اطلاعیه جدید دولت درباره کارت سوخت | دارندگان کارت سوخت بخوانند

صدور اینترنتی کارت سوخت برای خودرو‌های نو شماره

کدخبر : 23767
سایت سرگرمی روز :

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس اعلام کرد: مالکان خودرو‌های نوشماره شده می‌توانند به صورت اینترنتی کارت سوخت دریافت کنند.

اسدالله طاهری حسین‌خانی افزود: درخواست اینترنتی برای صدور کارت سوخت خودرو‌های نوشماره دارای پلاک ملی از طریق سامانه FCS.niopdc.ir فعال شد.

در حال حاضر این سامانه تنها برای خودور‌های نو شماره شده ملی فعال بوده و سایر درخواست‌های المثنی برای کارت سوخت موتورسیکلت و خودرو‌ها از طریق پلیس +۱۰ صورت می‌گیرد.

طاهری تصریح کرد: متقاضیانی که از طریق سامانه FCS.niopdc.ir نسبت به ثبت درخواست صدور کارت سوخت اقدام کرده‌اند از طریق همین سامانه می‌توانند پیگیر درخواست خود باشند.

وی مدت زمان صدور کارت هوشمند سوخت در این سامانه را حدود ۱۰ روز بیان کرد و افزود: همه مراحل ثبت نام از قبیل احراز هویت، ارسال بارکد پستی و رمز کارت سوخت از طریق ارسال پیامک به مالک خودور انجام می‌شود و از این رو ضرورت دارد شماره تلفن اعلامی متعلق به مالک خودور باشد.

​مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور سیف السادات گفت: از قطع سهمیه سوخت ناوگان گازوئیل سوز فاقد معاینه فنی طبق مصوبه هیات وزیران خبر داد و گفت: در اجرای مصوبه هیات وزیران، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است اطلاعات وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی را از وزارت کشور اخذ و به منظور غیرفعال کردن کارت سوخت و عدم تخصیص سهمیه، به صورت برخط به شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران و فراجا ارسال کند و به دنبال آن شرکت پخش نیز موظف است بر اساس اطلاعات دریافتی، نسبت به قطع سهمیه و غیرفعال کردن موقت کارت سوخت وسایل نقلیه سنگین فاقد معاینه فنی اقدام کند.

مدیر عامل اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل و نقل شهرداری‌های کشور تصریح کرد: با عنایت به اینکه در جهت اجرای قانون هوای پاک، قوانین مهمی در راستای الزام دارندگان خودروها به دریافت معاینه فنی و جلوگیری از تردد ناوگان فاقد معاینه فنی وضع شده است؛ لذا بدین منظور هیات وزیران در اولین گام، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت را مکلف کرد تا خودروهای سنگین فاقد معاینه فنی گازوئیل سوز را شناسایی و از تخصیص سهمیه سوخت به این گروه از ناوگان، جلوگیری کند.

مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور تأکید کرد: بیش از یک میلیون خودروی گازوئیل سوز در کشور در حال تردد هستند که از این تعداد از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان مهرماه ۷۷۲.۱۲۸ دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه و پذیرش شده‌اند که از این تعداد ۶۱۶.۷۹۲  خودرو موفق به اخذ گواهی معاینه فنی و تعداد۱۵۵.۳۳۶ معادل ۲۰.۱۲ درصد از خودروها در آزمون‌های معاینه فنی مردود شدند که امیدواریم با اقدامات همه جانبه و همکاری همه دستگاه‌ها نسبت به ارتقاء سطح ایمنی تردد و کاهش آلودگی هوا قدم‌های موثری برداشته شود.

موسی احمدی،رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی  گفت: یکی از سیاست‌هایی که در بحث حامل‌های انرژی مخصوصاً بنزین در این مقطع مطرح بود، سیاست قیمتی است که همزمان با دو سیاست دیگر که بهینه سازی و افزایش تولید است،مطرح می‌شود.معنای این سیاست هم این است که قیمت بنزین را افزایش بدهیم تا افرادی که مازاد میانگین مصرف بنزین مصرف می‌کنند یا از چالش هایی که در بحث قاچاق سوخت اتفاق می‌افتد، پیشگیری و جلوگیری کنند.

وی افزود: صحبتی آقای دکتر پزشکیان درباره قیمت تمام شده بنزین انجام دادند اما در کمیسیون انرژی تا الان این نگاه مطرح نشده؛ من شخصاً فکر می‌کنم که ما در گذشته سیاست قیمتی را در چند مرحله آزمودیم اما تاثیرگذار نبود ما باید بر روی بهینه‌سازی و افزایش تولید برنامه بدهیم که بتوانیم با توجه به افزایش تعداد خودروهایی که در کشور در حال صورت گرفتن است و از طرف دیگر نتوانستیم برنامه‌ریزی خاصی برای از رده خارج کردن وسایل نقلیه فرسوده‌ای که بیشترین مصرف را دارند،انجام بدهیم و انشالله بتوانیم یک سیاست واحدی انتخاب کنیم.

احمدی تاکید کرد: در لایحه بودجه دولت که مورد بررسی قرار گرفت، مبنایی بر افزایش قیمت بنزین وجود ندارد. احتمالا خود هیئت دولت برنامه‌هایی دارند که هنوز شفاف‌سازی نکردند و مستقیم مطلب را مطرح نکردند و ارائه ندادند اما نگاه شخصی بنده این هست که افزایش قیمت تاثیری بر بحث ناترازی ندارد و ما مخصوصاً الان که بعضی پتروشیمی‌ها برای اینکه محصولاتشون رو تبدیل به بنزین کنند، استقبال کردند، باید بیشتر بر روی بحث بهینه سازی و افزایش تولید برنامه ریزی کنیم.

بر اساس لایجه بودجه رئیس جمهور در خلال اظهارات خود در صحن علنی مجلس توضیحاتی در رابطه با قیمت بنزین ارائه کرد که این اظهارات زمینه ساز شایعاتی در خصوص افزایش قیمت بنزین شد.

مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه ضمن تکذیب هرگونه قیمت گذاری بنزین با تاکید بر اینکه «اساساً بودجه و نظام بودجه ریزی محل تعیین قیمت بنزین نیست» گفته است: «اگر رئیس جمهور در زمان ارائه بودجه به مجلس درباره نرخ ٨ هزار تومانی صحبت کردند به معنای اعمال این نرخ در بودجه نیست. منظور از اعلام قیمت ٨ هزار تومانی این بود که اگر قیمت نفت را هم در نظر نگیریم و تنها هزینه فرآوری نفت به بنزین و هزینه‌های پخش و توزیع تا رسیدن به دست مصرف‌کننده را محاسبه کنیم قیمت بنزین در هر لیتر ٨ هزار تومان است. در واقع قصد رئیس جمهور بیان فاصله معنا دار قیمت واقعی بنزین و قیمت فروش فعلی بود نه به این معنا که بودجه ١۴٠۴ با لحاظ بنزین ٨ هزار تومانی بسته شده‌است.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون ابهامات بنزینی ۱۴۰۴ بیان کرده است: «تا سال جاری قیمت بنزین در بودجه در بخش منابع حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی در منابع هدفمندی یارانه‌ها قرار می‌گرفت که در راستای انسجام بخشی و یکپارچه سازی بودجه این منابع به همراه سایر منابع هدفمندی به بودجه عمومی منتقل شده است.

هر سه ردیف منابع حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی، فروش داخلی گازطبیعی و فروش داخلی فرآورده‌های نفتی در جدول منابع نوشته خواهد شد و در سرجمع منابع واگذاری دارایی هایسرمایه‌ای منظور خواهد شد. و احکام متناظر آن نیز در تبصره ۴ لایحه بودجه درج شده است.»

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان گفت: نظارت و بررسی ویژه فعالیت خودروهای بخش حمل و نقل در خصوص اختصاص سهمیه سوخت بصورت منظم در حال انجام است.

قربانعلی مردانی در جلسه هم اندیشی با مسئولین اجرایی شهرستان سراوان گفت: در این جلسه موضوعات مرتبط با حمل فرآورده‌های نفتی، کارت اضطراری جایگاه‌ها، کدینگ کارت‌های سوخت، نفت سفید مدارس و اصناف و احداث و توسعه مجاری عرضه سوخت و جایگاه های CNG بود.

مدیر منطقه زاهدان با اشاره به ناترازی بنزین کشور و لزوم مدیریت صحیح مصرف گفت: بدلیل افزایش مصرف بنزین نیاز به مدیریت مصرف با استفاده از ابرازهای متعدد از جمله الزامی بودن استفاده از کارت سوخت شخصی در سطح کشور و استفاده از شیوه ها و نرم افزارهای کنترلی و نظارتی بر عرضه سوخت در سطح استان می‌باشد که اجرای طرح کدینگ کارت سوخت، سامانه دوربین پلاک خوان و سامانه مدیریت کارت سوخت اضطراری جایگاه ها از آن جمله است.

مردانی در خصوص غیر فعال شدن کارت سوخت تعدادی از اتوبوس‌ها، مینی بوس و کامیون های بخش حمل و نقل نیز گفت: با توجه به بررسی پلیس امنیت اقتصادی کشور، این خودروهای نفتگازسوز، فاقد فعالیت بودند و با استفاده از بارنامه‌های جعلی مبادرت به دریافت سوخت و قاچاق فرآورده های نفتی می‌کردند که پس از شناسایی، کارت های سوخت متخلف به مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی معرفی شدند و فرایند رسیدگی به تخلف مالکان این خودروها در حال انجام است.

وی همچنین در خصوص سهمیه نفت سفید اعلام شده جهت خانوارهای منطقه گفت: مقدار ۳۰۰ لیتر سهمیه نفت سفید از ۲۵ مردادماه جهت ذخیره سازی زمستانی مصرف کنندگان فاقد گاز شهری اعلام شده که توزیع آن در حال انجام است و تا پایان آبان ماه امسال دارای اعتبار می باشد.

مدیر منطقه زاهدان تأکید کرد، سهمیه اعلام شده فعلی، آخرین سهمیه نفت سفید در منطقه است که خارج از طرح اقلیم توزیع می گردد و از این پس بدلیل اجرای طرح ملی توزیع نفت سفید براساس اقلیم_نفر که از ابتدای شهریورماه در کل کشور آغاز شده است، خانوارهای مصرف کننده نفت سفید جهت دریافت کامل سهمیه خانوار خود، باید با مراجعه به سامانه درخواست فرآورده های نفتی (سدف) به آدرس اینترنتی Newtejaratasan.niopdc.ir نسبت به ثبت اطلاعات اعضای خانوار در سامانه مذکور اقدام نمایند.

محمدنور دهانی نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی و مجتبی شجاعی فرماندار شهرستان سراوان، در این جلسه هم اندیشی، ضمن پیگیری مطالبات مردم در حوزه سوخت و مسائل مربوطه، از خدمات مدیر و کارکنان منطقه و سرپرست ناحیه سراوان قدردانی کردند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: