مسکن رایگان | زمین رایگان

واگذاری مسکن رایگان به مددجویان | ثبت‌نام دریافت مسکن دولتی رایگان برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی گفت: ۸۰۰ واحد مسکن مددجویی در استان امسال احداث می‌شود.

کدخبر : 22429
سایت سرگرمی روز :

رضا مهرافروز در بازدید از مسکن مددجویی در پلدشت افزود: در سال جاری کمیته امداد برای توانمند کردن خانواده‌های تحت پوشش خود در حوزه مسکن، ۸۰۰ واحد مسکن را در سطح استان احداث می‌کند.

او خاطر نشان کرد: این واحد‌های مسکونی در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۰ هزار جمعیت با همکاری کمیته امداد، بنیاد مسکن و بانک‌های عامل در سطح استان احداث می‌شوند که امیدواریم تا پایان سال جاری این واحد‌ها را تکمیل و تحویل مددجویان قرار دهیم.

مهرافروزتصریح کرد در طی ۱۰ سال گذشته ۴۵۰ واحد مسکن مددجویی در شهرستان پلدشت احداث و تحویل خانواده‌های تحت پوشش شده است.

وی گفت: هر کدام از این واحد‌های مسکونی به متراژ ۶۰ متر مربع احداث می‌شوند و کمیته امداد برای هر واحد ۱۵۰ میلیون تومان وام بلاعوض به مددجویان پرداخت می‌کند.

کمیته امداد کشور در بحث توانمند کردن خانواده‌های تحت حمایت در حوزه مسکن از اول سال جاری ۹۹۸ واحد مسکونی را احداث و تا پایان سال جاری ۲۴۰۰ واحد دیگر را احداث خواهد کرد.

مدیرکل بهزیستی گلستان، برگشت اعتبار مسکن مددجویان بهزیستی استان را تکذیب کرد و گفت: هیچ برگشت اعتباری برای بهزیستی گلستان رخ نداده و همه مقدمات فراهم شده تا مددجویان زیرپوشش بتوانند از مزیت این اعتبار بهره‌مند شوند.

علیرضا طاهری‌زاده اظهار کرد: با توجه به نگاه جدی مسوولان بهزیستی به موضوع مسکن و حفظ شان مددجویان، با پیگیری‌ سازمان بهزیستی کشور، ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به این نهاد اختصاص یافت.

وی ادامه داد: این اعتبار در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد که ما بلافاصله براساس وظایف سازمانی نسبت به جذب و خرج‌کرد این اعتبار اقدام کردیم اما این اعتبار دچار مشکل شکلی و قانونی شد.

مدیرکل بهزیستی استان گلستان افزود: اعتبار ۱۰ هزار میلیاردی در چارچوب فصل یک عمرانی آمده بود حال آنکه در ابلاغیه ارسال شده از سوی بهزیستی کشور این اعتبار در قالب فصل ۶ مددجویان آمده که همخوانی ابلاغیه با موافقت‌نامه امکان‌پذیر نبود.

طاهری‌زاده با بیان اینکه این مشکل فقط مربوط به استان گلستان نبود، تصریح کرد: در همین راستا با هماهنگی انجام‌شده با مدیران کل بهزیستی استان‌های دیگر، خواستار رفع مساله شدیم، سازمان بهزیستی در پاسخ به مکاتبه انجام‌شده، مساله را پذیرفت و قول پیگیری داد.

وی گفت: با کمک استاندار گلستان، جلسه شورای دستگاه‌های نظارتی برگزار شد تا مجوز خرج‌کرد اعتباری که در حساب بهزیستی گلستان قرار داشت اخذ و این اعتبار در استان جذب شود و با اقدامات انجام‌شده مقرر شد بسیج سازندگی به عنوان پیمانکار به کمک بهزیستی بیاید.

مدیرکل بهزیستی استان گلستان خاطرنشان کرد: در حالی که در آن زمان مقدمات لازم برای ساخت مسکن فراهم شد و هزار و ۱۳۰ خانوار فاقد مسکن شناسایی شدند در ۱۸ شهریور ماه امسال نامه‌ای از سوی سازمان بهزیستی کشور به همراه پیوست صورتجلسه برای ما ارسال شد و در آن مکاتبه، این اعتبار از حالت تملک و عمرانی ملغی و به حالت هزینه‌ای در اعتبارات سال ۱۴۰۳ بهزیستی کشور ابلاغ شد.

طاهری‌زاده گفت: پس از این مکاتبه دیگر هیچ محدودیت زمانی برای هزینه کردن، اعتبار موردنظر وجود ندارد و این اعتبار تا پایان سال مالی ۱۴۰۳ قابلیت هزینه دارد.

مدیرکل بهزیستی استان گلستان تاکید کرد: در سه سال اخیر، ۲ هزار و ۷۵۰ واحد مسکونی ویژه مددجویان تحت پوشش بهزیستی در گلستان ساخته شد که پارسال کمک‌هزینه بهزیستی استان برای ساخت مسکن هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بود و سایر دستگاه‌های اجرایی مانند بنیاد مسکن نیز کنار ما بودند.

طاهری‌زاده با بیان اینکه با رایزنی‌های انجام‌شده، انشعبات، خدمات شهرداری و نقشه ساختمان برای خانه مددجویان بهزیستی رایگان شد، تصریح کرد: همچنین در سه سال گذشته حدود هزار میلیارد ریال اعتبار در قالب ودیعه مسکن و کمک بلاعوض به مددجویان تحت پوشش بهزیستی اعطا شد.

وی با اشاره به اینکه امسال ودیعه مسکن اعطایی به مددجویان تا سقف چهار هزار و ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است، گفت: همچنین ۷۰ میلیون تومان کمک بلاعوض نیز به مددجویان اعطا می‌شود که در حال انجام است.

مدیرکل بهزیستی استان گلستان بیان کرد: تمام افراد فاقد مسکن و زمین تحت پوشش بهزیستی در استان گلستان شناسایی شدند و در همین راستا، قرارداد ساخت ۲ هزار واحد مسکونی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منعقد شده است.

به گفته طاهری‌زاده؛ هزار و ۹۹۹ مددجو، زن سرپرست خانوار و خانوار چند معلول در گلستان فاقد مسکن هستند که نیمی از این افراد خانوارهای دارای دو معلول و بالاتر هستند.

وی با بیان اینکه برای ساخت مسکن خانوارهای دارای ۲ معلول و بیشتر در اولویت قرار دارند، گفت: در بخش اشتغال نیز اقدامات خوبی انجام شد و چهار هزار و ۵۰۰ نفر از مددجویان بهزیستی در قالب خویش‌فرمایی و کارفرمایی جذب بازار کار شدند.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به بحث مسکن، گفت: در دولت سیزدهم ۵۰ هزار واحد مسکونی برای مددجویان بهزیستی خریداری و یا ساخته شد، یعنی بیش از ۳۰ درصد واحدهای ساخته شده برای مددجویان بهزیستی در دولت سیزدهم انجام شده است.

علی‌محمد قادری ۲۰ مردادماه در سفر به چهارمحال و بختیاری در دیدار با استاندار با اشاره به بحث تکافل و ظرفیت‌سازی اجتماعی در کشور، اظهار کرد: این موضوع از باب دستور رئیس جمهور شهید انجام شد، زیرا مردم نیازهای خود را از طریق مراجعه به ادارات دیگر پیگیری می‌کنند که این بار موضوع تکافل اجتماعی با هدف مراجعه‌محوری از سوی سازمان بهزیستی به سمت مردم انجام می‌شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: در فاز اول این طرح ۱۰۰ نقطه هدف کشور مشخص و اکنون در بیست و هفتمین استان کشور که طی یک ماه اخیر به آن سفر کرده هستیم، به طوری‌که حدود ۵۰۰ نقطه هدف کشور مشمول این طرح به عنوان سکو و پلتفرم جدید سازمان پیگیری می‌شود.

قادری گفت: در این طرح تاکنون با حدود ۴۰ هزار نفر از مردم گفت‌وگو انجام شده که ظرف ۷۲ ساعت تا حداکثر یک هفته مباحثی که به تصویب می‌رسد محقق می‌شود و امروز نیز ظرف ۲۴ ساعت منابع ملی موردنیاز در اختیار استان قرار می‌گیرد.

وی جامعه هدف سازمان بهزیستی را ۷.۹ میلیون نفر بیان کرد و گفت: خوشبختانه مساله حق پرستاری به ویژه برای افراد دارای ضایعه نخاعی دایر است، در حقیقت اکنون در جای جای کشور  پشت نوبتی حق پرستاری برای افراد ضایعه نخاعی و دارای معلولیت نداریم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به بحث مسکن، تصریح کرد: در طی ۱۸ سال گذشته سازمان بهزیستی تسهیل‌گری برای حدود ۱۴۲ هزار واحد مسکن مددجویان را انجام داد که در دولت سیزدهم ۵۰ هزار واحد مسکونی خریداری و یا ساخته شد و در اختیار مددجویان قرار گرفت، گرچه ۴۵ هزار واحد دیگر در دست ساخت است که این نشان می‌دهد بیش از ۳۰ درصد واحدهای ساخته شده برای مددجویان بهزیستی در دولت سیزدهم انجام شده است.

وی از افزایش میزان تسهیلات مسکن از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: تسهیلات تکلیفی این سازمان به منظور اشتغالزایی مددجویان از سه همت در ابتدای سال جاری به ۱۵ همت افزایش یافت که هر چه چهارمحال و بختیاری تسهیلات لازم داشته باشد ابلاغ خواهیم کرد، در حقیقت هیچ مددجوی پشت نوبت دریافت تسهیلات اشتغال در کشور نداریم.

قادری با اشاره به اینکه مراکز ماده ۱۶ که مربوط به معتادان متجاهر بوده از فعالیت این سازمان خارج شده است، تصریح کرد: این سازمان وظیفه توانمندسازی و باز پیوند به خانواده را برعهده دارد اگر فضایی در استان وجود دارد که شهرداری، سپاه و ... این مسئولیت را برعهده گیرد، سازمان بهزیستی وظیفه خود را انجام خواهد داد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: نگاه مبسوط شهید رئیسی به سازمان بهزیستی موجب شد که منابع این سازمان به بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان ترسیم شود و شاهد افزایش ۲۴۰ درصدی بودجه این سازمان طی سه سال گذشته بودیم.

به گفته قادری، چهارمحال و بختیاری ظرفیت ویژه‌ای دارد که وظیفه داریم توجه بسیار جدی به آن داشته باشیم.

در ادامه غلامعلی حیدری، استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: در این دولت به صورت مستمر حضور مدیران ملی را در استان شاهد بودیم.

وی افزود: باتوجه به تاکیدات رئیس جمهور شهید مبنی بر خدمات‌رسانی و توجه جدی به قشر معلول جامعه اقدامات خوبی در راستای افزایش تسهیلات اشتغال، مسکن، خدمات بهداشتی و ورزشی برداشته شده و به صورت جهشی اعتبارات بهزیستی افزایش یافته است‌.

حیدری بیان کرد: در استان کارها در حد توان دنبال می‌شود و اداره‌کل بهزیستی استان نیز در کمیسیون‌ها و کارگروه‌های مختلف فعال است و فرمانداران در شهرستان‌ها به صورت مرتب کارها را پیش می‌برند.

وی به ایجاد مراکز ماده ۱۶، افزایش میزان تسهیلات اشتغال، ساخت مسکن اشاره کرد و گفت: از مباحث دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد توسعه مراکز جدید به ویژه مراکز شبانه‌روزی است، همچنین لازم است توجه ویژه‌ای به بحث افزایش مبلغ مستمری و به موقع پرداخت شدن آن صورت گیرد.

حیدری در پایان خاطرنشان کرد: سمن‌ها نیز در کنار دولت می‌توانند پشتیبان خوبی برای قشر آسیب‌پذیر جامعه باشند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر: