کارت سوخت

اطلاعیه مهم دولت درباره کارت سوخت و سهمیه بنزین در این هفته

افزایش تعداد کارت سوخت در جایگاه‌های منتهی به مشهد مقدس در دستور کار قرار گرفت.

کدخبر : 21268
سایت سرگرمی روز :

علی‌اکبر عرب‌عامری مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: باتوجه به تسهیل در امر سوخت‌رسانی زائرین حرم مطهر رضوی در دستور کار است.

او افزود:در حال حاضر باتوجه به تعداد زیاد جایگاه های سوخت در طول مسیر اقدامات خاصی انجام نمی شود ولی ظرفیت جایگاه های مذکور با اولویت رفع نواقص سامانه در دستور کار است.

این مقام مسئول در ادامه از افزایش تعداد کارت سوخت در جایگاه های منتهی به مشهد مقدس به منظور رفاه حال مسافران خبر داد.

فرماندار ویژه میناب با بیان اینکه همه جایگاه‌های عرضه سوخت در میناب دارای کارت سوخت اضطراری هستند، گفت: همه جایگاه‌ها موظف‌اند به افراد فاقد سهمیه در کارت سوخت، سوخت اضطراری بدهند.

محمد رادمهر در حاشیه بازدید از جایگاه‌های سوخت درپهن و سندرک شهرستان میناب  اظهار کرد: طبق تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری از مشکلات احتمالی و جلوگیری از ایجاد مشکل برای افراد فاقد کارت سوخت یا شهروندانی که سهمیه سوخت آن‌ها به اتمام رسیده است، کارت سوخت اضطراری در اختیار تمام جایگاه‌های عرضه سوخت سطح شهرستان میناب قرار گرفته است‌.

وی افزود: به جایگاه‌داران تاکید شده است که حتماً بایستی حرمت مشتریان را حفظ کرده و خدمات مورد نیاز را در نهایت احترام و ضمن تکریم و برخورد مناسب ارائه کنند.

فرماندار ویژه میناب بیان کرد: از هیچ جایگاهی پذیرفته نیست که درخواست سوخت اضطراری مردم را اجابت نکند و در این راستا اولویت سوخت‌گیری برای کسانی است که در کارت سوخت شخصی آن‌ها سهمیه بنزین به اتمام رسیده باشد.

معاون استاندار هرمزگان اظهار کرد: اگر مشاهده شود و یا گزارشی مبنی بر عدم همکاری و همراهی متصدیان جایگاه با مردم دریافت شود پس از بررسی و اثبات تخلف بدون هیچ‌گونه تعارف به جایگاه‌داران متخلف برخورد خواهد شد.

جعفر سالاری‌نسب مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه میزان فرآورده نفتی مورد نیاز در مرزها تأمین شده است، اظهار کرد: فرآورده مورد نیاز در مرزها تأمین شده است و کارت‌های آزاد برای اتوبوس‌های عبوری برای مرزهای باشماق و ریمدان در نظر گرفته شده است.

به گفته این مقام مسؤول، برای رفاه حال زائران کارت‌های اضطراری در جایگاه‌های سوخت افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه برای تأمین سوخت مورد نیاز موکب‌های اربعین حسینی هماهنگی‌های لازم انجام شده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن ۲۰ جایگاه سیار عرضه سوخت در پایانه‌های مرزی مهران، چذابه و شلمچه و ۱۷ دستگاه سوخت‌رسان سیار عرضه بنزین در مرزهای استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان و کردستان مستقر شده است.

سالاری نسب به افزایش مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: در مرداد ماه سال جاری سرانه مصرف بنزین به ۱۲۷ میلیون لیتر رسیده است.

سیدباقر نورالدینی خبر داد : با هماهنگی به عمل آمده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و پلیس راهور خوشبختانه زیر ساخت‌های لازم برای ثبت نام الکترونیکی کارت سوخت فراهم شده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه یزد، توضیح داد : با هماهنگی به عمل آمده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و پلیس راهور خوشبختانه زیر ساخت‌های لازم برای ثبت نام الکترونیکی کارت هوشمند سوخت فراهم شده است.وی ادامه داد: در این مرحله مالکان خودرو‌های نو شماره از طریق بستر اینترنت به نشانی https://fcs.niopdc.ir پس از ثبت نام و اختصاص پروفایل می‌توانند نسبت به ثبت درخواست کارت سوخت خود اقدام کنند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه یزد، گفت: راه اندازی این سامانه در راستای دولت الکترونیک و خدمت رسانی سیستمی به مردم عزیزمان بوده به نحوی که مراجعه حضوری حذف و روند صدور کارت سریع‌تر انجام می‌پذیرد.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: زائران برای تسریع در عملیات سوختگیری از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند.

جلیل سالاری، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: ما به تمامی مردم توصیه می کنیم که از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند چون تاکید قانون هم بر این است که مالکان خودروهای شخصی از کارت سوخت خود استفاده کنند.

او افزود: هموطنان فقط در شرایط اضطرار می توانند از کارت جایگاه استفاده کنند. با توجه به سیل عظیم جمعیت خودرویی به مناطق مرزی غرب کشور، زائران برای جلوگیری از ایجاد صف و معطلی در جایگاه ها و تسریع در عملیات سوختگیری کارت سوخت شخصی خود را به همراه داشته باشند.

در حال حاضر، قیمت یک بطری آب معدنی چند برابر یک لیتر بنزین است، در این شرایط، بدیهی است که افراد هیچ کنترلی بر روی میزان مصرف‌شان ندارند. اما وقتی قیمت‌ها واقعی شود، افراد به مدیریت مصرف می‌پردازند.

در حالی که زمانی صادرکننده بنزین بودیم، حالا تبدیل به واردکننده شده‌ایم و سالانه چند میلیارد دلار در این زمینه هزینه می‌کنیم. به گفته کارشناسان، ادامه روند فعلی شدنی نیست، در حال حاضر، سالانه میزان زیادی بنزین تولید می‌شود و همه آن را استفاده می‌کنیم. با وجود تولید بالای بنزین در کشور، نیاز به واردات داریم و دچار ناترازی در این زمینه شده‌ایم.

کارشناسان بر این عقیده‌اند که سرکوب قیمتی و پایین بودن قیمت بنزین در کشور از مهم‌ترین دلایل عدم مدیریت مصرف بنزین در کشور است. به زعم آنان، باید به سمت اعمال روش‌هایی به منظور کنترل مصرف حرکت کنیم.

بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که اعمال سهمیه بنزین به نفر می‌تواند راهکاری مناسب برای افزایش عدالت اجتماعی در توزیع یارانه بنزین و کنترل مصرف باشد. در این روش، افراد تنها تا میزان مشخصی می‌توانند از بنزین با قیمت یارانه‌ای استفاده کنند. بیشتر از این میزان را باید از بازار آزاد بخرند. بنابراین، انگیزه‌های افراد برای مدیریت مصرف افزایش پیدا می‌کند.

وحید احمدی، نماینده مجلس  در خصوص این موضوع که به گفته رئیس جمهور افزایش قیمت بنزین را در دولت چهاردهم نخواهیم داشت، اما بنزین به صورت سهمیه در اختیار افراد قرار می‌گیرد، تصریح کرد: به نظر من، اگر دولت بتواند در چارچوب طرح مدونی متناسب با عدالت اجتماعی سهم هر کسی از بنزین یارانه‌ای را اختصاص دهد، اتفاقات خوبی رخ می‌دهد. در این چارچوب، هر فرد صرف نظر از اینکه وسیله نقلیه دارد یا خیر، از سهمیه بنزین بهره می‌برد.

وی ادامه داد: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای اینکه بنزین را به ازای هر خودرو اختصاص دهیم، به هر فرد میزانی از بنزین یارانه‌ای تعلق می‌گیرد. افرادی که بیشتر از این سهمیه، مصرف بنزین دارند، باید آن را از بازار آزاد تهیه کنند. کسانی که بنزین اضافه دارند، می‌توانند آن را در این بازار آزاد به فروش برسانند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر به عدالت نزدیک است. در شرایط فعلی، کسانی که بیشترین امکانات را دارند، از بنزین یارانه‌ای بیشتری استفاده می‌کنند.

اما کسانی که خودرو ندارند، از این یارانه بی نصیب هستند. در صورتی که دولت بتواند برنامه مناسب و واقعی در زمینه اختصاص سهمیه بنزین به نفر داشته باشد و آن را اجرایی کند، عدالت بیشتری در حوزه توزیع یارانه‌های بنزین شاهد خواهیم بود.

احمدی گفت: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، افراد به تناسب دارایی و مصرفی که دارند، هزینه آن را می‌پردازند و اقشار ضعیف نیز از این یارانه بیشتر بهره می‌برند. در این شرایط، اندک اندک افرادی که مصارف بالایی دارند، آن را به قیمت واقعی می‌خرند و از این نظر نیز کنترل مصرفی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر، نه تنها به لحاظ عدالت اجتماعی برایمان مزیت دارد، از نظر کنترل مصرف نیز به نفع کشور است. وقتی افراد بدانند تنها میزان مشخصی بنزین یارانه‌ای در اختیار دارند و بیشتر از این میزان را باید با قیمت آزاد تهیه کنند، قطعاً به کنترل مصرف خودشان می‌پردازند.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با کمک بنزین به نفر علاوه بر بهینه شدن مصرف به دلیل مزایای صرفه‌جویی در مصرف بنزین و صرفه اقتصادی آن، مشکل خودروهای تک سرنشین و هدررفتن بنزین نیز حل و فصل می‌شود. در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، یک بازار ثانویه ایجاد می‌شود و افراد می‌توانند در این بازار به خرید و فروش بنزین بپردازند. در این بازار، قیمت بنزین واقعی می‌شود.

در حال حاضر، قیمت یک بطری آب معدنی چند برابر یک لیتر بنزین است، در این شرایط، بدیهی است که افراد هیچ کنترلی بر روی میزان مصرف‌شان ندارند. اما وقتی قیمت‌ها واقعی شود، افراد به مدیریت مصرف می‌پردازند.

وی ادامه داد: روندهایی که در بالا توضیح داده شد، در نهایت به نفع کلیت کشور است و منافع ما را تأمین می‌کند. بنابراین، نیاز است دولت چهاردهم برنامه مدونی در زمینه اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر داشته باشد.

احمدی گفت: دولت باید در کنار اعمال روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر، در راستای بهبود فرهنگ مصرف نیز گام بردارد. باید حامل‌های انرژی به عنوان سرمایه ملی برای مردم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شوند و از هدررفت آن‌ها جلوگیری به عمل آید.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: