بازنشستگان | حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان

واریز 3/000/000 میلیونی جدید به حساب بازنشستگان | پرداخت باقی مانده علی الحساب حقوق بازنشستگان از فردا

طیق مصوبه مجلس افزایش ۹۰درصدی حقوق بازنشستگان طی سه سال با فرمول تعیین‌شده، باید از ابتدای امسال به اجرا درمی‌آمد.

کدخبر : 20754
سایت سرگرمی روز :

پرداخت حقوق مردادماه آخرین خبر مربوط به بازنشستگان تأمین اجتماعی است که واریز آن تا پایان ماه ادامه دارد. بااین‌حال، مهم‌ترین وعده دولت سیزدهم، یعنی همسان‌سازی هنوز اجرا نشده است.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از جمله مهم‌ترین وعده‌های دولت سیزدهم بود که در خلال برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید.

مصوبه مجلس نشان می‌دهد که افزایش ۹۰درصدی حقوق بازنشستگان طی سه سال با فرمول تعیین‌شده، باید از ابتدای امسال به اجرا درمی‌آمد، اما اکنون در میانه تابستان قرار داریم و سکان امور به دولت چهاردهم واگذار شده و اجرای این امر همچنان مبهم است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: با هرگونه تبعیض در پرداخت حقوق بازنشستگان مخالفم. حجت‌الاسلام‌والمسلمین نصرا... پژمان‌فر افزود: باید همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام شود و این پرداخت به این‌گونه است که معادل ۹۰درصد حقوق شاغلان را باید یک بازنشسته دریافت کند. وی یادآور شد: این مدل پرداخت بر اساس ۴۰درصد امسال، ۳۰درصد در سال دوم و ۳۰درصد در سال سوم است.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به اینکه این مسیر قانونی و مصوب شده است، بیان کرد: باید همسان‌سازی حقوق برای بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز اجرایی شود اگرچه به دلیل مقاومت‌هایی که از جانب برخی دستگاه‌ها شده مقداری اجرایش به تأخیر افتاده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پژمان‌فر بیان کرد: طبق قانون از اول فروردین سال۱۴۰۳ این قانون باید اجرا شود ولو آنکه این تأخیر نیز صورت بگیرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تأخیر در پرداخت همسان‌سازی به آن معنا نیست که مبلغ همسان‌سازی پرداخت نخواهد شد حتی این پرداخت‌نکردن‌ها به‌عنوان مطالبات افراد و به‌عنوان دیون است که دولت، تأمین اجتماعی و سایر دستگاه‌ها مکلف‌اند که این دیون را پرداخت کنند. 

وی تأکید کرد: این موضوع را پیگیری می‌کنم تا به‌زودی این مشکل برطرف شود و پرداخت‌ها انجام بگیرد و لازم به ذکر است که پرداخت سه میلیون تومانی که انجام شد، می‌تواند به‌عنوان شروع این موضوع باشد. رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: دولت وظیفه قانونی خودش را شروع کرد و بعید می‌دانم در دولت جدید از پرداخت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی طفره بروند و تمکین در اجرای قانون نداشته باشند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی می‌گوید، وقتی علی‌الحساب همسان‌سازی مطابق مصوبه دولت پرداخت شد، به این معناست که این فرآیند در این سازمان کلید خورده است. اشاره میرهاشم موسوی به پرداخت مبلغ سه میلیون تومان بابت علی‌الحساب متناسب‌سازی و معیشت بازنشستگان است که تاکنون برای ماه‌های فروردین تا خرداد ماه واریز شده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در توضیحات جدیدی که درباره متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان تأمین‌اجتماعی ارائه کرده،‌ در این باره گفته است: در تأمین‌اجتماعی پیش از این در دو دوره متناسب‌سازی مستمری انجام شده است. در این دوره هم وقتی تأمین‌اجتماعی، علی‌الحساب همسان‌سازی را مطابق مصوبه دولت پرداخت کرد؛ به معنای آن است که این فرایند در تأمین‌اجتماعی آغاز شده است.

بازنشستگان

ما بر اساس آن چیزی که در قانون برنامه هفتم و لایحه اصلاحیه آن، به ما تکلیف شده متناسب‌سازی را برای بازنشستگان اجرا خواهیم کرد و ان‌شاءالله هیچ مشکلی هم نخواهیم داشت. اعتقاد ما این است که متناسب‌سازی باید برای همه گروه‌های بازنشستگان اجرا بشود، هم حداقل‌بگیران و هم سایر سطوح.

در همین هفته کارگروه مشترکی را با کانون عالی بازنشستگان، برای تعیین نحوه اجرا و احکام و شرایط مالی و سایر شرایط تشکیل دادیم که باید کار را سرعت بدهیم. البته منابع ما محدود است ولی آنچه در قانون آمده باید انجام بدهیم تا حداقل بخشی از مطالبه بحق بازنشستگان در خصوص معیشت پرداخت شود.

در حالی حقوق مرداد بازنشستگان هم در حال واریز است که رقم جدیدی بابت متناسب‌سازی به حقوق بازنشستگان افزوده نشده است. این اتفاق در رابطه با حقوق تیرماه نیز رخ داد و بازنشستگان حقوق تیر را بدون هیچ مبلغ اضافه‌ای دریافت کردند. اما پیش از انتخابات، ۳ میلیون تومان به حقوق بازنشستگان بابت متناسب‌سازی واریز شد و به همین دلیل، امروز برخی از بازنشستگان، آن ۳ میلیون واریزی که برای سه ماه داده شد را سیاسی برداشت کرده و به پای انتخابات نوشته‌اند.

این در شرایطی است که پیش از این، معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری از واریز ماهانه یک میلیون تومان متناسب‌سازی تا زمان صدور احکام اصلاحی به صورت علی الحساب خبر داده بود.

وی اعلام کرده بود که هیچ مشکلی در اجرای این طرح با واریز مبالغ از سوی سازمان برنامه و بودجه وجود ندارد و بعد از تامین منابع مالی این اقدام صورت می‌گیرد.

با این حال، عیدعلی کریمی، دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین در واکنش به عدم اجرای متناسب‌سازی حقوق، تاکید دارد: بازنشستگان تامین اجتماعی نگرانند که قانون متناسب‌سازی برای آنها به همان پرداخت ۳ میلیون تومان مابه‌التفاوت قبل از انتخابات ختم شود.

او تاکید کرد: ۵ ماه از سال گذشته و این قانون هنوز اجرا نشده است؛ شخص وزیر کار باید جوابگو باشد.

کریمی متذکر شد: از مسوولان می‌خواهیم هر چه زودتر تکلیف متناسب‌سازی را مشخص کنند و ما امیدوارم دولت و مسوولان بعدی حواسشان به معیشت ضعیف بازنشستگان باشد و متناسب‌سازی را به نحوی درست به مرحله اجرا برساند.

در همین رابطه، صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که بعد از واریز ۳ میلیون تومان به صورت علی‌الحساب بابت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، دیگر رقم جدیدی را بازنشستگان در حقوق خود مشاهده نکردند و به همین دلیل این شائبه ایجاد شده که متناسب‌سازی احتمالا منتفی شده است، گفت: خیر، متناسب‌سازی یک قانون است و قانون هم الزاما باید اجرا شود.

وی افزود: اما در آن دوره قانون دیرهنگام ابلاغ شد؛ هم قانون بودجه و هم قانون برنامه هفتم توسعه. بر همین اساس، در همه صندوق‌ها، از جمله صندوق تامین‌اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری و سایر صندوق‌ها، دولت تصمیم گرفت که تا زمانی که موانع برطرف شود و یک رویه واحدی ایجاد شود و احکام کارگزینی صادر شود، به صورت علی‌الحساب پرداختی را داشته باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: من امیدوار هستم که دولت جدید حتما متناسب‌سازی را اجرا کند و این یک قانون است و باید هم اجرا کنند. ما داریم تلاش می‌کنیم و آیین‌نامه‌ها آماده شده است. امیدواریم آیین‌نامه در دولت هر چه سریع‌تر تصویب شود و به مرحله اجرا در آید.

مرتضوی در پاسخ به این پرسش خبرآنلاین که این ۳ میلیون تومانی که واریز شد، چند درصد از آن ۴۰ درصدی است که باید امسال به حقوق بازنشستگان اضافه شود؟ عنوان کرد: واقعا محاسبه نکرده‌ام. در بعضی جاها بیشتر از آن ۴۰ درصد است.

وی توضیح داد: افزایش حقوق هر کسی متفاوت است. حداقل‌بگیران یک وضعیت دارند و متوسط‌بگیران یک وضعیت دارند و حداکثربگیران هم یک وضعیت دارند. محاسبه نکردم تا ببینم چند درصد پوشش داده است. بعضا –به خصوص در صندوق تامین‌اجتماعی- بیشتر از ۴۰ درصد و بعضا متناسب با ۴۰ درصد و بعضا هم کمتر از ۴۰ درصد بوده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: