این جوانه سرشار از ویتامین درمان تضمینی قند خون، کلسترول و تری گلیسیرید است

جوانه گندم یک قسمت از هسته گندم است و مسئول کمک به گیاه در تولید مثل و تخم ریزی گندم جدید است. اگرچه در هنگام فرآوری از اکثر محصولات گندم حذف می شود، اما جزء اصلی غذایی گندم کامل است.

کدخبر : 21155
سایت سرگرمی روز :

جوانه گندم، همراه با پوسته، از محصولات گندم تصفیه شده – مانند محصولاتی که از آرد سفید استفاده می کنند – حذف می شود تا بتوان آنها را برای مدت طولانی تری نگهداری کرد.

جوانه گندم به برخی از گرانولا، غلات و نان ذرت اضافه می شود و به صورت خام نیز موجود است. یک محصول محبوب برای پای میوه، ماست ، بستنی و غلات گرم یا سرد است. این می تواند جایگزین سالم تری برای آرد سوخاری در غذا باشد.

می توان از آن به عنوان یک افزودنی غذایی یا به عنوان یک مکمل غذایی استفاده کرد.

 کارشناسان می گویند جوانه گندم به عنوان یک مکمل غذایی ارزش غذایی بسیار خوبی دارد. این یک منبع عالی از پروتئین های گیاهی، همراه با فیبر و چربی های سالم است. همچنین منبع خوبی از منیزیم، روی، تیامین، فولات، پتاسیم و فسفر است.

جوانه گندم سرشار از ویتامین E است، یک ماده مغذی ضروری با خواص آنتی اکسیدانی می باشد. اعتقاد بر این است که آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را در بدن کاهش می دهند و تحقیقات نشان می دهد منابع طبیعی آنتی اکسیدان ها برای پیشگیری از بیماری ها بهترین هستند.

برخی معتقدند که جوانه گندم می تواند به تقویت ایمنی شما کمک کند و به سلامت قلب و سیستم قلبی عروقی شما کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که غلات کامل می توانند خطر بیماری قلبی را کاهش دهند و به شما در حفظ وزن سالم کمک کنند.

به گفته سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA)، شواهد کافی وجود دارد که نشان می دهد روغن جوانه گندم می تواند به کنترل سطح کلسترول کمک کند. با این حال، آنها می گویند که شواهد کافی برای تأیید برخی ادعاهای دیگر وجود ندارد، مانند پیشنهاداتی مبنی بر اینکه می تواند از پوست در برابر پیری زودرس محافظت کند، به فشار خون کمک کند، به عملکرد مغز کمک کند یا به هضم غذا کمک کند.

جوانه گندم و دانه کتان هر دو برای حفظ سلامت قلب در زنان یائسه مورد استفاده قرار گرفته اند. برخی تحقیقات نشان می دهد که جوانه گندم نیز می تواند به درمان علائم یائسگی کمک کند، اما این تحقیقات قطعی نیست.

آیا مصرف جوانه گندم عوارض جانبی دارد؟

افرادی که به گلوتن حساسیت دارند باید از مکمل های جوانه گندم اجتناب کنند، زیرا حاوی گلوتن است.

افرادی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارند باید مراقب سهم جوانه گندم خود باشند، زیرا یک فنجان حاوی نزدیک به 60 گرم کربوهیدرات است.

روغن جوانه گندم سرشار از تری گلیسیرید است، که افراد مبتلا به بیماری قلبی و همچنین افرادی که در معرض خطر بالای بیماری قلبی هستند، باید میزان مصرف خود را کنترل کنند.

عصاره جوانه گندم در برخی افراد عوارض جانبی خفیفی ایجاد می کند. اینها شامل اسهال، حالت تهوع و سرگیجه است.

جوانه گنـدم حاوی بسیاری از مواد مغذی مفید، از جمله ویتامین E، یک ویتامین محلول در چربی است که می تواند از تشکیل گونه های فعال اکسیژن (ROS) که می تواند به سلول ها آسیب برساند، جلوگیری کند.

جوانه گندم می تواند به عنوان منبع خوبی از پروتئین گیاهی، نوعی آهن به نام آهن غیرهم (که در غذاهای گیاهی یافت می شود) و چربی سالم برای افرادی که از یک برنامه غذایی گیاهخواری پیروی می کنند، باشد. هنگامی که محصولات حیوانی (حاوی آهن هِم) از رژیم غذایی حذف می شوند، توجه بیشتری به دریافت آهن مورد نیاز است زیرا آهن غیرهم به راحتی قابل جذب نیست.

افزودن غذاها با ویتامین C به وعده غذایی شما می تواند به جذب آهن کمک کند. اگر جوانه گنـدم را به بلغور جو دوسر خود اضافه می کنید، آن را با انواع توت ها برای جذب بهتر ترکیب کنید.

تغذیه یکی از مهم ترین عوامل قابل تغییر است که به سلامت روده کمک می کند. در یک مطالعه، شرکت کنندگانی که نان غنی شده با جوانه گنـدم مصرف کردند، تغییرات مفیدی در باکتری های سالم در روده داشتند و کیفیت زندگی بهتری را از نظر نفخ گزارش کردند.

محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف کوتاه مدت 6 گرم نان مخلوط شده با جوانه گندم در مقابل نان سفید معمولی سلامت روده را بهبود می بخشد.

هیچ غذای جادویی برای کاهش وزن وجود ندارد، اما افزودن جوانه گندم به رژیم غذایی به دلیل داشتن فیبر و پروتئین بالا می تواند به احساس سیری کمک کند. سیری طولانی تر ممکن است منجر به خوردن کمتر در وعده های غذایی شود که می تواند منجر به کاهش وزن شود.

قند خون، کلسترول و تری گلیسیرید

از آنجایی که جوانـه گندم سرشار از چربی و فیبر مفید برای قلب است و کالری کمی دارد، قابل قبول است که فکر کنیم وقتی با یک رژیم غذایی سالم مصرف شود، می تواند به بهبود نشانگرهای سلامت قلب کمک کند.

خلاصه

جوانـه گندم جوانه هسته گندم است و سرشار از مواد مغذی از جمله پروتئین گیاهی، چربی های سالم، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. جوانه گندم که اغلب به عنوان تقویت کننده تغذیه استفاده می شود، طعمی آجیلی اما شیرین دارد. می توان آن را به غذاهای شیرین و شور اضافه کرد. اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، جوانه گندم ممکن است به بهبود سلامت روده کمک کند. افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن غیر سلیاک باید از جوانه گندم اجتناب کنند. اگر می خواهید جوانه گندم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، با متخصص مشورت کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: