مسکن ملی | نهضت ملی مسکن

خبر خوش برای متقاضیان مسکن ملی | ثبتنام دریافت زمین رایگان آغاز شد

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: زمین مورد نیاز برای ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن نهضت مسکن ملی در شهر اردبیل تامین شده و در اختیار سازندگان و پیمانکاران قرار می‌گیرد.

کدخبر : 21153
سایت سرگرمی روز :

محبوب حیدری اظهار کرد: ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی در بهترین موقعیت شهری در دست اجراست و تاکنون برای ۲۷ هزار و ۶۰۰ نفر تامین زمین شده و قرار است زمین مورد نیاز برای ۲ هزار و ۵۰۰ واحد در اردبیل تامین شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه در آخرین ارزیابی، استان اردبیل رتبه اول کشور را در تولید و ساخت مسکن کسب کرده است ، افزود: طرح نهضت ملی مسکن از طرح‌های بزرگی است که با تلاش و تدبیر مسئولان کشوری و استانی مورد توجه قرار گرفته و در استان اردبیل نیز در دامنه وسیع ساخت واحدهای مسکونی با شتاب بیشتری در دست اجرا قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برای تسریع و تکمیل واحدهای نهضت ملی مسکن در ۲ سال اخیر با توجه به گستردگی ساخت واحدهای مسکونی ، ۷۰۰ هکتار به محدوده شهر افزوده شد تا روند ساخت واحدهای مسکونی به شکل گسترده تداوم یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با تشریح روند عملیات اجرایی و میزان ثبت‌نام‌کنندگان مسکن ملی در استان افزود: پرونده ۳۶ هزار و ۵۱۰ متقاضی نهضت ملی مسکن در ۲۹ شهر این استان تایید نهایی شده که از این تعداد ۲۹ هزار و ۴۴ متقاضی مراحل واریز وجه را انجام داده‌اند.

حیدری تصریح کرد: در سایر شهرها به غیر از مرکز استان تعداد ۶ هزار و ۱۲۵ متقاضی تایید نهایی شدند که از این تعداد چهار هزار و ۹۶۵ متقاضی واریز وجه انجام داده و به چهار هزار و ۸۶۱ متقاضی هم تخصیص پروژه انجام یافته است.

وی همچنین گفت: استان اردبیل در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در همه بخش‌ها موفق بوده و واحدهای تحویلی و در حال تکمیل در قالب این طرح از کیفیت بالایی برخوردار است.

حیدری از احداث یک هزار و ۴۴۴ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در شهرک اندیشه (پیله سحران) اردبیل خبر داد و افزود: با اقدامات صورت گرفته و تامین زمین مورد نیاز عملیات اجرایی و ساخت این واحدهای مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن از سال ۱۴۰۰ آغاز شده و این تعداد واحد مسکونی توسط اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، شرکت زرین ستون شمالغرب و شرکت شاخص کار کوشا در حال احداث است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل ادامه داد: از این تعداد ۶۹۴ واحد مسکونی در بلوک‌های ۱۰ واحدی توسط اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در حال اجراست.

وی همچنین گفت: ۴۶۰ واحد مسکونی هم به‌عنوان یکی از طرح‌های نهضت ملی مسکن توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در شهرک اندیشه اردبیل مراحل ساخت را سپری می‌کند.

حیدری ادامه داد: ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی دیگر در ۲۰ بلوک و در متراژهای ۹۵ مترمربعی توسط شرکت زرین ستون شمالغرب و همچنین ۹۰ واحد مسکونی دیگر هم توسط شرکت شاخص کارکوشا در ۹ بلوک ۱۰ واحدی و در متراژهای ۹۵ مترمربع در حال احداث بوده که پس از تکمیل به متقاضیان واگذار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، طرح نهضت ملی مسکن، در دولت سیزدهم و با هدف خانه‌دار کردن اقشار مختلف جامعه ارائه شد که هدف نهایی آن ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال بود.

تامین آورده اولیه از سوی متقاضیان و نحوه همکاری بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات از سویی و روند رو به رشد قیمت مصالح ساختمانی، نیروی کار و هزینه تمام شده از سوی دیگر از جمله چالش‌های اصلی این طرح به شمار می‌رود.

سقف تسهیلات مسکن بر اساس مناطق مختلف شهری و روستایی اعلام شده و قرار بر این است که تسهیلات این پروژه بر اساس قیمت تمام شده مسکن در مناطق مختلف تعیین شود.

سقف وام نهضت ملی مسکن در اردبیل پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و در شهرستان‌های استان پنج میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

متن پیامک اداره کل راه و شهرسازی استان تهران به متقاضیان نهضت ملی مسکن به شرح زیر است:

«با توجه به شروع عملیات اجرایی پروژه‌های نهضت ملی مسکن و تسریع در پیشرفت فیزیکی پروژه، در صورتی‌که نسبت به تکمیل آورده خویش تا سقف 230 میلیون تومان اقدام نکرده‌اید، مقتضی است نسبت به تکمیل آورده تا سقف اعلامی تا تاریخ 15شهریور 1403 اقدام کنید.

عدم واریز وجه در موعد مقرر موجب توقف پروژه، افزایش قیمت تمام شده  و متضرر شدن متقاضیان خواهد شد.

بدیهی است با توجه به امتیازبندی بر مبنای هر یک میلیون تومان در هر روز یک امتیاز در صورت تاخیر در پرداخت موارد در امتیازبندی و رتبه متقاضی لحاظ می‌شود.»

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت چهاردهم باید برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن تمامی اراضی مورد نیاز را از دستگاه‌ها تحویل گرفته و به متقاضیان واگذار کند.

تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن یکی از اقدامات شاخص وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم بوده که از طریق همکاری دستگاه ها و همچنین با افزایش تراکم در شهرها یک  رکورد بی‌سابقه در تامین زمین کسب شد. طبق قانون جهش تولید مسکن دولت موظف است هر سال یک میلیون  واحد مسکونی در کشور بسازد که برای ساخت این میزان از واحد مسکونی نیازمند تامین زمین هستیم.

به گفته کارشناسان برای تسریع در روند ساخت مسکن نیازمند آن هستیم که واحدهای با ترا‌کم و تعداد طبقات کمتری ساخته شود تا مدت زمان ساخت کوتاه شود.

در همین زمینه ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه برای تامین زمین جهت تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن گام های بزرگ و مؤثری برداشته ایم، گفت: در سال گذشته در بحث شناسایی منابع جدید موفق به تحقق ۲۱۱ درصدی عملکرد نسبت به برنامه شدیم به طوری که در ابتدای سال مکلف به شناسایی ۲۴ هزار و ۳۲۰ هکتار زمین بودیم اما در پایان سال موفق به شناسایی ۵۱ هزار و  ۲۳۵ هکتار زمین شدیم.

وی اظهار کرد: طی سال گذشته و طبق ماده ۱۱ قانون جهش تولید مسکن ۲۸ هزار و ۲۷۷ هکتار زمین به محدوده شهرها الحاق شده است و از ابتدای امسال هم موفق به تکمیل بخشی از پروژه های نهضت ملی مسکن و تحویل تعدادی از واحدها به متقاضیان شده ایم.

وی  اضافه کرد: بر اساس برنامه، مکلف به اخذ یک هزار و ۷۶۵ هکتار زمین بوده‌ایم که در پایان سال برای بیش از ۳هزار هکتار زمین سند اخذ کردیم که در این مورد هم تحقق ۱۷۲ درصدی نسبت به برنامه را شاهد هستیم.

مالکی یادآور شد: براساس قانون جهش تولید مسکن بر عهده ما قرار داده شد تا بتوانیم در شهرهایی که کمبود زمین داریم از طریق اراضی موجود در حریم و در قالب ساخت شهرک‌های اقماری نیاز متقاضیان مسکن را برآورده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طی امسال تعداد شهرک ها به ۶۰ شهرک رسیده که این کار بسیار بزرگی بود که امیدواریم با این سیاست بتوانیم مشکل مسکن را در کلانشهرها برطرف کنیم، گفت: حدود ۳۰ هزار هکتار زمین با قابلیت واحدپذیری یک میلیون و ۲۵۹ هزار واحد مسکونی در سال ۱۴۰۲ در دستور کار سازمان قرار داشت که این بیشترین حجم پروژه‌ای بود که در سازمان ملی زمین و مسکن اجرا شد و امیدواریم این روند تخصیص زمین در مناطق مختلف توسط وزیر راه وشهرسازی در دولت چهاردهم ادامه یابد. 

مالکی اضافه کرد: طرح نهضت ملی مسکن همانطور که از نام آن پیداست یک طرح جهادی است که باید با همت مضاعف و روحیه جهادی به انجام برسد و بحث تخصیص زمین و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نهضت ملی مسکن باید همواره در دستور کار دولت جدید قرار گیرد‌.

رئیس اداره راه و شهرسازی پاکدشت گفت: تامین زمین برای ساخت واحد مسکونی در پاکدشت از مشکلات اصلی نهضت ملی مسکن در این شهرستان است.

حبیب شعبانی در خصوص طرح نهضت ملی مسکن در پاکدشت گفت: پاکدشت ۵۶ هزار و ۷۰۰ متقاضی طرح ملی مسکن داشت‌ که ۱۲ هزار نفر حائز شرایط شدند.

وی تأمین زمین برای ساخت واحد مسکونی در پاکدشت را از مشکلات اصلی نهضت ملی مسکن در این شهرستان دانست و گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۶۷۰ واحد مسکونی در اراضی دولتی احصا و اکنون انتخاب واحد شده است و در حال حاضر ۸۲۸ واحد مسکن متعلق به دولت شناسایی و مراحل اجرای ساخت آن آغاز شده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی پاکدشت اضافه کرد: مابقی افراد که حدود ۱۰ هزار نفر هستند، به دلیل نبود زمین منتظر هستند که البته یک زمین ۲۴۰ هکتاری در شهرک صنعتی خوارزمی شناسایی شده و در حال پیگیری برای انتقال مالکیت آن از منابع طبیعی به بنیاد ملی مسکن هستیم.

وی ادامه داد: آورده متقاضیان این طرح با توجه به وضعیت اقتصادی مردم محدود است و در قسط اول پرداختی این عزیزان با توجه به متراژهای موجود و انتخاب واحدها با کندی صورت می‌گیرد و نیازمند بازنگری در تسهیلات اعطایی و درصد سود بانکی در اعطای آن هستیم تا بیش از این شاهد تأخیر در پروژه نباشیم.

شعبانی در خصوص تعاونی مسکن امیر المومنین (ع) حصار امیر نیز بیان کرد: این تعاونی معضل ۱۸ ساله پاکدشت است و چون زمین تهیه شده خارج از بافت شهری بود با تعیین اولویت با فرماندار و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی مقرر شد، جزو مصوبات سفر ریاست محترم جمهوری قرار گیرد و با تعیین ضرب العجل سهم دولت به متراژ ۹۲ هکتار به بافت شهری الحاق شود.

وی گفت: تصویب شد تا شهرداری پاکدشت نسبت به اعطا مجوز ساخت و با مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی نسبت به صدور سند تعاونی امیرالمومنین (ع) اقدام کند.

شعبانی در پایان در خصوص فاز ۳ شهرداری پاکدشت گفت: حل مشکل فاضلاب ۶۱۲ واحد فاز ۳ شهرداری پاکدشت که سال‌ها بر زمین مانده است با طرح موضوع در شورای مسکن این شهرستان در حال پیگیری بوده که با کلیات آن موافقت شده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی پاکدشت در پایان تصریح کرد: موضوع فاز 3 شهرداری پاکدشت در استانداری تهران بررسی و مقرر شده مشکل آب و فاضلاب آن توسط خود متقاضیان و شرکت آب و فاضلاب به صورت تعیین درصد متقاضی و این شرکت حل شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: