زمین رایگان | مسکن رایگان

آغاز اهدای زمین رایگان دولتی به مردم | دور جدید ثبت‌نام زمین رایگان با شرایط فوق‌العاده فقط تا این تاریخ + شرایط ثبت‌نام

واگذاری زمین رایگان به مشمولان طرح جوانی جمعیت در مهاباد بسیار کند بوده به طوری که حدود چهار درصد ثبت نام کنندگان و نزدیک به ۶ درصد واجدان شرایط توانسته اند زمین مورد نظر را دریافت کنند.

کدخبر : 21101
سایت سرگرمی روز :

وزارت راه و شهرسازی هم‌زمان با اجرای قانون جهش تولید مسکن، واگذاری زمین به مشمولان طرح جوانی جمعیت را نیز در برنامه قرار داده تا علاوه بر توجه به موضوع فرزندآوری و ارتقای شاخص های این بخش، گام های بلندی نیز در زمینه تولید مسکن برداشته شود.

این واگذاری امیدی را در دل زوج های که دارای فرزند سوم به بعد بودند، ایجاد کرده تا بتوانند برای خود سرمایه و سرپناهی برای خانه دار شدن داشته باشند.

آمارها نشان می دهد نسبت متقاضیان مشمول بر تعداد دریافت کنندگان بسیار کم و غیر نامحسوس است.

البته آمار واگذاری زمین به افراد واجد شرایط طرح جوانی جمعیت در شهرهای مختلف متفاوت بوده و مهاباد نیز باتوجه به محدودیت اراضی از جمله شهرهایی است که مسوولان امر را با چالش مواجه کرده است.

در همین ارتباط ایرنا گفت و گویی با سوران کریمی رییس اداره راه و شهرسازی مهاباد ترتیب داده تا علاوه بر بررسی روند، راهکارهای افزایش واگذاری را نیز جویا شود.

 از ابتدای طرح واگذاری زمین به مشمولان طرح جوانی جمعیت تاکنون چند نفر درخواست خود را ثبت کرده اند؟

کریمی: تاکنون یک‌هزار و ۱۵۹ خانوار متقاضی زمین طرح جوانی جمعیت مهاباد درخواست خود در سامانه ثبت کرده اند.

از این تعداد ۷۶۴ خانواده واجد شرایط تشخیص داده شده و مقدمات واگذاری زمین برای آنان در دست اقدام است.

پارسال در مجموع ۲۳ قطعه زمین با مشخصات و ارزش دستورالعمل های ابلاغی به ۴۴ خانواده واجد شرایط این شهرستان ارائه شد.

تلاش می کنیم تا پایان سال برای تعداد بیشتری از متقاضی واجد شرایط زمین رایگان اهدا شود.

چه راهکارهایی برای تسریع در واگذاری زمین به سایر متقاضیان واجد شرایط طرح جوانی جمعیت را دارید؟

کریمی: باتوجه به محدودیت واگذاری زمین در این شهرستان، برخی از زمین های طرح جوانی جمعیت در قالب الحاق به محدوده ۲۰۰ هکتاری شهر تامین خواهد شد.

همچنین بخشی دیگر نیز از اراضی روستاهای اطراف که شرایط لازم را داشته باشند و متقاضی راضی به دریافت آن باشد، واگذار خواهد شد.

امیدواریم با الحاق صورت گرفته و توجه به موضوع اعطای زمین در روستاهای اطراف، خانوارهای متقاضی و حائز شرایط بتوانند زمین مورد نظر خود را دریافت کرده و اقدام به ساخت مسکن کنند.

در قالب طرح جوانی جمعیت یک قطعه زمین یا واحد مسکونی حداکثر به میزان ۲۰۰ مترمربع منطبق با ضوابط حد نصاب تفکیک بر اساس طرح‌های هادی روستایی و شهری یا طرح‌های جامع و تفصیلی شهری مصوب برای ساکنان در روستاها یا شهرهای کمتر از ۵۰۰ هزار نفر پس از تولد فرزند سوم و بیشتر، در همان محل بر اساس هزینه آماده‌سازی فقط برای یک بار به صورت فروش اقساطی با دو سال تنفس و هشت سال اقساط اعطا و سند مالکیت، پس از پرداخت آخرین قسط، ظرف حداکثر یک ماه، به مالکان تحویل می‌شود.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با تصویب مجلس، آبان ماه سال ۱۴۰۰ برای اجرا ابلاغ شد.

بخش مهمی از این قانون واگذاری زمین رایگان به خانوار دارای سه فرزند و بیشتر است.

برای ساکنان شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر، زمین یا واحد مسکونی بسته به اعلام ظرفیت توسط دولت مبنی بر وجود زمین یا واحد مسکونی در شهرک‌های اطراف یا شهرهای جدید یا شهرهای مجاور یا زادگاه پدر یا مادر مشروط به اینکه بالاتر از ۵۰۰ هزار نفر نباشد، اختصاص می‌یابد.

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن گفت: افزایش تخصیص زمین رایگان و واگذاری ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه به متقاضیان قیمت مسکن را می‌شکند.

تخصیص و عرضه رایگان مسکن به متقاضیان یکی از مهم ترین برنامه‌هایی است که باید دولت آن را اجرا و در دستور کار خود قرار دهد. دولت قبل هم این موضوع را در دستور کار خود قرار داد و باعث شد که بخش زیادی از نیاز مسکنی کشور از طریق تخصیص عرضه زمین رایگان به تولید مسکن برطرف شود.

 تخصیص زمین رایگان یکی از مهم ترین سیاست های دولت بود که در طول سال های گذشته باعث کاهش توسعه عمودی شهر و تقویت ساخت شهرک های مسکونی در کشور شد و طرح هایی که در سال های گذشته مفقود مانده بود در دولت گذشته به مرحله اجرایی رسید بنابراین باید این طرح در آینده و در دولت چهاردهم ادامه پیدا کند تا بخشی از نیاز مسکنی در کشور پاسخ داده شود.

در همین زمینه تمامی کارشناسان و همچنین سازندگان مسکن هم معتقد هستند که تخصیص زمین به متقاضیان آن هم به صورت رایگان باعث می شود که قیمت تمام شده ساخت مسکن کاهش پیدا کند.

براساس این گزارش  غلامی  عضو انجمن انبوه سازان مسکن کشور با بیان اینکه تخصیص زمین به متقاضیان در روستاهای کشور یکی از اصلی ترین سیاست های بنیاد مسکن در قالب مهاجرت معکوس بوده است گفت:  سیاست  تخصیص زمین خود می‌تواند زمینه ساز بهبود و افزایش تولید مسکن در بافت روستایی کشور باشد بنابراین باید به طور قطع این سیاست اجرایی در دستور کار دولت قرار گیرد.

 عضو انجمن انبوه سازان کشور  افزود: دولت در حال حاضر زمینه را برای تخصیص اراضی رایگان در دستور کار خود قرار داده است بنابراین باید حتما این سیاست اجرایی شود و در دولت جدید هم ادامه یابد چراکه یکی از اصلی ترین راهکارها برای رونق مسکن در شهرهای کشور همین سیاست بوده است.

غلامی با بیان اینکه سیاست تخصیص زمین رایگان در دولت سیزدهم باعث شد که روند تولید مسکن آن هم به صورت تدریجی در حاشیه شهرها افزایش  یابد و ما شاهد توسعه و گسترش کلان شهرها باشیم افزود: در شرایط کنونی باید حتما سیاست تخصیص زمین رایگان تقویت شود چراکه در حال حاضر این سیاست باعث شده که رونق به بخش اراضی مسکونی در کشور بازگردد و ما شاهد بهبود و رونق در این حوزه باشیم.

یکی از دستاوردهای مهم این طرح واگذاری دو میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه زمین به دو میلیون و ششصد هزار خانواده بود که این نشان از توجه ویژه دولت به تأمین مسکن برای اقشار مختلف جامعه داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: