ترفند | ترفند آشپزی | ترفند خانه داری

چطور ماست را ترش کنیم؟ | فرمول طلایی تبدیل ماست به ماست ترش

نگهداری ماست در دمای بالا باعث ترش شدن ماست می‌شود.

کدخبر : 20643
سایت سرگرمی روز :

اگر ماست دوست دارید و می‌خواهید طعم آن را به ترش تغییر دهید، ماست را با یک چنگال بزنید تا کمی صاف شود و از هم باز شود. سپس یک تکه کوچک نان بربری یا تفتون یا هر نانی را که با خمیر ترش تهیه شده است، داخل ظرف ماست شیرین قرار دهید. درب ظرف را ببندید و اجازه دهید ماست به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در اتاق باقی بماند.

بعد از این که ماست در دمای محیط بست و آماده شد، باید آن را در یخچال بگذارید تا سفت شود و کاملا ببندد. اگر ماست را در یخچالی با سرمای پایین نگهداری کنید یا به دلیل مواد غذایی زیاد داخل یخچال، جریان هوای سرد در حرکت نباشد، احتمال ترش شدن ماست افزایش می‌یابد.

همچنین اگر ماستی می‌خرید که ترش است، احتمالا مدت زیادی در گرم‌خانه نگهداری شده است. برای تولید ماست‌های صنعتی ابتدا شیر اولیه را پاستوریزه می‌کنند. سپس دمای آن را به حدود ۴۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسانند و مایه ‌ماست را به آن اضافه می‌کنند.

در مرحله بعد، این ماست را برای انعقاد و تشکیل بافت مناسب برای ۲/۵ تا ۳ ساعت در گرم‌خانه‌ای با دمای حدود ۴۵ درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهند. در این حالت، باکتری‌های لاکتیکی می‌توانند باعث ترش شدن ماست شوند.

اگر دمای گرم‌خانه هم از حد معمول بالاتر برود یا ماست‌ها برای مدت زمان بیشتری در این فضا باقی بمانند، امکان ترش‌تر شدن ماست هم وجود خواهد داشت. ماست‌هایی که بیش از اندازه در گرم‌خانه باقی می‌مانند، با مقداری آب‌ انداختن هم مواجه می‌شوند.

از سوی دیگر، دلایل ترش شدن ماست ممکن است به خاطر روند نامناسب حمل و نقل، توزیع و عرضه آن باشد. یا اینکه دمای یخچالی که ماست در آن نگهداری می‌شود، مناسب نباشد. اگر چرخه سرمادهی به ماست، قطع شده یا دچار اشکال باشد، حتی ماستی که از ابتدا شیرین بوده است، ترش می‌شود.

ماست‌های ترش اتفاقا بیشتر از ماست‌های شیرین به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کنند. حتی در برخی شهرها، مردم علاقه بیشتری به خوردن ماست ترش دارند. مثلا در شهرهای جنوبی، مردم از ماست ترش استقبال بیشتری می‌کنند، در حالی‌ که مردم شهرهای شمالی کشور، ماست شیرین را بیشتر می‌پسندند.

همان‌ طور که گفتیم، برخی افراد طعم ماست ترش را به ماست شیرین ترجیح می‌دهند یا از ماست ترش برای کاربردهای مختلف استفاده می‌کنند. اگر ماست شیرین دارید و می‌خواهید طعم آن را به ترش تغییر دهید، ماست را با یک چنگال بزنید تا کمی صاف شده و از هم باز شود.

سپس یک تکه کوچک نان بربری یا تافتون یا هر نانی را که با خمیر ترش تهیه شده است، داخل ظرف ماست شیرین قرار دهید. درب ظرف را ببندید و اجازه دهید ماست به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در دمای اتاق باقی بماند. در آخر تکه نان را از ظرف خارج کنید و ماست را هم بزنید تا کاملا یکدست شود. ماست ترش شما آماده مصرف است.

اگر ماستی که درست کرده‌اید، ترش شده است و شما طعم ترش ماست را نمی‌پسندید می‌توانید از آن برای طرز تهیه دوغ، درست کردن پنیر خانگی یا برای درست کردن کشک استفاده کنید.

ماست ترش می‌توانید مایه مناسبی برای تهیه این محصولات لبنی باشد. علاوه بر این، از ماست ترش می‌توانید به عنوان پایه ماسک‌های پوست استفاده کنید. این ماست را می‌توانید به تنهایی یا با مواد دیگر مثل جو دوسر و آبلیمو مخلوط کنید و آن را روی پوست تمیز بمالید و از مزایای انواع ماسک با ماست بهره ببرید.

سوالات متداول

آیا ترش شدن ماست نشانه خرابی آن است؟

خیر. پروسه ترش شدن ماست شاید از برخی جهات شبیه روند خراب شدن ماست باشد ولی ماست به دلیل دارا بودن میکرو ارگانیسم‌های غیر بیماری‌زا و استفاده از شیر جوشیده برای تهیه آن، خیلی زود خراب نمی‌شود. در کل ترش شدن ماست، نشانه خراب شدن آن نیست.

ماست چند ساعته می‌بنده؟

بسته به دمایی که ماست در آن قرار دارد، این زمان می‌تواند متغیر باشد ولی ماست برای بستن باید حدود ۵ تا ۸ ساعت در دمای محیط باشد. اگر در فصل زمستان اقدام به درست کردن ماست می‌کنید، بهتر است ظرف ماست را با حوله با پتو بپوشانید و در جایی نزدیک بخاری یا شوفاژ قرار دهید. ولی برای جلوگیری از ترش شدن ماست، سریعا ماست را بعد از بستن، به یخچال منتقل کنید تا سرد و سفت شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: