بازنشستگان | بازنشستگان تامین اجتماعی
فوری/افزایش حداقل 5 میلینی حقوق بازنشستگان کف بگیر | خبر خوش برای بازنشستگان تامین اجتماعی و حداقلی بگیر
به گفته علیزاده، سازمان تأمین اجتماعی، شورایعالی کار و کانون عالی بازنشستگان، مقصر اصلی کاهش حقوق بازنشستگان هستند، بنابراین متناسبسازی بایستی برای جبران این فاصله صورت گیرد و انتظار میرفت افزایش حقوق برای حداقلبگیران، دست کم مبلغ ۵ میلیون تومان باشد.
«سعید علیزاده» بازنشسته تامین اجتماعی در انتقاد از نحوهی اجرای همسانسازی به خبرنگار ایلنا گفت: آقای میدری وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرده است «احکام همسانسازی بازنشستگان تامین اجتماعی برای حدود هشتصد هزار بازنشسته صادر خواهد شد و برای ۳ و نیم میلیون نفر احتیاجی به صدور حکم نیست» که منظور ایشان از ۳ و نیم میلیون نفر کسانی هستند که حداقل مبلغ یعنی فقط ۷۱۶ هزار تومان به مستمریشان اضافه شده است.
در حالی که جامعه بازنشستگان تامین اجتماعی انتظار دریافت حداقل چند میلیون تومان افزایش حقوق بر اساس اجرای فرمول متناسبسازی را داشتند با مشاهده افزوده شدنِ ۷۱۶ هزار تومان به حقوق ۷میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی حداقلبگیران، شوکه شدند و خیال اجرای عدالت را برباد رفته دیدند!
او افزود: باید پرسید معنی متناسبسازی چیست؛ از نظر بازنشستگان، همسانسازی یعنی جبران عقب ماندگی اولین حقوق بازنشستگی نسبت به حداقل دستمزد سال بازنشستگی و به عبارتی حفظ قدرت خرید در سطح اولین حقوق بازنشستگی دریافتی. در حال حاضر بازنشستگان حداقلی بگیر از سال ۱۳۸۷ تا سال جاری حدود ۶۰ درصد و بازنشستگان سایر سطوح تا حدود ۱۱۰ درصد عقب ماندگی حقوق از نرخ تورم ۱۶ساله دارند که باید جبران میشد. علت این عقب ماندگی هم این است که در این ۱۶ سال سازمان تامین اجتماعی برخلاف ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی، برای افزایش سالانه مستمری بازنشستگان از مصوبات ناعادلانهی شورایعالی کار تبعیت نموده است.
به گفته علیزاده، سازمان تأمین اجتماعی، شورایعالی کار و کانون عالی بازنشستگان، مقصر اصلی کاهش حقوق بازنشستگان هستند، بنابراین متناسبسازی بایستی برای جبران این فاصله صورت گیرد و انتظار میرفت افزایش حقوق برای حداقلبگیران، دست کم مبلغ ۵ میلیون تومان باشد.
این بازنشسته افزود: به راستی چه تعداد بازنشسته و مستمریبگیر در فاصله ۷ میلیون و ۱۵ میلیون تومان حقوق هستند که آنها نیز حداقل افزایش مستمری یعنی ۷۱۶ هزار تومان را دریافت کردند، نه بیشتر؟ این شیوه اجرای متناسبسازی در حق همه اینها ظلم کرده است.
این فعال صنفی با تاکید بر اینکه «مبالغ پرداختی ناچیز و توهینآمیز است و باید حداقل ۵ میلیون به حقوق بازنشستگان کف بگیر و میانهی رو به پایین افزوده میشد» اضافه کرد: میگویند صندوق تأمین اجتماعی توان پرداخت این مبالغ را ندارد پاسخ این است که طی سالیان طولانی و در دهههای گذشته، اگر دولتهای متعدد بدهیشان به سازمان تأمین اجتماعی را به موقع پرداخت میکردند، الان صندوق تامین اجتماعی پر و پیمان بود؛ سوال اصلی این است که چرا مدیران عامل سازمان و مسئولان کانون بازنشستگان به قدر کافی پیگیر دریافت طلب سازمان از دولت نبودهاند؟!
علیزاده در پایان گفت: باید بدانیم مبلغ یکدرصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده که در بودجه سال جاری از اول سال از ۹۰ میلیون ایرانی برای همسانسازی گرفته شده چند میلیون همت است؛ چه میزان از آن صرف همسانسازی شده و چرا سهم بازنشستگان تامین اجتماعی «هیچ» است؟!
جبار کوچکینژاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات صندوقهای بازنشستگی گفت: صندوقهای بازنشستگی کشوری و لشکری با مشکل ناترازی مالی مواجه هستند که پرداخت حقوق و مزایا و همچنین افزایش حقوق بازنشستگان را با چالش جدی روبهرو کرده است البته دو راهکار اصلی برای حل این مشکل مطرح شده که یکی ادغام صندوقها و فروش اموال آنها و دوم، همسانسازی حقوق بازنشستگان که تاکنون بهطور کامل اجرا نشده است.
نماینده مردم رشت و خمام در مجلس اظهار کرد: هدف از همسانسازی، پرداخت ۹۰ درصد حقوق شاغلین به بازنشستگان بود که هنوز محقق نشده است البته امسال افزایش یک درصدی حقوق (معادل ۹۰ هزار میلیارد تومان) اعمال شد که رقم قابل توجهی است، اما به نظر میرسد برای بهبود وضعیت بازنشستگان، نیاز به اقدامات دیگری داریم، چون همسانسازی حقوق بازنشستگان، هدف والایی برای عدالت اجتماعی و کاهش شکافهای درآمدی است، اما اجرای آن با موانع متعددی روبهرو است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه حقوق بازنشستگی بسیاری از بازنشستگان برای پوشش هزینههای زندگی روزمره کافی نیست، گفت: این موضوع بهویژه در کشورهایی محسوس است که هزینه زندگی به سرعت افزایش مییابد، اما حقوق بازنشستگی به همان نسبت زیاد نمیشود همچنین با افزایش سن، نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی بیشتر میشود که این هزینهها میتواند بخش قابل توجهی از درآمد یک بازنشسته را به خود اختصاص دهد.
کوچکینژاد تصریح کرد: برخی از نظامهای بازنشستگی بهطور کامل با نرخ تورم مطابقت ندارند و این بدان معناست که قدرت خرید بازنشستگان با گذشت زمان کاهش مییابد بنابراین پشتیبانی و برنامههای حمایتی ناکافی از طرف دولت یا نهادهای مسئول میتواند به افزایش فشار مالی بر بازنشستگان بینجامد.
نماینده مردم رشت و خمام در مجلس تاکید کرد: بهبود وضع بازنشستگان نیازمند تنظیم سیاستهای جامع و مستمر از طرف دولت و سیاستگذاران است که شامل افزایش حقوقها متناسب با هزینههای زندگی، بهبود سیستمهای حمایتی و ارائه تسهیلات ویژه برای بازنشستگان است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به اشاره به تامین منابع مالی همسانسازی حقوق بازنشستگان بیان کرد: یکی از اصلیترین موانع، مسئله تامین منابع مالی است، چون پرداخت تفاوت حقوق به میلیونها بازنشسته، هزینه کلانی را میطلبد بنابراین نبود منابع کافی و تخصیص ناکافی اعتبارات، اجرای کامل همسانسازی را با چالش جدی مواجه میسازد.
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ با اشاره به ایرادات موجود در خصوص افزایش سن بازنشستگی گفت: یکی از مهمترین ایرادات، بیکاری و افزایش رقابت در بازار کار برای جوانان است، چون افزایش سن بازنشستگی به معنای ماندن افراد مسنتر در مشاغل است که ممکن است فرصتهای شغلی جوانان را کاهش دهد و منجر به افزایش نرخ بیکاری شود همچنین افزایش سن بازنشستگی میتواند منجر به کاهش بهرهوری شود، چراکه افراد مسنتر ممکن است از نظر جسمی و ذهنی توانایی انجام کارهای سنگین یا نیازمند مهارتهای پیچیده را نداشته باشند.
اعضای کمیته پیگیری متناسبسازی حقوق بازنشستگان، جدولی را که برای متناسبسازی حقوق بازنشستگان کشوری در سازمان برنامه و بودجه تهیه و بر سر آن توافق شده است، منتشر کردند.
براساس این جدول، ابتدا ضریب متناسبسازی محاسبه و تفاضل حقوق فرد و نود درصد حقوق شاغل همتراز به دست میآید؛ چهل درصد این مبلغ امسال به عنوان متناسبسازی پرداخت خواهد شد.
براساس آنچه پیشتر در اندیشه معاصر بیان کرده ایم مقصود از همسان سازی حقوق بازنشستگان ۱۴۰۳، متناسب سازی حقوق بازنشستگان، با ۹۰% حقوق و فوق العاده های مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز است.
افزایش حقوق در همسان سازی، در سال اول (۱۴۰۳)، به میزان چهل درصد و در سال های دوم و سوم، هرکدام سی درصد مابه التفاوت تا نود درصد یاد شده خواهد بود.
از آنجا که بازنشستگان، بخش مهمی از جامعه امروزی را تشکیل می دهند، همواره مورد توجه دولت هستند و هر ساله، در برنامه های مربوط به سال جدید و قوانین بودجه، تدابیر و طرح های مختلفی، در راستای ایجاد رفاه مادی و معنوی آنان، پیش بینی می گردد.
همسان سازی حقوق بازنشستگان و متناسب سازی آن، از جمله طرح های جدید دولت در راستای حمایت از افراد بازنشسته و ایجاد عدالت مالی برای این قشر از اقشار جامعه است و صندوق های بازنشستگی، ملزم به اجرای طرح همسان سازی، در سال ۱۴۰۳ هستند.
با توجه به ابهامات بسیاری که در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان ۱۴۰۳ من جمله همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری ۱۴۰۳ وجود دارد، در اندیشه معاصر، مفهوم و قوانین حاکم بر همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، کشوری و لشکری، همچنین، قواعد مربوط به جداول این امر، بررسی گردیده و در خصوص واریز همسان سازی حقوق بازنشستگان و نحوه دریافت حکم همسان سازی بازنشستگان کشوری توضیح داده شده است که البته پرداختن به متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری در این گزارش نسبت به سازمانهای تامین اجتماعی و … پر رنگ تر خواهد بود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۳ صحن مجلس، در جریان رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور، با تصویب بند «الحاقی ۳» تبصره ۵ این لایحه با عنوان «بودجه» به شرح زیر موافقت کردند:
«بندالحاقی ۳- به منظور تأمین به موقع اعتبارات اجتنابناپذیر پرداخت متناسبسازی حقوق بازنشستگان دولت و پرداخت مطالبات بازنشستگان فرهنگی نیمه دوم سال ۱۴۰۰، به دولت اجازه داده میشود در سقف اعتبارات مصوب این قانون نسبت به جابجایی اعتبار هریک از ردیفها به استثنای ردیفهای مربوط به طرحهای تملک دارایی سرمایهای، برای تأمین موارد مذکور اقدام نماید.»