بازنشستگان | حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان

خبر مهم برای بازنشستگان تامین اجتماعی | جزییات تازه از اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از شنبه

طیق مصوبه مجلس افزایش ۹۰درصدی حقوق بازنشستگان طی سه سال با فرمول تعیین‌شده، باید از ابتدای امسال به اجرا درمی‌آمد.

کدخبر : 20777
سایت سرگرمی روز :

پرداخت حقوق مردادماه آخرین خبر مربوط به بازنشستگان تامین اجتماعی است که واریز آن تا پایان ماه ادامه دارد. بااین‌حال، مهم‌ترین وعده دولت سیزدهم، یعنی همسان‌سازی هنوز اجرا نشده است.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از جمله مهم‌ترین وعده‌های دولت سیزدهم بود که در خلال برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید.

مصوبه مجلس نشان می‌دهد که افزایش ۹۰درصدی حقوق بازنشستگان طی سه سال با فرمول تعیین‌شده، باید از ابتدای امسال به اجرا درمی‌آمد، اما اکنون در میانه تابستان قرار داریم و سکان امور به دولت چهاردهم واگذار شده و اجرای این امر همچنان مبهم است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: با هرگونه تبعیض در پرداخت حقوق بازنشستگان مخالفم. حجت‌الاسلام‌والمسلمین نصرا... پژمان‌فر افزود: باید همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام شود و این پرداخت به این‌گونه است که معادل ۹۰درصد حقوق شاغلان را باید یک بازنشسته دریافت کند. وی یادآور شد: این مدل پرداخت بر اساس ۴۰درصد امسال، ۳۰درصد در سال دوم و ۳۰درصد در سال سوم است.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به اینکه این مسیر قانونی و مصوب شده است، بیان کرد: باید همسان‌سازی حقوق برای بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز اجرایی شود اگرچه به دلیل مقاومت‌هایی که از جانب برخی دستگاه‌ها شده مقداری اجرایش به تأخیر افتاده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پژمان‌فر بیان کرد: طبق قانون از اول فروردین سال۱۴۰۳ این قانون باید اجرا شود ولو آنکه این تأخیر نیز صورت بگیرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تأخیر در پرداخت همسان‌سازی به آن معنا نیست که مبلغ همسان‌سازی پرداخت نخواهد شد حتی این پرداخت‌نکردن‌ها به‌عنوان مطالبات افراد و به‌عنوان دیون است که دولت، تأمین اجتماعی و سایر دستگاه‌ها مکلف‌اند که این دیون را پرداخت کنند. 

وی تأکید کرد: این موضوع را پیگیری می‌کنم تا به‌زودی این مشکل برطرف شود و پرداخت‌ها انجام بگیرد و لازم به ذکر است که پرداخت سه میلیون تومانی که انجام شد، می‌تواند به‌عنوان شروع این موضوع باشد. رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: دولت وظیفه قانونی خودش را شروع کرد و بعید می‌دانم در دولت جدید از پرداخت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی طفره بروند و تمکین در اجرای قانون نداشته باشند.

 بازنشستگان تأمین‌اجتماعی همچنان برای همسان‌سازی حقوق در انتظار به‌سر می‌برند؛ انتظاری که اکنون پای گلایه را نیز به میان کشیده است و با ارسال پیام‌هایی خواستار بررسی سرنوشت همسان‌سازی حقوق هستند.

خلاصه بخش عمده پیام‌های بازنشستگان به این یک جمله ختم می‌شود: «لطفا اجرایی‌شدن نظام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را از دولت پیگیری کنید.» نکته دیگری که بازنشستگان به آن اشاره کرده‌اند، مبلغی است که ابتدای سال برای برخی از آنان واریز شد و در ادامه، خبری از این واریز نبود.

اینکه سرنوشت همسان‌سازی حقوق به کجا رسیده است، در نمونه‌ای از پیام‌ها و تماس‌های مردمی وجود دارد. محبی، از بازنشستگان موسپیده‌کرده مشهدی، به صدای مردم شهرآرا می‌گوید: از همسان‌سازی فقط یک وعده‌ووعید خشک‌وخالی به‌جا مانده است. این‌همه قول داده شد، اما با گذشت حدود پنج ماه از سال هنوز قول‌هایشان عملی نشده است. کاش صادقانه و شفاف با مردم حرف بزنند و بگویند این کار شدنی است یا نه و اگر هست، چه زمانی عملی می‌شود.

کاتوزیان بازنشسته دیگر این سازمان است که چهار سالی از بازنشستگی‌اش می‌گذرد. می‌گوید: بعد سی سال کار صادقانه حقوق ناچیز بازنشستگی برای یک هفته هم جوابگوی زندگی و معاشمان نیست. او در ادامه درباره همسان‌سازی حقوق نیز پرسشی را مطرح می‌کند: از بیمه تأمین‌اجتماعی بپرسید آیا فقط سه‌ماه پول همسان‌سازی داده‌اند؟

او که از خلف‌وعده‌های مسئولان دل‌گیر است، همسان‌سازی را حق بازنشسته‌ها می‌داند و ادامه می‌دهد: بعد بازنشستگی حقوق بسیار کم می‌شود و اگر بگوییم نصف می‌شود، حرف بیراهی نگفته‌ایم. همه تسهیلات و مزایا هم از بین می‌رود. به‌نظر شما چنین شیوه برخوردی یعنی تکریم بازنشسته که از حداقل‌های زندگی آن‌هم در سالمندی محروم است؟!

حسن خردنیا، معاون تعهدات بیمه‌ای اداره‌کل تأمین‌اجتماعی استان خراسان‌رضوی، در پاسخ شهروندان می‌گوید: هیچ‌گونه دستورالعملی دراین‌باره به اداره‌کل تأمین‌اجتماعی استان فرستاده نشده است. در واقع برای پرداخت حقوق و مزایا یا همسان‌سازی و سایر موارد مالی، تصمیم‌گیرنده استان‌ها و مراکز تابعه آنها نیستند و به‌صورت کشوری و یکپارچه تصمیم‌گیری و اجرا می‌شود.

خردنیا در ادامه از ارسال لایحه‌ای با قید دوفوریت به مجلس اشاره می‌کند و می‌افزاید: سیدمحمود حسینی‌پور، سرپرست معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری، از ارسال لایحه‌ای با قید دوفوریت برای اصلاح بند مربوط به متناسب‌سازی حقوق در قانون هفتم توسعه به مجلس خبر داد تا به‌واسطه آن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، حداقل‌بگیران را نیز شامل شود.

معاون تعهدات بیمه‌ای اداره‌کل تأمین‌اجتماعی استان خراسان‌رضوی همچنین درباره اهمیت این لایحه می‌گوید: در جزء (۲) ماده (۲۸) قانون پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب یکم خردادماه امسال، صرفا به متناسب‌سازی بازنشستگان غیرحداقل‌بگیر اشاره شده است.

خردنیا در ادامه این‌طور توضیح می‌دهد: باتوجه‌به اینکه مستمری حدود ۷۵درصد بازنشستگان تأمین‌اجتماعی حداقلی یا کمتر از آن است، بر این اساس عبارت «غیرحداقل‌بگیر» در جزء یادشده موجب می‌شود این افراد مشمول متناسب‌سازی نشوند؛ بنابراین دولت «لایحه اصلاح جزء (۲) ماده (۲۸) و تبصره (۴) ماده (۲۹) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران» را برای انجام تشریفات قانونی مربوط با قید دوفوریت به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است.

 

منبع: شهرآرا
آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • ناشناس
    0

    حقوق بازنشسته‌ها رو سر وقت بدن

  • ناشناس
    0

    وعده‌های میدن

  • حسین
    0

    چرا ۲ میلیون ماوالتفاوت لشگری را را موافقعت کردند ودر حال پرداخت است پس کارگری چطور میشود