کارت سوخت | سهمیه بندی بنزین

اطلاعیه مهم دولت درباره سهمیه کارت سوخت | خبر مهم از سهمیه کارت سوخت

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: برخی ادعاهای مطرح‌شده در فضای مجازی درباره افزایش سهمیه کارت‌های سوخت فریبکاری بوده و افزایش یا کاهش سهمیه کارت‌های سوخت، فقط از طریق سامانه هوشمند سوخت ممکن است.

کدخبر : 21503
سایت سرگرمی روز :

کرامت ویس‌کرمی با اشاره به مصرف بسیار بالای بنزین در روزهای گذشته، گفت: هفته گذشته با بالاترین حجم توزیع بنزین در ماه‌های اخیر و حجم بی‌سابقه مسافر و ترافیک درون و برون‌شهری روبه‌رو بودیم، به این ترتیب که در روز شنبه (۱۰ شهریور) ۱۴۲ میلیون لیتر، یکشنبه (۱۱ شهریور) ۱۳۷ میلیون لیتر، دوشنبه (۱۲شهریور) ۱۳۲ میلیون لیتر، سه‌شنبه (۱۳ شهریور) ۱۴۰ میلیون لیتر، چهارشنبه (۱۴ شهریور) ۱۲۴ میلیون لیتر، پنجشنبه (۱۵ شهریور) ۱۳۷ میلیون لیتر و روز جمعه (۱۶ شهریور) ۱۳۲ میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع شده که این عدد به‌صورت میانگین حدود ۱۳۴ میلیون لیتر است.

وی مقدار مصرف بنزین منطقه گیلان تنها در روز پنج‌شنبه ۱۵ شهریور را عدد بی‌سابقه ۹ میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: وضعیت در استان‌های گیلان و غرب مازندران که به‌دلیل ترافیک بیش‌ازحد، توزیع بنزین و حرکت نفتکش‌ها را با کندی روبه‌رو کرده بود، هم‌اکنون عادی شده است. در روزهای گذشته اگرچه موجودی بنزین انبار نفت چالوس صفر بود، اما از نظر تأمین بنزین مشکلی نداشتیم و به‌صورت پیوسته خطوط لوله بنزین انبار نفت رشت و ساری فعال بود و بنزین دریافت می‌کردیم، همچنین، به‌شکل زمینی سوخت را از دیگر مناطق همجوار ازجمله رشت، قزوین، زنجان، همدان و اصفهان تأمین می‌کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برخی شایعه‌ها و ادعاهای مطرح‌شده در فضای مجازی درباره افزایش سهمیه کارت سوخت ‌را فریبکاری و با قصد کلاهبرداری از مردم اعلام کرد و گفت: این ادعا را به‌شدت تکذیب می‌کنم و اساساً شارژ کارت سوخت فقط از طریق سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، مطابق با ضوابط و مقررات انجام می‌شود و مطرح‌شدن ادعاهایی این‌چنینی تنها به قصد سوءاستفاده از مردم انجام می‌شود.

ویس‌کرمی تأکید کرد: امکان نفوذ و دخالت در سامانه در جایگاه‌ها و کارت‌های سوخت به‌هیچ‌وجه وجود ندارد و شارژ سهمیه فقط براساس کلاس خودرو در پایان هر ماه از طریق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی انجام می‌شود.

وی با ابراز امیدواری برای تأمین مطلوب بنزین مورد نیاز مردم در روزهای پایانی تابستان بیان کرد: تأمین و تحویل سوخت به‌صورت شبانه‌روزی از مبادی تولید و انتقال در حال انجام است و امیدواریم شرایط در روزهای پایانی تابستان با مدیریت سفرها و عبور و مرور از سوی هموطنان به‌گونه‌ای باشد که از ازدحام جلوگیری و تسریع در حمل فرآورده تحقق یابد و از تأخیر طولانی‌مدت جلوگیری شود.

محمدجواد نوفرستی کارشناس انرژی با اشاره به اینکه ابتدا باید مسئله قاچاق سوخت را حل کرد و سپس به دنبال راهکارهای قیمتی و غیر قیمتی برای رفع ناترازی رفت، اظهار کرد: ناترازی بنزین به طور عام وجود دارد و در برهه‌ای از زمان مصرف بنزین افزایش یا کاهش پیدا می‌کند اما برای ناترازی باید چه کار کرد؟ بیش از یک دهه راجع به قاچاق بنزین و راهکارهای آن صحبت می‌شود و باز هم به نقطه اول بازمی‌گردیم و اقدامی از پیش برده نمی‌شود. به همین دلیل اولین موضوعی که وجود دارد و قبل از هر راهکار قیمتی و یا غیر قیمتی باید به آن پرداخت مساله قاچاق بنزین است.

وی ادامه داد: چیزی که تحت عنوان آمار فروش مصرف بنزین در کشور مطرح می‌شود، غلط است. زیرا شامل مصرف واقعی به علاوه قاچاق بنزین است. زمانی این مساله کتمان می‌شد اما اکنون آشکارا قاچاق بنزین انجام می‌شود.

نوفرستی اضافه کرد: هم اکنون می‌توان گفت روزی بیش از ۱۰ میلیون لیتر قاچاق بنزین انجام می‌شود و اولین اقدام باید ایجاد سامانه نظارتی از نقطه مبدا یعنی داخل پالایشگاه‌ها که بر قاچاق‌ها و نشتی‌های سامان یافته و غیر سامان یافته را بتوانیم بگیریم روزی ۱۰ میلیون لیتر از ناترازی بنزین کم می‌شود.

به گفته این کارشناس انرژی، قاچاقی که روزانه انجام می‌شود، قاچاق مردم در لب مرز با سهمیه محدود نیست.

وی ادامه داد: ما همچنان در سامانه نظارت ایراداتی را داریم از سال ۹۷ قرار بر این است که پس از الزامی شدن سامانه کارت سوخت به سمتی رویم که به مردم آگاهی دهیم و به صورت شفاف و صادقانه با آنها صحبت کنیم که ما می‌خواهیم جلوی قاچاق را بگیریم و به تدریج با فرصت دادن سوخت‌گیری با کارت سوخت الزامی شود و کارت سوخت جایگاه‌ها حذف شود اکنون کارت سوخت جایگاه‌ها یک سد طلایی برای سو استفاده و قاچاق است‌.

نوفرستی اضافه کرد: ابتدا باید این موضوع حل و به مردم به صورت شفاف بازگو شود اگر این اتفاق بیفتد مشخص می‌شود چند میلیون لیتر از مبادی به چه مقاصدی ارسال می‌شود. فروش بنزین به تفکیک کارت سوخت هموطنان وجود دارد و در موارد خیلی خاص مردم بدانند که مثل کارهای بانکی بدون کارت ملی امکان پذیر نیست سوخت‌گیری هم بدون داشتن کارت سوخت ممکن نیست و مردم هم در این شرایط همراهی می‌کنند.

این کارشناس انرژی تاکید کرد: تا زمانی که کارت سوخت در جایگاه وجود دارد این نقطه فراری برای قاچاق سوخت است چرا حذف کارت سوخت را اجرایی نمی‌کنند آیا منافع کسانی در دست است؟ چه مانعی وجود دارد؟

وی در پاسخ به این سوال که در صورتی که شهروندی بیش از سهمیه مورد نظر نیاز داشته باشد چه رویه‌ای را باید در پیش گرفت، گفت: مردم ۱۶۰ لیتر بنزین سهمیه یارانه‌ای و دولتی دارند و کسانی که بیش از این نیاز به بنزین برای سفر دارند باید سقف را افزایش داد اشتباه می‌کنند که سقف آزاد را کم کرده‌اند و قرار بود از دی ماه ۹۷ اجرا شود و وزیر نفت وقت هم اعلام کردند که می‌خواهیم از این طریق جلوی قاچاق بنزین را بگیریم.

نوفرستی اضافه کرد: در صورتی که این طرح اجرا شود محدودیتی هم لازم نیست چرا که شفافیت وجود دارد. وقتی کسی برای سفر به سوخت مازاد نیاز دارد و فردی که در حال قاچاق است مشخص می‌شود. به عنوان مثال کسی که در یک هفته هزار لیتر از کارت سوخت خود برداشت می‌کند مشخص است که مشکلی دارد و راهکار همین مساله است و ابتدا باید جلوی قاچاق گرفت که نیاز به سامانه نظارتی دارد و سپس به موارد دیگر بررسی کرد.

 رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران، با بیان اینکه هرگونه شارژ کارت سوخت فقط از طریق نرم افزاری و مرکز سامانه هوشمند سوخت انجام می‌شود و با فیزیک کارت سوخت یا دستگاه‌های موجود در جایگاه‌ها چنین امکانی وجود ندارد، اظهار کرد: این موضوع قطعا کلاهبرداری است و مردم باید مراقب باشند.

ایسنا به نقل از وی با تاکید بر اینکه وقتی شارژ سهمیه انجام می‌شود، در همه جایگاه‌ها امکان استفاده وجود دارد، گفت: هرکسی ادعا می‌کند امکان شارژ یک یا چند کارت سوخت را دارد باید دسترسی به سامانه هوشمند سوخت داشته باشد تا این امکان ایجاد شود، لذا این ادعا نمی‌تواند درست باشد.

به گفته سخنگوی صنف جایگاه‌داران لازم است پلیس فتا به مساله ورود کند و آگهی دهنده ها را تحت تعقیب قرار دهد.

علی‌اکبر عرب‌عامری مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: باتوجه به تسهیل در امر سوخت‌رسانی زائرین حرم مطهر رضوی در دستور کار است.

او افزود:در حال حاضر باتوجه به تعداد زیاد جایگاه های سوخت در طول مسیر اقدامات خاصی انجام نمی شود ولی ظرفیت جایگاه های مذکور با اولویت رفع نواقص سامانه در دستور کار است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: