یارانه | یارانه نقدی

حساب سرپرستان خانوار پرپول شد | خبر خوش وزیر از واریز یارانه تشویقی خرداد ماه از امشب

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های مهم دولت چهاردهم موضوع تکافل اجتماعی است، گفت: یکی از طرح‌هایی که در دولت سیزدهم شروع شد و خوشبختانه نتایج بسیار ثمربخشی هم به‌دنبال داشت، بحث کالابرگ الکترونیکی بود.

کدخبر : 18536
سایت سرگرمی روز :

 سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران گفت: به نظر می‌رسد یکی از اولویت‌های مهم دولت چهاردهم موضوع تکافل اجتماعی است، بحث تکافل اجتماعی را در چند حوزه می‌توان تعریف کرد که اولین سفره و معیشت مردم است.

وی افزود: سفره و معیشت مردم را باید هم با کاهش نرخ تورم و هم با متناسب‌سازی حقوق و مزایا و از سوی کمک‌های معیشتی پیش‌بینی کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: یکی از طرح‌هایی که در دولت سیزدهم شروع شد و خوشبختانه نتایج بسیار ثمربخشی هم به‌دنبال داشت، بحث کالابرگ الکترونیکی بود که علاوه بر اینکه بر تورم افزوده نشد به شکلی هم توانست تعادلی در سفره دهک‌های پایین ایجاد کند.

وی با بیان اینکه موضوع دیگر نیازهای مردم بحث مسکن است که حتما باید به آن توجه شود، اضافه کرد: بحث مهم و مورد نظر همه این مباحث که به سفره، معیشت، مسکن و ازدواج کمک می‌کند، موضوع اشتغال است.

مرتضوی همچنین گفت: اشتغال یکی از محرک‌های بزرگ اقتصادی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه را برطرف کند و حتما باید به اشتغال آحاد مختلف مردم به‌خصوص فارغ‌التحصیلان توجه کرد.

پیرو اطلاعیه قبلی در مورد نحوه پرداخت یارانه تشویقی و تغییرات در زمان پرداخت یارانه از ۲۰ هر ماه به ۲۵ (پرداخت دهک اول، دوم و سوم) و ۳۰ ماه (دهک چهارم تا نهم)، یارانه مرحله ۱۶۰ بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به حساب سرپرستان خانوار دهک‌های یکم تا سوم کل کشور واریز و از ساعت ۲۴ فرداشب قابل برداشت است.

یارانه نقدی-در اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها آمده است:

پیرو اطلاعیه قبلی در مورد نحوه پرداخت یارانه کمک معیشتی و تغییرات در زمان پرداخت یارانه از ۲۰ هر ماه به ۲۵ (پرداخت دهک اول، دوم و سوم) و ۳۰ ماه (دهک چهارم تا نهم)، یارانه مرحله ۱۶۰ بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به حساب سرپرستان خانوار دهک‌های یکم تا سوم کل کشور واریز و از ساعت ۲۴ فرداشب قابل برداشت است.

بر همین اساس، در صورتی که سرپرستان خانوار جز دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر واریز خواهد شد.

بر اساس تغییراتی که در بهمن ماه سال گذشته در زمان واریز یارانه‌های خانوارهای مشمول حمایت دولت، اعمال شد، یارانه نقدی و معیشتی از بیستم هر ماه به آخر ماه موکول شده است.

در حالی که معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود، مبلغ یارانه تشویقی در طرح کالابرگ الکترونیکی که ۲۲۰ هزار تومان شده است، ۱۷ بهمن به حساب افراد واریز می‌شود، در همین روز سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، از این پس یارانه نقدی و معیشتی از بیستم به آخر ماه موکول شده است.

اکنون این بستر شکل گرفته و خانواده‌ها نیز براساس آن رفتارشان تغییر کرده و با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک که طی هفت فاز توسعه پیدا کرده، رفتار اقتصادی و اجتماعی مردم در حال تغییر است.

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماع در پاسخ درباره‌ی این موضوع بیان کرد این طرح در طول سه‌ماه کمترین مشکل را داشت و با موفقیت به سرانجام رسید.

هم‌چنین با تمامی۲۳۰ هزار فروشگاه مرتبط با این طرح تسویه حساب انجام شده و بدهی‌ای در این زمینه نداریم. تداوم این طرح نیازمند بررسی است که در حال انجام است و تاکنون تصمیم قطعی اتخاذ نشده است.

با توجه به اعلام رضایت و آمادگی دولت برای اجرای مجدد این طرح و هم‌چنین استقبال بالای مردم از آن، این انتظار می‌رود که در آینده‌ای نه‌چندان دور احتمالاً شاهد اجرای چنین طرح و یا مشابه آن باشیم.

با توجه به چراغ سبز وزیر اقتصاد و وزیر تعاون به ادامه دار شدن طرح کالابرگ احتمال می‌رود که در خرداد ماه ین طرح ادامه پیدا کند. اما هنوز زمان دقیقی برای شارژ کالابرگ خرداد ماه ۱۴۰۳ مشخص نشده است.

اکثر قریب به اتفاق جامعه هدف از تخصیص کالابرگ الکترونیک استقبال کردند که این نشان دهنده اقدام موفق و خوب دولت است.

تصویب‌نامه مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ هیأت وزیران در خصوص «استمرار اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در سال ۱۴۰۳» طی نامه شماره ۲۴۶۲۹ در تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ ابلاغ شد.

در این ابلاغیه آمده است: هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۲/۹ به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد ۱- در اجرای جزء‌های (۱) و (۲) بند (الف) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور (بخش اول) و به منظور استمرار اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در سال ۱۴۰۳ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است نسبت به اجرای طرح مذکور از محل اعتبارات مصوب مربوط در قانون بودجه سال جاری اقدام نماید.

تبصره – اقلام کالا‌های اساسی مشمول طرح و نحوه توزیع یارانه بین اقلام مذکور مطابق با مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت است.

۲- سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است مطابق با بند (پ) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور (بخش اول) و تا زمان ابلاغ بخش دوم قانون مذکور به شرح مقرر در بند یادشده نسبت به تخصیص اعتبارات کالابرگ به صورت علی‌الحساب و متناسب با میزان اعتبارات مقرر برای کالابرگ در جداول قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور اقدام نماید.

تبصره – در اجرای این بند و به منظور تسویه مطالبات فروشگاه‌های طرف قرارداد در طرح فجرانه، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است مبلغ دویست هزار میلیارد ریال به عنوان علی‌الحساب از محل اعتبارات بودجه عمومی در اختیار شرکت مجری طرح شرکت خدمات فناوری رفاه ایرانیان (فارا) وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: