تست شخصیت شناسی | تست خود شناسی
تست شخصیت شناسی | بگو عشقت چه مدل و رنگی لباس میپوشه تا بگم به دردت میخوره یانه
برای اینکه معنی رنگ لباسها و رابطه میان روانشناسی رنگ در طراحی لباس مردان و زنان و روانشناسی شخصیت را بیشتر درک کنید و با دقت بیشتری به رنگ لباس آدمهای اطرافتان نگاه کنید.
تست شخصیتشناسی یک ابزار مهم در علوم روانشناسی است که به بررسی و تحلیل شخصیت فرد میپردازد. این تست برای تعیین نقاط قوت، ضعف، خصوصیات و ویژگیهای شخصیتی فرد استفاده میشود. تست شخصیتشناسی به فرد کمک میکند تا خودش و دیگران را بهتر بشناسد و با دستیابی به این شناخت، بتواند در زندگی خود مؤثرتر عمل کند تست شخصیتشناسی یکی از روشهای مهم در بررسی و تحلیل شخصیت فرد است. در این تست، فرد با پاسخ دادن به سؤالات مختلف، ویژگیهای شخصیتی خود را آشکار میکند. تست شخصیتشناسی معمولاً شامل سؤالاتی درباره علاقهمندیها، رفتارها، نگرشها و ویژگیهای شخصیتی فرد است. هدف از این تست، شناسایی نوع شخصیت فرد، نقاط قوت و ضعف، نیازهای شخصیتی و ویژگیهای مهمی که در زندگی فرد تأثیرگذار هستند است. تست شخصیتشناسی به فرد کمک میکند تا خودش را و دیگران را بهتر بشناسد و با شناخت بهتر شخصیت خود، بتواند در زندگیاش عملکرد بهتری از خود نشان دهد. همچنین، این تست به شناسایی مسائل روانی و روابط بین مسائل شخصیتی و سایر ابعاد زندگی فرد کمک میکند.
تست شخصیت شناسی یکی از ابزارهای مورد استفاده در روانشناسی است که برای تعیین ویژگیهای شخصیتی فرد به کار میرود. این تستها معمولاً شامل پرسشنامههایی هستند که با پاسخ دادن به آنها، اطلاعاتی دربارهی ویژگیهای شخصیتی شما جمعآوری میشود. تستهای شخصیت شناسی به عنوان ابزاری برای بررسی شخصیت فرد به کار میروند. شخصیت فرد شامل ویژگیهای بسیاری است که باعث میشود فرد در روابط با دیگران، در کار، در تصمیمگیری و در موقعیتهای مختلف دیگر، به نحو مناسبی عمل کند. برای اینکه فرد بتواند در سطح بالایی عمل کند، باید با ویژگیهای شخصیتی خود آشنا باشد. این تستها، به فرد کمک میکنند تا ویژگیهای شخصیتی خود را بیشتر بشناسد و درک بهتری از خود داشته باشد. با توجه به اینکه شخصیت فرد شامل ویژگیهای بسیاری است، این تستها نیز معمولاً به چندین بخش تقسیم میشوند. هر بخش، به یک ویژگی خاص از شخصیت فرد پرداخته و سعی میکند با پرسشهای مناسب، آن ویژگی را بررسی کند. به عنوان مثال، بخشهایی مانند خلاقیت، احساسات، قدرت تصمیمگیری، اعتماد به نفس و ... میتوانند در تستهای شخصیت شناسی مورد بررسی قرار بگیرند.
۱- سیاه؛ باهوش و جاهطلب
در صنعت مد و فشن «سیاه» یکی از جدیترین رنگهاست. اگر بخواهیم در مورد رنگ لباس و روانشناسی شخصیت صحبت کنیم باید بگوییم که «سیاه» رنگ مورد علاقه افرادی است که شاخص شخصیت آنها قدرت، جدی و با صلابت بودن و هوش و استعداد است. شاید به همین خاطر در اغلب دانشگاههای سرتاسر دنیا رنگ کلاه فارغالتحصیلی سیاه است.
افرادی که ترجیح میدهند بیشتر لباسهایشان به رنگ سیاه باشد در عین اینکه بسیار جاهطلب و هدفمند هستند آدمهایی بسیار حساس و احساساتیاند. در مورد علاقمندان به رنگ سیاه یک قاعده وجود دارد: افرادی عاطفی و بسیار حساس که اغلب دوست دارند این حساس و عاطفی بودن را مخفی کنند. رنگ سیاه به این افراد کمک میکند که توجه محیط و اطرافیان را از ظاهر خود به سمت شخصیت درونیشان بکشانند. زیرا برای این آنها کیفیت درونی شخصیت افراد از ظاهر بیرونیشان با ارزشتر و مهمتر است.
۲- قهوهای؛ محافظهکار و منطقی
«قهوهای» رنگ زمین است. رنگی که سمبل یکی از قویترین اجزای طبیعت است و میتوان به آن اعتماد و تکیه کرد. اگر بخواهیم تجزیه و تحلیل رنگ لباس و روانشناسی شخصیت را در مورد دوستداران رنگ قهوهای برای استایل به صورت دقیقتر بررسی کنیم باید بگوییم که دوستداران لباسهای قهوهای افرادی محافظهکار هستند که همواره به بزرگترها احترام میگذارند.
این افراد معمولا به دنبال صلح و صفا، ثبات و قدرت هستند. زن یا مردی که لباس قهوهای پوشیده معمولا حس شخصیتی معتبر، هوشمند و منطقی را در اذهان تداعی میکند.
۳- آبی؛ آرام و تاثیرگذار
«لیزا جانسون مندل» روزنامهنگار و روانشناس مشهور معتقد است که «آبی» بهترین رنگ برای پوشیدن در مصاحبههای استخدامی و رسمی است چون حس اعتماد و اعتماد به نفس را به اطرافیان منتقل میکند. شاید اصلا به همین خاطر بسیاری از یونیفورمهای رسمی و اداری و فروشگاهی به رنگ آبی هستند.
استادان روانشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا آمریکا تحقیقی را در مورد طیفهای مختلف رنگ آبی و میزان تاثیر آنها انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که طیفهای تیرهتر رنگ آبی مثل سورمهای در طراحی لباس از نظر روانشناسی اثر آرامشبخشتری دارند.
از نظر رابطه رنگ لباس و روانشناسی شخصیت باید بگوییم که آبیپوشان افرادی باهوش، قابل اعتماد، تاثیرگذار و دارای آرامش درونی هستند. طیفهای تیره تر رنگ آبی معمولا رنگ مورد علاقه افراد مهربان، مودب، سازگار و حتی کمی خجالتی است. به عقیده روانشناسان از نظر رابطه رنگ لباس و روانشناسی شخصیت عاشقان لباسهای آبی معمولا والدینی نمونه و کارمندان و کارگرانی لایق و کارآمد هستند. آرامش و سلامت دو ویژگی بارز این افراد است.
۴- سبز؛ مهربان و خوش قلب
به عقیده روانشناسان، رنگ «سبز» سبب خلق و خوی خوب شما در رابطه با محیط اطراف میشود. «لاترین ایسمن» مدیر عامل اجرایی شرکت «پنتون» و نویسنده کتاب «زنده با رنگ» در رابطه با روانشناسی رنگ سبز در لباس میگوید: لذت بردن از رنگ سبز به خاطر ارتباط آن با طبیعت است و این احساس لذت سبب احساس صلح و رضایت میشود. افرادی که در کمد لباسشان رنگ سبز بر سایر رنگها مسلط است در زندگی اجتماعی افرادی فعال و سر زندهاند.
این افراد معمولا در مناطق خوب شهر زندگی میکنند و از لحاظ مالی وضعیت ثابت و پایداری دارند. از نظر رابطه رنگ لباس و شخصیت افراد باید بگوییم که عاشقان لباسهای سبز افرادی مراقب، مهربان، دلسوز و خوش قلب هستند.
۵- بنفش؛ هنرمند و رویا پرداز
در گذشته رنگ «بنفش» متعلق به طبقه اشراف و ثروتمندان و معنای رنگ بنفش کمال، ثروت و اشرافیگری بود. میدانستید «کلوپاترا» ملکه مصر، دیوانه رنگ بنفش بود؟ در آن زمان فقط ثروتمندان و اشراف اجازه داشتند از طیفهای مختلف رنگ بنفش برای خودشان لباس بدوزند. اما امروز به کار بردن رنگ بنفش در طراحی لباسها نشانه خلاقیت، بینش و علاقه به هنر است.
به عقیده روانشناسان از نظر رابطه رنگ لباس و روانشناسی شخصیت آنهایی که برای رنگ لباس به دنبال طیفهای مختلف رنگ بنفش هستند افرادی عاطفی و حساس، رویاپرداز، پرشور و عاشق فلسفه و عرفان هستند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید عاشقان لباسهای بنفش افرادی غیر قابل پیشبینی هستند و برخورد با آنها همزمان هم آسان و هم دشوار است.
۶- قرمز؛ زرنگ و پر انرژی
«قرمز» رنگ عشق و شور است. به عقیده «کنی فریمپونگ» مدیر تجاری لباس مردانه ایتالیایی Eredi Pisano اگر میخواهید کسی را متقاعد کنید و تحت تاثیر قرار دهید «قرمز» بپوشید.
هر کدام از طیفهای رنگ قرمز را که پوشید توجهات را به سمت خود میکشانید. مردم تمایل دارند رنگ پر جنب و جوش «قرمز» را با انرژی، هیجان و حرکت مرتبط بدانند. به عقیده روانشناسان مردان بیشتر جذب زنانی میشوند که طیفهای مختلف رنگ قرمز را بر تن دارند. افرادی که اغلب رنگ قرمز به تن دارند کمی خودخواه، مستعد اعتیاد، زرنگ و باهوش و هیجان زده هستند.
۷- زرد؛ ماجراجو و خلاق
«زرد» رنگ خورشید، شادی و سرخوشی و خنده است. طبق تحقیقات انجام شده رنگ زرد باعث ترشح سروتونین در مغز میشود، سرعت متابولیسم را افزایش میدهد و اطرافیان را سر ذوق و شوق میآورد. علاوه بر این رنگ زرد توجه و تمرکز را زیاد میکند به همین خاطر اغلب برای طراحی بیلبوردها، سایتهای تبلیغاتی، علائم نشان دهنده راه و جاده و خطوط خیابان از آن استفاده میکنند.
از نظر رابطه رنگ لباس و روانشناسی شخصیت کسانی که طیفهای مختلف رنگ زرد را میپوشند عموما افرادی فعال، خلاق و کسانی هستند که خیلی سریع به چیزی عادت میکنند. زرد پوشان ماجراجو هستند، رویاهای درخشان در سر دارند و همواره آماده کشف و تسخیر هستند.
۸- سفید؛ مرتب و کمالگرا
رنگ «سفید» سمبل آزادی، معصومیت و پاکی و سادگی است. شاید به همین دلیل اغلب افراد زمانی که تصمیم میگیرند فصل تازهای را در زندگی خود آغاز کنند سفید میپوشند مثل مراسم ازدواج. رنگ سفید افراد معتبری که عاشق آزادی هستند و خوشبینانه به زندگی نگاه میکنند را جذب میکند.
از نظر رابطه روانشناسی رنگ سفید در طراحی لباس و روانشناسی شخصیت کسانی که عاشق لباسهای سفید هستند افرادی مرتب و شسته و رفته هستند که تلاش برای رسیدن به کمال را دوست دارند. به طور کلی رنگ سفید به تیپهای شخصیتی مختلف میخورد و به عنوان یک رنگ خنثی به ندرت دیگران را دفع میکند.
۹- صورتی؛ خوش بین و عادل
«صورتی» رنگ دختران زیباست. صورتی ملایم رنگی آرام، گرم و زنانه است و در واقع یکی از آرامبخشترین رنگهای موجود در طبیعت است.
میدانستید در برخی زندانها دیوارها را رنگ صورتی میکنند تا میزان خشونت را کاهش دهند؟ از نظر رابطه روانشناسی رنگ صورتی در طراحی لباس و روانشناسی شخصیت عاشقان لباسهای صورتی باید بگوییم که طرفداران صورتی، افرادی عاشقپیشه، خوشبین و عادل هستند. این افراد قدردان محبت اطرافیان هستند و راحتی بیش از هر چیز دیگری برایشان اهمیت دارد.
۱۰- نارنجی؛ شاد و پر انرژی
«نارنجی» همیشه یک فضای شاد ایجاد میکند. نارنجی علاوه بر اینکه یک رنگ گرم و موقعیت شناس است شاد، خلاق و جذاب هم هست. از نظر رابطه روانشناسی رنگ نارنجی در طراحی لباس و روانشناسی شخصیت باید بگوییم علاقمندان به لباسهای نارنجی در طیفهای مختلف، افرادی خوشبین، پر انرژی و شاد هستند. این افراد اگر چه کمی عجیب و غریبند اما بلندپرواز و محتاط هم هستند.
۱۱- خاکستری؛ قاطع و بیطرف
به عقیده طراحان لباس «خاکستری یا طوسی» رنگ تعادل است، نه تیره و نه روشن. اگر فردی در کمدی لباسش بیش از هر رنگ دیگر لباسهای خاکستری داشته باشد به این معنی است که چندان اهل جلب توجه و خودنمایی نیست.
در مورد روانشناسی رنگ طوسی یا خاکستری در طراحی لباس باید بگوییم که طوسی نماد بلوغ و آرامش است و بیشتر مردان میانسال هوادار لباسهایی به این رنگ هستند. این در حالی است خانمهای مسن معمولا خاکستری یا طوسی را ترجیح میدهند.
از نظر رابطه رنگ لباس و روانشناسی شخصیت، خاکستری پوشها عموما افرادی هستند که به قوانین احترام میگذارند، زیاد احساساتی نیستند و قاطع هستند. این افراد معمولا دوست ندارند زیاد جلب توجه کنند و تلاش میکنند تا حد امکان بیطرف باقی بمانند.
منبع: مجله کوروش