بازنشستگان | حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان

فوری/ آغاز واریز معوقات این گروه از بازنشستگان از امشب | افزایش 6 میلیون تومانی حقوق بازنشستگان از این تاریخ

موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که مجلس قبل در قانون برنامه هفتم توسعه به تصویب رساند؛ هنوز به‌طور کامل اجرایی نشده است و همین موضوع انتقاد نمایندگان را به دنبال داشته است.

کدخبر : 22963
سایت سرگرمی روز :

مبالغ رتبه بندی به حساب  بازنشستگان فرهنگی مشمول واریز شد.

به اطلاع بازنشستگان  کشوری می رساند  مبلغی تحت عنوان « معوقه رتبه بندی » در حال واریز به حساب بازنشستگان فرهنگی سال‌های ۴۰۱،،۴۰۲می باشد. 

  مبلغ واریز شده مربوط به 2 موضوع است:

معوقه 6 ماهه دوم 1401 ( اصلاح احکام قبلی )

معوقه حکم ارتقاء رتبه ( از فروردین تا شهریور 1403 )

بررسی موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان قرار است در هفته جاری با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی شود.

موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که مجلس قبل در قانون برنامه هفتم توسعه به تصویب رساند هنوز به‌طور کامل اجرایی نشده است و همین موضوع انتقاد نمایندگان را به دنبال داشته است. این در حالی است که برای این همسان‌سازی با درخواست دولت سیزدهم یک درصد به رقم مالیات ارزش افزوده اضافه شد.

پیش از این نیز یکی از تذکرهای پی در پی نمایندگان مجلس همین موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان بوده است.  به دنبال انتقادهای نمایندگان مجلس درباره عدم اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، هجدهم مهر ماه بود که رئیس مجلس از اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از مهرماه درپی توافق با رئیس‌جمهور خبرداد. همزمان رئیس سازمان برنامه نیز اعلام کرد این موضوع در جلسه دولت تصویب شد و با ابلاغ، احکام صادر خواهد شد.

یک محاسبه دوگانه برای همسان سازی حقوق بازنشستگان

نکته قابل توجهی که در این میان وجود دارد یک اختلاف برداشت از قانون بین دولت و مجلس است؛ دولت معتقد است ۵۰ همتی از محل افزایش یک درصدی مالیات ارزش افزوده اختصاص داده شده، برای همسان سازی کافی است اما دولت به ۲میلیون و ۷۰۰ هزار بازنشسته‌، یک میلیون پرداخت کرده‌ در حالی که ۴۰۰ هزار نفر مشمول دریافت نبوده‌ند.  بر اساس قانون هر بازنشسته باید به اندازه ۹۰ درصد حقوق شاغل هم‌تراز خودش را دریافت کند و دولت این رویه را عادلانه نمی‌داند و معتقد است  برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به ۷۰ همت نیاز دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این مورد گفته بود: برآورد ما برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان ۵۰ تا ۵۵ همت بود که با درآمد حاصل از افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده اعتباری بالغ بر ۷۰ تا ۷۵ همت در دست دولت است. مطمئن هستیم این اعتبار پاسخ‌گوی اجرای مصوبه قانونی مجلس شورای اسلامی است باز هم می‌گوییم اگر اشتباهی رخ داده دولت جدید آن را ادامه ندهد چون نتیجه آن کسری در بودجه است. نباید کسانی که ذیحق نیستند این پول را دریافت کنند چون به آنها تعلق نمی‌گیرد.

 بیست و چهارم مهر ماه به دنبال دستور رئیس مجلس، جلسه بررسی مشکلات در زمینه اجرای مصوبه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی به ریاست عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این کمیسیون برگزار شد.

مصری با بیان اینکه زمانی می‌توانیم بگوییم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به درستی صورت گرفته و مورد رضایت بازنشستگان بوده است که توانایی پرداخت، برابر حداقل نرخ تورم، بعلاوه ۵ الی ۶ درصد اضافه حقوق را داشته و اعمال کنیم، ادامه داد: متاسفانه تاکنون نتوانستیم به این مهم دست پیدا کنیم. بنابراین آن متغیری که روی تمامی این مناسبات اثرگذار بوده نرخ تورم است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر مجلس، دولت و سران قوا بتوانند کسری منابع را برای اجرای قانون فوق فراهم کنند ،مشکلات برطرف می‌شود، بیان کرد: به موجب مصوبه همسان سازی حقوق بازنشستگان باید در سال  اول اجرا، ۴۰ درصد از ۹۰ درصد فاصله ای که بین حقوق بازنشسته و شاغل وجود دارد را پرداخت کنیم. لذا برای اعمال همین ۴۰ درصد در سال جاری و برای سه گروه بازنشسته، شاید نزدیک به ۱۰۰ همت منابع نیاز داریم.

نمایندگان معتقدند اگر دولت برای تامین منابع این بخش نیاز به مصوبه مجلس دارد، اگر لایحه ای دوفوریتی به مجلس ارائه دهند،این مسئله به سرعت در مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت، چرا که رفع مشکلات و سختی های بازنشستگان و سختی‌هایی که متحمل می‌شوند، در اولویت کاری همه مسئولین قرار دارد.

در روزهای اخیر پس از آن که  کارشناسان و مدیران سازمان امور  اداری و استخدامی کشور ، صندوق بازنشستگی کشوری در سازمان برنامه و بودجه حاضر شدند و آزمایش نهایی صدور احکام صورت گرفت،مرکز روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور با صدور اطلاعیه‌ای از تنظیم قواعد و رویه‌های لازم برای اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و صدور احکام جدید و پرداخت قریب الوقوع  مطالبات خبر داد.

 روز گذشته کارشناسان و مدیران سازمان استخدامی واداری کشور ،صندوق باز نشستگی کشوری  در  سازمان بر نامه بودجه  حاضر شدند تا تست نهایی احکام  صورت گیرد  و مبلغ پرداختی مشخص شود خدا را شکر   با پیگیری های همکاران عزیز بخشنامه صادره قبلی : بند ۶ ماده ۱ خالص که  متناسب سازی ۷۵ درصد باشاغلین  میشد ۰ ابطال و همان مصوبه مجلس ناخالصی بدون کسر مالیات ۹۰ درصد اجرا شد.

نگارنده می نویسید احکام براساس ۹۰ درصد صادر جهت تست در روزجمعه شروع شد  و انشالا تا دوشنبه به اتمام میرسد دیروز توضیح دادم که  یکشنبه بعد از ظهر مجلس جلسه دارد این جلسه در مورد تامین مالی در مورد متناسب سازی حقوق است و  ربطی به صدور احکام ۴۰ درصدی همسان سازی امسال ندارد ، بلکه در مورد بودجه سال آینده می‌باشد و قرار است ان شاءاله در مورد نحوه اجرای دقیق وتامین مالی وبقیه موارد دیگه در  ماههای مانده تا عید  و باید تلاش کنیم سال دیگه ۶۰ درصد اجرا شود نه ۳۰۳۰و  باقیمانده این قانون در سال آینده تصمیم گیری شود.

و قرار است ان شاءاله در مورد نحوه اجرای دقیق وتامین مالی وبقیه موارد تصمیم گیری شود.البته  بخشنامه صادره قبلی  هم ابطال گردید

 البته با  فعالیت و پیگیری همکاران  عزیز  و با توجه به تعطیلی خوشبختانه نیرو های صندوق بازنشستگی کشوری  درسازمان  برنامه  و بودجه حضور پیدا کردند و احکام راتست زدند  و برسی میکنند که حق همکاران متناسب با شاغلین از قلم نیافتاده باشد تا سه شنبه بااحکام جدید حقوق را دریافت خواهید کرد 

دیروز در  سازمان برنامه‌وبودجه  تست نهایی را روی احکام انجام دادند و احتمالا تا یکشنبه  تست نهایی طول خواهد کشید چون گروه ها متفاوت و مواردی را که چند روز پیش توضیح دادم   باید دقیق  برسی و تست شود تا حقی ضایع نگردد۰

یکشنبه  گذشته توضیح دادم که صددرصداحکام حقوقی در مهرماه براساس همسانسازی ۴۰درصدناخالص بدون کسرمالیات پرداخت می شود وممکن است حقوق این ماه به خاطرهمین موضوع باچند روز تاخیر پرداخت شود البته احتمال دارد این ماه حقوق با تاخیر صورت گیرد و یا تست  احکام تا آبان طول بکشد احکام را میگیریم ولی مبلغ افزایش با حقوق  آبان  ولی سعی براین است این ما حقوق این ماه با احکام جدید واریز شود  البته اگر  تست احکام تا هفته اول آبان طول نکشد ۰

 حسین رضایی بازنشسته کشوری  از تیم چهار نفره خودجوش و عدالت خواه 

مرکز روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور با صدور اطلاعیه‌ای، از تنظیم قواعد و رویه‌های لازم برای اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و صدور احکام جدید و پرداخت مطالبات به‌زودی خبر داد.

به گزارش مرکز روابط عمومی، امور بین‌الملل و مدیریت دانش سازمان برنامه و بودجه کشور؛ در اطلاعیه این سازمان آمده است: «با توجه به اهمیت بالای موضوع معیشت بازنشستگان عزیز و در اولویت قرار داشتن اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان برای دولت و سازمان برنامه و بودجه کشور، اجرای این قانون به‌زودی از طریق صدور احکام و پرداخت مطالبات بازنشستگان، سرعت می‌گیرد.»

در ادامه اطلاعیه روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور آمده است: «به منظور اجرای قانون مذکور، اولاٌ، با تنظیم قواعد و رویه‌های لازم و تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای قانون در سال جاری، ۴۰ درصد از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان انجام می‌شود. ثانیاً، با پیش‌بینی منابع مالی لازم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ برای اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی به میزان ۳۰ درصد، بخش دیگری از فرایند قانونی پیموده شده است. ثالثاً، با صدور احکام جدید از سوی صندوق‌های بازنشستگی، پرداخت مطالبات به زودی آغاز خواهد شد.»

در ادامه این اطلاعیه تصریح شده است: «با وجود اینکه مسیر اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، مسیری سهل و آسان نیست و با پیچیدگی‌های حقوقی و فنی روبه‌رو بوده است، دولت چهاردهم در تعامل با سایر قوای کشور، تمام تلاش خود را به کار بست تا سرعت چشمگیری در اجرای قانون ایجاد شود و پاسخ مناسبی به انتظارات بحق بازنشستگان گرامی داده شود.»

مرکز روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه در ادامه این اطلاعیه، از آغاز صدور احکام جدید حقوقی بازنشستگان در صندوق‌های بازنشستگی در اسرع وقت خبر داده و گفته است: «انتظار می‌رود با توجه به تأمین منابع مورد نیاز و طراحی سازوکارهای عملیاتی مورد نیاز، به‌زودی و پس از صدور احکام جدید در دستگاه های اجرایی، پرداخت مستمری بازنشستگان بر مبنای احکام جدید صورت گیرد.»

روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور در پایان این اطلاعیه از صبوری و همراهی بازنشستگان گرانقدر در مسیر اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، قدردانی کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: