازنشستگی کشور و چالشها و توصیههای سیاستی» با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و کارشناسان این حوزه به همت مرکز پژوهشهای توسعه و آیندهنگری وابسته به سازمان برنامهریزی و بودجه کشور صبح امروز در محل این مرکز برگزار شد.
خبر مهم درباره مستمری بیمه شدگان تامین اجتماعی
کدخبر: ۸۸۳۱۹
مستمری تنها محل درآمد افراد در کشورهای توسعه یافته نیست بلکه بیشتر محل بهرهمندی افراد، پس انداز دوران اشتغالشان است و نه مستمری آنها که در مقابل مزدشان رقم چشمگیری نیست.
در ابتدای این نشست علی حیدری (عضو سابق هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی و کارشناس حوزه صندوقهای بازنشستگی) گفت: بیمههای اجتماعی و صندوقهای بازنشستگی یکی از ابربحرانهای کشور محسوب میشود که برای حل آن میتوان به اعضای صندوقهای آن بیمهشده اضافه کرد. اما صندوقهایی مثل نیروهای مسلح و هما و کانون وکلا ورودی خاصی ندارند و گاه در صندوقهای دولتی کار سخت است.
وی افزود: ما نیازمند تنظیمگری و رگولاتوری در حوزه بیمههای اجتماعی هستیم که جای آن در ایران خالی است. مثلا ما در صندوقهای ایران ماهیت بیسمارکی مدیریتی داشتیم اما اصلاحات اجرا شده ما بیویریجی است لذا اصلا اصلاحات محسوب نمیشود. تنها اثر اصلاحات پارامتریک با افزایش سن بازنشستگی همین موج تقاضای بازنشستگی در شرکتها و دستگاههای کشور است.
در ادامه این نشست؛ اکرم خلیلی (معاون برنامهریزی رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور) گفت: هنوز برنامه ارائه شده و مصوب مجلس توسط شورای نگهبان تایید نشده و برخی قضاوتها زود است و قطعا شورای نگهبان نظر تخصصی خود را درباره اصلاحات صندوقها ارائه خواهد داد.
وی افزود: سازوکارهای داخل صندوقها متفاوت است و قوانین آنها نیز بسیار با هم متفاوت بوده است. منابع و مصارف آن نیز یکسان نیست. کارشناسان بانک جهانی نیز چندسال پیش به ایران آمدند و پیشنهاداتی درباره صندوقهای بازنشستگی ایران ارائه دادند اما ما معتقدیم همه صاحبنظران به این جمعبندی رسیدهاند که صندوقهای ما دچار ناترازی هستند. این ناترازی از دیدگاه سیاستگذاران نیز مورد توجه قرار گرفت.
خلیلی ادامه داد: در اصول قانون اساسی و ماده ۲۹ این قانون ما به اهمیت صندوقها اشاره مستقیم داریم. همچنین ابلاغیه رهبر انقلاب درباره سیاستهای کلی تامین اجتماعی مطرح شد. آخرین سیاستها نیز برنامه هفتم توسعه بود که در چهارچوب بحث رفع ناترازی صندوقها و تادیه بدهی دولت سرلوحه آن برنامه بود.
معاون برنامهریزی رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه افزود: صندوق کشوری، فولاد و چند صندوق دیگر چنان ناتراز بودند که منابع بودجه عمومی تنها تامین کننده مصارف این صندوقها بودند. جمع کمک دولت به این صندوقها ۳۱۰ هزار میلیارد تومان در سال گذشته بود و اگر این صندوقها سالی ۲۵ درصد رشد مصارف داشته باشند، با این تفسیر سهم پرداخت دولت ۷۶ درصد و برای صندوق لشگری ۸۶ درصد میشود که ارقام بسیار زیادی در طول چند سال آینده به بودجه تحمیل میکند.
وی ادامه داد: ضریب پشتیبانی سازمان تامین اجتماعی به ۴.۴ در سال ۱۴۰۰ رسیده که این رقم در سال ۱۳۹۶ بیش از ۵.۵ بوده است و این روند ادامه داشته است. در سال ۱۴۰۰ ضریب پشتیبانی به ۰.۵ رسیده و صندوق نیروهای مسلح ۰.۸۲ بوده است. این درحالی است که ضریب پشتیبانی متوسط کل صندوقها ۲.۵ است که خطرناک است.
او با نمایش نموداری از تفاوتهای نسبت سن بازنشستگی و امید به زندگی ایران و سایر کشورها، ایران را دارای کمترین سن بازنشستگی دانست و گفت: سن بازنشستگی در ایران در دهه ۱۳۴۰ حدود ۵۶ سال بوده که در سال ۱۴۰۰ به حدود ۵۱ سال برعکس کاهش نیز یافته است. شیب جمعیت مستمری بگیران در ایران نیز به شدت درحال افزایش بوده است. در سال ۱۳۹۱ تنها ۱۴ درصد بازنشستگیها پیش از موعد بوده اما امروزه در سال ۱۴۰۰ این میزان به ۳۸ درصد افزایش یافته است.
خلیلی تصریح کرد: شکاف منابع و مصارف صندوقها در ایران در سال ۱۴۰۶ با روند موجود چند برابر میشود و در آن سال با این روند دولت باید برای مصارف صندوق کشوری ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه بدهد.
وی با مقایسه ایران با سایر کشورها گفت: مستمری تنها محل درآمد افراد در کشورهای توسعه یافته نیست بلکه بیشتر محل بهرهمندی افراد، پس انداز دوران اشتغالشان است و نه مستمری آنها که در مقابل مزدشان رقم چشمگیری نیست.
معاون سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: بیمهشدگان بدون کارفرما نیز جمعیت بالایی در ایران هستند که دولت سهم بالایی از حق بیمه آنها را درحال تقبل کردن است که این جمعیت نیز مشکلساز شده و برای رانندگان و باربران و سایر گروهها مثل کارگران ساختمانی و… هزینه زیادی بر دولت تحمیل میکنند و سهم خودشان از حق بیمه به نسبت اندک است.
خلیلی ادامه داد: ایجاد سازوکار تنظیمگری، ادغام و انحلال برخی صندوقها و موارد اصلاحات پارامتریک و ساختاری بسته پیشنهادی در برنامه توسعه هفتم بود که اکثر موارد در مجلس رای نیاورد. درباره پلتفرمهای اینترنتی و کارکنان آنان افراد مجاز دانسته شدند تا خود بیمه بشوند و این ورودی برای صندوق تامین اجتماعی بهتر خواهد بود.
این کارشناس حوزه بیمه و رفاه تاکید کرد: آخرین چیزی که توسط دولت بهعنوان لایحه مطرح شد، این بود که به سن بازنشستگی به نسبت سوابق خدمتی اضافه شود. در مشاغل سخت و زیان آور هم نیاز به اصلاح داریم که دولت تصمیم گرفت برای این بازنشستگان بجای معیار ۱.۵ برابر محاسبه شدن هر سال خدمت فرد، ۱.۳ برابر محاسبه شده و بجای ۱۰ سال معیار، ۷ سال معیار قرار گرفت. در این چهارچوب سن بازنشستگی سخت و زیان آور زنان ۴۵ و مردان ۵۰ سال تعیین شد.
وی ادامه داد: معافیت ۲۰ درصدی جرایم کارفرمایان در زمینه بیمهای نیز هر سال باید کاهش یابد که این نیز در برنامه هفتم مطرح شد. در رابطه با سربازان نیز باتوجه به بار مالی قرار شد هزینه محاسبه این دوره در سنوات بیمهای افرایش یافت.
در ادامه نرگس اکبرپور (عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ایران) با تشکر از برگزاری این پنل علمی اظهار کرد: مقاولهنامه و کنوانسیون ۱۰۲ سازمان جهانی کار به ضرورت تامین اجتماعی بازنشستگان کارگر و نیروی کار در حوزه درمان، از کار افتادگی، بیکاری و مستمری برعهده دولتها و کارفرمایان دانسته شده که از مقاولهنامههای بنیادین این سازمان و لازم الاجرا برای اعضاست. اسناد بالادستی خود ما نیز چنین وظیفهای را تایید میکنند.
وی افزود: اینکه دولتها از ابزار سیاستهای صندوقهای بازنشستگی برای اصلاح اقتصادی استفاده کنند از پایه خطاست و ما باید برعکس اصلاحات را در جهت حمایت از صندوقها پیش ببریم. نظام بازنشستگی در ایران باتوجه به وضعیت فعلی یک نظام کوتاه مدت مبتنی بر پرداخت کوتاه مدت است. نوع پرداخت مستمری به روش DB با دستور قانونی تعیین میشود و برخلاف نظام پرداخت مستمری DC ، در DB متاسفانه پرداخت به آورده فرد بیمه شده در صندوق ربطی ندارد.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: پایداری صندوقها در آینده بلندمدت مهم است و این مهم است که در آینده پایداری صندوق بعد از سه دهه حفظ میشود و وضعیت در کوتاه مدت اهمیت کمتری دارد. حدود ۹۰ درصد مزدبگیران ما تحت پوشش بیمه هستند اما کل نیروی کار تحت پوشش ۶۴ درصد است. درباره سالمندان تحت پوشش بیمهها نیز ما بخش قابل توجهی از جامعه را خارج از پوشش بیمهای داریم. مشکل عدم کفایت مستمری نیز مهم است که باعث شده بخش قابل توجهی از بازنشستگان تلاش کنند دوباره به بازار کار برگردند. البته شرایط اقتصادی باعث شده که کفایت مزد برای شاغلین نیز وجود نداشته باشد.
اکبرپور تصریح کرد: خود بحران تورم کفایت منابع خود صندوقهای بازنشستگی را کاهش داده است. تنها صندوق با نسبت پشتیبانی خوب صندوق جوان عشایر و روستاییان بوده که این ضریب در ظرف چند سال با سرعت بسیار شدید دچار کاهش ضریب پشتیبانی شد و در ادامه به سرنوشت سایر صندوقها دچار میشود. رشد بیمهشدگان بسیار کمتر از رشد مستمریبگیران است و بهدلیل شرایط اقتصادی با روند جمعیتی شاهد افزایش فاصله بین جمعیت بیمه شده جدید و شتاب فزونی مستمریبگیران در صندوق کشوری و تامین اجتماعی هستیم.
این کارشناس اقتصادی افزود: استقلال صندوقها در سالهای اخیر توسط دولت نقض شد و نظارت مستقل بر صندوقها در سالهای اخیر به ویژه در تامین اجتماعی تضعیف شده است. لذا ما اول نیاز به یک نظام تنظیم گری صندوق را اصلاح میکردیم. وگرنه ناترازی در تمامی صندوقهای بازنشستگی دنیا وجود دارد.
وی ادامه داد: در تمامی صندوقهای DB پرداخت، ما در ادامه به دلیل تعهد محوری صندوق دچار ناترازی میشویم. تفاوت ایران این است که صندوقها در ایران هنوز در پنجره جمعیتی هستیم و دچار ناترازی صندوقهای بازنشستگی شدیم و این عجیب است. در ادامه در دهه آینده سالمندی جمعیت در ایران شروع میشود و وضعیت صندوقها به شدت بدتر میشود و ما ناچار به اصلاحات جدی در صندوقها هستیم.
اکبرپور بیان کرد: راهکار اصلی برای ما به منظور نجات صندوقها افزایش بهبود بازار کار و اشتغال است. نرخ مشارکت در اقتصاد در ایران فاصله زیادی با سایر کشورهای جهان دارد و این نرخ بیکاری نشان نمیدهد که چقدر نیروی کار غیرفعال در ایران وجود دارد. برای نجات صندوقها بجای آمارهای کاهش بیکاری ابتدا با بهبود وضعیت اقتصادی باید نرخ مشارکت اقتصادی افزایش و کاهش جمعیت غیرفعال شروع شود.
وی درباره اصلاحات سنی و پارامتریک صندوقهای بازنشستگی گفت: ما باید اصلاح سن و سابقه را با شیب ملایم از مدتها پیش شروع میکردیم تا به وضعیت امروز نرسیم. ما اگر چتر حمایتی برای صندوقها و مردم ایجاد میکردیم، این اصلاحات پارامتری و ساختاری صندوقها بسیار آسانتر بود. از آنجا که اصلاحات صندوقها بازنده و برندههای اجتماعی دارد، قطعا بازندگان مقاومت اجتماعی میکنند، لذا باید اصلاحات به شدت هنرمندانه اجرا شود.
اکبرپور تصریح کرد: با عدم تغییر نظام انگیزهها با این اصلاحات سن بازنشستگی موجود افراد ترغیب میشوند که دیرتر وارد بازار کار وارد شوند. مثلا در ۳۰ سالگی حق بیمه پردازی را شروع کنند تا بتوانند با ۳۰ سال سابقه مثل گذشته بازنشسته شوند. زیرا ما انگیزه مالی برای بیشتر پرداختن حق بیمه ایجاد نکردیم.
در ادامه رضا فیضی نژاد (معاون فنی بیمهای صندوق کشوری) گفت: ما برای رسیدگی به وضعیت صندوقها با کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس نیز جلسه گذاشتیم و صحبتهای مفصلی کردیم. اصلیترین پرسش ما این بود که چگونه کار به جایی رسیده است که آنقدر صندوقها وابسته به بودجه دولت شده است. مشکل اساسی عدم تناسب ورودی حق بیمه صندوقها با مصارف صندوق کشوری بود.
وی افزود: پرداخت مستمری باید متناسب با تورم میشد و این درحالی بود که منابع صندوقها بدون توجه به محاسبات بیمهای توسط تورم کوچک میشد و همزمان با کوچک شدن تعهدات بیشتری باید میپرداخت. صندوق کشوری از سال ۱۳۸۰ ورودی خود را با قانون جدید استخدام کشوری بست و با قانون دیگری به نام بازنشستگی پیش از موعد در سن جوانی همان نیروها را بازنشسته میکنیم. پس ما نگاه بیمهای به صندوق نداشتیم.
فیضینژاد تصریح کرد: تعهد صندوق بازنشستگی چنان است که ۵۳ درصد از حقوق بازنشستگی را از ورودی خود صندوق بدون نیاز به دولت میدهد. در واقع ادعای ۹۵ درصد وابستگی صندوق به دولت بخاطر این است که دولت خود متعهد به متناسبسازی و به روز رسانی ریالی ارزش مستمری در جریان تورم شده است و این هزینهها را خودش تقبل میکند و این در واقع تعهد خود دولت است و نه تعهد خود صندوق بازنشستگی کشوری! مشکل ما پس این است که اساسا بجای نگاه بیمهای، نگاه حمایتی به صندوقها داشتیم.
معاون فنی و بیمهای صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: در احکام برنامه هفتم ما مطرح کردیم که از تاریخ اجرای برنامه تمام پرسنل دستگاههای رسمی کشور اعم از پیمانی و شرکتی و رسمی باید ورودی صندوق کشوری باشند و نه صندوقهای دیگری چون تامین اجتماعی و فولاد و… و در این رابطه صندوق کشوری با کمترین سن بازنشستگی (حدود ۵۱ سال) هنوز دچار مشکل است و با این حال بخشی از بازنشستگان کشوری هنوز هم ناراضی هستند.
وی در پایان تاکید کرد: درست است که اصلاحات سن بازنشستگی و پارامتریک در صندوق لازم بود اما اصلاح ورودی صندوقها از نظر استخدامی و جمعیتی از همه چیز ضروریتر است وگرنه بحرانها برای صندوقها دومینووار ادامه خواهد یافت.
منبع:مکتوب نامه
سلام. پیشنهاد. اینجانب وامثالهم که حق بیمه آزاد یعنی جز مشاغل ازاد هستیم یک فرقی با اونی که حق بیمه از دولت میگیره باشه بهتره. یعنی زمان بازنشستگی بیشتر مستمری بگیره مردم اشتیاق بیشتری به بیمه های آزاد پیدا می کنند وبه نفع دولت نیز می باشد.ممنون.َسیدی از کرمان
آقای کارشناس من ۱۸سال قبل بابیمه قرارداد بسته ام وشرایط سن وسابقه راآنزمان به امضا طرفین رسیده ونباید به زور نقض قانون کرد وقانون راتغییر داد وگرنه شبیه تغییر برجام وپاره کردنش مثل ترامپ هست.قالیباف خانگی هستم که۵۰سال دارم چشمانم کورشده ودیسک کمر گرفته وزانوهام ازنشستن ايراد دارند...مگرمیشودتا۶۲سالگی قالیبافی کرد آنهم دوبرابر کارکارمندان ودریافتی هم نصف مبلغ آنان
بخدا قسم باماهی 7میایون نمشه زندگی کرد فکری بحال ما هم بکنید از گداها گدا تریم
فقط مطالب خانم نرگس اکبرپور درست منطقی بود ضمنأ موضوعی که باعث نابودی صندوق بازنشستگان تامین اجتماعی شد یک دخالت دولت دوم گسترش تامین اجتماعی با اموال بازنشسته تامین اجتماعی سوم داد شرکتهای زیان آور نهادهای مفت خور بجای حق بيمه کارکنان خود به تامین اجتماعی که فقط از یک مغز مریض امکان پذیر شد
سلام خسته نباشیدمن مدت11سال و1ماه بیمه14درصدی بيمه تامین اجتماعی شدم وامثال رفتم خودموبازنشسته کنم گفتن ماهی۲تومن بشماتعلق میگیره درحالیکه من بهارهر۳ماه مبلغ ۲میلیون دادم این مسخره نیست بعداینهمه سال ماهی۲تومن بگیرم پشیمانم ازاینکه اینهمه پول برای بيمه دادم وچقدحرص میخوردم چطوری بایدپولشوپرداخت کنم
سلام. امسال دو سال میخواهید زیاد بکنید چند سال دیگه هم دو سال دیگه
حقوق بازنشستگان بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر را افزایش دهید،یاعلی
از سی سالگی بیمه بپردازیم
از سی سالگی بیمه بپردازیم
بخدا خسته شدم جل
ی بچه ها شرمندم،ما با س بازی همسرم نزدیک به ۲۵ سال بیمه داریم نمیشه بازنشسته شود
چرا کارگری که در حادثه ناشی از کار ۵۵ درصد قطع عضو شده باید از کار افتاده جزئی تلقی شود واقعا ظلم است ، فردی که بعد ازاین حادثه دیگر توان کار کردن ندارد
کارشناسی و ... این همه پرگویی لازم نیست .. دو دو تا چهار تا ساده هست ..ما کارگرها صندوق تأمین اجتماعی و تاسیس کردیم و سالیان سال هست میلیونها نفر هرماه ار زندگیشون زدن و پول واریز کردن .. و نباید بغیر از حقوق بازنشستگی و سرمایه گداری برای کارگرها جایی خرج میشد
چرا کارگری که بر اثر کار نقض عضو شده به سوابق بیمه اش نگاه میشود بالفرض اگه کمتر از سه ماه باشد سازمان هیچ تعهدی نسبت به او ندارد و حمایتی نمیشود
وزیر محترم کار لطفا درصداز کارافتادگی کارگران را بعد از قرنها اصلاح کنید چرا کارگری که ۵۵ درصد قطع عضو شده شده و توان کار ندارد باید از کار افتاده جزئی تلقی شود ،معلولی که با این نقض عضو هیچ کس حاضر نمیشود به او کار دهد ،بنظر شما این فرد بعد ازین معلولیت چکار کند گدایی کند با این وضعیت اقتصادی بد
یعنی چه من قالیبافم بیمه ی تامینن اجتماعی یعنی چی ۵۴ سالمه چشم کورشدمیگرن دارم ارتروزگرفتم بازم بازنشسته نمیشم
۳۲سال کار،استفاده نکردن از ۵ سال بیمه بیکاری،استفاده از مسائل پزشکی و درمانی در حد آسپرین و استامینوفن.بخاطر داشتن ۴ سال سابقه پرداخت حق بیمه قبل از سربازی حالا اومدم مدت سربازی رو به سابقه بیمه اضافه کنم ،۶ ماهه که مثل احمقها با من رفتار میشه و در هفته حداقل یک روز باید مراجعه کنم تا حضوری بهم بگن برو بالا برو پایین برو فن آوری اطلاعات،برو پیش معاون،حالا برو سرکارت،تا هفته دیگه
دومین مخازن نفت و گاز دنیا رو معادن انواع کانیها رو و ....... کارمندان و بازنشستگان وضعیت فقیرانه دارند مگر مدیران و....
سن بازنشستگی در کشورهایی 62 سال هست که سن امید به زندگی 82سال هست
کجای ایران درسته که صندوق های بیمه اش درست باشه کشور ورشکسته است
سلام خوبید تراخدا به فکردخترهای بالای سی سال مجرد بدبختها باشید یک دستوربفرمایید بیمه گذشته را انتقال دهیم کسی که درآمد ندارد به پدر یامادرمان ماهم طعم بیمه رابچشیم خدارفتگانتان را بیامرزد من از هیچ جادرامدندارم
سلام خوبید چراقابل ابلاغ نیست کسی که ازسن سی سالگی بیمه شده تاکی بایدبپردازد تابازنشسته بشود الان که عمرهااعتبار ندارند
سلام خوبید تاکی باید پرداخت کنیم بااین وضعیت اقتصادی
لطفآ اتباع خارجی که در حدود ۸ یا ۹ میلیون نفر میشوند رو بیرون کنید تا بجای اونها بتونن ایرانیها و هم وطنای خودمون برن سر کار وبیمه بشن ویک سوم حقوقشون رو بدن به تامین اجتماعی تا وضعیت بهتر بشه هم از امکانات مملکت ما مثل خوراک وپوشاک ومسکن و.... استفاده میکنن هم بازار کار جونهای ما رو میگیرن
مجلس که همیشه به فکر جیب خودشان است ملت بیچاره درسنی که بایدحمایت شوند اینطور مجلس ودولت تصمیم میگیرند امیدمان به شورای نگهبان است که جلوی این تصمیم ناعادلانه رابگیرند
سلام بفرمایید کجای این خبر مهم بود!؟
جز مشتی حرف !! ومعرفی عده ای برای سخن رانی بی تٱثیر؛ آیا چیزی بنفع باز نشسته گان تصویب شد!؟
اضافه کردن سن به بازنشستگی کاری غیر قابل قبول وغلط است ودر واقع سن مرگ است وهیچ کس راضی نیست ویک ریال هم نمی دهند
مسله اصلی که موجب ورشکستگی صندوقهای بازنشستگی دولتی شده قرض کردن دولت و پس ندادن پولها به صندوق است . والبته مدیریت غیر تخصصی صندوق ها . باید پولها یا بهره و تورم آن به صندوق ها باز گردد . ضمنا صندوق تأمین اجتماعی یک صندوق غیر دولتی است و هرگونه مصوبه در مجلس و از طرف دیگران مخالف قانون اساسیست.
سلام من با ده روز حقوق دومیلیون سیصد هزار تومان آیا با ۶۳ سال سن میتوانم. درمان پول دارو ویزد دکتر چون بیمه دارو ودکتر ندار وقتی هم دکتر پیدا می شود همه بیمارهارا گوسفند ی می بیند حتی یک فشار همه را یک ساعت مایعنه می کند قرص از بیرون پول آب برق گاز میش به خدا قسم من از زندگی خسته شدم چون کنار زن و بچه ها خجالت میکشم حقوق ده روز خیلی کم خداهم ما را فراموش کرد از دست خداهم گله دارم که مرا راحت نمی کند تماس خلیل زحمتکش باده روز حقوق ۲/۳۶۰ در ما یعنی روزی ۷۳ تومان چه کنم
سلام این کار دولت اشتباه بیمه خورده خودمون نمیشه
چرا تا الان ۲۵ درصد باقی مانده طلب بازنشستگان را نداده اید. همش دروغ میگید.
سلام من سی و هشت سالم متاسفانه هفت سال دارم تاکی بپردازم لطفاً افزایش ندهید عمرها کم شده میدانید
سلام خوبید افرایش ندهید لطفاً