مزه زبان شما نشانه چه بیماری است؟ | هر مزه زبانی چه بیماری و نشون میده

به گفته پزشکانِ متخصصِ گوش و حلق و بینی و سرطان‌های سر و گردن، طعم‌های غیرمعمول در دهان ممکن است نشان‌دهندۀ بیماری‌های مختلف باشد. طبق تحقیقاتِ پزشکی: طعم دهان شما با سلامتی شما ارتباط دارد.

کدخبر : 19213
سایت سرگرمی روز :

▫️زیاد‌ شدن بلغم باعث:

ترشی و سفیدی دهان

▫️زیادشدن سودا:

شوری و سیاهی دهان

▫️زیاد شدن صفرا:

تلخی و زردی دهان

▫️زیادشدن خون:

شیرینی و قرمزی دهان

 اگر همیشه طعم شور، تلخ، شیرین یا تلخ در دهان دارید، ممکن است بیماری‌ای داشته باشید که به درمان نیاز دارد. البته لزوما بد طعم بودن دهان، نشانه وخیم‌ترین نوع این بیماری ها نیست، اما بهتر است قبل از نگرانی شدید، صرفا به ان توجه و پیگیری کنید.

گاهی می‌توان دهان را مانند یک آینۀ دانست؛ چرا‌که وضعیت سلامتی ما را نشان می‌دهد. پنج نوع طعم غیرطبیعی که در دهان احساس می‌کنیم و ممکن است دلیلی بر داشتنِ بیماری یا عفونت باشد، عبارتند از:

1. طعم تلخ در دهان

طعم تلخی در دهان دلایل مختلفی دارد که بعضی از این دلایل جدی نیستند و بعضی دیگر نگران‌کننده هستند و نشانه‌ای از یک بیماری جدی و حاد محسوب می‌شوند. یکی از دلایل رایج طعمِ تلخ، ریفلاکس معده است که معمولاً به‌عنوان سوزش سر دل یا سوزش معده شناخته می‌شود.

زمانی این اتفاق می‌افتد که اسید معده به مری و دهان برگردد و باعث تحریک آن‌ها شود. گاهی هم، مشکلات در بینی یا سینوزیت مزمن، باعث تحریک حس چشایی می‌شوند. چون با رسیدن قطراتِ بینی به زبان، جوانۀ چشایی تحت‌تاثیر قرار گرفته و مزۀ تلخ بوجود می‌آید.

علاوه بر این، بعضی داروها، عادات نامناسب بهداشت دهان و دندان، تغییرات هورمونی، استرس، یائسگی و برخی بیماری‌های کبدی و عصبی نیز ممکن است دلیلی برای تلخ شدن دهان باشند. پس بهتر است با مراجعه به پزشک، علت اصلی را پیدا کنید و حداقل مطمئن شوید که مربوط به معده تان نیست.

طعم تلخ ممکن است ناشی از سوء‌هاضمه باشد.

2. طعم ترش در دهان

طعم ترش نیز علل مختلفی دارد؛ ممکن است یک مشکل جزئی باشد یا یک مشکلِ جدیِ سلامتی. معمولا تجربۀ طعم ترش، مربوط به بیماری رفلاکس معده (GERD) است که با بالا آمدنِ اسید معده به دهان حس می‌شود.

جدای از این، با عدم رعایت بهداشت دهان و مشکلات دندانی، باکتری‌هایی در دهان تولید می‌شوند و این باکتری‌ها با تولید اسید بر جوانه‌های چشایی زبان تاثیر می‌گذارند؛ نتیجۀ آن حس کردن طعم ترش غیرطبیعی در دهان است. البته برخی از زنانِ باردار نیز به دلیل تغییرات هورمونی این عارضه را تجربه می‌کنند.

3. طعم شور در دهان

گرچه خوردن غذای شور گاهی برای‌مان لذت‌بخش است، اما اگر برای حس کردنِ این مزۀ شور، دلیل خاصی نداشته باشیم، نگران‌کننده است. یکی از عوامل اصلی می‌تواند کم‌آبی باشد؛ چون کم‌آبی بدن باعث کاهش بزاق و افزایش غلظت سدیم در دهان می‌شود.

همچنین بعضی از افراد که داروهای مربوط درمان آلرژی یا فشار خون استفاده می‌کنند، نیز ممکن است طعم شور را در دهان‌شان، حس کنند. علاوه بر این، اختلالات کلیوی یکی دیگر از دلایل تجربۀ این حالت نامطبوع است؛ چون کلیه‌ها نقش مهمی در حفظ تعادل و تنظیم الکترولیت‌های بدن را دارند و اگر این تعادل به هم بریزد، ممکن است طعم شور را حس کنیم.

4. طعم فلز یا مزه آهن در دهان

اگر به‌طور مداوم در دهان‌تان مزه فلزی حس می‌کنید، نشانه‌ای از بیماری‌های مختلف است. یکی از دلایل که بیشتر هم احتمال آن می‌رود، التهاب لثه‌ (نوع خفیفی از بیماری لثه و مرحله اول بیماری‌های مربوط به لثه) است.

این بیماری ناشی از بهداشت نامناسب دهان و تجمع باکتری‌ها است که منجر به التهاب و در نتیجه طعم ناخوشایند و فلز ‌مانند می‌شود. علاوه بر این، طبق تحقیقات پزشکان، طعمِ فلزی، ممکن است حاکی از کمبود ویتامین یا مواد معدنی خاص باشد؛ مثل روی یا مس و یا بیماری‌های کبدی و کلیوی. همچنین تجربۀ این مزه، به‌عنوان یک عارضۀ جانبی در افرادی که از برخی داروهای خاص استفاده می‌کنند یا تحت شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی قرار می‌گیرند، بالا است.

طعم‌های مختلف، دلایل مختلف دارد.

5. طعم شیرین یا میوه‌ای در دهان

این از همه خطرناک‌تر است. اگر بدون خوردن چیز شیرین یا میوه‌ای، مزۀ شیرین یا میوه‌ای در دهان‌تان حس کنید، احتمالا زنگ خطری برای داشتن بیماری‌های خطرناک است. شاید نشانۀ بیماری دیابت یا هایپرگلیسمی باشد. در این بیماری، سطح قند خون (گلوکز) به حد زیادی بالا می‌رود.

این گلوکز اضافه در خون جریان پیدا می‌کند و گاهی از طریق بزاق خارج شده و به سطح زبان منتقل می‌شود که باعث ایجاد مزۀ شیرین یا میوه‌ای در دهان خواهد شد. اگر همراه با این مزه، علائم دیگری مثل تشنگی زیاد، تکرر ادرار و تاریِ دید را هم داشتید، باید فوراً به پزشک بروید چون همۀ این موارد دلایل محکمی برای بیماری دیابت هستند.

نتیجه

اگر مزه دهان‌تان عوض شد، ممکن است نشانه‌‌ای از بیماری باشد. پس هر وقت این اتفاق افتاد، باید فوراً با پزشک خود صحبت کنید. تغییر طعم ممکن است ناشی از عوامل مختلفی باشد، مثل عفونت دهان، آسیب عصبی، کمبود ویتامین، داروهای خاص یا بیماری‌های جدی مانند دیابت یا سرطان. برای تشخیص دقیق علتِ تغییر مزه، پزشک ممکن است آزمایش‌های خون یا بزاق را انجام دهد یا به شما توصیه کند که به دندانپزشک یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

درمان طعم غیرطبیعی، بستگی به علت آن دارد. اگرچه ما در بامادنت به موضوع بهداشت دهان و دندان شما رسیدگی می‌کنیم، اما دوست داریم همواره سلامتی شما را ببینیم. حتی اگر لازم باشد شما را به پزشکان متخصص معرفی می‌کنیم که خیلی زود سلامتی تان را باز گردانید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: