خودرو | معرفی خودرو | ثبتنام خودرو

مزدا CX-50 در بازار ایران | معرفی خودرو مزدا CX-50 با مشخصات فنی

مزدا CX-50 در حال حاضر تنها کراس اوور نشان مزدا است که مشخصات و امکانات جذابی دارد و توسط شرکت آفتاب خودرو در بازار ایران عرضه می شود.

کدخبر : 20832
سایت سرگرمی روز :

شرکت مزدا یکی از شرکت های نامدار ژاپنی است که سابقه بسیار خوبی در بازار ایران داشته و محصولات آن هموارده در بازار خودرو کشور با استقبال بسیاری روبرو شده است. اما متاسفانه تحریم ها و همچنین ممنوعیت واردات خودرو اجازه حضور گسترده محصولات این شرکت را در بازار ایران نداد و بازار خودروی  کشور از محصولات بروز نشان مزدا محروم شد.

یکی از محصولات بروز شرکت مزدا که می تواند در بازار خودرو کشور، نقش پر رنگی داشته باشد مزدا CX-50 است. این خودرو یکی از جدید ترین محصولات برند نام آشنای ژاپنی بوده که در سال ۲۰۲۱ وارد بازار های جهانی شده است. مزدا CX-50 را می توان در دسته بندی کراس اوور های کامپکت به شمار آورد و به صورت عامیانه، در حال حاضر تنها شاسی بلند گروه مزدا در بازار ایران است. جالب است بدانید که شرکت تویوتا در ساخت این خودرو با شرکت مزدا همکاری داشته و شرکت مشترک تویوتا و مزدا این خودرو را در کشور آمریکا عرضه می کند.

اما این خودرو در کشور چین توسط نشان مشترک چانگان – مزدا تولید می شود و مزدا CX50 هایی که وارد بازار ایران می شوند از این سایت تامین می شود.

در حال حاضر شرکت آفتاب خودرو متولی واردات این کراس اوور جذاب بوده و عرضه و خدمات مربوط به این خودرو بر عهده شرکت آفتاب خودرو است.

در ادامه بیشتر به مشخصات، طراحی و امکانات این خودرو خواهیم پرداخت.

شرکت مزدا در طراحی محصولات جدید خود ثابت کرده است که در طراحی خودرو های جذاب، زیبا و عامه پسند تبحر دارد که طراحی مزدا CX-50 و یا نسل جدید مزدا ۳ گواهی بر این ادعا است.

در بیشتر خودرو های جدید شرکت مزدا سبک طراحی خاصی را می بینیم که به نوعی به امضای طراحی محصولات مزدا تبدیل شده که به نام KODO شناخته می شود. مزدا CX50 نیز از این قاعده مستثنی نیست و همانند دیگر محصولات گروه مزدا، شاهد سبک طراحی جذاب و نسبتا مدرن در این خودرو هستیم.

در نمای جلو این خودرو با سبک طراحی تهاجمی و خشن روبرو هستیم که توانسته ابهت مزدا سی ایکس ۵۰ را دو چندان کند. طراحی چراغ های جلو به دلیل استفاده از گوشه های تیز طراحی این خودرو را جذاب تر کرده و چراغ های دیلایت مزدا CX-50 نقش چشم های این خودرو را ایفا می کند.

سبک طراحی نمای جانبی CX50 باعث شده است که CX-50، به صورت یک خودرو قلدر و عضلانی نمو کند و رنگ zircon sand نیز بر جذابیت های این خودرو افزوده است. نکته ای که باید در این قسمت به آن توجه داشت، فاصله محوری به نسبت زیاد این خودرو است که نوید فضای کابین بسیار خوبی را می دهد.

در طراحی بخش عقب این می توان رگه هایی از سبک طراحی دیگر محصولات گروه مزدا نظیر؛ CX-30 و نسل جدید مزدا ۳ را دید. به عبارت دیگر طراحی عقب این خودرو همان جذابیت خودرو های مزدا را  به ارث برده است.

از طرفی دو خروجی اگزوز واقعی خبر از پیشرانه ای قدرتمند دارد و می تواند احساس هیجان را در بیننده ایجاد کند.

 مزدا CX-50 در بخش قوای محرکه در نسخه های مختلفی در بازار های جهانی عرضه می شود اما در حال حاضر تنها دو نسخه از این خودرو وارد بازار ایران می شود. یکی از این نسخه ها از پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی مجهز به فناوری sky activity بهره می برد که می تواند روی هم رفته ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور را تولید و نیروی تولید شده را از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل کند.

نسخه دیگر مجهز از به پیشرانه ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی است که تا ۱۸۴ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. در این نسخه نیز نیروی محرکه از طریق جعبه دنده ۶  سرعته اتوماتیک AT به چرخ ها منتقل می شود. جالب است بدانید که در نسخه اول سیستم انتقال قدرت به صورت تک دیفرانسیل بوده اما در نسخه دوم سیستم انتقال قدرت به صورت دو دیفرانسیل است.

در بخش سیستم تعلیق محور جلو از سیستم مک فرسون استفاده شده اما بر خلاف دیگر مزدا های وارداتی در بخش عقب این خودرو سیستم تعلیق مولتی لینک دیده می شود که باعث می شود، به توان سواری نرم و چسبندگی خوبی را با مزدا سی ایکس ۵۰ تجربه کرد.

طراحی و دیزاین داخل کابین مزدا سی ایکس ۵۰ کمی ساده تر از نمای بیرونی آن است و اصولا طراحی داخل کابین این خودرو بیشتر می تواند رضایت عموم مردم را جلب کند.

در بخش داشبورد مزدا CX-50 همه اجزا به صورت ساده و مینیمال در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و دسترسی به بخش های مختلف این خودرو راحت است. استفاده از دریچه های تهویه سرتاسری و حاشیه های کرومی جلوه خوبی را به کابین این خودرو داده است.

از طرفی نمایشگر سیستم مالتی مدیا مزدا CX-50 توانسته کمی جلوه کابین را بروز کند اما متاسفانه این نمایشگر لمسی نبوده و از طریق ماوس پدی که در بخش کنسول وسط قرار گرفته، کنترل می شود.

نکته قابل توجه دیگر که باعث جذابیت این خودرو شده، پشت آمپر مزدا سی ایکس ۵۰ است که به صورت ترکیبی دیجیتال- آنالوگ طراحی شده است و می تواند احساس خوبی را به راننده منتقل کند.

مزدا CX50 در بخش متریال نیز امتیاز بسیار خوبی را دریافت می کند. در بخش داشبورد این خودرو شاهد استفاده از متریال نرم و سافت تاچ هستیم و در بخش رودری ها از پلاستیک خشک استفاده شده که به هیچ عنوان نمی توان به کیفیت آن ایراد گرفت.

کراس اوور جذاب در بخش آپشن و امکانات  نیز سنگ تمام می گذارد و امکانات بسیار خوبی را در اختیار کاربر قرار می دهد. دوربین ۳۶۰ درجه، فرمان کمکی، برقی، سنسور نور، سنسور باران، فناوری LED چراغ ها، رادار خط خوان، استارت دکمه ای، سیستم تهویه اتوماتیک دوکاناله، پشت آمپر دیجیتال، هشدار برخورد از جلو، سقف پانوراما، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار، رانندگی خودکار بین خطوط و… تنها بخشی از امکانات این کراس اوور جذاب ژاپنی است.

به طور کلی مزدا CX-50 حتی در بازار های جهانی نیز خودرو ارزان قیمتی محسوب نمی شود و به همین دلیل به سختی می توان در میان خودرو های وارداتی سامانه یکپارچه رقیبی برای این خودرو در نظر گرفت اما در سامانه خودرو های وارداتی ویژه جانبازان رقبایی برای این مزدا CX50 دیده می شود. از جمله رقبایی که برای این خودرو می توان در نظر گرفت می توان به؛ تویوتا راوفور، نیسان قشقایی، نیسان ایکس تریل، GAC GSA، فولکس واگن اطلس و… اشاره کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: