استفتائات جدید رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب به استفتائی پیرامون «شغل آرایشگری برای خانم‌ها» پاسخ گفتند.

کدخبر : 23170
سایت سرگرمی روز :

حضرت آیت الله خامنه‌ای به استفتائی پیرامون «شغل آرایشگری برای خانم‌ها» پاسخ گفتند که تقدیم حضور علاقه‌مندان می‌شود.

سؤال: بعضی از زنان برای تأمین هزینه های زندگی خانوادگی خود در آرایشگاه ها کار می کنند، آیا این کار ترویج بی عفّتی و یا تهدیدی برای عفّت جامعه اسلامی محسوب نمی شود؟

جواب: آرایش کردن زنان فی نفسه و اجرت گرفتن در برابر آن اشکال ندارد به شرطی که به منظور نشان دادن به نامحرم نباشد.

تاخیر در پرداخت بهای معامله

سؤال۱: جنسی را به شخصی به قیمت نقدی مشخص فروخته ایم؛ شخص بعد از دو ماه جهت پرداخت مراجعه می کند با توجه به اینکه شرط پرداخت نقدی بوده و جنس گران شده، می توان به قیمت روز از او تقاضای وجه کرد؟

جواب: در صورتی که سه روز یا بیشتر از تاریخ معامله بگذرد و خریدار ثمن را نپردازد و فروشنده هم کالا را در اختیار وی نگذاشته باشد، فروشنده حق خواهد داشت معامله را فسخ کند. ولی اگر کالا تحویل داده شده و علاوه بر بنای معامله به صورت نقد، شرط زمان خاصی برای پرداخت مبلغ در ضمن معامله شده باشد با تخلف از این شرط حق فسخ محقق میشود و فروشنده میتواند معامله قبلی را فسخ کند و کالا را به قیمت روز در قالب قرارداد جدید به طرف مقابل واگذار کند و در غیر این صورت فروشنده فقط حق گرفتن کاهش ارزش پولش را دارد.

ذکر عیب مردد میان چند نفر

سؤال۲: اگر عیب شخصی گفته شود که مخاطب دقیقا نمی داند چه کسی مقصود است؛ آیا غیبت محسوب می شود؟

جواب: کسی که عیب او گفته می شود اگر برای مخاطب به کلی ناشناس و مجهول باشد، این عیب گویی، غیبت محسوب نمی‌شود ولی اگر مردد میان چند نفر محدود باشد، بنابر احتیاط واجب باید اجتناب گردد.

ارثی که به پسر بزرگ‌ اختصاص دارد

سؤال۳: با توجه به این که اگر پدر از دنیا برود قرآن و انگشتر او به پسر بزرگتر او می رسد، حال اگر پدر چند قرآن و چند انگشتر داشته باشد آیا همه آنها به پسر بزرگ می رسد؟

جواب: اگر همه آنها مورد استفاده ایشان بوده و یا برای استفاده تهیه شده بوده، به پسر بزرگتر میرسد، البته از سهم ارث او کسر می شود.

صید ماهی

سؤال۴: اگر ماهی را در آب به وسیله نیزه یا شیء تیزی، دو نیم کنند و نیم باقی مانده بیرون آب جان بدهد، چه حکمی دارد؟

جواب: اگر آنچه که صید شده، مشتمل بر قسمت سر است، حلال می باشد.

خمس جهیزیه بلا استفاده

سؤال۵: شخصی برای دخترش که در شرف ازدواج است جهیزیه تهیه می‌کند اما به دلائلی مانند فوت دختر یا طلاق و ... مورد استفاده قرار نگرفته و نزد او باقی مانده است؛ آیا باید خمس آن را بدهد یا آنکه مئونه محسوب شده و خمس ندارد؟

جواب: بنابر احتیاط واجب، مشمول خمس می گردد.

اقتدا به امام جماعتی که محل سجده خود را بالاتر آورده

سؤال۶: اگر امام جماعتی به دلیل مشکلات جسمی محل سجده خود را (مهر) بیش از حد مجاز بالاتر بیاورد، حکم نماز مامومین واقتدا به ایشان چیست؟

جواب: اگر بر روی زمین سجده می کند و بالا آوردن مهر به مقداری است که از صدق سجده عرفی خارج نشده است، اشکال ندارد.

ماه گرفتگی جزئی

سؤال۷: اگر ماه گرفتگی به صورت جزئی باشد، باز هم نماز آیات واجب است؟

جواب: برای ماه گرفتگی جزئی هم نمازآیات واجب است، البته اگر جزئی باشد و شخص بعد از ماه گرفتگی مطلع شود، نماز آیات واجب نمی شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: