اطلاعیه مهم برای دارندگان کارت سوخت | حذف سهمیه بندی بنزین این خودروها از این ماه
بحث حذف کارت سوخت و اختصاص یارانه بنزین به کارت بانکی اشخاص در ماههای اخیر به یکی از موضوعات مهم اقتصادی کشور تبدیل شده است. تا جایی که به گفته سخنگوی صنف جایگاهداران این طرح که در قالب مصوبه مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۴ مورد بررسی قرار گرفته، احتمالا با هدف شفافیت بیشتر در توزیع یارانهها و کاهش هزینههای اجرایی در حال برنامهریزی است.
سهمیهبندی بنزین از ساعت صفر روز جمعه، ۲۴ آبانماه سال ۱۳۹۸ بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، برای همه وسایل نقلیه بنزینسوز آغاز شد.
۶۰ لیتر سهمیه بنزین بهمنماه خودروهای شخصی بدون هیچگونه تغییری، ساعت صفر بامداد دوشنبه (یکم بهمنماه) در کارتهای هوشمند سوخت شخصی شارژ میشود.
این یازدهمین سهمیه ماهانه سال ۱۴۰۳ است که به کارتهای هوشمند سوخت شخصی واریز خواهد شد، همچنین سهمیه سوخت خودروهای عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز میشود.
سقف ذخیره سهمیه بنزین کارتهای هوشمند سوخت برای مالکان خودروهای شخصی و موتورسیکلتها هماکنون ۶ ماه است، بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودروهای شخصی و موتورسیکلتها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۶ ماه در کارتهای هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود.
طرح حذف کارت سوخت و جایگزینی آن با واریز یارانه بنزین به کارت بانکی اشخاص که در چارچوب قانون بودجه سال ۱۴۰۴ توسط مجلس مطرح شده، به دنبال ایجاد شفافیت بیشتر در تخصیص یارانهها، کاهش پیچیدگیهای اجرایی و بهبود عدالت در توزیع منابع انرژی است.
با این حال، اجرای چنین تغییری نیازمند هماهنگیهای گسترده میان دستگاههای دولتی، بخش خصوصی و جایگاههای سوخت است.
رضا نواز سخنگوی صنف جایگاهداران کشور، با اشاره به جزئیات، اهداف و چالشهای پیش روی این طرح، گفت: این تغییر، در صورت اجرا، نیازمند تدوین آییننامههای شفاف و در نظر گرفتن زیرساختهای فنی و مالی لازم خواهد بود.
وی به ملاحظات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این طرح پرداخت و بر اهمیت حمایت دولت در تأمین منابع مالی برای جایگاهها و زیرساختهای لازم تأکید کرد.
به گفته وی بر اساس مصوبه مجلس در قانون بودجه، این موضوع بهطور جدی در دستور کار قرار گرفته است. پیشبینی میشود تا سهماهه اول سال ۱۴۰۴ تکلیف این طرح روشن شود.
وی با بیان اینکه هدف اصلی طرحهای جایگزین از جمله این طرح باید مدیریت بهتر یارانه سوخت، کاهش هزینه ها و تسهیل ارائه خدمات در جایگاهها به مردم است، اظهار کرد: بررسیهای فنی و تجربیات گذشته نشان داده که استفاده از کارت بانکی افراد بهجای کارت سوخت اگر با ساز و کار مناسب انجام گیرد میتواند موثر باشد.
رضانواز افزود: البته جایگاهها توان مالی برای انجام تغییرات سخت افزاری و نرم افزاری در این طرح را ندارند و بایستی دولت منابع لازم را تخصیص دهد.
سخنگوی صنف جایگاهداران کشور گفت: موضوع سوختگیری و تخصیص یارانه سوخت پیچیدگیهای خاصی دارد و با توجه به تجربیات قبلی، صرفا با جملات مصوب در قانون بودجه، جایگزینی کارت بانکی و حذف کارت سوخت به راحتی امکانپذیر نیست.
رضانواز سخنگوی صنف جایگاهداران کشور، در خصوص حذف کار سوخت اظهار کرد: طی چند سال اخیر مساله جایگزینی تخصیص یارانه سوخت با استفاده از کارت بانکی به مالک خودرو و حذف کارت سوخت در دولت و مجلس بررسی شد و اقداماتی نیز صورت گرفت که نهایتا در قانون برنامه هفتم مقرر شد به صورت کامل در این خصوص مصوبه انجام شود که در نهایت به صورت ایده آل در قانون برنامه گنجانده نشد.
او ادامه داد: حال با توجه به پیچیدگیهای موجود، اینکه با چند جمله در قانون بودجه بتوان حذف کارت سوخت را رقم زد کمی بعید به نظر میرسد و این مورد نیازمند مصوباتی با جزییات و همراهی دولت از طریق مصوبه هیات وزیران یا آیین نامههای اجرایی دقیق میباشد.
وی افزود: برای مثال، مصوبه مجلس در قانون بودجه طی دو سال مبنی بر الزام به استفاده از کارت سوخت شخصی به طوریکه ۹۰ درصد سوختگیریها در بنزین با کارت سوخت شخصی افراد انجام شود، علی رغم ایجاد مشکلات برای جایگاههای سوخت و ایجاد نارضایتی در بین مردم، موفق نبود چرا که پیچیدگیهای موجود برای اجرایی کردن آن، در مصوبه تعیین تکلیف نشده بود و الزام به تصویب آیین نامه اجرایی نیز در قانون وجود نداشت.
وی ادامه داد: اینکه ساختار توزیع سوخت قدیمی و مستهلک است و باید تغییر کند و به جای استفاده از کارت سوخت، یارانه به مالکان خودروها از طریق کارت بانکی تخصیص یابد امکانپذیر است، به شرطی که در چند فاز انجام شود و چارچوب مشخص با برنامه زمانبندی و اجماع همه تصمیم سازان در دستگاههای اجرایی با مشورت بخشهای خصوصی شکل بگیرد.