این کمپوت خانگی جایگزین پروفن و ژلوفن هست

یک دستور خانگی قدیمی خوردن 10 دانه گیلاس یا کمپوت این میوه در روز را برای رفع سردرد توصیه می‌کند اما آیا این توصیه افسانه‌ است یا اساس حقیقی دارد؟

کدخبر : 6552
سایت سرگرمی روز :

یک دستور خانگی قدیمی خوردن 10 دانه گیلاس یا کمپوت این میوه در روز را برای رفع سردرد توصیه می‌کند اما آیا این توصیه افسانه‌ است یا اساس حقیقی دارد؟

متخصصان دانشگاه میشیگان چند سال پیش تاثیرات مصرف کمپوت گیلاس را در درمان سردرد مورد بررسی قرار داده‌اند و به این نتیجه رسیدند که این میوه خوشمزه تابستانی خواص بسیاری دارد.

متخصصان می‌گویند خوردن روزانه ۲۰ گیلاس تاثیری مشابه مصرف یک قرص آسپرین ۵۰۰ میلی را دارد. پوست گیلاس خاصیت دردزدایی دارد. "آنتوسیان" یا ماده رنگی که موجب قرمز شدن پوست گیلاس می‌شود در تسکین درد نقش دارد.

به گزارش دویچه‌وله، به غیر از رنگ، طعم این میوه نیز در تقویت خاصیت کاهش درد موثر است. هر چقدر گیلاس پررنگ‌تر و ترش‌تر باشد تاثیر آن در دردزدایی بیشتر است. به جز پوست، خواص درمانی بیشمار دیگری نیز در گوشت گیلاس وجود دارد.

مواد رنگی موجود در گیلاس رادیکال‌های آزادی را که به غشاء سلول آسیب می‌رسانند خنثی می‌کنند، بنابراین بافت‌های همبند، پوست، عروق خونی و مفاصل را در پیری محافظت و از بروز سرطان و حمله قلبی جلوگیری می‌کنند. آنتوسیان موجود در پوست گیلاس ضدالتهاب است.

در سال ۱۹۹۹ محققان دانشگاه میشیگان دریافتند که گیلاس درد معده و آرتریت را کم می‌کند. آن‌ها فهمیدند که اثر گیلاس ترش می‌تواند تا ۱۰ برابر اثر قرص آسپرین باشد.

مطالعات دیگر نیز کارایی‌های شفابخش این میوه تابستانی و آب آن را در درمان جراحات، درد‌ها و درد‌های عضلانی تأیید کرده است. مصرف ۲۵۰ گرم گیلاس در روز طی یک هفته اسیداوریک موجود در خون پایین می‌آورد و خطر بروز آرتروز را کاهش می‌دهد.

ویتامین C موجود در این میوه سیستم ایمنی را محافظت می‌کند و آهن آن گردش خون را سرعت می‌بخشد. مصرف گیلاس سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد و یبوست را رفع می‌کند.

گیلاس یک میوه معروف با طعم خوب و تغذیه غنی است. تحقیقات نشان داده این میوه سرشار از مواد مغذی طبیعی از جمله آنتوسیانین‌ها، کوئرستین، کامپفرول، پارا-کوماریک اسید، گالیک اسید، پریلیل الکل و ملاتونین، با خواص بالقوه در مبارزه با بیماری‌ها است.

    ضد التهاب

از دیگر خواص گیلاس؛ می‌ توان به ضد التهاب و ضد درد بودن آن اشاره کرد. این میوه که سرشار از ویتامین (ویتامین C) است، درد آرتریت و نقرس را کاهش می‌دهد.

    پیشگیری از بیماری‌های قلبی

از جمله فواید گیلاس می توان به عنوان منبع غنی آنتوسیانین‌ (نوعی آنتی اکسیدان) قادر است بدن را در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی مانند نارسایی قلب محافظت کند.

    تنظیم فشار خون

خواص گیلاس؛ به همین موارد ختم نمی‌شود. وجود مقادیر مناسب پتاسیم در این میوه، به حذف سدیم اضافی از بدن کمک می‌کند و میزان پتاسیم و سدیم را متعادل می‌نماید؛ که به طور خودکار به حفظ سطح فشار خون شما کمک می‌کند.

    پیشگیری از سرطان

پیشگیری از ابتلا به برخی از انواع سرطان، به دلیل وجود مقادیر بالای آنتی اکسیدانی در این میوه نیز از دیگر فواید گیلاس است.

    کنترل قند خون

فواید گیلاس؛ خطر ابتلا به دیابت و سندرم مقاومت به انسولین را کاهش دهد. به عبارت دیگر، این میوه به میزان قابل توجهی شاخص قند خون پایینی دارد. به این معنی که پس از مصرف یک فنجان آن، هیچ گونه افزایش یا افتی در سطح قند خون و انسولین نخواهید داشت.

    آنتی اکسیدان

در حقیقت این میوه منبع غنی از پلی فنول‌ها و ویتامین C است که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. آنتی اکسیدان‌ها خطر ابتلا به پیری زودرس و آسیب‌های چشمی را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

    خاصیت گیلاس در کاهنده دردهای عضلانی:

طبق تحقیقات انجام شده، این ترکیب مغذی توانسته است درد عضلانی ناشی از ورزش و از دست دادن قدرت بدن را در 90 درصد کیس‌های مورد مطالعه کاهش دهد.

    فواید گیلاس در کاهش استرس اکسیداتیو:

کاهش میزان هموگلوبین (Hgb)، لیپوپروتئین با چگالی پایین (VLDL) و نسبت تری گلیسیرید به لیپوپروتئین با چگالی بالا (TG/HDL) در زنان دیابتی و افراد چاق، خاصیت گیلاس است. طبق تحقیقات، مصرف انواع شیرین یا ترش آن می‌تواند با جلوگیری یا کاهش استرس اکسیداتیو، سلامت را ارتقا دهد.

    خواص گیلاس در کاهش خطر سکته مغزی:

آنتی اکسیدان آنتوسیانین موجود در چری به کاهش سطح کلسترول بد، تنظیم فشار خون و مبارزه با رادیکال‌های آزاد که ممکن است باعث التهاب شوند، کمک می‌کند. این امر خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • مریم
    0

    مطالب بسیار عالی هست با تشکر از شما