تویوتا یاریس جدید به ایران رسید | معرفی خودرو تویوتا یاریس با مشخصات فنی

طبق عکس‌هایی که از گمرک ایران به دست ما رسیده، تعدادی خودروی تویوتا یاریس 2023 به گمرک رسیده که به نظر می‌رسد مربوط به یکی از شرکت‌های واردکننده خودرو است و بزودی در سامانه خودروهای وارداتی عرضه خواهد شد.

کدخبر : 21231
سایت سرگرمی روز :

تویوتا یاریس که در تصاویر می‌بینید، در حقیقت همان تویوتا Vios یا Ativ است که در بعضی از بازارها مثل بازار حاشیه خلیج فارس به آن یاریس هم می‌گویند. جالب است بدانید که این تویوتا روی خط تولید این شرکت در تایلند و یا مالزی تولید می‌شود و در ژاپن و یا چین تولید نمی‌شود! نسل چهارم تویوتا Vios روی پلتفرم DNGA-B پیاده‌سازی شده که خودروهای دیگری همچون تویوتا آوانزا، تویوتا یاریس کراس و ولوز نیز روی همین پلتفرم هستند.

این خودرو در سپتامبر 2022 به بازار امارات نیز وارد شد و خودروهای حاضر در این بازار از تایلند به امارات وارد شده‌اند. در سال 2023 تویوتا موفق شده بیش از 280 هزار دستگاه از یاریس سدان را در بازارهای مختلف جهانی بفروشد که عدد فوق‌العاده‌ای برای یک خودرو محسوب می‌شود.

 

تویوتا یاریس سدانی که هم‌اکنون در گمرک ایران حضور دارد و خود را برای عرضه در بازار ایران آماده می‌کند، به موتور 1.5 لیتری اتمسفریک با توان 105 اسب‌بخار در دور 6000 و 136 نیوتن‌متر در دور 4200 مجهز است. گیربکس نصب شده روی این خودرو CVT است و نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. آنطورکه خود تویوتا اعلام کرده، مصرف سوخت ترکیبی این خودرو کمتر از 5 لیتر در هر صد کیلومتر ترکیبی است.

آنطورکه از عکس‌ها مشخص است، در این خودروها خبری از رینگ آلومینیومی، تهویه مطبوع دوگانه و یا سانروف و کروز کنترل و پشت آمپر دیجیتالی نیست و به صورت استاندارد وارد شده‌اند.

هنوز اطلاعاتی از شرکت عرضه‌کننده و یا زمان عرضه تویوتا یاریس به بازار ایران اعلام نشده و باید ببینیم چه زمانی شاهد حضور این خودروی جدید به بازار خودرو خواهیم بود.

تویوتا یاریس سدان ۲۰۲۳ روی پلتفرم اقتصادی DNG-B تویوتا توسعه پیدا کرده و از این نظر با بسیاری از محصولات ارزان‌قیمت تویوتا اشتراک کامل دارد. با توجه به اینکه مشتریان هدف تویوتا یاریس سدان بیشتر خانواده‌های قشر متوسط و زوج‌های جوان هستند، دو موتور کوچک تنفس طبیعی با حجم سیلندر نه‌چندان بالا برای ماشین ژاپنی در نظر گرفته شده است.

اولین پیشرانه‌ای که برای یاریس سدان انتخاب شده، یک موتور کوچک ۴ سیلندر ۱.۳ لیتری است که قدرتی برابر با ۹۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۲۲ نیوتن.متر تولید می‌کند. مصرف سوخت این پیشرانه ۵.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که مقرون به صرفه و کم‌مصرف محسوب می‌شود.

پیشرانه دیگری که احتمال حضور آن در نسخه وارداتی به ایران بسیار بیشتر است، نمونه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی خواهد بود که قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۳۶ نیوتون.متر را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ یاریس سدان ۲۰۲۳ با موتور ۱.۵ لیتری نزدیک به ۱۱ ثانیه برآورد شده است. این رقم برای نسخه ۱.۳ لیتری به حدود ۱۳ ثانیه افزایش پیدا می‌کند.

هر دو نمونه با گیربکس اتوماتیک CVT وارد بازار شده‌اند و بنابراین نمی‌توان عملکرد و سواری مهیجی را از این سدان کوچک خانوادگی انتظار داشت. با این حال شتاب صفر تا ۱۰۰ یاریس سدان ۲۰۲۳ در عمل ۱۱ تا ۱۱.۵ ثانیه است که رقم مناسبی به حساب می‌آید. این میزان شتاب تقریبا هم‌تراز با پژو ۲۰۷ هاچبک است و می‌تواند نسبت به اکثر محصولات پرفروش داخلی، چالاکی بیشتری در اختیار مشتریان ایرانی قرار دهد و آنها را از سواری با این خودروی ژاپنی راضی نگه دارد.

کیفیت سواری و عملکرد سیستم تعلیق یاریس سدان نرم و لذت‌بخش است و سیستم تعلیق می‌تواند بیشتر ضربات وارده از سطح جاده را جذب کند. سکوت کابین نسبت به خودروهای داخلی بهتر است و آرامش بیشتری برای کاربران به همراه دارد، اما شاید در مقایسه با محصولات روز دنیا، نفوذ صدا به درون کابین کمی بیش از حد انتظار باشد که البته به دلیل اقتصادی بودن خودرو، نمی‌توان ایراد چندانی به آن وارد دانست.

ناگفته نماند که مصرف سوخت تویوتا یاریس ۱.۵ لیتری ۵.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و بیشینه سرعت آن نیز به ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. بیشترین سرعت نمونه ۱.۳ لیتری این خودرو نیز ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: