بازنشستگان | حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان

فوری / محاسبه ضریب همسان سازی حقوق بازنشستگان | مروری بر چگونگی همسان سازی حقوق بازنشستگان سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۳

آخرین اخبار را در رابطه با همسان سازی حقوق بازنشستگان را در ادامه بخوانید.

کدخبر : 20934
سایت سرگرمی روز :

به استحضار می رسانم متناسب سازی سال ۹۹ مستند به ماده ۳۰ قانون برنامه ششم‌ توسعه و بر اساس مصوبه اول مهر ۹۹ هیات محترم وزیران انجام شدکه در بند۶ این مصوبه اشاره شده بود متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری با ۹۰ درصد میانگین حقوق مشمول کسور بازنشستگی شاغلین هم‌ طبقه مشترک صندوق متناسب با سنوات خدمت انجام شود که برای انجام آن ابتدا میانگین حقوق و فوق العاده های مشمول کسور بازنشستگی شاغلین دولت در طبقات ۱۶ گانه جداول فصل ۱۰ قانون مدیریت خدمات کشوری استخراج و سپس آخرین امتیازات جداول فصل ۱۳ این قانون در گروه های ۲۰ گانه که مربوط به بازنشستگان بود.

از طریق اصلاح امتیازات جداول با میانگین حقوق شاغلین توسط سازمان های موضوع اصل ۱۲۶ قانون اساسی ارزیابی و مطابقت داده شد و امتیازات متناسب سازی گروه‌ها تعیین شد که با ضرب این امتیازات در ضریب ریالی سال ۹۹وهمچنین با اعمال تبصره های ماده ۱۰۹ق م خ ک حقوق بازنشستگی و متناسب سازی شده دوستان بازنشسته تعیین شد و البته برخی از دوستانی که طبق شرایط قانونی می توانستند از یک گروه استحقاقی هم بهره مند شوند با افزایش این گروه متناسب سازی شدند که  مستحضرید از سال ۹۹ مطالبات آن توسط دولت و صندوق تا به حال پرداخت نشده است که البته بیشترین سهل انگاری در این راستا توسط دولت سیزدهم بوقوع پیوسته است.

متناسب سازی حقوق بازنشستگان برخی از دستگاه های اجرایی هم که طبق قانون خاص دارای آیین نامه اداری و استخدامی مستثنی شده از قانون مدیریت خدمات کشوری بودند با تهیه و تنظیم‌ جداول خاص بر مبنای ۹۰درصد حقوق و‌فوق العاده های مشمول کسور شاغلین آن دستگاه اجرایی یا با اعمال ضریبی از امتیازات جداول گروه های ۲۰ گانه انجام شد که برای برخی دستگاه های اجرایی دارای مقررات خاص با ضریب۱،۱۵ اعمال شد که البته معوقات آن هم که حق قانونی این دوستان بازنشسته است تا کنون تامین اعتبار و تخصیص نیافته است.

این مقدمه را به این دلیل عرض کردم که دوستان بازنشسته بطور کلی از فرآیند متناسب سازی سال ۹۹ مستند به ماده ۳۰ قانون برنامه ششم‌ توسعه آگاه شوند.

با انقضای مهلت برنامه ششم‌ در پایان سال ۱۴۰۲ متاسفانه دولت سیزدهم و بخصوص آقای دکتر منظور در احکام  لایحه برنامه هفتم توسعه هیچگونه حکمی برای ادامه متناسب سازی پیش بینی نکرده بودند.

 کارشناسان برجسته و متخصص کمیته فنی با مطالعه و ارزیابی پیش نویس احکام لایحه برنامه هفتم وقتی متوجه این موضوع شدند ضمن تعامل و تماس مستمر با اعضای کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه ۶ حکم برای موارد مربوط به بازنشستگان دولت در زمینه بهبود معیشت ، درمان و امور رفاهی از جمله متناسب سازی حقوق باشاغل مشابه و همتراز بر مبنای ۹۰ درصد حقوق و فوق العاده های مشمول کسور بازنشستگی را تهیه و تنظیم و به رئیس و سخنگوی کمیسیون ارائه داده و بطور مداوم آن را پیگیری کردند که البته به دلیل بار مالی معتنابهی که برای اجرا در یک سال ( حدود ۲۵۰ همت) متوجه دولت می شد نمایندگان مجلس با هماهنگی دولت وقت مدل ۴۰ - ۳۰ - ۳۰ را ظرف سه سال تصویب کردند که البته در مقام اجرا دو ساله خواهد بود. در این راستا جناب دکتر زنگنه عضو و سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه در تصویب متناسب سازی با فرمول جدید و بر مبنای ۹۰ درصد حقوق و فوق العاده های مشمول کسور شاغل مشابه و همطراز نقش بسیار بارز و مهمی در مجلس ایفا نمودند که از زحمات و همت ایشان بسیار سپاسگزاریم.

شایان ذکر است کافی است دوستان بازنشسته مفاد ماده ۳۰ بی خاصیت برنامه ششم‌ توسعه را با مفاد جزء ۱ بند ر ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم پیشرفت مقایسه و ارزیابی کنند تا دامنه تفاوت محتوای قانونگذاری مشخص و آشکار شود.

مجددا از جمیع بازنشستگان معزز و سایر گروه های فعال بازنشستگان و برخی از مدیران کانونهای فعال کشوری و لشکری که در تعامل با مجلس یازدهم زمینه تصویب قانون متناسب سازی را بر خلاف رویه دولت سیزدهم مهیا نمودند قدردانی و تشکر می کنیم و قاعدتا سازمان اداری و استخدامی کشور به عنوان سازمان برنامه ریز اداری و استخدامی کشور بایستی جداول متناسب سازی را وفق قانون برنامه هفتم پیشرفت بر مبنای شاغل مشابه و همتراز دستگاه های اجرایی تهیه و تنظیم نماید تا حقوق حقه بازنشستگان کلیه دستگاهها بنحو صحیح و مطابق قانون ادا شود و در غیر این صورت مسیر دادخواهی از طریق مراجع نظارتی کشور مفتوح و قابل استفاده خواهد بود.

از اطاله کلام پوزش می طلبم و از دوستان عزیز بازنشسته هم درخواست می کنم فقط به اطلاع رسانی مراجع رسمی و قانونی کشور در مورد متناسب سازی توجه و عنایت فرمایند و از مطالبی که بطور غیر رسمی در فضای مجازی توسط افراد و گروه‌ها منتشر می شود پرهیز نمایند.

وحید محمد زاده

همسان سازی حقوق بازنشستگان

همانطور که ملاحظه می‌نمائید در لایحه پیشنهادی دولت عبارت غیر حداقل بگیر حذف شده و لذا حداقل بگیران هم شامل همسان سازی حقوق بازنشستگان خواهند گردید.

این حذف موجب آن خواهد گردید که حداقل بگیران نیز شامل اصلاح ضریب متناسب‌سازی بگردند و ضریب مستمری آنان با ۱۰٪ کاهش در مجموع سه گام متناسب‌سازی مواجه گردد.

اما در جبران این کاهش حداقل مبلغ متناسب‌سازی را به مبنای ۱۰٪ حداقل دستمزد هر سال منظور نموده است که این مبلغ لازم می‌اید به عنوان تفاوت تطبیق محسوب گردد تا هدف متناسب‌سازی در سال سوم محقق گردد.

 برای زیر حداقل بگیران مقدار متناسب‌سازی ارفاقی بر اساس لایحه پیشنهادی به تناسب سالهای بیمه پردازی از کل مبلغ ۱۰٪ حداقل دستمزد هر سال می‌باشد. به عنوان مثال کسی که ۳ روز مستمری در ماه دریافت می‌نماید فقط ۱٪ از مبلغ ارفاقی بهره‌مند می‌شود.

 اما تاثیر این حداقل مبلغ متناسب‌سازی ارفاقی برای سایر سطوح با ضریب بیش از ۱ چه خواهد بود ؟!

سایر سطوح که همچنان از فرمول متناسب‌سازی مصوبه پیروی می‌کنند نیز از این حداقل تعریف شده برای مبلغ متناسب‌سازی بهره‌مند خواهد شد.

 توجه شود کسانیکه دارای شرایط ارفاقی حداقل افزایش متناسب‌سازی می‌گردند به هر حال با کاهش ضریب مستمری مواجه می‌شوند ولی مبلغ ارفاقی به آنان تا کسب رقم ۱۰٪ حداقل مزد سال به عنوان تفاوت تطبیق محسوب میگردد تا کسب ضریب مستمری ۹۰٪ در سال سوم خدشه دار نگردد.

تحلیل آماری اینجانب حاکی است که برای بازنشستگان قبل ۱۴۰۰ و دارنده ضریب بین ۱ تا حدود ۱.۴ کل ۱۰٪ به عنوان تفاوت تطبیق محسوب می‌گردد. و برای دارندگان ضریب حدود ۱.۴ تا ۲.۵ بخشی از آن مبلغ متناسب‌سازی به عنوان تفاوت تطبیق محسوب می‌گردد.

دارندگان ضرایب مستمری بیش از ۲.۵ با مبلغ متناسب‌سازی بیش از ۷۰۰ هزار تومان مواجه خواهند بود و همه مبلغ متناسب‌سازی به مستمری پایه آنان افزوده می‌گردد.

مهندس اردکانیان بازنشسته تامین اجتماعی

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • ناشناس
    1

    سلام لطفابرای بازنشستگان کشوری که گفتن طبق آخرین حکم زمان بازنشستگی همسان سازی اجرا میشه انجام بدین